Garnalen en nieuwe planten

Plaats hier je topic met betrekking tot algemene vragen en foto's over en van zoetwatergarnalen.

Moderator: Danny van Eldik

Nickey

Bericht door Nickey » 16 mar 2018, 20:30

Hallo allemaal!

Ik ben enorm benieuwd hoe jullie hierover denken, nieuwe planten en garnalen, je hoort namelijk zo veel verschillende dingen...

Ik ga binnenkort de 1m20 opnieuw inrichten, met grotendeels nieuwe planten, maar omdat in de bak waaierhand en japonica garnalen zitten word ik er een beetje zenuwachtig van... Normaal gesproken zet ik de nieuwe planten voor een dikke week in m'n garnaalloose aquarium en zet het dan over. Maar dat zijn dan altijd kleine hoeveelheden planten.
Nu zullen bijna alle planten worden vervangen... en die gaan ook niet allemaal passen in mijn andere aquarium.

Hoe doen jullie dit? Maakt het ook nog uit waar de planten wegkomen?

Alvast bedankt!

Groetjes Nickey

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Bericht door chintsai » 16 mar 2018, 20:35

je zou de planten in de (hoe ze het noemen) veilige gel kunnen gebruiken, dit is zoals je weet vanuit het lab steriel en ziekte veilig.
maar ben je dan zo huiverig dat er iets mis kan gaan als je de planten er in 1 keer in zet na het goed uitgespoeld te hebben of een paar uur????
ik weet dat jij heel voorzichtig bent en ik weet dat jij weet wat je doet, dus jij gaat zeker nooit roekeloos te werk. ja ik kijk altijd aandachtig naar je filmpjes. :knipoog

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Nickey

Bericht door Nickey » 16 mar 2018, 20:37

chintsai schreef:QR_BBPOST je zou de planten in de (hoe ze het noemen) veilige gel kunnen gebruiken, dit is zoals je weet vanuit het lab steriel en ziekte veilig.
In vitro? Daar ben ik wel bekend mee, alleen dat zijn toch alleen klein blijvende planten? (Niet planten zoals javavaren en anubias bijvoorbeeld) of zeg ik iets heel doms XD

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 16 mar 2018, 20:40

planten hebben zeer waarschijnlijk slakken gif op en in de stengel planten. Maar dat wist je zo te lezen al. je kunt de planten een week in een emmer plaatsen, elke dag het water verversen, dan zou het goed moeten komen. Je kunt ook invitro planten nemen, deze zijn totaal niet met gif in aanraking gekomen en kun je ook direct gebruiken en hoef je niet eerst apart te zetten, wel de agar er af spoelen :vrolijk
Wat wij ook wel doen is planten stekjes van elkaar overnemen, dan weet je dat het veilig is, dit komt uit garnalen bakjes.
Als je dit wilt kun je een adv plaatsen bij gezocht :vrolijk
java varen word regelmatig door online aangeboden, is helemaal veilig, kijk bij onze sponsoren.
Niet alle planten blijven klein die invitro zijn, zitten mooie planten bij.
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Bericht door chintsai » 16 mar 2018, 20:43

Nickey schreef:QR_BBPOST
chintsai schreef:QR_BBPOST je zou de planten in de (hoe ze het noemen) veilige gel kunnen gebruiken, dit is zoals je weet vanuit het lab steriel en ziekte veilig.
In vitro? Daar ben ik wel bekend mee, alleen dat zijn toch alleen klein blijvende planten? (Niet planten zoals javavaren en anubias bijvoorbeeld) of zeg ik iets heel doms XD
uuuuuuuhhhhhh ik heb daar eigenlijk nooit aan gedacht of invitro alleen klein blijvende plantjes bevatten. dit is denk ik wel iets om uit te zoeken, maar als het ook groot wordende planten betreft dan zou dit goed kunnen.

maar ben jij echt zo bang dat als jij planten er zo in drukt na een paar uur weken en spoelen dat het mis kan gaan??? anders doe je er wat flubenol bij het spoelen en weken van de plantjes toch??? of is dat echt een achterlijke gedachten ????

