Waaierhandgarnaal vervelling

Plaats hier je topic met betrekking tot algemene vragen en foto's over en van zoetwatergarnalen.

Moderator: Danny van Eldik

chintsai
Contacteer:

Waaierhandgarnaal vervelling

Bericht door chintsai » 31 mar 2020, 08:56

Mijn 12 cm waaierhandgarnaal ligt al 24 uur op zijn zij en probeert te vervellen. Maar nu ligt die daar nog steeds maar ademt nog steeds constant. Kan ik deze garnaal helpen want ik wil wel graag dat die het overleeft en hoelang kan het eigenlijk duren voor die daadwerkelijk vervelt?
Ergens heb ik het idee dat zijn ademhaling wel langzamer geworden is in vergelijking met gisteren ochtend toen ik hem op zijn zij zag vallen.

Deze is van gisteren
Afbeelding

Deze is van vandaag
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Erna E
Moderator
Moderator

Re: Waaierhandgarnaal vervelling

Bericht door Erna E » 31 mar 2020, 16:55

Oei.....dat ziet er niet goed uit .
Denk........ :verdrietig

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Bericht door chintsai » 31 mar 2020, 23:06

Erna E schreef:
31 mar 2020, 16:55
Oei.....dat ziet er niet goed uit .
Denk........ :verdrietig
Tot mijn spijt is hij overleden mijn grote trots, is blijven hangen in het vervellen. Zat zo'n mooi schildje onder.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 02 apr 2020, 08:29

Jammer chintsai.
Helaas gebeuren dit soort dingen .
was wel een hele mooie grote garnaal.
Ik heb bij de garnalen wel eens het schildje er af gehaald , bleef dan een stuk hangen, dus met een pincet het laatste stukje er af en de garnaal leefde gewoon door, maar ik denk dat dit bij zo,n grote garnaal een stuk moeilijker is , ziet er ook niet uit op de foto dat je veel had kunnen doen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Bericht door chintsai » 02 apr 2020, 12:14

Bindi schreef:
02 apr 2020, 08:29
Jammer chintsai.
Helaas gebeuren dit soort dingen .
was wel een hele mooie grote garnaal.
Ik heb bij de garnalen wel eens het schildje er af gehaald , bleef dan een stuk hangen, dus met een pincet het laatste stukje er af en de garnaal leefde gewoon door, maar ik denk dat dit bij zo,n grote garnaal een stuk moeilijker is , ziet er ook niet uit op de foto dat je veel had kunnen doen.
Toen die niet meer ademende heb ik nog zijn schild achter zijn nek weg gehaald in de hoop maar ja. Ik durfde het niet te doen toen die nog ademde in de angst dat die te veel stress zou krijgen en daar door dood zou gaan. mijn poging was dus het allerlaatste op leven en dood kans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 03 apr 2020, 08:00

Bij een volgende keer , wat ik natuurlijk niet hoop voor je , gewoon proberen het schild weg te halen, anders gaat de garnaal toch ook hemelen, zag het al op je foto,s , deze garnaal was gewoon te zwak om het zelf te doen. wat de reden is tja ik denk aan zijn grote te zien ouderdom, of het eten is niet voldoende om de garnaal goed te laten vervellen , ze hebben toch best een uit gebalanceerde voeding nodig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Bericht door chintsai » 03 apr 2020, 09:32

Bindi schreef:
03 apr 2020, 08:00
Bij een volgende keer , wat ik natuurlijk niet hoop voor je , gewoon proberen het schild weg te halen, anders gaat de garnaal toch ook hemelen, zag het al op je foto,s , deze garnaal was gewoon te zwak om het zelf te doen. wat de reden is tja ik denk aan zijn grote te zien ouderdom, of het eten is niet voldoende om de garnaal goed te laten vervellen , ze hebben toch best een uit gebalanceerde voeding nodig.
Dat ga ik maar doen, ergens dacht ik dat ze hoorde om te vallen en dan uit hun jas te springen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 04 apr 2020, 07:30

Geen idee bij dit soort garnalen, meestal zie ik bij de kleinere garnalen dat het binnen een paar seconden gebeurt , je ziet ze eerst stil zitten of hangen aan blad en dan ineens schieten ze uit hun jas, zwakke garnalen vallen op de grond en proberen dan nog heftig zich van hun jas te ontdoen, lukt dit niet dan gaat de garnaal stil liggen zoals bij jouw garnaal het geval was.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Bericht door chintsai » 04 apr 2020, 09:49

Bindi schreef:
04 apr 2020, 07:30
Geen idee bij dit soort garnalen, meestal zie ik bij de kleinere garnalen dat het binnen een paar seconden gebeurt , je ziet ze eerst stil zitten of hangen aan blad en dan ineens schieten ze uit hun jas, zwakke garnalen vallen op de grond en proberen dan nog heftig zich van hun jas te ontdoen, lukt dit niet dan gaat de garnaal stil liggen zoals bij jouw garnaal het geval was.
ohh oke dat wist ik niet. Volgende keer moet ik dus na een uur zelf het jasje weg halen? maar alleen achter het kopje of wat nog meer? want poten en kop moeten toch ook ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 05 apr 2020, 10:27

Ik heb geen idee hoe dik hun vel is, dus kan je eigenlijk weinig antwoord hier op geven, als het een dun velletje is dan kun je het er met enige moeite afhalen. Wat belangrijker is , mocht dit nog maals gebeuren, bedenk dan dat het ook aan het voedsel kan liggen, hoe goed je ook denkt te doen met bepaald voedsel, het kan zomaar zijn dat ze een tekort hebben en daar door niet meer kunnen vervellen, afgezien dat deze garnaal volgens mij oud was hoor, dus zie dit gewoon als een tip , mocht je het bij een volgende garnaal weer mee maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Bericht door chintsai » 05 apr 2020, 12:02

Bindi schreef:
05 apr 2020, 10:27
Ik heb geen idee hoe dik hun vel is, dus kan je eigenlijk weinig antwoord hier op geven, als het een dun velletje is dan kun je het er met enige moeite afhalen. Wat belangrijker is , mocht dit nog maals gebeuren, bedenk dan dat het ook aan het voedsel kan liggen, hoe goed je ook denkt te doen met bepaald voedsel, het kan zomaar zijn dat ze een tekort hebben en daar door niet meer kunnen vervellen, afgezien dat deze garnaal volgens mij oud was hoor, dus zie dit gewoon als een tip , mocht je het bij een volgende garnaal weer mee maken.
Huidje is een halve minimeter dik.

Vannacht is dezelfde soort vervelt, deze is een stukken kleiner maar is wel goed uit de vervelling gekomen.

Naja die grote was echt aan het vervellen want je zag het nieuwe gedeelte al. Bij de rug had ik het er af gehaald toen die niet meer ademende

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Garnalen (algemene vragen en foto's)”