Leeftijd garnaal.

Plaats hier je topic met betrekking tot algemene vragen en foto's over en van zoetwatergarnalen.

Moderator: Danny van Eldik

Bindi

Leeftijd garnaal.

Bericht door Bindi » 29 jul 2016, 16:51

Hoe oud worden garnalen nu in werkelijkheid en heeft de leeftijd ook te maken met welke soort garnaal het is, ik weet dat Hawai garnaal,een lange levensduur heeft, sorry als ik de naam verkeerd schrijf, maar ik heb bv van de cr en cb het idee dat ze na 1 jaar al oud zijn kleur word minder mooi en na 1 jaar zie je ze langzamerhand gaan hemelen.
Nu is mijn vraag, hoe is jullie ervaring hiermee ? en hoe oud is je oudste ganaal geworden ?
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Erna E
Moderator
Moderator

Leeftijd garnaal.

Bericht door Erna E » 29 jul 2016, 17:11

Het heeft ook met de water temperatuur te maken.
Hoe hoger hoe korter ze leven.
Ik heb wel eens cr gehad van bijna 2,5 jaar.
Het waren zeer grote garnalen geworden en bijna kleurloos.
Vivarium 2 en 3 november 2019 | Autotron Rosmalen.
Het GEK forum kijkt er naar uit om u daar te ontmoeten .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Leeftijd garnaal.

Bericht door jurn » 29 jul 2016, 17:22

mooie vraag op leeftijd voor garnalen .

mijn kijk en ervaringen ,bij goede omstandigheden 10 tot 15 maandjes bij de hogere gradatie, cari,s
12 tot 15 maandjes de neo,s
deze bij temperaturen van 22/24 graden ,kom je hoger ,gaan ze eerder naar de hemelse herders

heb je het water niet op gewenste leef of waarde,s die ze wensen ,kunnen ze na weekje al gaan hemelen of langzamerhand gaan uitsterven
meestal zie je ze dan stilletjes zitten of hangen boven .
bij goede omstandigheden moet je binnen 6 maandjes vaak al nawas hebben .{bij jonge aankoop of gekregen garnalen}

mijn oudste garie is 52 :schateren :schateren {grapje }
mijn oudste garnalen zijn bijna 13 maanden geworden { ooit gekocht bij corine} met veel nakweekjes .waren b,bolts .{groep nog steeds bestaand}
streef hier altijd de 22/24 graden te houden .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Leeftijd garnaal.

Bericht door SchorpioenW » 29 jul 2016, 18:23

Het is inderdaad afhankelijk van de omstandigheden.

Vrouwtjes houden het gemiddeld 3 zwangerschappen vol. Uiteraard zijn er positieve uitzonderingen die veel meet zwangerschappen volbrengen. Bij lagere temperaturen kweken ze langzamer en leven dan ook langer.

Ik heb ook dieren van 15 maanden of zelfs ouder gehad. Waren meestal wel mannetjes en het waren er niet veel.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Willem

Leeftijd garnaal.

Bericht door Willem » 29 jul 2016, 18:45

Het ligt er aan wat voor garnalen je bedoeld.
Zoet water kwekers leven gemiddeld anderhalf jaar
Brakwater kwekers worden gemiddeld een stuk ouder.
Ik heb een waaierhand garnaal gehad die zeker 9 jaar oud was, maar die moet je wel goed voeden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Leeftijd garnaal.