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Bericht door chintsai » 16 mar 2018, 20:45

Nickey,
Bindi schreef:QR_BBPOST planten hebben zeer waarschijnlijk slakken gif op en in de stengel planten. Maar dat wist je zo te lezen al. je kunt de planten een week in een emmer plaatsen, elke dag het water verversen, dan zou het goed moeten komen. Je kunt ook invitro planten nemen, deze zijn totaal niet met gif in aanraking gekomen en kun je ook direct gebruiken en hoef je niet eerst apart te zetten, wel de agar er af spoelen :vrolijk
Wat wij ook wel doen is planten stekjes van elkaar overnemen, dan weet je dat het veilig is, dit komt uit garnalen bakjes.
java varen word regelmatig door online aangeboden, is helemaal veilig, kijk bij onze sponsoren.
ja nicky wij helpen elkaar graag. he trouwens als je nog rode tijgerlotus wilt proberen ik heb een paar stekjes ik kan wel één missen. moet je maar even een berichtje sturen naar mij.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Nickey

Bericht door Nickey » 16 mar 2018, 21:58

Bindi schreef:QR_BBPOST planten hebben zeer waarschijnlijk slakken gif op en in de stengel planten. Maar dat wist je zo te lezen al. je kunt de planten een week in een emmer plaatsen, elke dag het water verversen, dan zou het goed moeten komen. Je kunt ook invitro planten nemen, deze zijn totaal niet met gif in aanraking gekomen en kun je ook direct gebruiken en hoef je niet eerst apart te zetten, wel de agar er af spoelen :vrolijk
Bedankt voor het andwoord!
Ik ga me eens goed verdiepen in in vitro, want dat is natuurlijk gewoon het veiligst.
chintsai schreef:QR_BBPOST
Nickey schreef:QR_BBPOST
uuuuuuuhhhhhh ik heb daar eigenlijk nooit aan gedacht of invitro alleen klein blijvende plantjes bevatten. dit is denk ik wel iets om uit te zoeken, maar als het ook groot wordende planten betreft dan zou dit goed kunnen.

maar ben jij echt zo bang dat als jij planten er zo in drukt na een paar uur weken en spoelen dat het mis kan gaan??? anders doe je er wat flubenol bij het spoelen en weken van de plantjes toch??? of is dat echt een achterlijke gedachten ????
Ik heb wel wat "rampscenario's" meegekregen ja.. zelf gelukkig nooit maar dat krijg je als je door YouTube andere mensen gaat helpen :knipoog

Garnalen die op de kop gingen na toevoegen van nieuwe planten gebeurt wel eens, dus ben er zelf idd behoorlijk voorzichtig mee.
Zijn zelfs mensen die zeggen dat er planten zijn die het gif opnemen en dus tot wel maanden nog giftig zijn. (Anubias bijvoorbeeld) Maar daar zit ik niet goed genoeg in om over te oordelen. Heb alleen maar anubias gekregen van anderen
Ben trouwens net zo zenuwachtig met medicijnen hoor :D :D
chintsai schreef:QR_BBPOST Nickey,
ja nicky wij helpen elkaar graag. he trouwens als je nog rode tijgerlotus wilt proberen ik heb een paar stekjes ik kan wel één missen. moet je maar even een berichtje sturen naar mij.
Oeehhhh dat berichtje ga je krijgen!!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 16 mar 2018, 22:07

Anubias altijd buiten de bak knippen, als hij geknipt moet worden, deze tip kreeg ik laatst ook, dan laten drogen voor een dag, de knip wond dan he :schateren en dan kan de plant weer veilig terug, er zijn mensen die hem gewoon zonder problemen onder water knippen, maar dat durf ik niet aan.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Bericht door chintsai » 16 mar 2018, 22:13

Nickey schreef:QR_BBPOST mensen die zeggen dat er planten zijn die het gif opnemen en dus tot wel maanden nog giftig zijn
dit klopt zeker, uitkijken hiermee, de plant zelf is niet en nooit giftig maar door wat ze opnemen raken ze giftig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Bericht door chintsai » 16 mar 2018, 22:16

