FreeStyle AquaScaping 100x50x50

Afbeelding

Moderator: Alwin

Alwin

Bericht door Alwin » 20 feb 2017, 14:21

Hey ShrimpLovers....

In dit topic kunnen jullie de vorderingen van m'n slootje volgen :is goed

Het is een eigenbouw aquarium waarbij bewust gekozen is om alle techniek duidelijk in het zicht te houden. Het aquarium staat op een stalen frame van 100x50x80cm en is gemaakt uit 40x40mm kokerprofiel. Na constructie is deze behandeld d.m.v. electric coating waardoor roest geen kans meer heeft. Boven op het frame is een multiplex plaat van 4cm dikte geplaatst, waardoor deze mooi aansluit bij het stalen frame. Boven op het multiplex ligt nog een schuimmat om de bodem van het aquarium tegen breuk te beschermen.

Het 8mm volglas aquarium heeft een afmeting van 100x50x50cm, ik verwacht dat er na het plaatsen van de inrichting nog zo'n 200+ liter aan waterinhoud over is voor de bewoners. Boven op het aquarium is een zwarte 8mm trespa omlijsting geplaatst, waar de inbusbouten aan de buitenkant goed zichtbaar zijn. Als laatste krijgen we het aluminium framewerk voor de HVP-LED verlichting. Ik heb gekozen voor de Amazone uitvoering welke uit 2x daglicht en 1x RGB bestaat.

Het aquarium wordt gefilterd door een externe filter, de JBL Cristalprofi e1501 met een capaciteit van 1400L/H en een stroomverbruik van 20 watt. Omdat alles in het zicht zou komen, zijn de originele slangen niet gebruikt en heb ik 20mm druk-pvc leidingen gemonteerd. Deze zijn samen met de LED controller en externe 12v 150watt voeding op het achterbord van het stalen frame gemonteerd. De constructie is zo gemaakt dat het hele LED gebeuren d.m.v. 4 vleugelmoertjes van het achterbord verwijderd kan worden. Het aquarium wordt op temperatuur gehouden door een 200 watt Hydor verwarmingselement en voor optimale stroming is een Eheim StreamOn+ 2000 geplaatst.

Genoeg met de praatjes.... Jullie willen plaatjes :schateren :schateren

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op dit moment is de nieuwe Talawawood hardscape geplaatst en wordt alles nu voor de laatste keer gespoeld met schoon water. Binnenkort kan het geheel verder worden opgebouwd en ondertussen ga ik rustig verder met m'n zoektocht naar passende planten voor deze inrichting. Sowieso ben ik nog op zoek naar mooie mossoorten die tegen het hout bevestigd kunnen worden. Heb nogal wat nodig, dus mochten jullie gaan snoeien, laat dan ff iet van je horen... ik hou me aanbevolen :knipoog

Zijn er vragen en/of opmerkingen, dan hoor ik het natuurlijk graag!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpmaster
Partner

Bericht door Shrimpmaster » 20 feb 2017, 18:19

Techniek zichtbaar heeft wel wat. Zeker als je het zo netjes afwerkt. Mooi project, complimenten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Floris
Partner

Bericht door Floris » 20 feb 2017, 18:48

Ziet er goed uit, ben benieuwd naar de vorderingen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 20 feb 2017, 19:08

Het hele plaatje ziet er erg leuk uit en helaas geen mos meer over, anders had je wel wat gehad :vrolijk

gr

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 20 feb 2017, 20:33

dat word een mooie {zo in deze fase}
mooi afgewerkt dat zichtbare :tapup vind dat wel stoer .
had meer tijd nodig met lezen ,dan plaatjes bij praatje :schateren :schateren

maar dat ziene we de volgende xxxxxx wel weer :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karin
Partner

Bericht door karin » 20 feb 2017, 21:45

Het hout is schitterend :thumbsup
Alleen zou ik er voor kiezen om de techniek niet te laten zien, omdat ik dat te rommelig vind, maar dat is persoonlijk :knipoog

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Alwin

Bericht door Alwin » 20 feb 2017, 22:08

Allemaal bedankt voor de reacties!

