Bodem vervangen

Plaats hier je topic met betrekking tot algemene vragen en foto's over en van zoetwatergarnalen.

Moderator: Danny van Eldik

Gaby

Bodem vervangen

Bericht door Gaby » 03 feb 2019, 13:58

Ik krijg binnenkort een bak met Neocardina bleu jelly garnaaltjes. Nu wil ik eigenlijk een zandbodem ipv het grind wat er in zit. Deze bak draait al jaren bij de huidige eigenaresse. De bak is 30 bij 30.
Hoe pak ik dit het beste aan? Ook wil ik dan wat andere (in vitro) plantjes erbij doen.
Kan het kwaad om het grind zo te verwisselen vanwege de bacterie cultuur? Is dit slim 1x in zijn geheel of beter in delen?
Ik dacht om de garnalen tijdelijk in een bakje/emmertje te doen met het water en de plant uit het aquarium (de plant doe ik weg waarschijnlijk, of terug op een andere plek). Dan in 1x de hele bodem verwisselen voor zand wat ik ga bestellen bij een sponsor. En hoeveel heb ik dan nodig? 5cm laag voldoende voor de planten om te hechten? Ik zal vooral mosjes doen.
Nog zoiet, welke kleur grond? Bleu Jelly's komen die beter uit op licht of donkere grond? Ik neig naar donkere bodem.

Ook zit er geen kienhout in hoorde ik, omdat ze het water te bruin vond worden. Het leek mij verstandig er wel iets in te doen wat tannines afgeeft. Kan dit zomaar na al die tijd zonder?

Bedankt voor het advies!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hornaet
Partner

Re: Bodem vervangen

Bericht door Hornaet » 03 feb 2019, 16:21

Deze week 2 bakken met neo de bodem vervangen, filter laten draaien in emmer met mos e.d. de helft water ververst en alles in 1 keer terug, als zand gebruik ik metselzand gehaald bij een aannemer, ong 3 cm. Als laatste de bekende nitrifying bacteriën er in.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Gaby

Bericht door Gaby » 03 feb 2019, 17:47

@Hornaet ik ken die bacterien niet? Voor mij is alles nieuw ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hornaet
Partner

Bericht door Hornaet » 03 feb 2019, 18:24

Lees Jurn zijn topics maar eens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Gaby

Bericht door Gaby » 04 feb 2019, 10:29

Ik heb het gelezen, bedankt! Erg nuttige info.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Garnalen (algemene vragen en foto's)”