Inteelt bij garnalen

Plaats hier je topic met betrekking tot algemene vragen en foto's over en van zoetwatergarnalen.

Moderator: Danny van Eldik

Rinus

Inteelt bij garnalen

Bericht door Rinus » 08 okt 2018, 20:56

Ik heb over bovengenoemd onderwerp een vraag,
Bestaat er op den duur gevaar voor achteruitgang bij het houden van garnalen?
Ik vraag me dit af omdat er meestal geadviseerd wordt om niet 2 verschillende
groepen bij elkaar te zetten aangezien ze ieder hun eigen bacterien bij zich dragen
die ziekte en sterfte in de samengestelde groep kunnen veroorzaken.
Dit heeft dan ook tot gevolg dat er steeds maar weer met dezelfde garnalen wordt
doorgekweekt. Misschien dat iemand hier iets meer over weet te vertellen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Inteelt bij garnalen

Bericht door Bindi » 09 okt 2018, 06:21

Hoi Rinus
Ik spreek nu over wat ik zelf doe en niet over wat andere mensen vinden of doen.
Ik meng mijn groepen, als er te weinig in de bak zitten of er is wat aan de hand geweest, of ik wil naar een bepaald kleurtje, dan doe ik rustig andere garnalen in de bak, wel gebruik ik Baktopur bij het overzetten. maar eigenlijk nooit met garnalen die al langer in mijn bakken zitten, die gooi ik zo over.
in de natuur blijven de sterkste in leven, je hebt bv een watertje met garnalen, kijk naar de filmpjes en wat zie je dan, er lopen niet honderd garnalen op een halve meter, dat heet voedsel concurentie, De sterkste zullen hoe dan ook overleven, zo zorgt de natuur dat zieke en zwakke dieren dood gaan en sterke slimme dieren blijven leven, dit genen pakketje geven ze weer door aan hun nakomelingen,
Wat doen wij, wij houden de zwakke dieren ook in leven, dit omdat ze mooi van kleur zijn bv en proppen in een 30 liter bak rustig honderd garnalen. het gevolg is dat ze geen voor hun waardevolle voeding meer kunnen vinden, vrouwen die tot in de verste hoekjes achtervolgd worden door gekke mannen en dood gaan van de stres, zelfs vrouwen met eitjes worden gepakt. In een nieuw opgezette bak zie je dan ook een groot aantal jongen en die worden nog groot, maar dan zijn ze groot en krijgen ook weer jongen, en die kunnen niks meer te eten vinden, begrijp je waar ik heen wil ? Ik probeer atijd te zorgen dat mijn bakken niet te vol worden en dan nog gebeurt er wel eens wat, bv mannen hybriden die een Taiwan bee vrouwtje pakken en op eten.
Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, schrijf niet zo lekker, is nog vroeg :hihi
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Inteelt bij garnalen

Bericht door SchorpioenW » 11 okt 2018, 16:46

Bij garnalen en kreeften zijn geen gedocumenteerde gevallen van inteelt bekend.

Bedenk dat ook in de vrije natuur de populaties klein zijn en nauwelijks uitwisseling van genen is met andere groepen. Ze leven namelijk voornamelijk in kleine riviertjes en poeltjes.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bert V

Inteelt bij garnalen

Bericht door Bert V » 11 okt 2018, 17:26

Nog steeds een groep die ik acht jaar heb gestart en die, op een gegeven moment, is teruggebracht tot circa een 15tal exemplaren door een fout plantje. Dit is weer de basis geweest voor de grote populatie die ik nu heb zonder ooit daar vers bloed aan te hebben toegevoegd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rinus

Inteelt bij garnalen

Bericht door Rinus » 11 okt 2018, 17:56

Bedankt voor jullie reacties.
Aangezien ik nog maar kort met garnalen in de weer ben, is het bijzonder leerzaam
om ook eens de meningen te lezen van mede garnalen bezitters die al wat langer
met deze hobby bezig zijn. :thumbsup

Groeten Rinus.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Garnalen (algemene vragen en foto's)”