Nickey schreef:QR_BBPOST Ben trouwens net zo zenuwachtig met medicijnen hoor :D :D
ik gebruik liever geen chemische troep, aan die troep heb ik echt zo'n hekel. ik gebruik liever zout tabletten en als dat echt niet kan ja dan grijp ik naar de voor de beestje zelf veilige chemische troep.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Quistero

Bericht door Quistero » 16 mar 2018, 22:51

Ik zet nieuwe planten een week in een emmer en ververs dagelijks het water. Tot nu toe geen problemen mee gehad.
Medicijnen om eventueel slakkengif te verwijderen lijkt me niet nuttig.
Groetjes, Thea

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Nickey

Bericht door Nickey » 16 mar 2018, 23:05

Bindi schreef:QR_BBPOST Anubias altijd buiten de bak knippen, als hij geknipt moet worden, deze tip kreeg ik laatst ook, dan laten drogen voor een dag, de knip wond dan he :schateren en dan kan de plant weer veilig terug, er zijn mensen die hem gewoon zonder problemen onder water knippen, maar dat durf ik niet aan.
Haha, echt, niet de hele plant? :fun

Ik heb anubias nog nooit gesnoeid als ik er zo over na denk haha, maar goede tip! Word alleen wat lastig als het vast zit op hout :hihi
Nickey schreef:QR_BBPOST mensen die zeggen dat er planten zijn die het gif opnemen en dus tot wel maanden nog giftig zijn
dit klopt zeker, uitkijken hiermee, de plant zelf is niet en nooit giftig maar door wat ze opnemen raken ze giftig.
Nickey schreef:QR_BBPOST Ben trouwens net zo zenuwachtig met medicijnen hoor :D :D
ik gebruik liever geen chemische troep, aan die troep heb ik echt zo'n hekel. ik gebruik liever zout tabletten en als dat echt niet kan ja dan grijp ik naar de voor de beestje zelf veilige chemische troep.
Zout tabletten, nooit van gehoord. Ga me er eens in verdiepen. Klinkt wel als een goede namelijk!
Chemische troep gebruik ik hier ook nooit als het niet echt moet.
Quistero schreef:QR_BBPOST Ik zet nieuwe planten een week in een emmer en ververs dagelijks het water. Tot nu toe geen problemen mee gehad.
Dan gaan we dat ook maar doen denk ik!
Bedankt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Bericht door chintsai » 17 mar 2018, 08:02

Nickey schreef:QR_BBPOST Zout tabletten, nooit van gehoord. Ga me er eens in verdiepen. Klinkt wel als een goede namelijk!
Chemische troep gebruik ik hier ook nooit als het niet echt moet.
Dit zijn die tabletten (niet gewoon keukenzout gebruiken hoor) , wat ik er over heb gehoord van de leden hier is dat het alleen uitwendige ziektes aanpakt. ik weet het precies nog niet of dit alleen inwendig of uitwendig werkt of allebei

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 17 mar 2018, 11:38

Het makkelijkst is het als je stekken van planten van een hobbyist kan krijgen. Die zijn zeker schoon van gif :vrolijk
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 17 mar 2018, 11:39

Quistero schreef:QR_BBPOST Ik zet nieuwe planten een week in een emmer en ververs dagelijks het water. Tot nu toe geen problemen mee gehad.
Mee eens.
Let wel op dat de planten in die week wel voldoende licht krijgen en op tempertuur blijven. Anders sterven ze (deels) af.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Wisse

Bericht door Wisse » 17 mar 2018, 16:57

Zet je plantjes even 15 minuten in een emmertje met
koolzuurgas (spa rood) en je moet eens kijken wat
een beestjes er allemaal uit komen.

