Extra filter in huis.

Plaats hier je topic met betrekking tot algemene vragen en foto's over en van zoetwatergarnalen.

Moderator: Danny van Eldik

Bindi

Extra filter in huis.

Bericht door Bindi » 30 aug 2019, 08:18

Ik zelf heb een extra filter in huis liggen, de reden is dat mocht er een filter kapot gaan , ik direct in kan grijpen, dan is het een kwestie van de spons over zetten op het nieuwe filter en het leed is in enkele minuten opgelost.
Want geloof mij de garnalen gaan echt dood zonder filter, had dit gister nog, was door de warmte zo moe dat ik niet op mijn filters had gelet, en natuurlijk een volle spons, viel mij pas op omdat de bodem slakken op de ruiten omhoog waren gekomen, ik kijken natuurlijk, bleek het filter niet meer te werken, en de garnalen zaten allemaal boven in de bak + 2 dode garnalen op de grond, natuurlijk snel de filter spons uit geknepen en binnen 10 minuten gingen de bodem slakken weer terug naar beneden en na 15 minuten volgden de garnalen ook, binnen 20 minuten deden ze weer gewoon normaal.
Stel nou dat je filter kapot is, dan heb je dus echt een probleem, mocht je geen nood filter hebben, nu besef ik ook wel dat met dit warme weer de zuurstof sneller op is in de bak, en met kouder temperaturen de garnalen het langer vol houden, maar toch.
Bij een vis aquaria begrijp ik dat je niet een extern filter extra in huis hebt liggen, die zijn best prijzig, maar wat je wel kunt doen, is een binnen filter in huis hebben, je kunt dan ook wat filter matriaal over doen in dat binnen filter, zodat als je nieuwe filter binnen is, je ingedraait filter matriaal hebt om in je nieuwe filter te plaatsen.
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Banoni

Re: Extra filter in huis.

Bericht door Banoni » 30 aug 2019, 10:36

Bij voldoende wateroppervlak beweging en extra beluchting met een extern pompje, zou het zuurstof tekort grotendeels opgelost zijn. Warm water heeft idd veel minder opgelost zuurstof in zich dan het koude water. Ook overbevolking in een aquarium werk niet in je voordeel. Kleine aquariums zijn wat dat betreft veel gevoeliger dan een grote bak. Een verstopte filter is natuurlijk nooit leuk, maar totdat je een nieuwe, ingedraaide filter hebt staan, zou ik flink gaan beluchten, als de zuurstoftekort dreigt.
Bijkomende probleem met een verstopte filter is, dat de nitrificerende bacteriën hun werk niet goed kunnen doen, met als gevolg een hoog No3 waarde, wat ook de sterfte bij je vissen, garnalen kan veroorzaken. De watercirculatie is er dan niet in je filter en de bacterie krijgen er niet voldoende zuurstof mee, dus die gaan ook bij bosjes dood..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Akwarium

Bericht door Akwarium » 30 aug 2019, 11:32

zonder filter kan prima hoor, een volgeslibt filter kan een bron zijn van giftige stoffen zoals nitriet die vissen/garnalen/slakken in ademnood brengen. Hogere temperaturen versnelt dat proces/vergroot de kans erop. Het probleem is niet dat het filter niet meer werkt maardat het verandert in een gifbom.

@Banoni Nitrificerende bacteriën produceren juist nitraat (NO3) wat nauwelijks giftig is, dus als ze hun werk niet meer goed doen krijg je juist geen nitraat, maar blijf je zitten met ammonium (of bij een hoge pH het giftigere ammoniak) en wordt de kans groot op de aanwezigheid van het zeer giftige nitriet (NO2). De verschijnselen van nitrietvergiftiging zijn ademnood en zuurstoftekort. Niet omdat er te weinig zuurstof is maar omdat de dieren het niet meer goed op kunnen nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 30 aug 2019, 11:49

Bovenste stukje van Akwarium, vind ik niet kloppen, voor een gedeelte wel, maar ook bij een schoon filter, krijgen sommige garnalen soorten het toch echt spaans benauwd en hoe verklaar je dan dat ze na 15 tot 20 minuten weer normaal gedrag vertoonden, en ook geen dode garnalen meer gezien, dus gif stoffen, ja dat kan, maar ik denk in dit geval zuurstof gebrek door het warme weer.
Er zijn inderdaad garnalen soorten die zonder filter kunnen, zoals sommige brak water soorten en neo, Neo is van zich zelf al een sterke soort.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Akwarium

