crystal red en black en taiwan bee vragen

Plaats hier je topic met betrekking tot het kweken van zoetwater garnalen in zoetwater.
Heb je een kweek verslag gemaakt, dan kan je die hier plaatsen. Daar kunnen we allemaal wat van leren.

Moderator: Danny van Eldik

Sanne_vm

Berichtdoor Sanne_vm » 06 aug 2018, 22:02

Hoi allemaal,

Inmiddels heb ik nu een paar bakjes met neocaridina garnalen staan, maar ik wil mij nu gaan verdiepen in de crystal garnaal en de taiwan bee.

Ik wilde in eerste instantie alleen een bak met taiwan bee garnalen opzetten. Ik heb hiervoor een rio 125 aangeschaft en de benodigde apparatuur: osmose apparaat, gh+,tds meter, ph verlagende bodem (H.E.L.P).

Nu kwam ik op marktplaats een bakje tegen met 100 crystal garnalen voor een goede prijs, die heb ik dus eigenlijk heel impulsief overgenomen. Dit is een groep op kraanwater met ph verlagende bodem. Ik heb deels het oude water meegenomen en getest op de ph en de ph was 7.5. Nu is hij 7.6. Volgens die man zat de bodem er 1.5 maand in, nu denk ik dat dit al veel langer is en dat hij misschien zelfs al is uitgewerkt. In deze bak heb ik ook ( denk ik?) een aantal taiwanners ontdekt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu weet ik niet zo goed wat ik met het bakje moet. Dit zijn de waardes:
ph 7.6
nitriet 0
gh 5
kh 3
( tds meter komt morgen binnen)
Wat zouden jullie hiermee doen? Zo laten en kijken hoe ze het doen? Bodem vervangen ( En dan vaker water verversen wegens giftige stofjes?)? Deels osmose? Rustig helemaal op osmose overzetten?

Dit is het bakje:

Afbeelding

Verder ga ik morgen ook mijn rio 125 vullen met osmose. Naar welke tds kan ik het beste streven?

Alvast bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sanne_vm

Berichtdoor Sanne_vm » 06 aug 2018, 22:21

Nog een vraagje: hoeveel cm soil raden jullie aan op de bodem? of is dat een kwestie van meten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bindi

Berichtdoor Bindi » 07 aug 2018, 06:06

De bodem is ouder dan dat de verkoper vertelde , de bodem is er slecht aan toe, zeker de boven lag zit dicht geslipt.
Garnalen uit vangen, in een schone emmer doen, met bruis steentje of een oud filtertje, wat van het oude filter in het water uit knijpen, zo zet je ze weg , wel mos er in doen.
Dan ga je de bodem vervangen, met een deel oud water en plantjes of mossen en het oude filter, deze moet je niet schoon maken, maar zo in de schone bak hangen, dan heb je alvast een voorsprong op het indraaien, laat het filter wel door draaien in een emmertje gevuld met aquarium water, terwijl je bezig bent, Anders sterven je bac af.
Als de bak klaar is, ga je elke om de 2 dagen meten of de waarden goed zijn, als dit zo is, da kun je de garnalen over druppelen, doe dit langzaam en niet te gehaast, garnalen zitten waarschijnlijk al een poos op te hoge waarden.
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bindi

Berichtdoor Bindi » 07 aug 2018, 06:10

Even vergeten, de garnalen op je foto zijn inderdaad Taiwan bee en mogen op een ph van 5 tot 6.
De bodem mag 2 cm vooraan en 3 cm achter zijn, of je maakt als je alleen mossen enz op hout of stenen gebruikt en niks in de grond zet, de bodem overal 2 cm, de HELP bodem
verlaagd goed en mag zeker niet dikker zijn, anders krijg je dat hij te veel gaat verlagen.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor SchorpioenW » 07 aug 2018, 10:11

Bindi schreef:Source of the post Dan ga je de bodem vervangen, met een deel oud water en plantjes of mossen en het oude filter, deze moet je niet schoon maken, maar zo in de schone bak hangen, dan heb je alvast een voorsprong op het indraaien, laat het filter wel door draaien in een emmertje gevuld met aquarium water, terwijl je bezig bent, Anders sterven je bac af.

Het liefst knijp je een deel van het oude filter uit in de nieuwe bak. Daardoor verspreiden de juiste bacteriën in de juiste verhoudingen zich door de nieuwe bak.