@karin

Ik weet dat een gesloten meubel voordelen kan bieden, maar deze set-up oogt in onze bovenwoning een stuk ruimtelijker.
Voor het opbergen van de aquarium materialen heb ik een hele zolder tot m'n beschikking, dus dat is ook geen probleem en uiteindelijk minder rommelig :knipoog

@jurn

Volgens mij heb ik je bericht goed begrepen....
Bij de volgende update dus meer plaatjes :schateren :schateren

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 20 feb 2017, 22:18

Ben benieuwd naar het resultaat, dit beloofd wat :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 21 feb 2017, 00:25

@jurn

Volgens mij heb ik je bericht goed begrepen....
Bij de volgende update dus meer plaatjes :schateren :schateren[/quote]

:hihi :hihi goed geraaie .
en wil wel wat fissidens doneren , lijkt wel leuk op dat ene takje :dansendebanaan

maar heb geen zakken vol van dat spul ,ben net geen amano als op andere topic over scapertjes met moskes en plantjes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Alwin

Bericht door Alwin » 21 feb 2017, 09:42

Net geen Amano dus.... helemaal helder toch :schateren
I.v.m. de aangeboden fissidens mosjes hou ik me aanbevolen, heel graag zelfs!

Het Tawala-wood wilde ik samen met enkele planten ook laten begroeien met een fijnere mossoort.
De fissidens lijkt me daar erg geschikt voor en stond ook al op mijn verlanglijstje.
Zal binnenkort het plantenlijstje eens vermelden, misschien hebben jullie nog aanvullingen waar ik rekening mee kan houden.

Nog een vraagje over welke bodembedekking:

Heb in het verleden eigenlijk altijd filterzand gebruikt, maar heb ook nog 38kg nieuwe Dennerle kwartsgind op zolder staan.
Vorige keer bij Wildkamp filterzand gehaald van 0.40 - 0.80mm, maar 0.71 - 1.25mm lijkt me toch beter i.v.m. dichtslibben en wortelgroei.
Wil naast de planten/mossen op het hout ook enkele bodembedekkers, vanuit de planten bekeken lijkt het kwartsgrind daarvoor de beste keuze.
Van de andere kant zou het contrast tussen een zandbodem met Tawala-wood en wat fris groen zeker niet verkeerd staan.

Maar goed.... vertel.... hoe denke jullie hierover?
Alle info/ervaring hierover is welkom!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 21 feb 2017, 10:36

Welke bodem je neemt is afhankelijk van welke garnalensoort je neemt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Alwin

Bericht door Alwin » 21 feb 2017, 11:36

Antoinette schreef:Welke bodem je neemt is afhankelijk van welke garnalensoort je neemt.
Daar heb je een goed punt Antoinette, echter zoals ik het bedoel alleen van toepassing i.v.m. planten en wortelgroei.
Wil ook geen voedingsbodem, aangezien de meeste planten die in de bak komen voeding uit het water opnemen...

Voor de garnalen is het ook niet spannend hoor.. Er komen net als de vorige keer Caridina Multidentata's als hoofdgroep.
Momenteel zitten er al een stuk of 20 in quarantaine op de zolder en als het aquarium biologisch stabiel draait wordt de groep met tenminste 30 stuks uitgebreid.

