kraanwater, normale bodem, Caridina's

Plaats hier je topic met betrekking tot algemene vragen en foto's over en van zoetwatergarnalen.

Moderator: Danny van Eldik

chintsai
Contacteer:

Bericht door chintsai » 01 mar 2018, 21:40

Ik heb begrepen dat de caridina op speciaal water En speciaal bodem moet, maar ik heb ook meegekregen dat er tijgers op kraanwater waardes zitten met normale bodem, dit zolang ze er naar gekweekt zijn.
Maar is het nou echt niet mogelijk om de rest van de soorten niet op normaal kraanwater gekweekt te krijgen? als dit niet mogelijk is is mijn volgende vraag waarom lukt/kan dit niet? waarom lukt het met de tijgers dat wel??

ik wil mij niet te veel op de tijgers richten maar ik bedoel dit als voorbeeld.
Laatst gewijzigd door chintsai op 01 mar 2018, 22:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

kraanwater, Neocaridina's

Bericht door jurn » 01 mar 2018, 21:54

neocardina,s hoeven niet op speciaal water

caridina,s worden door velen op osmose water gehouden met toedienen van mineralen ,om water geschikt te maken { das iets speciaals wat je moet leren op meten en weten}

bij sommigen lukt het om cari,s op zachter kraanwater te houden met mooie waarden op ph , en de rest van gedoe
bij sommigen lukt het niet om cari op hard water te houden met hoge ph en rest van gedoe .

neocardina soortjes zijn weer ietwat sterker om op harder kraanwater te houden , maar ook hier moet je uutkieken ,en blijft mijn motto METEN=WETEN { al denken velen die jurn is GEK} :hihi DACHT UT NIE

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

kraanwater, Caridina's

Bericht door chintsai » 01 mar 2018, 22:11

jurn schreef:QR_BBPOST neocardina
Heb hey even aangepast. Vergisye mij even in de zin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 01 mar 2018, 22:14

chintsai schreef:QR_BBPOST
dacht ikke al , chintsai vergist zich :hihi { doet niks , ikke laat mijn postje lekker staan }

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

garnalenpasta

Bericht door garnalenpasta » 01 mar 2018, 22:40

Ik heb mijn hommelgarnalen op gewoon kraanwater. Nadat mijn hele woonkamer een paar keer blank heeft gestaan tijdens het tappen van osmosewater (ik deed dat vaak 's avonds en dan had ik in de ochtend osmosewater) heb ik het nooit meer gebruikt. Ik kies ook vooral garnalen die op normaal kraanwater gehouden kunnen worden.

Heeft het er ook niet mee te maken waar de garnalen oorspronkelijk vandaan komt? Bij vissen is dat vaak wel zo. Neem bv. antennebaarsjes. Die zwemmen van nature in zacht en zuurder water. Op normaal kraanwater zie je dat ze het vaak toch niet goed doen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 01 mar 2018, 23:28

klopt garnalenpasta , sommige visjes moeten ook op zacht water .

veel mensen weten dat niet of willen dat niet weten .
hier zijn al tig forums in alle richtingen over te vinden

ik zie dat als een goudvis in een kom kopen , of een makreel in zoetwater proberen te houden , dat gaat ook vaak mis :hihi :five

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Bericht door chintsai » 01 mar 2018, 23:54

jurn schreef:QR_BBPOST
chintsai schreef:QR_BBPOST
dacht ikke al , chintsai vergist zich :hihi { doet niks , ikke laat mijn postje lekker staan }
zeker staan laten, zit enorm veel nuttige info tussen waar ik heel blij mee ben

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

garnalenpasta

Bericht door garnalenpasta » 02 mar 2018, 10:14

jurn schreef:QR_BBPOST klopt garnalenpasta , sommige visjes moeten ook op zacht water .

veel mensen weten dat niet of willen dat niet weten .
hier zijn al tig forums in alle richtingen over te vinden

ik zie dat als een goudvis in een kom kopen , of een makreel in zoetwater proberen te houden , dat gaat ook vaak mis :hihi :five
Sommige mensen blijven eigenwijs en willen het toch proberen om ze op afwijkende waterwaardes te houden. Maar zou me niks verbazen als het bij garnalen ook zo is. Garnalen die van nature in zacht water voorkomen en die dan op hard water houden..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Bericht door chintsai » 02 mar 2018, 10:40

garnalenpasta, ik vind het best een interessant onderwerp. want ja veel proberen het en sommige lukt het. Maar hoe komt het nou dat het lukt en waarom lukt het niet. ik vind het geheimzinnig, ben erg nieuwsgierig :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Angel