Bindi schreef:Source of the post De bodem is ouder dan dat de verkoper vertelde , de bodem is er slecht aan toe, zeker de boven lag zit dicht geslipt.
Mee eens. Houdt er rekening mee dat de bodem al aan het rotten is en dat er gasbellen en nitriet uit kunnen komen.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sanne_vm

Berichtdoor Sanne_vm » 07 aug 2018, 11:53

Bindi schreef:De bodem is ouder dan dat de verkoper vertelde , de bodem is er slecht aan toe, zeker de boven lag zit dicht geslipt.
Garnalen uit vangen, in een schone emmer doen, met bruis steentje of een oud filtertje, wat van het oude filter in het water uit knijpen, zo zet je ze weg , wel mos er in doen.
Dan ga je de bodem vervangen, met een deel oud water en plantjes of mossen en het oude filter, deze moet je niet schoon maken, maar zo in de schone bak hangen, dan heb je alvast een voorsprong op het indraaien, laat het filter wel door draaien in een emmertje gevuld met aquarium water, terwijl je bezig bent, Anders sterven je bac af.
Als de bak klaar is, ga je elke om de 2 dagen meten of de waarden goed zijn, als dit zo is, da kun je de garnalen over druppelen, doe dit langzaam en niet te gehaast, garnalen zitten waarschijnlijk al een poos op te hoge waarden.

Ohjee.... Goed dat ik het hier even vraag. Dus ik doe de garnalen zo in een bak met het oude water( heb nog een lege cube staan) met het oude filter of alleen uitgeknepen? ). Zonder bodem?
Vervolgens haal ik de bak leeg, vervang ik de bodem. Dan weer vullen met beetje oud water en het filter en bekleding weer erin hangen. En dan om de 2 dagen meten, na hoelang mag ik ze er dan weer in doen? En heb ik niet veel kans de eerste paar weken op ammoniak? Zou ik het dan ook niet direct met osmose opstarten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sanne_vm

Berichtdoor Sanne_vm » 07 aug 2018, 11:54

SchorpioenW schreef:Source of the post
Bindi schreef:Source of the post Dan ga je de bodem vervangen, met een deel oud water en plantjes of mossen en het oude filter, deze moet je niet schoon maken, maar zo in de schone bak hangen, dan heb je alvast een voorsprong op het indraaien, laat het filter wel door draaien in een emmertje gevuld met aquarium water, terwijl je bezig bent, Anders sterven je bac af.

Het liefst knijp je een deel van het oude filter uit in de nieuwe bak. Daardoor verspreiden de juiste bacteriën in de juiste verhoudingen zich door de nieuwe bak.

Bindi schreef:Source of the post De bodem is ouder dan dat de verkoper vertelde , de bodem is er slecht aan toe, zeker de boven lag zit dicht geslipt.
Mee eens. Houdt er rekening mee dat de bodem al aan het rotten is en dat er gasbellen en nitriet uit kunnen komen.

Ik zal de nitriet waarde goed in de gaten houden..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sanne_vm

Berichtdoor Sanne_vm » 07 aug 2018, 13:10

Ik heb nog een 60 cm bakje staan met op dit moment orange sakura( die doe ik in een andere bak). Nu wil ik ze hier in gaan doen. Is het een idee dat ik hiervan het water en pomp in een bak doe en filter laat draaien, dan de bodem in ph verlagend verander, dan water en filter en stenen etc er terug in doe en dan de garnalen erin? En dan goed elke dag meten op nitriet en ammonium/ ammoniak? En dan steeds een beetje met osmose met gh+ ververs zodat ze op een gegeven moment op osmose zitten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bindi

Berichtdoor Bindi » 07 aug 2018, 18:25

Ik zelf zou niet de garnalen direct terug doen, dit kan fout gaan. Je kunt beter wachten en meten of de waarden goed zijn.
Maar als je neo er uit gaan, neem ik aan dat deze in de bak met de oude bodem gaan ? zo ja dan zou ik ze lekker even bij elkaar laten zitten. Dan kun je de 60 helemaal in orde maken, dus direct met osmose en ph verlagende bodem, spons van de oude bak uit knijpen in de 60 bak.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sanne_vm