Maar... zover is het nu nog niet, zal eerst maar eens zorgen dat alles dadelijk goed draait :knipoog

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 21 feb 2017, 14:02

Caradinagarnalen hebben vrijwel altijd een Ph-verlagende bodem nodig (uitzonderingen daargelaten)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Alwin

Bericht door Alwin » 22 feb 2017, 10:06

Hoi Antoinette,

Kun je me misschien vertellen waar je deze informatie/kennis hebt verkregen?
Kan namelijk nergens een meerwaarde vinden om een Ph-verlangende bodem te plaatsen...
Antoinette schreef:Caradinagarnalen hebben vrijwel altijd een Ph-verlagende bodem nodig (uitzonderingen daargelaten)
Even voor de duidelijkheid: Caridina Multidentata wordt ook wel eens Amano of Japonica garnaal genoemd.
Heb de GEK database nog eens nagekeken, maar ook daar zijn geen bijzonderheden vermeld.
Voor het kweken (brakwater) ook niet interessant... Het is namelijk een showaquarium :knipoog
  • Watertemperatuur 18 - 30 °C
    Zuurgraad (pH) 6 - 8
    Hardheid (dGH) 2 – 20
Zie link: http://database.gek.nu/?genus=Caridina&id=83

Mocht je nog aanvullende informatie hebben dan hoor ik het graag :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpmaster
Partner

Bericht door Shrimpmaster » 22 feb 2017, 10:18

Een PH verlagende bodem of welke namen ze allemaal nog meer voor hebben, is vooral een stabiele bodem. Mijn ervaring is dat de PH dan blijft hangen op 5.8 bijvoorbeeld.

Ik heb ook een paar grindbodems (100% kalkvrij) en de PH kan daar (gek genoeg) soms zakken tot wel 4.5. Ik ben dus altijd aan het spelen met de waterwaardes in die bakken, terwijl ik daar met een actieve bodem geen last van heb.

Verder is zo'n bodem mooier en natuurlijker in mijn ogen. Akadama valt in principe af omdat deze uiteindelijk gaan verkruimelen. Sommige soorten niet, maar dat weet je altijd pas achteraf.

Zand zou ook nog kunnen, maar vind ik zelf ook niet echt mooi.

Opties genoeg, de PH bodem heeft de voorkeur voor mij, maar niet zozeer om de PH verlagende werking dus.

Trouwens, ADA heeft ook een filterlijn die ze vaak juist in het zicht zetten omdat ze dit mooi vinden:

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 22 feb 2017, 11:12

Lol, ik had te snel gelezen, ik had enkel het woord caradina gelezen, en in de overtuiging dat dat crystalgarnalen zijn maar ik heb de db gechecked en dat blijkt niet zo te zijn en zie nu jouw reactie en zie dat ik te snel had gelezen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Alwin

Bericht door Alwin » 22 feb 2017, 12:05

Neem de info even mee in de planning :thumbsup

@ Antoinette, géén probleem toch... heb ik ook wel eens last van :knipoog

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Elodie
Partner

Bericht door Elodie » 22 feb 2017, 16:04

mooie bak ! Wat ik wel zit te denken: 200 liter, en dan 50 garnaaltjes, die zie je niet terug toch?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Alwin

Bericht door Alwin » 22 feb 2017, 17:39

Elodie schreef:mooie bak ! Wat ik wel zit te denken: 200 liter, en dan 50 garnaaltjes, die zie je niet terug toch?
Thnx Elodie!
Klopt helemaal :thumbsup

Het zal eerder tegen de 100 stuks zijn, vandaar dat ik al 'tenminste' erbij had gezet...
Naast de Multi's komt er sowieso een groep waaierhandgarnalen bij, de rest zal de tijd ons leren :knipoog

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Alwin

Bericht door Alwin » 04 mar 2017, 12:12

Tevens wat planten uitgezocht en alles met Photoshop bij elkaar geplakt...