Bericht door Akwarium » 30 aug 2019, 14:22

1 warmer water dus iets minder zuurstof opgelost.
2een volgeslibt sponsfilter zit vol organisch materiaal dat aan het afbreken is. Dat kost veel zuurstof.
3als erg zuurstofarme omstandigheden ontstaan is de kans groot dat er nitriet ontstaat door onvolledige nitrificatie of/en de reductie van nitraat tot nitriet. Bij hogere temperaturen (dan normaal) is de kans op nitriet ook groter doordat een aantal nitraat-vormende bacteriën daar slecht tegen kunnen. In zuurstofloze filters kunnen ook andere schadelijk stoffen als waterstofsulfide ontstaan. In lage concentraties zijn nitriet e.a. niet accuut dodelijk maar maken zuurstofopname wel lastiger.

Je filter schoonmaken betekend:
1 verandert niet
2 geen overschot aan afbrekend materiaal dat zuurstof verbruikt.
3 aanwezige kleine hoeveelheden nitriet etc worden in het schone filter weer snel afgebroken.

dieren die naar zuurstof happen is vrijwel altijd een vergiftigingsverschijnsel, zuurstof tekort onstaat alleen bij extreme overbezetting, een wateroppervlak dat vrijwel volledig bedekt is, extreme temperaturen (>30c) of een combinatie daarvan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 30 aug 2019, 14:51

Ik ga hier later wel verder over bomen, heb het een beetje druk nu :vrolijk
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Banoni

Bericht door Banoni » 30 aug 2019, 15:13

De nitrificerende bacteriën zetten idd nitriet in nitraat. De waarden van nitraat, dus NO3, boven de 50 zijn wel dodelijk voor de vissen, dus ook garnalen. Het is zeker in een aquarium met weinig planten, zeer gevaarlijk de ophoping van de NO3. Planten gebruiken NO3 als een van de macro elementen. Ik zou zeggen, controleer regelmatig de NO3. Te weinig, slecht voor de planten, te veel, dodelijk voor de vissen, garnalen..
De nitraat-waarde. Bij een te hoge waarde sterven vissen en planten en is een algenplaag het gevolg. De ideale waarde is maximaal 20mg/l

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

alex1

Bericht door alex1 » 30 aug 2019, 17:36

Maar om een extra filter in huis te hebben is een goed idee om alle problemen voor te zijn. :knipoog

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Akwarium

Bericht door Akwarium » 30 aug 2019, 21:19

alex1 schreef:
30 aug 2019, 17:36
Maar om een extra filter in huis te hebben is een goed idee om alle problemen voor te zijn. :knipoog
klopt! maar een belangrijkere les: zorg dat je filter schoon is, zeker met warm weer opkomst.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 31 aug 2019, 06:47

Ja dat op zeker akwarium, enige probleem hier bij is dat het de laatste tijd bijna continu warm is en je niet altijd je filters uit kunt knijpen, dan blijft er geen bacterie meer leven, bij de garnalen en ook bij vissen, ga je dat pas doen als het filter matriaal vol zit en de uitstroom minder word, bij garnalen bakjes kan het filter nog savonds goed door lopen en de andere ochtend komt er nog maar een paar druppels uit, dit kun je onmogelijk altijd voor zijn, behalve als je bv 2 filters in je bak hebt hangen, dan blijft er altijd wel een door draaien, maar bij een 30 cm bakje is 2 filters er in hangen wel erg veel ruimte wat in beslag word genomen.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

alex1

Bericht door alex1 » 31 aug 2019, 20:40

Akwarium schreef:
30 aug 2019, 21:19
alex1 schreef:
30 aug 2019, 17:36
klopt! maar een belangrijkere les: zorg dat je filter schoon is, zeker met warm weer opkomst.