Bericht door Angel » 02 mar 2018, 10:51

garnalenpasta schreef:QR_BBPOST Sommige mensen blijven eigenwijs
Ik zou mijzelf niet bebaald als eigenwijs willen bestempelen.
Groetjes, Angel

Superfish Aqua 45 met Caridina Mix :shrimp
Superfish Aqua 40 met Caridina Mix :shrimp
Tetra AquaArt 30 met BTOE :shrimp
Juwel Rekord 60 met Corydoras Panda, Pseudomugil Gertrudae en Blue Dreams :shrimp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Bericht door chintsai » 02 mar 2018, 11:15

Angel schreef:QR_BBPOST Ik zou mijzelf niet bebaald als eigenwijs willen bestempelen.
ik geloof dat jij wel caridina's hebt op normale bodem en kraanwater?? zou je misschien je geheim willen geven :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Angel

Bericht door Angel » 02 mar 2018, 11:31

chintsai schreef:QR_BBPOST ik geloof dat jij wel caridina's hebt op normale bodem en kraanwater?? zou je misschien je geheim willen geven :hihi
Alles wat je in mijn onderschrift ziet staan zit op kraanwater en zandbodem.
Maar een geheim heb ik niet en waarom het bij mij lukt en bij een ander niet weet ik ook niet echt.
Mijn waterwaarden zijn: PH: rond de 7,4 KH: 6 á 7 GH: 7 á 8
Wel is het zo dat ik destijds alleen caridina's heb gekocht die op uitgewerkte ph bodem of al op kraanwater / zand / grind zaten.
Ik zal nooit caridina's die op osmose zitten overzetten op kraanwater en zandbodem.
Groetjes, Angel

Superfish Aqua 45 met Caridina Mix :shrimp
Superfish Aqua 40 met Caridina Mix :shrimp
Tetra AquaArt 30 met BTOE :shrimp
Juwel Rekord 60 met Corydoras Panda, Pseudomugil Gertrudae en Blue Dreams :shrimp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 02 mar 2018, 12:28

Ik heb al eens vaker geschreven dat ik een groepje had gekocht, waren cr red en black, deze kwamen bij iemand vandaan, die had ze al jaren op haags kraan water en grind bodem.
Deze heb ik toen gekocht, had geen zin in osmose gedoe, vond dat toen ontzettend veel werk. Maar goed, de garnalen tierden welig en alles ging goed. tot ik het idee had om ze toch op ph verlagende bodem en osmose + mineral gh +te zetten, en dat werkte dus gewoon niet, moest ze weer terug gaan zetten in hun oude bak.
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

alex1

Bericht door alex1 » 02 mar 2018, 17:00

En hier weer precies omgekeerd....had cr red op kraanwater en normale grind bodem, deden het niet goed sterfte langzaam uit...werden er steeds minder, maar na Osmose+gh+ te gaan gebruiken een volle en gezonde groep van 60+.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 02 mar 2018, 17:25

zo zie je maar, hoe dat kan verschilen :vrolijk
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Eve

Bericht door Eve » 02 mar 2018, 17:40

Ik heb ook de blauwe tijger garnalen op kraanwater en grind en dat gaat goed, maar ligt er indd ook aan op welke waardes ze gekweekt zijn.
Enjoy the little things :shrimp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Bericht door chintsai » 02 mar 2018, 19:18

Eve schreef:QR_BBPOST Ik heb ook de blauwe tijger garnalen op kraanwater en grind en dat gaat goed, maar ligt er indd ook aan op welke waardes ze gekweekt zijn.
zou dit dat dan ook niet met elke soort kunnen ??

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Quistero

Bericht door Quistero » 02 mar 2018, 19:20

Mijn hommels zitten ook op kraanwater.
Groetjes, Thea

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Bericht door chintsai » 02 mar 2018, 19:21

jeetje ik lees nog dat er veel op normale bodem en kraanwater zitten. maar merken de garnalen ook verschil? zien wij het verschil bij hun ook ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Eve

Bericht door Eve » 02 mar 2018, 19:41

chintsai schreef:QR_BBPOST zou dit dat dan ook niet met elke soort kunnen ??
Ik denk het wel, mits ze gekweekt zijn op kraanwater en het water in jouw woonplaats vergelijkbare waardes heeft.
Of er verschil is met garnalen die op osmose gehouden worden durf ik niet te zeggen want daar heb ik geen ervaring mee.
Enjoy the little things :shrimp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 02 mar 2018, 20:28

