5 Mythes over het houden van Garnalen

Plaats hier je topic met betrekking tot algemene vragen en foto's over en van zoetwatergarnalen.

Moderator: Danny van Eldik

WPT
Contacteer:

Bericht door WPT » 06 feb 2017, 15:22

Vandaag kwam ik onderstaand video item tegen op Youtube en ik vond het wel heel erg interessant. Dusdanig interessant dat ik direct dacht "Dit wil ik met jullie delen".

In deze video behandeld hij 5 mythes en geeft aan of ze waar of een leugen zijn. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over deze mythes.
  • 1] Van fel licht gaan garnalen dood - niet waar
  • 2] Garnalen hebben speciaal garnalen voer nodig - niet waar maar het is wel beter voor ze
  • 3] Garnalen klimmen uit hun aquarium - wel waar (helaas)
  • 4] Garnalen zijn gevoelig en hebben speciaal water nodig - niet waar
  • 5] Garnalen hebben warm water nodig - niet waar
Vooral item 5 vind ik erg interessant.
Schijnbaar leven en paren garnalen prima op verschillende temperaturen waaronder ook koudere temperaturen tot wel 17 graden aan toe. Ook heb ik vaker verhalen gehoord waarin gezegd wordt dat Garnalen juist beter draaien wanneer de omstandigheden realistischer zijn aan hun eigen leefomgeving dus dit betekend verschillende temperaturen bijvoorbeeld: winter, lente, zomer, herfst en overdag, avond en nacht.

De video:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpmaster
Partner

Bericht door Shrimpmaster » 06 feb 2017, 15:41

Interessant voer voor discussie. Pik er een puntje uit:
WPT schreef:5 Garnalen hebben warm water nodig - niet waar
Mijn ervaring is de temperatuur een soort van gaspedaal is voor garnalen. Logisch, het zijn ook geen warmbloedige dieren. Bij een koude temperatuur zakt alles in, ze hebben ook minder 'benzine' nodig en crossen minder hard in het rond. Maar ze slijten' ze ook veel minder en gaan later dood. Ze kweken misschien ook wel, maar ook een stuk minder snel.

Je kan de temperatuur opvoeren tot wel 25 graden is mijn ervaring. Ze worden dan echt super actief en hebben heel veel voer nodig. Kweek gaat snel, maar lang niet alle jongen worden groot omdat hun motortje ook direct op volle toeren draait als ze geboren worden.

Liever zit ik daarom op een graadje of 22. Scheelt ook nog eens veel stroom :hihi

Maar de temperatuur verder laten dalen dan 20 graden heb ik nooit gedaan. Ben wel benieuwd of ze dan echt nog kweken. Trouwens heb ik ooit een stukje gelezen van iemand die zijn garnalen in de vijver buiten had zitten. Zelfs met een laagje ijs erop, kwamen ze in het voorjaar gewoon weer tevoorschijn. Blijkbaar kunnen ze wel tot een graadje of 6 aan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WPT
Contacteer:

Bericht door WPT » 06 feb 2017, 16:12

Ja precies, dat is wat die kweker in bovenstaande video ook zij. Hij heeft zijn garnalen dus op ongeveer werkplaats temperatuur die daalt dus schijnbaar tot wel 17 graden of lager.

Wat ik mij afvraag is of zie temperatuurdaling die hen dus rustig maakt niet erg nodig hebben om vervolgens weer op volle toeren te kunnen feesten en paren. Deze temperatuurdaling hebben zij ook in de natuur met dag en nacht, dit kan al gauw een eind schelen.