Filter kan ook gewoon stuk gaan natuurlijk, motortje ofzo....en dan is het ook handig om er een 1 op de plank te hebben, is goedkoper dan een groep garnalen. :knipoog

Maar dat de filters zo verstopt zijn dat ze geen stroming geven is hier nog nooit gebeurd, al hangt dit ook van je bezetting van je bak af en de hoeveelheid voer/vervuiling. :knipoog

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 31 aug 2019, 21:18

Spons van dit filter was niet oke , Bij het uitspoelen wilde hij niet in de oude vorm terug veren, had pas de sponzen vervangen, maar bleek iets met deze sponzen aan de hand te zijn, want die ik vervangen had, deden allemaal zo, had al nieuwe gekocht en die doen het wel goed en heb dan ook 1 spons vervangen door een nieuwe en nu loopt hij weer als een zonnetje.
Het is dus niet omdat mijn spons filters zo vuil zijn Grrrrrrr :schateren
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

alex1

Bericht door alex1 » 31 aug 2019, 21:59

apart dat zo'n sponsfilter niet oke is/kan zijn...had ik nog nooit van gehoord. :knipoog

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hornaet
Partner

Bericht door Hornaet » 31 aug 2019, 22:27

Hier lopen in enkele bakken met veel bezetting de sponsfilter zo langzaam dat je niet van stroming kunt spreken, andere bakken met veel stroming en ook wel zonder filter, kan geen verschil merken. Heb wel altijd een reserve spons in de bak liggen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Banoni

Bericht door Banoni » 01 sep 2019, 10:08

Sponsfilters....wat kan je over zeggen...
Geschikt voor een aquarium? Amper.
Mechanische zuivering? Ja.
Biologische zuivering? Amper.
De enige reden dat men een sponsfilter gebruikt is dat de jonge garnalen er niet ingezogen kunnen worden. Kwekers houden doorgaans garnalen in kleine bakken, simpelweg omdat ze er veel van nodig hebben om te kunnen selecteren. Er gaat doorgaans goed, mits men regelmatig de sponzen schoonmaakt.
Deze filters zijn goedkoop, nemen weinig ruimte in beslag en zijn zeer eenvoudig in onderhoud. Ze zuiveren water bijna alleen mechanisch, zeer geringe biologische werking. Het is een keuze...
In de zomer maanden, heeft de natuur te lijden van de warmte, gebrek aan zuurstof in het water, het woekeren van de algen.
Een aquarium is de natuur in het klein. Deze zomer was vrij extreem. Hoge temperaturen. Is niet met een filter op te lossen. Geen enkele filter. Is ook niet zijn taak. Wat men wel kan en moet doen, is voldoende beweging van de oppervlakte creëren zodat de zuurstof uit de lucht in het water terechtkomt. Ook de beluchting met een lucht pomp een een steentje is zeer welkom! Deksel open, zodat de hitte eruit kan. Meer kan je niet doen, mits je niet wat dieper in de buidel wil tasten, en de speciale ventilatoren wil aanschaffen.
De discussie in deze topic gaat over de 2 totaal verschillende items. De voornaamste reden dat de garnalen van Bindi het moeilijk hadden, was het gebrek aan zuurstof, geen giftige stoffen of iets dergelijks. Door het verstoppen van de filter was de waterstroom er niet, water kwam niet voldoende in de beweging, de zuurstof gehalte ging naar beneden, al was het niet al te optimaal wegens het warme water. In een klein bakje is dat meteen voelbaar. Dat is mij bescheiden mening.
Ik zou persoonlijk een intern filter met een biologische gedeelte, altijd prefereren boven een spons filter.
Een grote buitenfilter is voor meerdere aquariums niet echt geschikt. Wegens ziektes, lekken, niet handig..
De kwekers met veel kleine bakken moeten compromissen sluiten. Soms de sterfte op de kop toe nemen en weer doorgaan. De meeste onder ons, hebben een paar aquariums met wat grotere volume. Een goed werkende binnen filter, voldoende oppervlakte beweging en je kan de zomer door.
Succes!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 01 sep 2019, 11:01

