Maximaal zoutgehalte? Zoetwater garnalen op brakwater?

Plaats hier je topic met betrekking tot algemene vragen en foto's over en van zoetwatergarnalen.

Moderator: Danny van Eldik

Shrimpmaster
Partner

Bericht door Shrimpmaster » 20 jul 2016, 10:54

Ik weet dat er mensen zijn die Crystal Red op 'brakwater' hebben zitten. De vraag is, welke concentratie is dat? Is er iemand die weet hoeveel gram/Liter zout garnalen zoals Crystal Red of Taiwan Bee kunnen verdragen? En over welke termijn hebben we het dan?

Zout moet je niet zomaar toepassen trouwens. En al helemaal geen keukenzout. Teveel zout zal zoveel effect hebben op de osmose regulatie van de garnaal dat deze geen water meer kan opnemen en dus in feite zal uitdrogen onderwater. Voor vissen kan ik redelijk nauwkeurig vinden wat de bovengrens is, voor garnalen niet.

Het idee is namelijk dat ik hiermee een bepaalde parasiet kan bestrijden. Ik zal later nog laten weten wat de effecten zijn.

Als er iemand is met ervaring of informatie hierover, alvast bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Willem

Bericht door Willem » 20 jul 2016, 15:42

Shrimpmaster schreef:QR_BBPOST Ik weet dat er mensen zijn die Crystal Red op 'brakwater' hebben zitten. De vraag is, welke concentratie is dat? Is er iemand die weet hoeveel gram/Liter zout garnalen zoals Crystal Red of Taiwan Bee kunnen verdragen? En over welke termijn hebben we het dan?

Zout moet je niet zomaar toepassen trouwens. En al helemaal geen keukenzout. Teveel zout zal zoveel effect hebben op de osmose regulatie van de garnaal dat deze geen water meer kan opnemen en dus in feite zal uitdrogen onderwater. Voor vissen kan ik redelijk nauwkeurig vinden wat de bovengrens is, voor garnalen niet.

Het idee is namelijk dat ik hiermee een bepaalde parasiet kan bestrijden. Ik zal later nog laten weten wat de effecten zijn.

Cristal Red op brakwater?
Daar heb ik echt nog nooit van gehoord.

Mocht je brak water willen maken, neem de goedkoopste zout voor zeewater. De duurdere soorten zout is meer voor de koralen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpmaster
Partner

Bericht door Shrimpmaster » 20 jul 2016, 21:07

Willem schreef:QR_BBPOSTCristal Red op brakwater?
Ik las het hier: http://garnalenenkreeftenforum.nl/viewt ... p?p=298488

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 20 jul 2016, 23:09

Helaas heeft toe niemand gereageerd die het ook daadwerkelijk gebruikte. Iemand anders hier van gehoord?
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 21 jul 2016, 09:21

bij terug lezen van deze oude topic , en nadenk ,,,,en ook klapperende oortjes.

ziet deze verkoper /hobby,ist van brakwater en kweken met c,r c,b .
de mineralen {zouten} aan voor brakwater maken ???

waar ooit de voorouders zijn gevangen ,met gevolg GEK virussen {wij dus }
leefden ze volgens mijn in beekjes/stromen naar beneden { zoetwater met vulkaniche stoffen} .
volgens mijn moeten we eerder in de richting gaan zoeken op stoffen die moedertje natuur zelf uit bergen /vulkanen brengt .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 21 jul 2016, 10:10

Dat denk ik ook.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpmaster
Partner

Bericht door Shrimpmaster » 21 jul 2016, 10:32

Absoluut mee eens. Ik ben ook zeker geen voorstander van het aanzouten van het water zonder reden. Ik ben alleen nog steeds bezig met het vinden van een oplossing voor een parasiet probleem.