Berichtdoor Sanne_vm » 07 aug 2018, 19:15

Ik heb hem zojuist gevuld met kraan.. gezien ik dacht dat ze snel over moesten. Ik ga morgen of vanavond even de waardes meten en dan langzaam aan verversen met osmose en dan om de paar dagen meten. Wanneer zal ik ze dan over zetten in de nieuwe bak? Ik ben bang als ik weken wacht, dat ze dan doodgaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sanne_vm

Berichtdoor Sanne_vm » 07 aug 2018, 21:01

tds in de oude bak ( waar ze nu in zitten) is 280 en de tds van de nieuwe bak zelfs 317.. Ik ga morgen het kraanwater vervangen door osmose water.

Nu zie ik dat de tds in mijn neo caridina bakken tussen de 300 en 420 ligt! Is dit niet veel te hoog? Opzich kweken ze prima..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bindi

Berichtdoor Bindi » 07 aug 2018, 22:32

Sanne ik ben een ramp met TDS, ik meet met Us en rekenen is niet mijn sterkste kant :hihi
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sanne_vm

Berichtdoor Sanne_vm » 07 aug 2018, 22:42

Bindi schreef:Source of the post Sanne ik ben een ramp met TDS, ik meet met Us en rekenen is niet mijn sterkste kant :hihi

Haha.. ik weet het ook niet precies maar ik heb ergens gelezen ongeveer x 1.5 dus laten we het houden op waarden tussen de 400 en 630 us..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bindi

Berichtdoor Bindi » 08 aug 2018, 05:54

De us moet ong 350 zijn voor deze garnalen, dus reken maar uit :vrolijk
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Hornaet
Partner

Berichtdoor Hornaet » 08 aug 2018, 06:45

Caradina heb ik op 400/430 us, de Neo tussen de 600 en 950 is per bak verschillend.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sanne_vm

Berichtdoor Sanne_vm » 08 aug 2018, 16:48

Inmiddels het bakje opgestart met osmose. Dit zijn de waarden:
tds 154 is ongeveer 240 us, ik las op verschillende sites dat het beste is tussen de 100-150/180 tds? Maar als ik jullie reacties lees, houden jullie ze ook op hogere waarden.
gh 4
ph 6.5
kh 0/1

Wat vinden jullie? gh verhogen naar 5?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sanne_vm

Berichtdoor Sanne_vm » 08 aug 2018, 17:10

Afbeelding

En nog even een foto van het bakje

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bindi

Berichtdoor Bindi » 08 aug 2018, 17:43

De GH mag wel naar 5 anders krijgen ze problemen.
leuk bakje :vrolijk :five
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sanne_vm

Berichtdoor Sanne_vm » 08 aug 2018, 22:45

Inmiddels de gh verhoogd naar 5. Tds is nu ongeveer 218 en in us is dit 340. Is dit een goede waarde?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rik

Berichtdoor Rik » 08 aug 2018, 22:56

Hoi Sanne,

Ik had altijd dezelfde gedachte als jij... ook ik mat met een TDS-meter en vermenigvuldigde dan met 1,56 om de us-waarde te krijgen.
Mijn TDS hield ik meestal rond de 145 terwijl "hier" op dit forum de meesten waarden van 300-350us aanbevolen. Ik dacht met die 145TDS veel te laag te zitten, immers 1,56x145=226us

Omdat mijn GH rond de 6 zat (prima waarde dacht ik) wilde ik mijn TDS liever niet verhogen...

Jurn gaf al eens aan dat een TDS-meter op een andere manier meet dan een us-meter en daardoor besloot ik er toch ook maar een us-meter bij aan te schaffen. Ik was zeer verbaasd toen ik de us-waarde las, die bleek veel hoger te zijn dan ik op basis van de 'tabelberekening' had verwacht!

Momenteel heb ik een TDS van 142 en de us is nu 337 wat in mijn geval dus een omrekenfactor van 2,37 inhoudt. Maar hou je hier niet aan vast want dit schijnt per aquarium en ook nog per meettoestel te kunnen variëren...

Het is een heel verhaal, en ik hoop dat ik het duidelijk verwoord heb, maar wilde het toch even vertellen omdat ik kennelijk tegen dezelfde twijfels en onduidelijkheden als jij aan liep.