Ik heb altijd een spray bar boven het water oppervlakte, zodat er steeds water beweging in de bakken is.
zodra die weer werkte was het leed al snel geleden, ik zelf denk dan ook niet aan giftige stoffen in de bak, maar aan zuurstof gebrek door het warme weer, inderdaad wat banoni hierboven heel goed beschrijft. Ook heb ik inderdaad 30 cm bakjes ivm ik het leuk vind om te kruisen en dus veel meer bakjes nodig heb dan dan sommige garnalen houders, mijn bakjes worden super goed onderhouden en heb zelden tot nooit last van dode garnalen of ziektes, dus het valt mij direct op als ik er ineens 2 zie liggen, dan klopt dit niet met het plaatje, 1 kan altijd gebeuren natuurlijk.
Een airco staat hier ook altijd aan, dus de temperatuur is bij mij nooit hoger dan 24 gr en ook in de bakjes is hij nooit hoger. dus heb geen ventilatoren nodig, zou een overbodige uitgave zijn. Bij buiten temperaturen boven de 25 gr gaan inderdaad bij mij de glazen plaatjes er af en de lichten uit.
Maar wel leuk dat je dit zo beschrijft Banoni, ben namelijk bezig om grotere bakken te nemen, maar dat kost tijd ivm er nu veel jongen lopen, en ik stapel gek word als ik die allemaal uit moet vangen, dus is een leuk winter projectje :vrolijk
Dat er wat met de spons aan de hand was is wel zeker waar, ze werden vacuum gezogen en bleven dan ook zo in elkaar zitten, denk iets fout gegaan met de productie van de spons, er zat dan ook helemaal geen vuil in die sponsen, er kwam dus helemaal niets uit met uitknijpen, die sponsen filterden dus niet of nauwelijks, gekke is dat er wel wat water doorheen ging, maar viel mij al op dat het best een slechte doorstroming was.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hornaet
Partner

Bericht door Hornaet » 01 sep 2019, 12:18

Banoni ik heb hier een aantal 10liter bakjes met in enkele ong 80 tot 100 garnalen, in deze bakjes is nagenoeg geen stroming.
Er hangt een klein sponsfilter in die zo langzaam mogelijk staat.
De bakjes hebben halve week temperatuur van boven de 30 gehad en niets geen uitval.
In de winter is de temperatuur ong 15 graden en gaat de kweek gewoon door.
Dit is geheel tegen het traditionele houden in. Dit heb ik samen met een voormalig lid uit Groningen dmv testen ontdekt. De meesten verklaren ons voor gek.
Dus zal ik jullie verder niet lastig vallen met wat ik denk dat sommigen dom gezwets vinden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 01 sep 2019, 14:17

Ik vind het helemaal geen dom gezwets Horneat, maar dat weet je wel.
En ik vind dat iedereen mag zeggen wat hij of zei wil, zou wat zijn als dit niet kon, in mijn topics in ieder geval, vind ik dit helemaal geen probleem.
Gewoon leuk met elkaar comuniceren, dan komen we echt een heel eind verder als elkaar de kop afbijten, nergens voor nodig :knipoog
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Banoni

Bericht door Banoni » 01 sep 2019, 14:38

Hornaet, hoe je wendt of keert, klein, groot, spons, bio, veel, weinig, ze zullen allemaal moeten ademen. En gebrek aan zuurstof zal ze wel doden. Ik denk dat we het hier allemaal mee eens zijn. Toch?
Te veel nitraat en daarvoor nitriet zal ze allemaal doden. Toch?
We kunnen allemaal gissen wat er bij Bindi gebeurd zou zijn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Matts

Bericht door Matts » 02 sep 2019, 18:39

Ik heb van vroeger nog een paar filtertjes liggen, en die zijn al erg van pas gekomen.

Niet alleen is het handig moest een filter stuk gaan zoals Bindi beschreef, het komt ook goed van pas als je bv. een ziek diertje apart wil zetten.
Voor mijn externe filter heb ik ook altijd een reserve rotor in de schuif liggen, want zo'n dingen lijken altijd te breken wanneer alle winkels gesloten zijn. :shit

Ik ben dus ook wel een voorstander het een en ander reserve te hebben liggen.
Banoni schreef:
01 sep 2019, 14:38
Hornaet, hoe je wendt of keert, klein, groot, spons, bio, veel, weinig, ze zullen allemaal moeten ademen. En gebrek aan zuurstof zal ze wel doden. Ik denk dat we het hier allemaal mee eens zijn. Toch?
Te veel nitraat en daarvoor nitriet zal ze allemaal doden. Toch?
We kunnen allemaal gissen wat er bij Bindi gebeurd zou zijn?
Biologen werken bij mijn weten doorgaans ook met een doorstromingssnelheid die een stuk trager is dan bv in een pot- of binnenfilter.
Dus in die zin kan een traag stromend filter evengoed werken, het is pas wanneer een filter volledig dichtslibt dat die problemen opduiken, lijkt mij. Horneat werkt op een andere manier, welke minder tot niet afhankelijk lijkt te zijn van de filtratie. Zie het topic: Andere manier van houden
Groetjes, Matthias

