Garnalen houden op verkeerde waarden.

Plaats hier je topic met betrekking tot algemene vragen en foto's over en van zoetwatergarnalen.

Moderator: Danny van Eldik

Bindi

Garnalen houden op verkeerde waarden.

Bericht door Bindi » 14 jan 2020, 08:10

Steeds weer lees ik van mensen dat ze garnalen houden op foute waarden.
Bv Cr red op kraan en grint , in de eerste instantie lijkt dit goed te gaan, het zijn immers sterke diertjes, maar schijn bedriegt , na een poos gaan ze ziektes krijgen , slecht vervellen , komen er steeds minder jongen of de hele groep sterft uit.
Ik begrijp dat het lastig is om elke keer de bodem te moeten verversen, vind ik zelf namelijk ook, en ben hier op dit moment ook bodems aan het verversen. is een vervelend baantje. Maar voor vele caradina soorten wel noodzakelijk. Mijn groepjes gaan over het algemeen super goed, en waarom is dat ? ik hou mij aan de water waarden die ze willen hebben, en zelfs dan sta ik ook wel eens met mijn handen in mijn haar , maar dat geeft niet , ik leer er alleen maar van.
Als je geen bodems wilt verversen , kies dan neo caradina uit, deze diertjes hebben super leuke kleurtjes en zijn een stuk makkelijker dan de Caradina soorten. Het valt mij op dat mensen dit geen uitdaging vinden, nou geloof mij een mooie neo in je bak is een prachtig gezicht . om dit zo te houden zul je moeten selecteren, anders krijgen ze hun oorspronkelijke wildkleur terug . Maar dat geld ook voor de Caradina soorten , selecteer je deze niet op kleur of tekening dan krijg je steeds minder mooie garnalen in je bakje.
Ik heb 2 uit selecteer bakken staan , daar gaan mijn te veel of de minder mooie garnalen in, wat erg grappig is om te zien dat je de meest leuke kleurtjes er uit krijgt, zelfs tot roze aan toe.
Dit is niet lelijk bedoeld naar leden die besluiten om het toch te proberen op kraan en grind met garnalen die graag wat zuurder zitten, maar wel een waarschuwing voor deze mensen dat het na een bepaalde tijd vaak fout gaat :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Brem

Re: Garnalen houden op verkeerde waarden.

Bericht door Brem » 14 jan 2020, 14:36

Ik heb Caridina garnalen zitten op ADA Amazonia voor de PH-verlagende bodem en wel met kraanwater.
Ik woon in Gelderland (bij Nijmegen) en daar is het water niet hard, niet zacht, niet zuur en niet verkeerd voor gebruik.

Dit gaat nu al een behoorlijke tijd goed en geen/nauwelijks uitval. Ik mag zelfs voorzichtig zeggen dat de babyboomers ook weer aan het boomen zijn.
Ik heb regelmatig nieuwe moeders en kleintjes.

Ik ben er wel van overtuigd dat de ADA zich hier erg goed voor leent en ook zeker goed meehelpt in het sterk houden van mijn caridina's. :-)

Benieuwd hoe andere Caridina Keepers dit ervaren :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 15 jan 2020, 06:43

Klopt. Je houd ze op een hele goede ph verlagende bodem ´ niks mis mee. dat ze dan op zacht kraan water zitten is ook niks mis mee.
De bodem verlaagt de waarden naar wat je garnalen nodig hebben . en als je niet al te hoge hoeveelheden ververst hebben de garnalen weinig last van de hogere kraan water waarden en worden deze snel weer omgezet in goede waarden die geschikt zijn voor de garnalen.
Maar de bodem is wel een stuk sneller uit gewerkt dan met osmose en gh +

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Erna E
Moderator
Moderator

Bericht door Erna E » 15 jan 2020, 07:37

Het heeft ook te maken met je kraanwater .
Bij mijn dochter komt bijna osmosewater uit de kraan ( net over de grens )

Maar hier een ph van bijna 8 maar de gh en kh zijn beide 6 dus dat is weer mooi laag .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 15 jan 2020, 14:29

Klopt. Erna. Hier is het kraanwater te hard in combinatie met ph verlagende bodem voor de gevoeligere garnalensoorten. Ik moet osmosewater toevoegen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Banoni

Bericht door Banoni » 16 jan 2020, 10:16

En het osmoseaparat aanschaffen is geen geld. Aansluiten op je wasmachinekraan bijvoorbeeld. Met een waterton van 60 liter met een kraantje eronder, en je hebt er geen omkijken naar. Dan weet je zeker dat je, icm een goede bodem, goed zit. Een klein schepje gh+ en klaar is Kees.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 17 jan 2020, 16:02

Wel goed opletten dat je het osmosewater niet vergeet uit te zetten. Ik hoor het regelmatig van aquarianen. 🤭

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Garnalen (algemene vragen en foto's)”