Baktopur

Plaats hier je topic met betrekking tot algemene vragen en foto's over en van zoetwatergarnalen.

Moderator: Danny van Eldik

Nhabira Nathalie

Baktopur

Bericht door Nhabira Nathalie » 29 apr 2018, 11:15

Ik krijg een nieuwe groep garnalen en wil de behandelen alvorens in de bak te doen.
Ik heb al bedacht om een halve pil op te lossen in 250 ml water. Doe ik dat in aquariumwater, puur of aangemaakt osmosewater of gewoon kraanwater?
En dan.............hoeveel van het mengsel doe ik bij de garnalen en hoe lang laat ik ze erin zwemmen tijdens het overdruppelen? Daar doe ik meestal toch een uur of 3 over.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Elodie
Partner

Baktopur

Bericht door Elodie » 29 apr 2018, 12:38

Ik doe het in de bak waarin ze zitten tijdens het druppelen. En als dat klaar is nog een paar uur laten staan en dan met een netjes eruit vissen. Druppel-water dan weggooien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Baktopur

Bericht door Bindi » 29 apr 2018, 13:16

Ik doe wat schraapsel van zo,n tabletje in het bakje waar ze in staan over te wennen, eerst doe ik het in een bekertje en ls het opgelost is doe ik het bij de garnalen, maar pas het laatste uur dat ze nog in het over wen bakje zitten. Dit doe ik omdat ze anders zuurstof tekort krijgen en ik haal een deel water uit het bakje en gooi er dan weer wat water uit de grote bak in, dus is zinloos om dan al bactopur er in te doen. Waarom doe ik er een beetje schaafsel bactopur in, als je kijkt naar dat je 1 tablet nodig hebt voor een 30 bak, heb je maar heel weinig nodig voor een over wen bakje :vrolijk
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Lena

Baktopur

Bericht door Lena » 29 apr 2018, 14:16

Is Baktopur zoiezo aan te raden als je nieuwe garnalen aanschaft? Doen jullie dit altijd? Volgend weekend haal ik voor de nieuw ingerichte bak ook de nieuwe groep garnalen nl...
(Er zitten nog geen andere garnalen in, alleen de slakken!)
groet Lena :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hornaet
Partner

Baktopur

Bericht door Hornaet » 29 apr 2018, 17:25

Ik heb het nog nooit gebruikt bij nieuwe garnalen en ook nog nooit problemen gehad

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Nhabira Nathalie

Baktopur

Bericht door Nhabira Nathalie » 29 apr 2018, 17:34

Ik heb al vaak gehoord dat het onzin is, maar ik heb 2 groepen garnalen samen gevoegd 3 weken geleden, waterwaardes echt perfect en ze blijven sterven, niet ineens zoals vergiftiging, maar dan is paar dagen een, dan paar dagen niks, dan weer een etc. Scharrelen, doen alles helemaal normaal, niks raars aan te zien, maar blijf dode vinden. 2 maanden geleden 5 groepen van zelfde kweker (andere als vorige), eerste weken alles perfect, maar nu dus zelfde verhaal, had 7 zwangere vrouwtjes, zijn er al 5 van dood en ook wat mannen. Als je dan 25 garnalen gekocht hebt, waarvan zebra pinto's oa, is blijft er niet veel meer over en is het een dure grap.
Geen amoniak, nitriet, nitraat, ph 5.8, US rond de 300, GH 5 a 6, KH 1.
Schreeuwen de verkopers: bacterie, onmiddelijk grote wissel, gedaan, haalt geen bal uit.
Dus ik ga nu echt baktopur doen, ik weet het niet meer!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JohnTaiwan

Baktopur

Bericht door JohnTaiwan » 29 apr 2018, 17:43

Dat is echt waardeloos inderdaad!
Ook met dit zijn er talloze verschillende ervaringen,van mensen die nog nooit Baktopur gebruikt hebben tijdens het samenvoegen van verschillende groepen garnalen en ook geen problemen gehad hebben.
En mensen die erbij zweren om het wel te doen en voorbeelden van kruisbesmetting terwijl er wel Baktopur gebruikt is bv.

Er zijn verschillende methoden om een Baktopur direct kuur te doen en zou de zwaarste doen in jouw geval.
Dat is een dosis medicijn in je bak doen en elke of minstens om de dag een gedeelte water verversen met een nieuwe dosis Baktopur geschikt voor het aantal liters dat je ververst.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Nhabira Nathalie

Baktopur

Bericht door Nhabira Nathalie » 29 apr 2018, 17:55

Ik dacht trouwens alles prima op te vangen met voogle, zat in de bak toen ze toekwamen en ik dus mee gedruppeld heb, en nog 3 dagen toegevoegd. Geen resultaat dus. Vooral de garnalen van 3 weken geleden gingen echt gelijk mis, mss een probleem met de garnalen zelf?? Ga ze morgen uitvangen, behandelen en in de andere taiwanbak zetten, komen eind van de week 50 SCR voor in die bak die dan leeg is. Ga die garnalen ook behandelen voor ze erin gaan, moet ik me zorgen maken dat de bacterie in de bak zit? Zal morgen na uitvangen een grote wissel doen, maar durf geen baktopur in de bak te gooien nl.
Pfff, wat een wetenschap, die kleine krengetjes :pech

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JohnTaiwan

Baktopur

Bericht door JohnTaiwan » 29 apr 2018, 18:05

Denk zelf dat het zo niet werkt als je enkel de garnalen tijdelijk behandeld maar ben ook geen expert op dit gebied.
Net je eerste bericht nog eens gelezen en lijkt me ook echt niet goed om je garnalen zo'n dosis te geven in 250 ml water dat volgens de bijsluiter voor 25 liter geschikt is of lees ik het niet goed?.

