Welke garnalen voor mijn aquarium(s)

Plaats hier je topic met betrekking tot algemene vragen en foto's over en van zoetwatergarnalen.

Moderator: Danny van Eldik

miekiepiekie

Bericht door miekiepiekie » 13 sep 2018, 11:49

Goede middag.

Ik heb hulp nodig.
Ik wil heel graag 3 verschillende soorten garnalen in mijn aquarium hebben, alleen nu wil ik ooit mijn aquariums gaan verbinden, zodat de beestjes kunnen wisselen van aquarium.
En dan zou het fijn zijn als ik soorten heb die niet onderling kruisen of soorten heb die onderling kruisen maar er de ''moeder of vader kleur'' uit komt ipv bruin.

Alleen nu weet ik niet zo veel van de verschillende soorten af, en wat het beste zou kunnen in mijn situatie en met mijn eisen.
Het worden 3 (+/-) 100 liter aquariums, alle 3 vol beplant voor zo veel mogelijk schuilplekken, en er komt een Betta bij (ik ben op de hoogte dat Betta's (jonge) garnalen kunnen opeten).

Ik heb een voorkeur voor bepaalde felle kleuren garnalen, maar ik weet niet of die met mijn eisen samen zouden kunnen.
Ik zal alleen de kleuren noemen die ik leuk vindt, gezien er van sommige kleuren verschillende soorten zijn en ik bij lange na niet alle soorten ken.
De kleuren die ik leuk vindt zijn: Groen, blauw, oranje, geel, zwart, wit, en een combinatie van zwart en wit.

Mocht je mij willen helpen met het uitzoeken welke ik het beste zou kunnen nemen. Andere kleuren/soorten noemen mag ook, alleen een japonica garnaal en vuurgarnaal wil ik sowieso niet nemen.

Alvast bedankt!

Waar zou ik eigenlijk de garnalen moeten kopen? En hoeveel zouden jullie aanraden voor in 1 (+/-) 100 liter aquarium? Afmeting aquarium, 50 cm x 50 cm x 50 cm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 13 sep 2018, 21:51

Zo te lezen heb je grind of zand en kraan water, dan zul je garnalen uit moeten zoeken die hier het beste tot hun recht komen. Neo heb je in allerlij kleuren, dus niet alleen maar het vuurtje. tijger garnalen kunnen sommige ook gewoon op kraan en zand of grind. ga eens kijken bij kwekers en kijk eens naar de berichten die geschreven zijn.
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

miekiepiekie

Bericht door miekiepiekie » 13 sep 2018, 22:04

Op het moment heb ik helemaal niks aangezien het aquarium pas over 3 weken klaar is en dan pas ingedraaid wordt en daarna pas ingericht. En die inrichting zal worden uitgekozen op basis van de garnalen en de betta. Voornamelijk de garnalen.

Waterwaardes moeten wel aansluiten natuurlijk.

En wat bedoel je met kraanwater? Onbehandeld water of alles behalve osmose water?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 14 sep 2018, 06:53

Ik bedoel gewoon kraan water uit de kraan :hihi
Je beta heeft bepaald water nodig, daar moet je ook rekening mee houden. nu weet ik niet welke dat is, heb zelf geen beta, Wel endler guppen. deze had ik ook samen met garnalen. Maar ik heb ze er toch maar uitgehaald en in een aparte bak gezet, de garnalen bedoel ik dan he, ze waren best bang voor de vissen, nu ze weer apart zitten, zie ik het leuke gedrag weer terug komen, de garnalen eten weer een stuk beter en meer zwangere dames.
ik zelf zou er niet voor kiezen om ze ooit nog bij elkaar te zetten, of ik moet in een bak last van wormen hebben, dan zet ik ze wel in.
Maar dat is natuurlijk jouw eigen keuze, wat mij opviel is dat de Caradina banger waren dan de Neo, die waren een stuk brutaler.
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

miekiepiekie

Bericht door miekiepiekie » 14 sep 2018, 08:04

Ik gebruik gewoon behandeld water. Zit er ooit aan te denken om met osmose water te gaan werken. Wellicht dat ik dat ooit met aquarium 2 (zonder garnalen) ga kijken hoe dat bevalt, gezien ik dat nog nooit heb gedaan, of iemand heb zien doen. Of met aquarium 1 zonder garnalen.

En ik snap dat ik rekening moet houden met de waardes van alle dieren, dat is ook de reden waarom ik er bij zeg dat ik een betta heb. Ik ben geen beginner die maar wat doet zonder na te denken. Ik heb al enige tijd aquariums met bestaande bezetting onderhouden, heb alleen nooit een eigen aquarium met eigen visbestand gehad. En het is ook zeker niet dat ik alles mee tegelijkertijd aanschaf en er in knal.