Ik las dat men deze parasiet bij vissen kan bestrijden met een zoutbad (tijdelijk) of door zeezout aan het aquairum zelf toe te voegen. Ik heb hier mee geëxperimenteerd en de resultaten lijken hoopgevend. Het heeft echter geen zin als je de garnalen met een te hoog zoutgehalte om zeep helpt, zodoende ben ik op zoek naar wat de max zou kunnen zijn.

Daarom dacht ik, stel dat iemand die ze op brakwater heeft zitten (wat ik dus zelf niet zou doen) en die zegt dat hij daarmee 0,3gr/L bedoeld of misschien wel 5gr/L, dan heb ik alvast een aanknopingspunt.

5gr per liter klinkt bijvoorbeeld heel weinig, maar dan moet je wel even een halve kilo zout in een bakje van 100 liter oplossen :geschrokken. Moet je nagaan dat er in zeewater bijna 35gr per liter zit. Gewoon even 3,5 Kilo zout in een dergelijk aquarium dus. Uiteraard niet te vergelijken, aangezien zoutwater dieren totaal anders in elkaar steken dan zoutwater dieren. Maar gewoon even om een idee te geven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 21 jul 2016, 22:16

Klopt allemaal. En in de regel kunnen parasieten slechter tegen zout dan hun gastheren. Ik heb echter geen flauw idee wat het maximum zoutgehalte voor caridina's is. Het zou me alleen niet verbazen als Neocaridina's toleranter voor zout zijn.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 21 jul 2016, 22:31

Heb je het eigenlijk al bij professionele kwekers gevraagd? Of bij grote handelaren zoals groothandels en grote winkels zoals Veldhuis?
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 25 jul 2016, 14:46

Willem schreef:QR_BBPOST
Shrimpmaster schreef:QR_BBPOST Ik weet dat er mensen zijn die Crystal Red op 'brakwater' hebben zitten. De vraag is, welke concentratie is dat? Is er iemand die weet hoeveel gram/Liter zout garnalen zoals Crystal Red of Taiwan Bee kunnen verdragen? En over welke termijn hebben we het dan?

Cristal Red op brakwater?

Mocht je brak water willen maken, neem de goedkoopste zout voor zeewater. De duurdere soorten zout is meer voor de koralen.
Ik sluit mij bij Willem aan en ik zou ook niet weten waarom men dat zou doen?
Ze kweken toch op zoetwater heel goed? Waarom dan al die extra moeite?
Met een groet en een glimlach,
Kirsten

Van plan om iets te bestellen??? Kijk ook bij onze sponsoren!!!

2 en 3 november staat GeK weer met een stand op Vivarium. Komen jullie ook????

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpmaster
Partner

Bericht door Shrimpmaster » 25 jul 2016, 16:18

Kirsten schreef:Ik sluit mij bij Willem aan en ik zou ook niet weten waarom men dat zou doen?
Ze kweken toch op zoetwater heel goed? Waarom dan al die extra moeite?
Waarom? Zie mijn laatste berichtje hierboven :knipoog

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jonette

Bericht door Jonette » 25 jul 2016, 19:59

Shrimpmaster schreef:QR_BBPOST Absoluut mee eens. Ik ben ook zeker geen voorstander van het aanzouten van het water zonder reden. Ik ben alleen nog steeds bezig met het vinden van een oplossing voor een parasiet probleem.

Ik las dat men deze parasiet bij vissen kan bestrijden met een zoutbad (tijdelijk) of door zeezout aan het aquairum zelf toe te voegen. Ik heb hier mee geëxperimenteerd en de resultaten lijken hoopgevend. Het heeft echter geen zin als je de garnalen met een te hoog zoutgehalte om zeep helpt, zodoende ben ik op zoek naar wat de max zou kunnen zijn.