Ik hoop dat het goedkomt met je leuke bak, ik zie de Oxydator nog niet staan, die zou ik ZEKER terugplaatsen want die heeft bij mij voor een zeer positieve ommekeer gezorgd (en de mineraalklei)!

Succes en groeten,
Rik

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rik

Berichtdoor Rik » 08 aug 2018, 23:36

Oei :geschrokken ik lees net jouw laatste bericht... hopelijk heb ik je nu niet aan het twijfelen gebracht!?

Ik ben benieuwd of je 'nieuwe waarde' niet te hoog is geworden?? Misschien zou jij ook de aanschaf van een us-meter moeten overwegen om helemaal op zeker te gaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sanne_vm

Berichtdoor Sanne_vm » 08 aug 2018, 23:39

Rik schreef:Source of the post Oei :geschrokken ik lees net jouw laatste bericht... hopelijk heb ik je nu niet aan het twijfelen gebracht!?

Ik ben benieuwd of je 'nieuwe waarde' niet te hoog is geworden?? Misschien zou jij ook de aanschaf van een us-meter moeten overwegen om helemaal op zeker te gaan.

Hoi Rik, dank voor je bericht! Inmiddels veel verwarring en ik heb geen idee waar ik goed aan doe op dit moment... misschien toch maar die us meter aanschaffen. Ik had ook nog eens het probleem dat mijn gh dus te laag bleef.. nu is hij 5, maar is misschien mijn us waarde weer veels te hoog...

Oxydator staat er overigens in, viel net buiten beeld haha

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sanne_vm

Berichtdoor Sanne_vm » 08 aug 2018, 23:46

Ik heb maar even een us meter besteld. Just to be sure...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rik

Berichtdoor Rik » 08 aug 2018, 23:58

Ik snap je verwarring, hopelijk brengen andere kenners (nog) meer duidelijkheid.

Ook ik heb lang geworsteld met mijn waterwaarden, kreeg ontzettend veel jongen maar er bleven er niet veel in leven.
Met mijn huidige waarden en daarbij een Oxydator, gevarieerd voeren met meer bladeren en mineraalklei als toevoeging gaat het nu prima.
Het stikt van de jongen (CR & CB) en die groeien nu ook op!

Dat wens ik jou ook toe :thumbsup

p. s. us-meter besteld zie ik; goede actie!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sanne_vm

Berichtdoor Sanne_vm » 09 aug 2018, 00:16

Wat fijn dat ze bij jou zo goed kweken! Wat is het mineraalklei precies?
Ik hoop dat ik de mijne ook in leven kan houden als ik eenmaal alle waarden op een rijtje heb...:) Ik ben wel benieuwd of de us meter iets anders aangeeft. Ik houd jullie op de hoogte! Wellicht dat anderen ook iets aan deze informatie hebben. Ik denk dat vrijdag mijn pakketje er is... Voor nu dus maar even afwachten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bindi

Berichtdoor Bindi » 09 aug 2018, 06:15

De mineraal klei heet Mironekruton, ik gebruik het in poeder form. Ik hoop dat ik de naam goed heb gespeld, het is nog erg vroeg :hihi
En de US scheelt echt een stuk met TDS, Persoonlijk vind ik het een stuk makkelijker met US te werken.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sanne_vm

Berichtdoor Sanne_vm » 09 aug 2018, 15:33

Okee, goed om te weten.

Mijn ph bodem verlaagd in de crystal red bak tot 6.5/6.7 en in de toekomstige taiwanbak naar 6. Vind het toch best bijzonder aangezien in de crystal bak in verhouding meer bodem zit...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rik

Berichtdoor Rik » 09 aug 2018, 17:25

Nog even over de mineraalklei, ik had al een paar steentjes van Mironekutonklei in mijn aquarium maar daar kregen ze naar mijn idee niet veel van binnen.