Afbeelding

Wat vinden jullie hiervan? Iemand suggesties of aanvullingen misschien?
Zoals te zien aan de plantenkeuze wordt er veel op het hout bevestigd :knipoog
Aquarium is overigens niet voorzien van een Co2 installatie.
De LED verlichting zal naar de behoefte van planten worden aangepast...
  • Anubias nana coin
    Cryptocoryne parva
    Cryptocoryne Wendtti brown
    Eleocharis parvula 'mini'
    Fissidens fontanus
    Hygrophila Pinnatifida
    Microsorum pteropus Trident of Narrow
    Vesicularia dubyana 'Christmas'
    Vesicularia ferriei 'Weeping'

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Alwin

Bericht door Alwin » 07 mar 2017, 19:20

Update i.v.m. plantenkeuze...

Nu was het al niet de bedoeling om alle gekozen planten te gebruiken, echter vindt ik het nog steeds lastig om een inschatting te maken.
Gelukkig hebben we Photoshop en zo komen m'n gedachtes langzaam tot leven...

Afbeelding

De mossen moet ik nog toevoegen, maar ik twijfel na het zien van deze scape of er nog bodembedekkers bij moeten komen?
Om een afwijkende bladkleur tussen het groen te krijgen dacht ik aan de Hygrophila Pinnatifida...
Voor de voorgrond had ik gekozen voor de Cryptocoryne parva, maar denk dat de Eleocharis parvula 'mini' beter aansluit bij deze scape.

Dan nog het stukje bodembedekking :hihi

Omdat er weinig planten in de bodem komen heeft een dikke laag weinig meerwaarde...
Heb nog meer als 30 liter kwartsgrind van Dennerle, maar de optie voor filterzand is nog steeds aanwezig...

Hoe denken jullie hierover?
Iemand een leuke gedachte of aanvulling op deze post... laat maar horen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Chriske99

Bericht door Chriske99 » 08 mar 2017, 07:08

Ziet er goed uit die photoshop helpt echt om een beeld te krijgen!!
Ga binnenkort ook scapeje opstarten wel wat kleiner zal een 50l worden maar ga dit zeker ook toepassen.

Qua planten denk ik less is more, het gaat hier over je scape dus niet TE vol zetten zou ik zeggen.
Langs de andere kant vindt ik dat je met mos nooit kan overdrijven.
Zou wel kijken om een iets hoger groeiende soort te plaatsen voor je leiding links achteraan.

Zie er goed uit dat stuk hout past als gegoten in die bak ben benieuwd hou ons op de hoogte ;)

Ga je dry start doen of meteen vullen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Alwin

Bericht door Alwin » 08 mar 2017, 10:04

Thnx voor het delen van je gedachten Chriske99 :is goed

De vorige keer heb ik deze techniek ook toegepast om de Gulden Snede te berekenen.
Het eindresultaat lag toen niet ver van de Photoshop creatie, dus doen we nog eens dunnetjes over hé...
Chriske99 schreef:Qua planten denk ik less is more, het gaat hier over je scape dus niet TE vol zetten zou ik zeggen.
Langs de andere kant vindt ik dat je met mos nooit kan overdrijven.
Zou wel kijken om een iets hoger groeiende soort te plaatsen voor je leiding links achteraan.
Dat dacht ik gisteren dus ook na de afbeelding bekeken te hebben...

Nu had ik de gedachte om voor de 'rechtse boom', tussen de wortels nog enkele Hygrophila Pinnatifida te plaatsen.
Deze zouden ook aan de linkse kant voor de bodemdoorvoer geplaatst kunnen worden, echter niet te hoog i.v.m. optimale doorstroming.
Daarnaast dus nog voldoende mos en e.v.t. wat verdwaalde plukjes Eleocharis parvula 'mini' over de bodem verspreid.
Sowieso moet de rechtse kant van het aquarium open blijven i.v.m. de dieptewerking :knipoog
Chriske99 schreef:Zie er goed uit dat stuk hout past als gegoten in die bak ben benieuwd hou ons op de hoogte ;)
Ga je dry start doen of meteen vullen?
In totaal zijn het 4 grote stukken, die na veel passen en meten deze opstelling hebben gekregen.
De 2 hoge stukken komen ongeveer 5cm boven het wateroppervlak uit, waardoor de gehele bak ineens een stuk hoger lijkt :hihi
Vandaar ook de keuze om de planten op het hout te binden, waardoor dit effect wordt versterkt.