Dit is niet schadelijk voor je plantjes.
Alle ongewenste waterbewoners kunnen dit niet verdragen
en vindt je op de bodem van je emmer terug.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 17 mar 2018, 20:12

Bindi schreef:QR_BBPOST
Anubias altijd buiten de bak knippen, als hij geknipt moet worden, deze tip kreeg ik laatst ook, dan laten drogen voor een dag, de knip wond dan he :schateren en dan kan de plant weer veilig terug, er zijn mensen die hem gewoon zonder problemen onder water knippen, maar dat durf ik niet aan.
Ik knip/ breek ze altijd gewoon in de bak. Nooit problemen.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 17 mar 2018, 20:53

dat bedoel ik, sommige doen dit wel gewoon en andere door slechte ervaringen juist weer niet, ik zelf heb er maar 1 in een bakje garnalen en 1 bij de guppen.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 18 mar 2018, 00:03

Wisse schreef:QR_BBPOST Zet je plantjes even 15 minuten in een emmertje met

Dat is nog eens een handige tip.
Nooit geweten. Maar slakkeneitjes verwijder je er niet mee of wel?
Met een groet en een glimlach,
Kirsten

Van plan om iets te bestellen??? Kijk ook bij onze sponsoren!!!

2 en 3 november staat GeK weer met een stand op Vivarium in Rosmalen. Komen jullie ook????

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Bericht door chintsai » 18 mar 2018, 10:47

Kirsten schreef:QR_BBPOST

Dat is nog eens een handige tip.
Nooit geweten. Maar slakkeneitjes verwijder je er niet mee of wel?
wauw dat is toch heel slim, thanks. dit is wel niet mijn topic maar ben hier toch wel heel blij mee :schateren

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 18 mar 2018, 11:52

Hele handige tip, echt nooit geweten dat je dit zo kon gebruiken wisse :thumbsup :vrolijk
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Nickey

Bericht door Nickey » 19 mar 2018, 20:58

Super idee! Bedankt :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Bericht door chintsai » 19 mar 2018, 21:19

Nickey schreef:QR_BBPOST Super idee! Bedankt :)
Heb je het antwoord op je vraag? of zijn er dingen nog niet echt duidelijk????

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 20 mar 2018, 14:41

Klopt, maar bedenk wel dat je bestrijdingsmiddelen zo niet verwijderd! :knipoog
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Nickey

Bericht door Nickey » 20 mar 2018, 20:31

Nickey schreef:QR_BBPOST Super idee! Bedankt :)
Heb je het antwoord op je vraag? of zijn er dingen nog niet echt duidelijk????
Ik red me er wel mee :)

1 week in een emmer/bak, elke dag verversen.
En dan zo veel mogelijk planten Invito :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 20 mar 2018, 21:35

invitro planten hoef je niet in een emmer te zetten, die kun je na het afspoelen van de agar, de gel dus, gewoon zonder gevaar in je bak zetten :vrolijk
Dacht schrijf het voor de zekerheid nog een keer :hihi
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

garnalenpasta

Bericht door garnalenpasta » 20 mar 2018, 23:15

Tot een paar jaar geleden deed ik altijd zomaar wat planten in de bak, op één keer na gelukkig zonder gevolgen. Mijn ervaring is dat je vaak goed moet opletten bij planten die snelgroeien, de echte waterplanten zeg maar. Zeker waterpest en Cabomba.

Heb regelmatig o.a. anubias en Javavarens kortgeknipt, ook onder water. Ik let er wel op dat ik niet in de rhizoom knip, want dan gaan ze wel dood.
Weet niet of het waar is, maar ik meen dat ik ergens had gelezen dat planten ook gif kunnen opslaan in de bladeren en/of stengel. Weet iemand toevallig wat hier van waar is?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 21 mar 2018, 07:28

Vooral snel groeiers kunnen gif opslaan in hun stengels, als er slakken gif is gebruikt, java varen is naar mijn weten niet giftig. Er zijn legio planten onder water en daar boven, van nature giftig, ook planten boven water kunnen sap hebben die giftig is, bv hedera dit is een klimmer en word veel in stukjes gebruikt en door mensen op de tafel gezet, A dit is een buiten plant B hij is giftig, dus kijk uit met kinderen en huisdieren, ook mijn orchideetjes zijn er bij die giftig zijn, Dit is heel normaal, anders zouden ze zo maar opgegeten kunnen worden, en een flinke schop uitdelen naar hun belager kunnen ze niet :hihi Dus het is niet alleen maar slakken gif waar je rekening mee moet houden, ook het sap van de plant zelf kan giftig zijn.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