Op YouTube zag ik een serie filmpjes van ene Mark (een Engelsman), deze zijn erg leuk/leerzaam. In het filmpje van de bijgevoegde link legt hij uit hoe je zelf van mineraalklei, bestemd voor koikarpers, eenvoudig balletjes maakt. Je ziet dat die per week kleiner worden dus de garnalen eten er goed van.
Het schijnt ook positief te werken voor (alweer :knipoog) je waterwaarden en je water wordt er ook kristalhelder van.

https://youtu.be/RPZHV35gtY8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sanne_vm

Berichtdoor Sanne_vm » 12 aug 2018, 23:19

tds en us verschil was inderdaad heel groot.. bedankt voor de tip! In de crystal bak is de us ongeveer 450 en in de nieuwe taiwan bak 350... gh bij beide bakken 5. Morgen ga ik alles even nauwkeurig meten. Us is dus vrij hoog, maar de us in de bak waar de crystals nu in zitten is 650 dus mega hoog voor ze. Heb bijna de neiging om ze al over te zetten, ben bang dat ze zo dood gaan. Maar aan de andere kant heb ik ook een grote kans dat ze dood gaan als ik ze nu overzet. Heb er wel een filter in die al een jaar draaide.. lastig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Kirsten
Moderator
Moderator

Berichtdoor Kirsten » 14 aug 2018, 20:59

Rik schreef:Source of the post Nog even over de mineraalklei, ik had al een paar steentjes van Mironekutonklei in mijn aquarium maar daar kregen ze naar mijn idee niet veel van binnen.

Op YouTube zag ik een serie filmpjes van ene Mark (een Engelsman), deze zijn erg leuk/leerzaam. In het filmpje van de bijgevoegde link legt hij uit hoe je zelf van mineraalklei, bestemd voor koikarpers, eenvoudig balletjes maakt. Je ziet dat die per week kleiner worden dus de garnalen eten er goed van.
Het schijnt ook positief te werken voor (alweer :knipoog) je waterwaarden en je water wordt er ook kristalhelder van.

https://youtu.be/RPZHV35gtY8

Interessant filmpje, bedankt voor het delen. :blij
Ik ga het misschien ook eens uitproberen.
Met een groet en een glimlach,
Kirsten

Link naar de database: http://www.garnalenenkreeftendatabase.nl/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rik

Berichtdoor Rik » 14 aug 2018, 23:13

Zoals hij in het filmpje al beschrijft; goed aandrukken tijdens het rollen van de balletjes want anders breken ze in het aquarium alsnog uit elkaar (op zich ook geen ramp).

Best de moeite waard om nog meer van zijn filmpjes te bekijken, zoek onder 'Marks shrimp tanks'. Hij heeft allerlei slimme oplossingen en voertips, nog grappig gebracht ook...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sanne_vm

Berichtdoor Sanne_vm » 15 aug 2018, 16:33

Dat is zeker een interessant filmpje zeg! Eerst mn waterwaarden eens op orde krijgen, dan kunnen we ons hier eens in gaan verdiepen.

Inmiddels heb ik de volgende waarden:
60 cm bak voor de crystals:
ph= 6.7
gh=5
kh=0/1
no2=0
no3 = <0.5
nh3/4=0
tds=199
us= 407

De taiwan bak ( rio 125)
ph= 6
gh=5
kh=0/1
no2=0
no3 = <0.5
nh3/4=0
tds=171
us= 344

verschil tds naar us is ongeveer x2...

Wat vinden jullie? ik krijg de us niet lager dan dit want anders is mn gh 4...

ph vind ik wel slecht verlaagd in mn 60 cm overigens. Heb de ph gemeten met 2 verschillende druppelsets...

Dan nog de vraag of ik de garnalen na een week indraaien( met gebruikt filter) al in de 60 zet. Ben bang dat de babys nu doodgaan aan de hoge us ( 650) of aan bodemrot..Zijn al een aantal gesneuveld nu.

De rio laat ik nog een maandje draaien sowieso.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rik

Berichtdoor Rik » 15 aug 2018, 23:54

Omdat ik nog geen reacties zie zal ik mijn visie geven die gebaseerd is op het-gemiddelde-van-wat-ik-op-dit-forum-lees.
Dan zou ik zeggen dat dit prima waarden zijn al zouden de meesten de GH liever richting 6 zien... dat betekend dan waarschijnlijk dat je us-waarde stijgt terwijl die er nu zo goed uitziet.

Ik laat het aan de kenners hier over aan te geven wat belangrijker is :knipoog

(dus eigenlijk heb je niet veel aan mijn reactie :hihi)

Kun je bij je garnalen nu niet een kleine waterwissel toepassen met met puur osmosewater om die us van 650 wat te laten zakken? Dan is het verschil straks bij het overzetten ook minder groot...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sanne_vm

Berichtdoor Sanne_vm » 16 aug 2018, 00:09

Ik ben al heel blij met jouw reactie!
Gh naar 6 is inderdaad geen optie vrees ik...