Garnalen op kraan water. dit gaat alleen goed als het garnalen zijn die van nature sterk genoeg zijn om een hogere ph aan te kunnen + elk kraan water is weer anders, dus het zou zomaar kunnen dat bv de citroen garnalen het bij de kweker op kraan het wel goed doen en bij jou zomaar niet. dit komt omdat de ph hoger bij jou kan zijn en de andere waarden dus ook.
Er zijn uitzonderingen, bv het groepje van angel, zij heeft ze speciaal zo uit gezocht, bij een kweker gekocht die ze zo had zitten, ik zelf met mijn groepje kraan water cr, deze konden echt niet meer op een lagere ph. Deze heb ik later verkocht, omdat ik taiwan bee in het bakje er bij wilde hebben, en niet meer dan 2 bakjes wilde :schateren :schateren heb er nu 9 :hihi
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 03 mar 2018, 10:41

chintsai schreef:QR_BBPOST jeetje ik lees nog dat er veel op normale bodem en kraanwater zitten. maar merken de garnalen ook verschil? zien wij het verschil bij hun ook ?
het verschil zit hem ook vaak in andere waarden chintsai, die mooie tabel die jij hebt geplaatst in ander topic.

laat zien dat er overal wel verschillende ph,s uit de kraan stromen , en in dit kraanwater zitten weer stofjes verwerkt om het drinkbaar te houden .voor menskes
bij sommige hebben ze gewoon geluk , dat de waarden laag zitten . voor vis en garnaal
ook die andere waarden moet je even in gedachten houden . niet alleen jou kraanwater en grind , ook de gh,kh ,co3 ,us en rest wat met kraanwater meekomt speelt een rolletje mee .

daarom heb ik mijn habitats voor 4 week terug op osmose water laten testen , en ook hier schrok ik van ,wat die osmoseaperaat moet doen , doet ie niet .

heb ook bij deze testdag mijn puur osmose laten checken , de ph en microsiemen waren okidoki , maar er zaten nog wel verkleuringen in mijn andere waarden die wij moeten testen .
dus ook hier zitten weer verschillen om kraanwater zuiverend terug krijgen op osmose , een hoop gedoe om die virus op houden te houden :hihi

werd door deze tester op gebied zoet en zoutwateren ,geatendeert om betere osmoseaperaat te nemen om deze verkleurde deeltjes ook weg te halen ???? en ikke heb deze nog maar net 5 maand hangen :schrik :schrik

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Bericht door chintsai » 03 mar 2018, 12:14

jurn schreef:QR_BBPOST
chintsai schreef:QR_BBPOST jeetje ik lees nog dat er veel op normale bodem en kraanwater zitten. maar merken de garnalen ook verschil? zien wij het verschil bij hun ook ?
het verschil zit hem ook vaak in andere waarden chintsai, die mooie tabel die jij hebt geplaatst in ander topic.

laat zien dat er overal wel verschillende ph,s uit de kraan stromen , en in dit kraanwater zitten weer stofjes verwerkt om het drinkbaar te houden .voor menskes
bij sommige hebben ze gewoon geluk , dat de waarden laag zitten . voor vis en garnaal
ook die andere waarden moet je even in gedachten houden . niet alleen jou kraanwater en grind , ook de gh,kh ,co3 ,us en rest wat met kraanwater meekomt speelt een rolletje mee .

daarom heb ik mijn habitats voor 4 week terug op osmose water laten testen , en ook hier schrok ik van ,wat die osmoseaperaat moet doen , doet ie niet .

heb ook bij deze testdag mijn puur osmose laten checken , de ph en microsiemen waren okidoki , maar er zaten nog wel verkleuringen in mijn andere waarden die wij moeten testen .
dus ook hier zitten weer verschillen om kraanwater zuiverend terug krijgen op osmose , een hoop gedoe om die virus op houden te houden :hihi

werd door deze tester op gebied zoet en zoutwateren ,geatendeert om betere osmoseaperaat te nemen om deze verkleurde deeltjes ook weg te halen ???? en ikke heb deze nog maar net 5 maand hangen :schrik :schrik
maar dat is toch best maf dat het apparaat niet doet wat die zou moeten doen? begrijp ik het goed ? de waardes waren niet goed van je aquarium terwijl puur osmose wel goed was ? wat was het probleem???

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 03 mar 2018, 12:28

die aperaat doet wel wat ie moet doen , maar niet goed genoeg voor mijn regionaal kraanwater .
ik moet er dan een extra iets op filteren bij gaan houden die er dan tussen geplaatst moet worden op bepaalde stoffen .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 03 mar 2018, 12:55

Dat klopt wat jurn zegt. Je hebt tegenwoordig osmose aparaten die je 0 kans op vervuiling geven, dit zijn de duurdere versies. Ik zelf heb de goed kope en geen probleem hier, wel is de us in het osmose water ong 10 en dan heb ik er nog niets bijgedaan aan mineral gh +
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Garnalen (algemene vragen en foto's)”