I.v.m. het opstarten...

Heb plantenlijm van ADM Aquascaping, welke gecombineerd met goed verborgen tie-wraps een positief resultaat geven.
De tie-wraps die wel zichtbaar zijn kunnen dan tijdens de eerste 6 weken weer verwijderd worden als het geheel goed vast zit.
Daarnaast ben ik ook in de mogelijkheid om in 24 uur voldoende bacteriën te kweken voor het aquarium. (Bacterial Activator)
Het aquarium zal dus gewoon blijven draaien tot de waterwaardes goed zijn om de bewoners uit quarantaine te halen.

Ach ja.... heb nog genoeg te doen in de aankomende weken, maar het gaat de goede kant op :thumbsup

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Chriske99

Bericht door Chriske99 » 08 mar 2017, 12:02

Gaat die Hygrophila Pinnatifida niet wat uit proportie groeien zo kort op het hout?
Ik denk dat het dan beter uit zou komen aan de linkerzijde.
Misschien wel wat dwerg naald gras op de bodem in het midden waar alle takken samen komen?

Ik denk wel dat je met bodemdiktes gaat moeten spelen om een echt goede dieptewerking te krijgen.

Ik ga ook de planten lijmen hier maar ga toch nog een dry start van paar weken doen omdat ik waarschijnlijk met HC en naaldgras ga werken.
Dus eerst matje kweken dan water er in CO2 vol open voor nog 2 weken en dan langzaam minderen en dan de garnalen toevoegen.

Voor opstart heb ik ook zo mijn tricks normaal volledige opstart 3 a 4 dagen ;)
Zoals je zegt goed veel bacterie in kappen, dan voer er in ook al is er niemand om het te eten.
Elke dag kleine hoeveelheid wat snel vergaat dus geen garnalen voer maar bv voer voor carnivoren.
En dan elke dag 1 blokje suiker wat je normaal in de koffie doet per 250l.
No2 piek na 48uur ongeveer.
No3 piek na 72 tot 96uur dan 50% waterwissel en dagelijks No3 meten totdat hij onder 10 blijft.
Gaat hij er boven terug wat suiker toedienen totdat je planten het hebben over genomen.

Zo heb ik na 3 dagen zelf TWB garnalen overgezet zonder uitval.
Moet je wel eerst week elke dag No3 meten maar ging toen even niet anders.
Ook gebruik ik gwn vijverbacterie lekker goedkoop en als je een degelijk merk neemt zeker zo goed als die voor aquarium sommige zelfs beter ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Alwin

Bericht door Alwin » 09 mar 2017, 10:11

Chriske99 schreef:Gaat die Hygrophila Pinnatifida niet wat uit proportie groeien zo kort op het hout?
Ik denk dat het dan beter uit zou komen aan de linkerzijde.
Misschien wel wat dwerg naald gras op de bodem in het midden waar alle takken samen komen?
Jep... Daar heb je een goed punt idd. :hihi I.v.m. het hout, er ligt nog 1 klein stuk onder de horizontale boog.
Deze hoort daar niet thuis, maar nu ter ondersteuning van een andere tak i.v.m. de Photoshop afbeelding die gemaakt is.
Uiteindelijk m'n bedoeling deze ergens tegen de achterwand te plaatsen, echter zal dit pas duidelijke worden tijdens de werkzaamheden :knipoog
Chriske99 schreef:Ik denk wel dat je met bodemdiktes gaat moeten spelen om een echt goede dieptewerking te krijgen.
Uhmmm, ja & nee... Misschien dat deze foto's het geheel wat duidelijker maakt.