Mijn bakje: Matt's Aqua 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 02 sep 2019, 21:26

Ja en dat gaat super goed, bij Horneat, de pil en de zakjes gebruik ik zelf ook, veel jongen worden groot en de oudere garnalen blijven langer leven, heb inmiddels al flinke volwassen garnalen rond lopen, eerder werden ze nooit zo oud, en de dames zijn vaker zwanger, ik heb er een paar rondlopen die al voor de 5 e keer met eitjes lopen, en dat zijn best flinke dames.
ik vind het super dat er mensen zijn die het aandurven om te testen op hun eigen bakjes en de bevindingen dan met ons willen delen, stel dat er werd gedacht, nou dat is onzin zeg wat die Horneat of Jurn bv zegt, dan had ik nooit zulke goede resultaten berijkt met de garnalen . ik vind het helemaal geen onzin, het werkt echt. kijk soms moet je ook open kunnen staan voor nieuwe dingen. Bijna niemand houd bv zijn aquarium zoals 20 of 30 jaar geleden, sinds die tijd zijn er ook dingen veranderd en dat komt vaak door mensen die het lef hebben om iets heel nieuws uit te proberen, trouwens het zonder filter doen in een aqua, gebeurt al veel vaker, en is niet echt een heel nieuw fenomeen, maar met alleen garnalen zonder vissen, dat zie je inderdaad zelden.
En zeker omdat we met spons fiters werken, zijn de Nitri pillen en zakjes erg belangrijk, vind ik dan :vrolijk
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Banoni

Bericht door Banoni » 02 sep 2019, 21:31

Over welke pillen hebben jullie het? Supplement, voer?
Sorry, maar ik ben nieuw hier..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 03 sep 2019, 07:53

Je hebt een bericht :vrolijk
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Akwarium

Bericht door Akwarium » 03 sep 2019, 19:47

diffusie zorg ervoor dat juist in kleine bakjes het minst snel een zuurstoftekort ontstaat. het wateroppervlak in relatie tot de inhoud is bij kleine(lage) bakjes groter dan grotere (hogere) aquaria. Horneat heeft helemaal gelijk dat je in kleine bakjes zonder stroming/filter/ etc prima garnaaltjes e.d. kunt houden zonder problemen.

zuurstoftekort in het aquarium komt sowieso vrijwel nooit voor. Als dieren een tekort aan zuurstof krijgen komt dit vrijwel altijd door vergiftigingsverschijnselen. De meeste giftige stoffen voor garnalen en vissen belemmeren namelijk de werking van de kieuwen waardoor ze zuurstof niet goed op kunnen nemen/CO2 (en ammoniak) niet kwijt kunnen raken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Banoni

Bericht door Banoni » 10 sep 2019, 17:26

Bij het warme weer, de zuurstoftekort ontstaat doordat de gassen, dus O2 ook, minder goed oplost in het warm water dan in het koude. In het koude water kan natuurlijk ook de zuurstoftekort ontstaan, als bijvoorbeeld in ondergronds water, of dat de wateroppervlakte op welke manier dan ook niet in contact met de lucht is. Het is wel raadzaam dus, het oppervlakte te laten bewegen, extra te beluchten met een luchtsteentje etc.. veel mensen laten hun uitlaat van de filter boven het oppervlakte hangen, gebruiken spraybars die boven water hangen etc.. In tegenstelling tot andere elementen, zijn de gassen dus slecht oplosbaar in het warm water, dus vissen kunnen de O2 minder goed opnemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 10 sep 2019, 18:03

Wat kunnen mannen toch lekker alles uit willen zoeken, ik vind het erg leuk om te lezen :hihi :thumbsup
Ik hou het op zuurstof tekort ivm het filter helemaal niet vuil was, kortom doordat hij vacuum trok, nam hij niets verder op, de filters waren dan ook brand schoon, na nieuwe sponsen er op gezet te hebben, gingen ze binnen zo,n 10 minuten weer naar beneden en was er niks meer aan de hand, een filter kan nooit binnen 10 minuten gif stoffen uit het water filteren, en dan op zo,n manier dat er met de garnelen verder niks aan de hand was en ze leven nog steeds. .
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Garnalen (algemene vragen en foto's)”