Ik ben geabonneerd op het (engelstallige versie) van Amazonas Magazine. Hier is een artikel over het gebruik van zout bij bestrijding van een bepaalde soort parasiet bij dwerg garnalen. http://www.reef2rainforest.com/2015/05/ ... er-shrimp/

Aangeraden dosering is 1 EL per kop aquarium water voor 30 seconden, met veel beluchting en het wegnemen van vervellingen, want eieren van de parasiet zitten in de oude vellen. Lees de andere adviesen ook. Het is niet zonder risicos voor de garnalen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 25 jul 2016, 22:50

Dat is een flinke dosis. :schrik
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpmaster
Partner

Bericht door Shrimpmaster » 26 jul 2016, 10:09

Jonette schreef:QR_BBPOST
Shrimpmaster schreef:QR_BBPOST Absoluut mee eens. Ik ben ook zeker geen voorstander van het aanzouten van het water zonder reden. Ik ben alleen nog steeds bezig met het vinden van een oplossing voor een parasiet probleem.

Ik ben geabonneerd op het (engelstallige versie) van Amazonas Magazine. Hier is een artikel over het gebruik van zout bij bestrijding van een bepaalde soort parasiet bij dwerg garnalen. http://www.reef2rainforest.com/2015/05/ ... er-shrimp/

Aangeraden dosering is 1 EL per kop aquarium water voor 30 seconden, met veel beluchting en het wegnemen van vervellingen, want eieren van de parasiet zitten in de oude vellen. Lees de andere adviesen ook. Het is niet zonder risicos voor de garnalen.
Bedankt! 1 eetlepel per kop water is niet echt nauwkeurig, maar dit is ook een badje lees ik. Wel veel inderdaad. Zeg dat een eetlepel 15gr is en een kop 200ml, dan zou je dus 75gr/L gebruiken. Dat is wel een flinke klap voor de garnalen lijkt me. Moet nog even denken of ik dit ga uitproberen...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 26 jul 2016, 10:43

Ik zou eerst een veel lagere concentratie proberen.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jonette

Bericht door Jonette » 26 jul 2016, 13:14

Ik zou iets ook niet durfen! Misschien is het een goed idee eerst Seachem Paraguard te proberen? Ik gebruik Seachem Prime steeds bij elke water wisseling en vind het een uitstekend produkt, dus ik heb een beetje vertrouw in het bedrijf. En anders, Praziquantel, wat of bij een aquarium winkel te bestellen is, of via Rob de Fouw/ Discusclub Holland (gevonden via Google). Ik weet niet hoe goed jouw engels is. Dit is het citaat:
Luckily, Scutalleria is very easy to treat in several different ways. I find it most effective to dip visibly infected newcomers in a concentrated solution of 1 tablespoon of salt per cup of tank water. The shrimp are placed in a well-oxygenated container for approximately 30 seconds, then removed. All visible parasites should be gone after this, and I have seen no shrimp mortality using this treatment. It is important to watch the shrimp closely during treatment and remove them as soon as they show any signs of stress (inactivity, rolling over, etc.), then put them into fresh water immediately after treatment. The Asian Journal of Animal and Veterinary Advances recommends culturing shrimp in slight saline conditions (5–10 ppt) to prevent infestation and mortality.

An alternative treatment is to use Praziquantel at a concentration of 2.5mg/L in the tank. A single treatment is generally effective, though a second one may be needed after a few weeks, especially if molts are not consistently removed from the aquarium. Some breeders have reported good results using Seachem’s ParaGuard.
Dit is wat Google Translate hiervan maakt:
Gelukkig Scutalleria is zeer eenvoudig te behandelen op verschillende manieren. Ik vind het het meest effectief zichtbaar geïnfecteerde nieuwkomers dompelen in een geconcentreerde oplossing van 1 eetlepel zout per kop van de tank water. De garnalen worden in een goed geoxygeneerd houder gedurende 30 seconden, vervolgens verwijderd. Alle zichtbare parasieten moet worden gegaan na deze, en ik heb geen garnalen mortaliteit met behulp van deze behandeling. Het is belangrijk om de garnalen goed in de gaten tijdens en verwijderen zodra ze tekenen van stress (inactiviteit, omrollen, etc.) vertonen, zet ze in zoet water direct na de behandeling. De Asian Journal of Animal and Veterinary Advances beveelt het kweken van garnalen in een lichte zoute omstandigheden (5-10 ppt) om besmetting en sterfte te voorkomen.