Afbeelding

Zoals je op de foto kan zien moeten de open stukken echt open blijven...
Daarnaast wil ik deze ronde zo min mogelijk bodembedekking tegen de voor- en zijruiten hebben.
Heel veel ruimte om met de bodembedekking te spelen is er dus niet, tenzij ik de takken erin laat verdwijnen en dat is dus niet de bedoeling :knipoog

Waar ik ook nog steeds over twijfel is welke bodembedekking nu het mooiste zou zijn bij deze hardscape, want gezien de donkere wortels zou filterzand een mooi contrast geven...
Natuurlijk staat er ook nog voldoende kwartsgrind, maar deze is 'ree-bruin' van kleur, waardoor de gehele bak een stuk donkerder zal overkomen.
Enige voordeel van het grind zou dan voor de plantengroei zijn i.v.m. open structuur voor de wortels, maar ja... de meeste komen op het hout te zitten :schateren :schateren

Misschien toch weer voor filterzand tot 1.25mm kiezen i.p.v. het kwartsgrind?
Iemand toevallig ervaring met naaldgrassen in een zandbodem?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Chriske99

Bericht door Chriske99 » 09 mar 2017, 10:33

Ja is moeilijk te zeggen soms op foto maar nu ik de zijaanzichten zie zou ik het ook vlakker houden.
Enkel misschien aan de achterzijde waar de grotere stukken hout samen komen eeb beetje hoger maken.
Zodat je aan de zij en voorruit dunne bodem hebt en alles naar het punt loopt waar de grote stukken samen komen.

Als bodem ben ik van plan om een soil te gaan gebruiken.
Zand zal waarschijnlijk niet goed zijn om planten in te laten groeien.
Normaal word zand gebruikt op plaatsen waar je liefts geen planten hebt.
Je kan natuurlijk zand en grind combineren.
Zand waar je geen planten wil en grind waar je er wel wil, na verloop van tijd zie je het grind niet meer als de planten een mat gevormd hebben.

Als he enkel grind gaat gebruiken zou ik voor wat makkelijker planten gaan want naaldgras gaat er volgens mij niet goed op gaan.
Je kan natuurlijk ook je grind als vulling gebruiken en soils als bassis en topper op en onder je grind.
Bv ADA power sand special op de bodem, dan je grind en dan ADA amazonia powder er boven op.

Het power sand zorg voor voedingstoffen en amazonia powder soil zorgt er voor dat kleinere plantje goed blijven zitten en goed gaan wortelen.

Zoveel keuzes zoveel opties niet simple maar ben benieuwd naar het resultaat.
Heb al een idee wanneer je hem gaat aanplanten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpmaster
Partner

Bericht door Shrimpmaster » 09 mar 2017, 10:48

Ik zou het naaldgras overslaan. Is erg lastig om dit mooi te krijgen. Vaak groeit het slecht of wordt erg dun.

Ook dat weeping mos en alles wat op javamos lijkt is lastig spul om mooi te krijgen, maar nog veel lastiger om op een plek te houden. Als je niet uitkijkt komen als die kleine (snoei) stukjes door je hele bak heen met alle gevolgen van dien. Ik heb het liefst alleen nog maar mossen zoals Fissidens die niet zo in stukjes uit elkaar breken.

Verder moet je er rekening mee houden dat een plantje zoals je deze koopt en opplakt, al snel 3 tot 4 keer zo groot zal worden na verloop van tijd. Niet te vol planten aan het begin is mijn tip.

Tot slot ben ik zelf erg gecharmeerd van alle Bucephalandra soorten. De moeite waard om eens te kijken of je die ook mooi vindt, groeit ook mooi langzaam en is erg stevig. Met enige moeite is het ook mogelijk om prachtig gekleurd blad te krijgen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Alwin

Bericht door Alwin » 09 mar 2017, 11:03

Wederom dank voor je gedachtegang!