Ik snap dat je ermee zit maar is niet verstandig om extreme acties te ondernemen.
Waarom durf je geen Baktopur in de bak te doen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Baktopur

Bericht door Bindi » 29 apr 2018, 18:30

Je kunt dit gewoon gebruiken, bij een nieuw opgezette bak, waar nog geen garnalen in zitten, is het niet nodig, mits je bv niet een spons hebt uitgeknepen in de bak, wat uit een andere bak afkomstig is, je knijpt dan ook de eventuele ziekte in je bak.
Soms werkt het middel niet, dit komt omdat het niet werkzaam is bij alle ziektes die er zijn, was dat maar zo. Maar wel voor vele.
Als je andere garnalen in deze bak doet, zul je hem echt eerst moeten behandelen, want de kans is groot, dat je nieuwe garnalen ook ziek worden.
Wel heel erg balen voor je, dat dit zo af loopt.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Nhabira Nathalie

Baktopur

Bericht door Nhabira Nathalie » 29 apr 2018, 20:10

OK....
Ik heb 3 bakken draaien, eentje van het begin op osmose, andere 2 met neo's eerst, alles uitgevangen en aan vriend gegeven (op een verstekeling na, een blue dream baby die het super doet tussen de blue steels :blij ). Wel die sponzen uitgeknepen voor opstart. Hebben 7 weken gedraaid voor er garnalen inkwamen. Eerste bak had 5 weken gedraaid en ging super eerste weken, heb ik mss zelf toch ietsje fout gedaan, een nitraatpiekje ofzo? Oppervlakte planten groeiden paar weken geleden erg snel in wortels, dus wie weet. Die bak maak ik me geen zorgen, wel sterfgevallen, maar denk mss ook door eigen schuld, kregen geen extra voer bij kweker want was als de dood voor nitraat en heb toch wel ietsje gevoerd, wat ze amper bekeken. Andere 2 zijn 3 weken geleden gevuld. Een met 10 rode tijgers en 15 red bold en een andere met 15 blauwe taibibees/steels en 10 auratai. Die laatste wel een uitvalletje gehad, maar geen drama. De red bolts gingen in de bak en 2 hingen al aan een blad te sterven. Stress, kan zijn. Maar goed, dat blijft dus doorgaan. Tijgers zag ik niet dood liggen, maar toch zijn er ook niet veel meer. Denk nog 5 red bolts en 3 tijgers ofzo. Die wil ik nu via een baktopur bad in de andere taiwanbak zetten. Gaat het mis, ja, dat gaat het toch al......
Dus dacht ik ze morgen uit te vangen, halve waterwissel alweer en dan 5 dagen Voogle 10 ml op 40 liter water.
Of Baktopur erin, vriend van me zegt halve tablet, dag erna weer halve tablet en dan 50% waterwissel en klaar. Kan ik ook nog doen, maar dan is alles dood qua bacterie of niet? Kan je weer een nieuwe opstartperiode verwachten of vergis ik me.
Ik wilde trouwens niet 250 ml bij de garnaaltjes gooien hoor, maar dan is het wel beter te doseren als het al opgelost is. Dus bv 2 ml van het mengsel in een liter water waar ze mee toekomen.
Hopelijk snappen jullie het verhaal nog een beetje, sorry!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Baktopur

Bericht door jurn » 29 apr 2018, 21:06

bij nieuwe groepjes ,
meet je eerst de water waarden waar ze in komen , want doe je hier een stukje baktopur/plus in
gooit deze zijn werking in gang , de us waarden zullen de bacteria doden en jou nieuwe groepje niet

wat ik altijd doe is een tablet in 4 ren delen .
en doe dit bij de nieuwe groepje waar ze in zitten , deze laat ik een half uurtje { met bruissteentje }
zijn werk doen .
daarna , druppel ik uit de bak waar ze in komen ,het water in dat bakje met baktopur { eerder furanol
en ga net zo lang door dat de waarden weer de baktopur verdreven heeft uit dat bakje
METEN= WETEN :is goed
heb je deze druppel en wen methode achter de rug , zet ze dan nog even op een bakje met water uit de habitat waar ze in komen
en vang ze dan uit ,om bij de groep te plaatsen

gooi nooit furanol /of tegenwoordig de baktopur in een goed draaiende habitat

deze zullen de waarden van us enorm omhoog gooien en nen je alle mooie bacteria kwijt die daar heersen
en zul je de 50 % of meer moeten gaan houden . om de boel weer op orde te krijgen

bij deze handeling = meten , weer weten .

p.s mijn tip , wip nooit bacterieen dodende tabletjes in habitats
en pak een extra bakje { een bami/nasi bakje of tupperware :schateren van moeke}

hier gaan vele houders { ikke eerder ook met furanol} in de fout :blozen
een beetje meer werk op nieuwe groep uitoefenen scheelt heel veel problemen in goed draaiende habitats , om groepjes op nieuwe bewoners te mogen houden

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Nhabira Nathalie

Baktopur

Bericht door Nhabira Nathalie » 29 apr 2018, 21:34

OK, heb geen bruissteentje. morgen en overmorgen kom ik nergens aan in Belgie.Heb nog 3 filters liggen en een circulatiepompje etc, maar geen luchtpomp en bruissteentje.
Word er onderhand gek van! :schateren

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Baktopur

Bericht door Bindi » 29 apr 2018, 21:52

GEK zijn we allemaal hier :hihi
Is best een gedoe om al je spullen bij elkaar te krijgen he :vrolijk :five
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Garnalen (algemene vragen en foto's)”