garnalenpasta

Bericht door garnalenpasta » 21 mar 2018, 08:19

De meneer of mevrouw in kwestie adviseerde om helemaal geen planten in een garnalen aquarium te doen die niet in vitro gekweekt waren, dit omdat het gif opgeslagen kon worden in het blad en de stengel.
Ook al spoelde je het meerdere keren en dagen af, het risico was er nog steeds dat tijdens bv. het snoeien gif vrijkomt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 21 mar 2018, 09:54

dat klopt Garnalenpasta. met namen de stengel planten kunnen dit gif opslaan, daarom adviseren wij om invitro te nemen of planten met elkaar te ruilen of kopen, die planten uit iemand anders zijn of haar garnalen bak, staat er vaak al zolang in dat het risico bijna 0 is. Ik zet bv expres planten bij mijn guppen, dit zijn geen invitro planten, ze mogen lekker groeien en als ik moet snoeien dan heb ik wat leuke planten voor bij mijn garnalen in de bakjes te zetten, die veilig zijn.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

alex1

Bericht door alex1 » 21 mar 2018, 12:09

In m'n grote bak ( 240 liter ) doe ik gewoon nieuwe planten in , ff afspoelen en schoonmaken meer niet.
Met een grote bak zal ik me eigen niet zo druk maken, de giftige stoffen die zullen wel genoeg verdunt worden.
Heb dan ook nooit geen uitval gezien bij de vuurtjes die er in inzitten.
In een klein bakje neem ik het risico niet daar gaan planten uit de grote bak inof inverto. :knipoog

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 21 mar 2018, 12:18

Dat is mooi, dan heb je gelijk met de grote van de bak, of heel veel geluk gehad, heb toch al gelezen dat ook in een grote bak de garnalen vergiftigd werden.
Maar het kan hoor, ik haalde jaren geleden ook plantjes bij een winkel en dacht er helemaal niet over na of er vergif aan of in kon zitten, blijkbaar bij deze winkel niet, ging altijd goed.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Nickey

Bericht door Nickey » 21 mar 2018, 22:05

alex1 schreef:QR_BBPOST In m'n grote bak ( 240 liter ) doe ik gewoon nieuwe planten in , ff afspoelen en schoonmaken meer niet.
Met een grote bak zal ik me eigen niet zo druk maken, de giftige stoffen die zullen wel genoeg verdunt worden.
Heb dan ook nooit geen uitval gezien bij de vuurtjes die er in inzitten.
In een klein bakje neem ik het risico niet daar gaan planten uit de grote bak inof inverto. :knipoog
Dit heb ik ook wel gedaan (bak is 265l) maar omdat het nu grote hoeveelheden aan planten zullen zijn durf ik dat niet echt aan. (Heb ik het over 20 potten zegmaar)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

alex1

Bericht door alex1 » 22 mar 2018, 00:51

Dat is wel een grote hoeveelheid idd. je zou het miss. nog en delen kunnen doen als je geen inverto of planten van andere mensen neemt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 22 mar 2018, 09:14

zo dat is best wel veel. Ik persoonlijk zou het echt in een emmer zetten al is het maar voor 3 dagen.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Nickey

Bericht door Nickey » 22 mar 2018, 11:21

Bindi schreef:QR_BBPOST zo dat is best wel veel. Ik persoonlijk zou het echt in een emmer zetten al is het maar voor 3 dagen.
Dan doe ik dat zoiezo bij nieuwe planten, ik heb wel doorzichtige bakken, hebben de planten ook meer licht. En dan voor een dikke week ofzo. Liever te voorzichtig dan straks dode garnalen.

Behalve als het dus invitro worden maar omdat die planten toch klein zijn ben ik bang dat ze in het begin te weinig licht pakken, waterhoogte is 55cm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 22 mar 2018, 11:30

Groeit best snel die kleine in vitro plantjes, ik heb hier mooie rode en die groeien de bak uit. bakken bij mij zijn ong tot 40 cm hoog en lager.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Bericht door chintsai » 22 mar 2018, 11:59

Bindi, Nickey, ik weet wel zeker dat het bij Nickey het enorm goed gaat groeien ze heeft wel de middelen ervoor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Garnalen (algemene vragen en foto's)”