Momenteel wordt alle informatie op een rijtje gezet. Ben nog op zoek naar Fissidens fontanus, waarvoor ik Jurn gisteren al een PB heb gestuurd. Daarnaast nu ook aan het uitzoeken wat 'creeping-moss' precies is, lijkt een mooie compacte soort om op het Talawawood te binden. Wil binnen enkele weken de planten gaan bestellen. Zodra alle materialen binnen zijn kan het feest beginnen!

Voor nu nog veel opzoeken en lezen... daarna misschien weer wat wijzer i.v.m. welke bodembedekking het uiteindelijk gaat worden :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Angel

Bericht door Angel » 09 mar 2017, 11:28

Alwin schreef:Daarnaast nu ook aan het uitzoeken wat 'creeping-moss' precies is
Ik heb vrijwel alleen maar creeping-moss in mijn bakjes,in mijn fotoalbum kun je dus zien hoe dat er uit ziet.
Ik vind het prachtig mos en het groeit als een tierelier.
Het ziet er overigens in het echt wel veel mooier uit dan op de foto's.
Ook even helemaal naar beneden scrollen voor meer foto's.
http://forum.gek.nu/viewtopic.php?f=67&t=873

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Alwin

Bericht door Alwin » 09 mar 2017, 13:28

Shrimpmaster schreef:Ik zou het naaldgras overslaan. Is erg lastig om dit mooi te krijgen. Vaak groeit het slecht of wordt erg dun. Ook dat weeping mos en alles wat op javamos lijkt is lastig spul om mooi te krijgen, maar nog veel lastiger om op een plek te houden. Als je niet uitkijkt komen als die kleine (snoei) stukjes door je hele bak heen met alle gevolgen van dien. Ik heb het liefst alleen nog maar mossen zoals Fissidens die niet zo in stukjes uit elkaar breken.
Dank voor de aanvulling m.b.t. het naaldgras, want ik had alleen het verschil in contrast voor ogen...
Hier staat idd ook de fissidens op het lijstje vanwege dezelfde gedachtegang, maar ben nog wel nieuwsgierig naar dat creeping-mos :knipoog
Shrimpmaster schreef:Verder moet je er rekening mee houden dat een plantje zoals je deze koopt en opplakt, al snel 3 tot 4 keer zo groot zal worden na verloop van tijd. Niet te vol planten aan het begin is mijn tip. Tot slot ben ik zelf erg gecharmeerd van alle Bucephalandra soorten. De moeite waard om eens te kijken of je die ook mooi vindt, groeit ook mooi langzaam en is erg stevig. Met enige moeite is het ook mogelijk om prachtig gekleurd blad te krijgen.
Mijn laatste ervaringen zijn door de renovatie compleet de mist ingelopen...
Nu met een frisse blik alles opnieuw bekijken, dus neem je info m.b.t. het aanplanten zeker in gedacht!
Die Bucephalandra is qua kleur zeker een mooie aanvulling en zie dat het zelfs op hout gebonden wordt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Alwin

Bericht door Alwin » 09 mar 2017, 13:34

Angel schreef:Ik heb vrijwel alleen maar creeping-moss in mijn bakjes,in mijn fotoalbum kun je dus zien hoe dat er uit ziet.
Zojuist het topic even bekeken, ziet er goed uit en groeit bijna je bak uit :is goed
Voorlopig blijf ik echter bij het fissidens als mos, wat naar mijn idee beter aansluit bij de hardscape...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpmaster
Partner

Bericht door Shrimpmaster » 10 mar 2017, 09:45

Alwin schreef:Die Bucephalandra is qua kleur zeker een mooie aanvulling en zie dat het zelfs op hout gebonden wordt.
Klopt, mijn idee is dat het zelf beter groeit op hout en steen dan op de bodem.

Een mooie kleine variant is bijvoorbeeld de Bucephalandra sp. Brownie Jade.