Het voordeel van 3 bakken is dat mocht het ooit ergens niet goed gaan in de samenstelling. Stel de betta eet ze toch een heel stuk actiever op dan wat mijn normale ervaring is met bettas en garnalen, dan wordt er een betta/garnaal wat dan ook apart gezet en blijft die apart.

In mijn perfecte situatie wil ik 3 soorten garnalen en de bakken koppelen.
Maar misschien kunnen de bakken wel niet gekoppelt worden omdat 2 soorten apart zitten en zo moet blijven, of kan ik geen 3 soorten garnalen houden omdat de betta toch meer rooft dan wat ik normaal gewent ben of de garnalen komen niet meer te voor schijn of wat dan ook.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Tommass

Bericht door Tommass » 14 sep 2018, 09:26

Goedemorgen,

Pure osmose is niet goed voor je Betta, ikzelf heb er veel gekweekt vorig jaar en ben er net mee gestopt, Voor Betta gebruik je half om half ... dus 50 liter kraanwater en 50 liter osmose.
betta's komen uit brakkige modderpoeltjes van nature, waar het water zuur is en eigenlijk nog mistig.. De meeste garnalen doen het ook goed op 50/50... ik zelf zou wel gaan voor Sakura, citroen en de Neo soorten.

Mijn ervaring verteld me dat garnalen zich verstoppen met Bettas in de buurt... ik heb nu nog 1 Rode Veiltail en 1 Koi plakat dame en 1 golden dragon vrouw in mijn gezelschaps amazone ingerichte bak. Daarin zwemmen nu zo een 80 rilli vuurtjes sakura etc... en je ziet ze bijna nooit.. plus, de vrouwen betta jagen ook de volwassen garnalen na en kraken ze! dus ze breken hun skelet en snacken het zachte binnenste eruit (heel goor i know). Ik heb het nu meerdere keren gezien, maar daarintegen kweekt de neo aardig snel, dus kan je je school intact houden. wat ik ook geleerd heb is dat Crystals en tijgers overrompeld worden op een gegeven moment door de vuurtjes, omdat ze nu minder snel kweken... dan worden ze weggedrukt..

persoonlijk zou ik ze apart houden :) maar het kan ook goed gaan, mijn vrouwen zijn echt hufters die zelfs bijdehand tegen het mannetje doen. zelf zou ik alles apart zetten, 2 soorten echt specifiek voor 2 aqua, dan 1 bak met de betta en je uitgesorteerde garnalen.. als je die dan daarin laat, heeft je Betta een mooie hobby, en jij kan je groepen in de andere 2 bakken boosten naar intensere kleuren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Elodie
Partner

Bericht door Elodie » 15 sep 2018, 19:09

Ook hiervandaan : niet doen de betta samen met de garnalen. Ik dacht ook dat het wel ging, ze hadden veel mos en andere verstopplekjes, maar hij heeft echt hup alle volwassen garnalen uitgeroeid. En nog wel in 24 uur tijd ook. Dure les, terwijl ik nog wel gewaarschuwd was hier op het forum. Maar ik toch eigenwijs. ( Sorry schorpioen je had gelijk) Hij woont nu alleen. En begint wel grappig handtam te worden, met voeren, hij leert snel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

miekiepiekie

Bericht door miekiepiekie » 17 sep 2018, 10:25

De betta die ik heb. Die in een tijdelijk nano aquarium zit, tot die andere klaar en ingedraaid en alles is. Heeft voorheen bij vorige eigenaar al bij garnalen (japonicas) gezeten en hij at daar alleen de jonkies. Volwassenen liet hij met rust. En ja de japonicas hadden jonkies gekregen in zoetwater (waar ik van stond te kijken).

Ik weet dat het fout kan gaan. Om die reden haal ik ook pas garnalen als ik 2 100 liter aquariums heb die ingedraaid zijn.

Maar bedankt voor het waarschuwen allemaal. Ik zie het liever met eigen ogen fout gaan, heb het ook enorm vaak goed zien gaan, en met goed bedoel ik. Van de volwassenen afblijven. Of zelf er vanaf blijven (voor in hoeverre ik de jonkies niet heb zien afnemen, heb ze immers niet fanatiek geteld toen).
De karakters van bettas verschillen veel per vis, is mijn ervaring er dan mee.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Elodie
Partner

Bericht door Elodie » 23 sep 2018, 19:57

Aanvulling: bij mijn hapgrage betta woont nu een waaierhand. En dat gaat goed! Maar ja die is ook evengroot :mooi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 28 okt 2018, 09:26

Waar zou ik eigenlijk de garnalen moeten kopen? En hoeveel zouden jullie aanraden voor in 1 (+/-) 100 liter aquarium? Afmeting aquarium, 50 cm x 50 cm x 50 cm.[/quote]

een groepje van 10 tot 20 is wel leuk om te starten , op vivarium kan je ze zien ,bij zien vaak kopen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Garnalen (algemene vragen en foto's)”