Wissel met osmose is een goed plan zeg! Misschien om de paar dagen een beetje wisselen en goed meten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jurn
Partner

Berichtdoor jurn » 16 aug 2018, 08:44

gh+ ,gh regulator, gh zout van alle aanbieders behoor je op maken te meten

de meeste zoutjes op deze mineraal geven op aquariums een andere gh terug
dit komt door vele factoren , en is het aan de houder zelf om dit te weten te komen door die meet instrument .

heb je een kale bak met weinig beplanting = het vaak wisselen
heb je een bak met veel beplanting = het vaak stabieler
heb je een bak met grind = het vaker wisselen
heb je een bak met soil = het vaker en langer stabieler

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sanne_vm

Berichtdoor Sanne_vm » 16 aug 2018, 09:31

jurn schreef:gh+ ,gh regulator, gh zout van alle aanbieders behoor je op maken te meten

de meeste zoutjes op deze mineraal geven op aquariums een andere gh terug
dit komt door vele factoren , en is het aan de houder zelf om dit te weten te komen door die meet instrument .

heb je een kale bak met weinig beplanting = het vaak wisselen
heb je een bak met veel beplanting = het vaak stabieler
heb je een bak met grind = het vaker wisselen
heb je een bak met soil = het vaker en langer stabieler

Wat raad jij dan aan om te doen? Bak zit help bodem in en uiteraard heb ik steeds een beetje zout toegevoeg en ben ik dan weer gaan meten totdat ik op deze waarden uit kwam.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bindi

Berichtdoor Bindi » 16 aug 2018, 10:47

Als je geen nitriet en nitraat meer meet, dan kun je ze overzetten. Was toch een gebruikt filter ?
Dit heb ik ook vaker gedaan, met een gebruikt filter, was de bak binnen enkele dagen klaar, en heb ze dus gewoon overgezet. Geef ze in het begin niet veel te eten, hou het op blad, anders krijg je als nog een piek, na ong een week weer meten of de waarden nog goed zijn, dan kun je beginnen met een stukje voer er in te doen, wel blijven meten hoor.
je waarden zijn prima nu, ik gebruik ook Help bodems in mijn bakken en heb gemerkt dat je maar een dunne laag bodem nodig hebt, pas een bakje opgezet, met HELP bodem en de Ph is 5.5, de bodem is een dunne laag van 2 cm.
De GH is een lastige, vind ik met deze bodem, hij geeft bij mij een hoge Gh aan en dat in al mijn bakken. Of mijn druppels werken niet naar behoren, dat kan ook :vrolijk
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sanne_vm

Berichtdoor Sanne_vm » 16 aug 2018, 23:24

Ik ga ze morgen overzetten en dan zien we wel. Filter draaide al een lange tijd ja!

Dan nog een vraag. De us van mijn neo bakjes is 900, bijna 1000. Kraanwater is ergens in de 700 dus met een flinke wissel is de us in de 800. Alleen na een dag is de us weer zo hoog. Hoe kan dit?

Even een foto van de bakken, wellicht dat jullie er iets aan zien.

Afbeelding

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rik

Berichtdoor Rik » 16 aug 2018, 23:53

Ik ga/kan er weinig zinnigs van zeggen behalve dat misschien je zand en/of de stenen kalkhoudend zijn en daardoor de us-waarde verhoogd wordt?

Verder vind ik het vooral prachtige aquaria :prachtig dat gaan je garnalen vast waarderen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rik

Berichtdoor Rik » 17 aug 2018, 00:30

p. s. afvalstoffen verhogen ook de us-waarde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sanne_vm

Berichtdoor Sanne_vm » 17 aug 2018, 01:00

Hmm, heb gewoon zand van de hornbach en verder dragon/seiryu steen... zouden geen kalk moeten bevatten. Afvalstoffen.. tsjas zou kunnen ik kan niet overal bij met zo'n inrichting.. hmm. Verder wordt het gefilterd door een buitenfilter van fluval.
De linker bak met het witte zand en seiryu steen was vorige week na het waterverversen in de 700, en nu dik in de 800. Die bak draait nu pas een maand.