Ik heb ze ook op 22 graden maar durf de verwarming eigenlijk ook niet uit te schakelen. Bij die kweker uit de video paarde ze dus gewoon met 17 graden...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 06 feb 2017, 16:48

heb in eerder topic al een keer gemeld
dat hier op mijn hobbykamer de temps altijd 22 tot 24 graagjes heerst { ook bij tropen temps ,temp ik de kamer ,althans proberen we ,en loopt vaak naar 2,3, 4 graadjes meer }
en wanneer het kouder word ik soms de vorst door m,n kamertje laat loeien ,tot ongeveer 15 16 17 graad . en zie dan bij oplopende weer actievere garie,s {net als bij te koude wissels} speerbakken .
dus nabootsing van natuur{ zit tussen m,n oren } .
warm water dus niet waar .
maar speciaal water wel waar , caridina,s hebben ander water nodig als neo caridina,s { al beweren velen van niet}

voeren .van garnalen , in de natuur worden garnalen gevoerd met voertjes die vele hobby,kwekers op hebben gezet als voer wat wij GEKKEN nu geven { dus wel waar }
ook in niet geperste stick,s of tabletjes = geven een iets uit de natuur een must . denk aan die, blaadjes/groente/ propjes etc etc

ben zelf een anti gif mannetje ,en geef mijn hobby garnaal nu de chips voor paarden knoflooksnippers genaamd, op planaria /plaagdiertjes en kokos voor pantsertje en bacterieen .
heb hiermee al veel komende bezoekers of enkele leden hiermee de oortjes zien klapperen
en blijft er ook weer tussen mijn oren zitten .geven wat de natuur bied ,doet een ander gaauw niet > eerst zien dan geloven< ikke heb het gezien en doe het gewoon :is goed

klimmen , als garnalen beginnen te klimmen is er iets niet in orde met je water { ook hier een probleem geweest bij opstarten jaaaaren geleden } dus waar .maar dat is een vraag op water en waarde,s
en ook weer veel discusie,s mogelijk.

licht ,, van fel licht kunnen ze zich doodschrikken { ga zelf eens in een donker hokje zitten en gooi een schijnwerper ineens op jou gericht ,je kunt je een doodschrik krijgen} bij slapende mensen nog mooiere effecten :schateren :schateren
garnalen hoeven geen lichtjes ,dit staat al mooi door Antoinette beschreven op site ergens .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WPT
Contacteer:

Bericht door WPT » 07 feb 2017, 09:22

Dus als ik het goed begrijp heb jij geen verwarming in je bak Jurn?
Worden je bakken dan verwarmd doordat de kamertemperatuur altijd hoog genoeg is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 07 feb 2017, 11:01

WPT schreef:QR_BBPOST Dus als ik het goed begrijp heb jij geen verwarming in je bak Jurn?
Worden je bakken dan verwarmd doordat de kamertemperatuur altijd hoog genoeg is.
heb al mijn bakjes zonder verwarmingen
heb alles op temperatuur met cv {staat altijd op 22 bij kou }
en door de uitstromers van luchtpomjes .word door mijn kijk erop het omgevings temperatuur en enige warmte van lampjes het water op 22 tot 24 graden gezet
had bij opstarten van mijn hobby ,ook deze thermostaten in de bakjes .
maar door ervaring en leerstofjes ,in mijn kamertje niet nodig . dus heb ze eruit .

en speel af en toe met de temps in de winter . dit puur om iets uit te proberen op natuurlijk gedrag bij garnalen { zit ook weer tussen mijn oren} als ik natuur filmpjes kijk
of er worden filmpjes op site geplaatst kijk ik alles wat eromheen gebeurt .water gebeuren bij watervallen , omgeving , ga ik dan via google opzoeken ,en zoek het weer daar op
hoe koud het daar is , wat de temperaturen zomers en s,winters zijn .welke beestjes {muggenlarfjes etc etc .] daar dan leven .
en zie dan vaak ,dat er veel geleerd kan worden op houden van mijn hobby :shrimp :shrimp

en velen zullen dan denken { rare oren het jurntje} maar laat mij dan maar een wereldreiziger wezen op internet :schateren :schateren {word ikke ook niet gepakt door een krokodil :lekker puh :lekker puh }
Laatst gewijzigd door jurn op 07 feb 2017, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WPT
Contacteer:

Bericht door WPT » 07 feb 2017, 11:12

Heb je dag en nacht de verwarming thuis aanstaan?

En hoe zijn je resultaten met kweken?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 07 feb 2017, 11:24

WPT schreef:QR_BBPOST Heb je dag en nacht de verwarming thuis aanstaan?