Bericht door Bindi » 29 jul 2016, 19:26

Ik wil dit graag van zoveel mogelijk verschillende garnalen soorten weten. Ik zal een veklaring geven. Wat ik zie bij mijn eigen garnalen is dat mijn oude goep nu langzaamaan begint te hemelen, dus ik ben internet eens af gaan struinen en zag veelvuldig de max. leeftijd bij caradina 2 jaar zijn. Dit gegeven schept bij mensen de vewachting dat hun garnalen met 1 jaar nog niet oud zijn.
Nu lijkt het mij best wel interesant, ook voor andere die zich soms verbaast afvragen hoe het kan dat plots hun groepje uitsterft, dat dit niet altijd een ziekte hoeft te zijn maar gewoon ouderdom. Vaak word er bv een groep jonge garnalen gekocht en dan een jaar later gaan ze hemelen en dat kan dan de hele goep zijn die in redelijk korte tijd omvalt (en dus niet ziek zijn).
Erg intresant vind ik ook dat hoe warmer de temperatuur, hoe sneller de garnalen verouderen. Dan zou je kunnen denken, komt dit misschien doordat de diertjes geen pauze krijgen en door blijven kweken/groeien ze te hard door de hoge temp?

Erna: dat is echt oud zeg, brengt mij direct weer op de vraag, kun je met kweken de leeftijd van de garnalen om hoog krijgen?
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Leeftijd garnaal.

Bericht door SchorpioenW » 29 jul 2016, 23:13

Dat niet. Wel door matigheid. Remmen van groei én kweek laat ze significant langer leven.

Voor onze in zoetwater kwekende soorten geldt dat 1,5 tot 2 jaar het maximum is. Echter, veel (de meeste) dieren sterven eerder. Het is dan ook een maximum.

En ja, als je dieren koopt, zijn die meestal al een maand of drie. Als die dan nog een jaar in leven blijven, hebben ze een respectabele leeftijd.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Willem

Leeftijd garnaal.

Bericht door Willem » 30 jul 2016, 20:21

Bindi schreef:QR_BBPOST Ik wil dit graag van zoveel mogelijk verschillende garnalen soorten weten. Ik zal een veklaring geven. Wat ik zie bij mijn eigen garnalen is dat mijn oude goep nu langzaamaan begint te hemelen, dus ik ben internet eens af gaan struinen en zag veelvuldig de max. leeftijd bij caradina 2 jaar zijn. Dit gegeven schept bij mensen de vewachting dat hun garnalen met 1 jaar nog niet oud zijn.
Nu lijkt het mij best wel interesant, ook voor andere die zich soms verbaast afvragen hoe het kan dat plots hun groepje uitsterft, dat dit niet altijd een ziekte hoeft te zijn maar gewoon ouderdom. Vaak word er bv een groep jonge garnalen gekocht en dan een jaar later gaan ze hemelen en dat kan dan de hele goep zijn die in redelijk korte tijd omvalt (en dus niet ziek zijn).
Erg intresant vind ik ook dat hoe warmer de temperatuur, hoe sneller de garnalen verouderen. Dan zou je kunnen denken, komt dit misschien doordat de diertjes geen pauze krijgen en door blijven kweken/groeien ze te hard door de hoge temp?

Erna: dat is echt oud zeg, brengt mij direct weer op de vraag, kun je met kweken de leeftijd van de garnalen om hoog krijgen?
Je kan het leven verkorten door geregeld koud water toe te voegen.
Hierdoor vervellen ze snel, en zijn weer vruchtbaar dus niet aan te raden.

Ook loop je het risico dat door te verversen met koud water de vissen een verhoogde kans op stip krijgen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Yilleke

Leeftijd garnaal.

Bericht door Yilleke » 01 aug 2016, 17:27

Dan gaat de hele groep toch niet hemelen? Of worden de jongen er steeds bij weggehaald? Ik zie het hier op het moment bij mijn mixbak waar eerst alleen maar afgekeurde vuurtjes inzaten. Deze bak staat iets meer dan een jaar en daar kom ik nu opvallend veel dode vuurtjes tegen. Ze vallen niet bij bosjes tegelijk om hoor maar wel een paar per week en alleen maar de vuurtjes. De groep krijgt natuurlijk ook jongen dus zal niet uitsterven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Leeftijd garnaal.

Bericht door SchorpioenW » 01 aug 2016, 22:44

Soms overleven geen tot weinig jongen in een groep en dan kan dus de hele groep omvallen.
Bij normale kweek zal dat niet gebeuren.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links