Ik heb een lido 200 nog met kogelvissen en nano vissen. Deze bak heeft een us van in de 600 terwijl ik daar het minste mee doe qua verversen etc.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bindi

Berichtdoor Bindi » 17 aug 2018, 06:23

Je kunt de US verlagen in deze bak met wel een erg hoge us, door osmose water en kraan te gebruiken, dit moet je even meten in een emmer, voor dat je dit in je bak toepast.
wel langzaam laten wennen tot ze op een us van ong rond de 400 a 500 zitten.
wat een hoge Us krijg jij uit de kraan zeg, die is bij mij vanzelf al op vissen basis, ph van 7 en Us van rond de 500.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sanne_vm

Berichtdoor Sanne_vm » 17 aug 2018, 10:03

Okee dan ga ik dat doen.. Krijg inderdaad zeer hoge waarde uit de kraan. Ph is ook rond de 8/8.5 hier...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jurn
Partner

Berichtdoor jurn » 17 aug 2018, 10:53

Sanne_vm schreef:Source of the post Ik ga ze morgen overzetten en dan zien we wel. Filter draaide al een lange tijd ja!

Dan nog een vraag. De us van mijn neo bakjes is 900, bijna 1000. Kraanwater is ergens in de 700 dus met een flinke wissel is de us in de 800. Alleen na een dag is de us weer zo hoog. Hoe kan dit?

Even een foto van de bakken, wellicht dat jullie er iets aan zien.

Afbeelding

Afbeelding

hoe gebruik jij je toevoegen op gh+ zoutjes ??

beter is om deze buiten je aquarium aan te maken op waarden die jij wenst
donder jij deze regulerende zouten zo in aquarium ,kan jou us enorm stijgen ,omdat je niet weet waar de waarden motten stoppen op 350 us

en onopgeloste deeltjes zout kunnen jou bodem aantasten , zout op een slak of ander beestje die jou bodem schoon houd kan dan verslijmen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sanne_vm

Berichtdoor Sanne_vm » 17 aug 2018, 11:49

Hoi Jurn, deze bakken zitten gewoon op grindbodem en kraanwater. Hier zitten bloodymary's, citroenen en orange sakura in.

Ik heb dan nog een 60 cm bak met bluedreams op grind en kraan. Ook hier is de us richting de 900.

Dan heb ik nog een 60 cm en een rio 125 voor de crystals en taiwan bee. Hier ging in eerste instantie dit topic over. Deze zitten op ph verlagende help bodem en 100% osmose. Ik heb toen al het osmose in de aquariums gedaan met gh+. Ik mix in een emmer. In deze 2 aquariums is de us nu dus prima.

In de neo caridina bakken, te zien op de foto's hierboven, is de us bij allen rond de 900. Ze zitten op kraan (us in de 700) en grind/ zandbodem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jurn
Partner

Berichtdoor jurn » 17 aug 2018, 14:09

okee.

die verhoogde us op kraanwater bakken
kan je eventueel met osmose terug zetten
mochten de garie,s hier zonder enige bacterieeen toevoegingen leven

ook dit is weer zelf de boel METEN waar het WETEN zit

sommige bacterieeen die ik toevoeg op houden ,zijn weer nuttig op gh en regelen hier de boel
en is het aan mij ,om de gedrag in de smiezen te houden van water en vlees :hihi :hihi

een beetje GEK zegmaar :blozen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sanne_vm

Berichtdoor Sanne_vm » 17 aug 2018, 15:11

We gaan gewoon weer lekker verder met meten dan :)

inmiddels de crystals overgezet, helaas nog maar 2 taiwan bee gespot, was te verwachten.

Afbeelding

Dit is de rio 125 waar de toekomstige taiwanners in komen:

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jurn
Partner

Berichtdoor jurn » 17 aug 2018, 18:15

:thumbsup ziet er goed uut :perfect

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sanne_vm

Berichtdoor Sanne_vm » 21 aug 2018, 09:36

Tot nu gaat alles goed. Waardes zijn nogsteeds stabiel en ik zie steeds vervellingen liggen.

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Kirsten
Moderator
Moderator

Berichtdoor Kirsten » 08 sep 2018, 22:37

:prachtig Wat een mooierd. :prachtig