En hoe zijn je resultaten met kweken?
hier staat de verwarming altijd op 22 { bij intreden van herfst en winter} ,veel mensen zullen denken ,wat een ,,,,,,,,,,,
heb jaren geleden een testje gemaakt met kameraad op uit aan uit aan uit aan ,en gebruite meer gas , als dat deze constant op gewenste bleef staan
dus ja ,altijd 22 ,{ maar op m,n eigen slaapvertrekje staat meestal de raam open en knopje ietsjes open}

heb hier mooie resultaten op nawas en behouden van groepen .
zit vaker te stoeien met waarde,s te behouden dan garnalen die uitsterven .

ook hier zie ik welleens een terugval op garie,s of een dooie ,das normaal .
maar heb de meeste groepjes nu al een jaartje of 6,7 . en gaat dan wel lekker naar mijn kijk .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WPT
Contacteer:

Bericht door WPT » 07 feb 2017, 12:20

Klinkt goed! Maar gemiddeld genomen zitten jouw garnalen dus constant op 22 graden met her en der een uitzondering.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 07 feb 2017, 12:52

WPT schreef:QR_BBPOST Klinkt goed! Maar gemiddeld genomen zitten jouw garnalen dus constant op 22 graden met her en der een uitzondering.
klopt ,22 tot 24 graadjes ,hier in delfziel op kamertje

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

alex1

Bericht door alex1 » 07 feb 2017, 13:22

1] Van fel licht gaan garnalen dood -
Van fel licht zullen ze niet dood gaan, maar voor liefhebber is het mooier om ze te kunnen zien. :prima

2] Garnalen hebben speciaal garnalen voer nodig -
Veelzijdig voeren lijkt mij het beste. :knipoog

3] Garnalen klimmen uit hun aquarium -
Klimmen kunnen ze, zeker als er eten is boven het wateroppervlak:
Afbeelding
Klom trouwens nooit uit de bak, alleen boven het wateropp. om eten te zoeken op de rand.

Wel kunnen garnalen uit de bak springen als ze schrikken of achterna gezeten worden, of bij hele verkeerde waardes van het water.

4] Garnalen zijn gevoelig en hebben speciaal water nodig -
Geloof wel dat ze gevoelig zijn en 'gezond' water nodig hebben.

5] Garnalen hebben warm water nodig -
Geen idee heb ze hier altijd rond de 20 graden gehouden, maar denk wel dat ze schommelingen van de temp. aankunnen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WPT
Contacteer:

Bericht door WPT » 07 feb 2017, 13:25

Gave foto Alex, gelukkig is die na het eten weer netjes terug de bak in gegaan :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertJan B

Re: 5 Mythes over het houden van Garnalen

Bericht door GertJan B » 17 apr 2020, 15:53

Hoi,

Bij mij zaten ze ook altijd op strak 22 graden. Heb een in de winter in 1 bak de temp terug geschroefd naar 18 graden. Ze werden er wel wat slomer op,maar geen uitval. Toen ze eenmaal gewend waren,paren ze als konijnen...
Nu heb ik de grote fout gemaakt om alle bakken de temp terug te schroeven naar max. 17 graden.
Ik heb ze gesmeekt,ja echt heel diep,te stoppen met paren,helaas hebben mij woorden voor nu geen enkel nut.
Bodem verwisselen is nu echt een hel...

Dus luister aub GOED verlaag nooit te nimmer te temperatuur beneden de 20 graden!!

:fun

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

alex1

Bericht door alex1 » 17 apr 2020, 20:05

Oud topic, maar nog wel leerzaam...hier is ook de verwarming uit de bakjes maar geen of nauwelijks jongen al kamp ik wel met een vrouwentekort in d bakjes.
Merk wel hoe warmer het wordt hoe actiever ze worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 28 apr 2020, 19:25

Je komt de tijd met nakweekjes weer aan.
Ben je van plan om extra vrouwtjes toe te voegen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Garnalen (algemene vragen en foto's)”