Een alternatieve behandeling moet praziquantel gebruikt in een concentratie van 2,5 mg / l in de tank. Een enkele behandeling is in het algemeen effectief, hoewel een tweede nodig zijn na enkele weken, vooral als vervellingen niet consequent uit het aquarium. Sommige fokkers hebben goede resultaten met behulp van Seachem's Paraguard gemeld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 21 feb 2018, 15:36

Dit vind ik een heel mooi stukje, heb hem even naar boven gespit, misschien hebben sommige mensen hier wel interesse in om door te lezen :vrolijk
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 21 feb 2018, 16:24

mooie post van eerder .

heb van rob de fouw , heel veel geleerd over garnalen { had een zaak in haule met discus en andere vissen} en is helaas gestopt met alles
wat ik van hem weet is dat zout nooooooooooit zo op habitats gekiepert moet worden met zoetwater garnalen .of dure vissen

en de betere producten moeten zoeken op zien van parasietjes of bacterieen ziektes .

ook ikke ben soms een slachtoffertje van deze rare voorkomende dingen in aquariastiek {ontkom je ook niet aan volgens kenners}
en is het zoeken geblazen ,wat het beste is .
nu wij GEK houders weer 2jaartjes verder zijn op deze start van topic , zijn er al weer veel dingen verandert op weten .
wat ikke nu weer zie is de voogle , die SchorpioenW op een topic heeft geopend .
zie dat dit spul al jaren in de vissen wereld word gebruikt op parasietjes/bacterie ziekte,s etc etc .
en heb inmiddels deze op gebruik bij mijn hobby garnaal .

zag na een verversing enkele garie,s slecht door de vervelling weer terug komen , het wit aandeel kreeg een roodachtige gloed
dit heb ik eerder meegemaakt met rare uitvallers .
heb direkt een flesje laten aanrukken bij mark weg .
na 2e kuur werd het wit aandeel op deze red colors al weer witter
en zijn nu bijna geheel weer op wit terug .

wat ik van voogle kan vinden , zijn dit allemaal natuur producten /maar moeilijk te vinden is wat ze erin stoppen .
ik heb zelf een nipje op mijn tong laten proeven om te kijken of er zout in zat , geen zoute smaak .
heb geroken of er knoflook in zat , niks te ruiken .

het voordeel van deze {voor mij iets nieuws} voogle is dat er geen wissels of gehele schoonmaak meer hoeft
wat met de eerdere medicatie,s wel weer moet gebeuren .wat er in deze oude topic eerder werd beschreven om parasietjes of bacterie te bestrijden .

en bij dat bestreden iets ,kregen hier de garie,s soms weer een stoot stress om de oren .om weer tot behoren terug te komen .

zo zijn er veel leden verloren gegaan die in hobby rare dingetjes meemaken , want ik ben echt niet de enigste die soms uitval ziet op houden van GEK beeske,s

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 21 feb 2018, 19:09

top jurn :vrolijk
Ik heb dit naar boven gehaald, om de reden wat Jurn hier boven beschrijft, de info word ouder met de tijd en de medicijnen die we kunnen gebruiken bij onze garnalen veranderen mee, worden beter, of zijn al een tijd in gebruik, alleen weet niemand hier van. Dus schroom niet om hier te vertellen wat je zelf al hebt gebruikt bij je garnalen en wat goed hielp en wat niet echt goed werkte bij de garnalen bv iets wat eigenlijk voor vissen is.
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Garnalen (algemene vragen en foto's)”