Ben benieuwd naar je uiteindelijke inrichting, maar dat zal je zeker wel updaten tzt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Alwin

Bericht door Alwin » 11 mar 2017, 09:44

Shrimpmaster schreef:Een mooie kleine variant is bijvoorbeeld de Bucephalandra sp. Brownie Jade.
Gisteren ben ik nog even bij de LFS binnen gewandeld en deze plantjes bewonderd... ze waren nog wel erg klein moet ik bekennen.
Daarnaast wat info over diverse planten opgedaan, o.a. omdat er voorlopig nog geen Co2 ter beschikking is.
Gelukkig kan ik nog alle kanten op... beter nu goed plannen, als straks spijt hebben van m'n keuzes.

Don't worry about the updates...
Jullie zijn de eerste die het horen en te zien krijgen :knipoog

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 11 apr 2017, 20:14

Leuk ik ben benieuwd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Alwin

Bericht door Alwin » 16 mei 2017, 16:30

Soooo...... das weer ff geleden zeg!

Na maanden van stilte door persoonlijke omstandigheden heb ik gisteren wat planten kunnen bestellen. Vandaag tijdens het schoonmaken van de bak kwam het pakketje al binnen, dus heb de aankomende dagen een leuke bezigheid. Voorheen kocht ik de planten in de LFS, maar deze ronde eens online besteld om wat voordeliger uit te zijn. En ja... dat bleek een goede actie te zijn :dansendebanaan Tijdens het uitpakken begon ik ineens te twijfelen over de hoeveelheid... Het leek een beetje op een bestelling voor een 'Dutch Planted Tank' en dat was niet de bedoeling... Naast het feit dat ik zeker 2/3 minder heb betaald, bleken de geleverde planten ook nog eens 3 tot 4 groter dan bij de LFS... Zoals het er nu uitziet zou ik zeggen dat het te veel is, maar in de praktijk heb ik me wel eens vaker vergist :hihi

Dus.... Eindelijk....

Na de vergiftiging iets meer dan een half jaar geleden, kan ik weer beginnen met opbouwen!

En voor de fotoliefhebbers... nog even geduld a.u.b. :knipoog

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Quistero

Bericht door Quistero » 16 mei 2017, 19:36

Wij wachten in spanning af :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Alwin

Bericht door Alwin » 18 mei 2017, 22:14

Zie hier het resultaat van een dagje aqua-hobby...
Morgen weer een dag om de puntjes op de i te zetten :knipoog

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Angel

Bericht door Angel » 20 mei 2017, 12:42

Dat heb je mooi gedaan! :thumbsup
Al vind ik persoonlijk een witte of zwarte bodem wel mooier.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Alwin

Bericht door Alwin » 22 mei 2017, 06:28

Hey Angel, dank voor je reactie!

Wilde eigenlijk voor filterzand gaan, maar soms moet je roeien met de riemen die je hebt hé :knipoog

Ben tevreden over de korrelgrootte, maar helaas kleurt deze ondanks aanpassingen in de LED controller wel erg rood i.p.v. bruin...
In combinatie met de daglicht & RGB LED balken wordt het bij hoger vermogen ook niet mooier, eerder wat flets van kleur??

E.e.a. zal ook afhangen van de lichtsterkte, die nu op het programma van indraaien staat...
Mocht ik over een week alsnog filterzand willen dan is deze bodem natuurlijk simpel te verwijderen tijdens een waterwissel.

Zal binnenkort weer eens wat foto's maken :is goed

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Angel

Bericht door Angel » 22 mei 2017, 09:52

Welke korrelgrootte heb je dan?
Ik heb wit aquariumzand van de hornbach in mijn bakken Korrelgrootte: 0,4 mm - 1,4 mm

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Alwin

Bericht door Alwin » 24 mei 2017, 14:55

Dit is 1-2mm als ik me niet vergis...
Anders wordt het filterzand van Wildkamp :knipoog

Link:
BBcode: