Zwangere blauwe tijgers

Plaats hier je topic met betrekking tot het kweken van zoetwater garnalen in zoetwater.
Heb je een kweek verslag gemaakt, dan kan je die hier plaatsen. Daar kunnen we allemaal wat van leren.

Moderator: Danny van Eldik

Mjonster

Zwangere blauwe tijgers

Bericht door Mjonster » 08 jun 2017, 11:27

Aloha,

Ik heb een paar zwangere Blauwe tijgers in mijn 30 l bakje. Nu blijven de mannetjes echter als gekken achter de zwangere vrouwtjes aan racen. De vorige keer gebeurde dit ook waardoor ze volgens mij de eitjes verloren.
Wat kan ik nu het beste doen?
De mannetjes in een andere bak plaatsen? Of iedereen in een grotere bak plaatsen? Of alleen de vrouwtjes in een andere bak plaatsen? Ik heb namelijk nog meer ingedraaide bakken staan om ze eventueel in te kunnen zetten maar ben ook bang dat ze stress krijgen door licht afwijkende waterwaarden en/of door groepjes kleiner dan 10.

Groetjes
Marjon

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Zwangere blauwe tijgers

Bericht door Antoinette » 08 jun 2017, 11:49

Ik zou de mannen uitvangen dat is de kans op de minste stress, als je de vrouwen gaat uitvangen jaag je ze giga in de stress met grote kans dat de eitjes lossen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Floris
Partner

Zwangere blauwe tijgers

Bericht door Floris » 08 jun 2017, 12:42

Het kan ook zijn, door de hormonen, dat er dus een zojuist de eitjes heeft gelost en gaan ze als gekken zoeken naar dat vrouwtje.
Heb het ook in mijn bak gezien. Is van tijdelijke aard tot deze vrouw weer bevrucht is (ong 2 dagen daarna) kan ze weer dragen.

Indien uitvangen, wat antoinette zegt, geen optie is, dan genoeg verstopplekken realiseren. Al is dit met 30 liter erg lastig.
Of je kan evt een klein bakje waar je bijv. Kleine visje of garnalen in kan scheiden, In het water doen.
(Weet even niet hoe ze heten) maar deze drijft dan in je bak. Hier kan je dan de heren of dames even in doen.
:dansendebanaan :dansendebanaan :dansendebanaan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Angel

Zwangere blauwe tijgers

Bericht door Angel » 08 jun 2017, 13:51

Floris schreef:QR_BBPOST (Weet even niet hoe ze heten
Guppenkweekbakje?
Groetjes, Angel

Superfish Aqua 45 met Caridina Mix :shrimp
Superfish Aqua 40 met Caridina Mix :shrimp
Tetra AquaArt 30 met BTOE :shrimp
Juwel Rekord 60 met Corydoras Panda, Pseudomugil Gertrudae en Blue Dreams :shrimp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Zwangere blauwe tijgers

Bericht door jurn » 08 jun 2017, 14:22

je heb tegenwoordig ook aanhangers voor opvang van visjes /garnalen .
deze hang je naast je habitatje { kweekbakje}
word constant ververst en geen stress
kijk bij onze sponsors , deze hebben ze staan in kweek benodigdheden :lekker puh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Zwangere blauwe tijgers

Bericht door SchorpioenW » 08 jun 2017, 14:36

Floris schreef:QR_BBPOST Het kan ook zijn, door de hormonen, dat er dus een zojuist de eitjes heeft gelost en gaan ze als gekken zoeken naar dat vrouwtje.
Heb het ook in mijn bak gezien. Is van tijdelijke aard tot deze vrouw weer bevrucht is (ong 2 dagen daarna) kan ze weer dragen.
Even voor de duidelijkheid: de volgorde is als volgt:
  • - bij een vrouwtje worden de eijes aangemaakt in de eivlek/eivoor in de nek
    - als de eitjes rijp zijn, geeft het vrouwtje hormoon af en krijg je het paringszwemmen
    - het vrouwtje paart meestal met meerdere mannetjes. Deze zetten spermapakketjes af.
    - enige tijd na de paring worden de eitjes stuk voor stuk uit het lichaam geperst waarbij ze bevrucht worden met het sperma uit de spermapakketjes.
    - het vrouwtje plakt de eitjes stuk voor stuk aan de zwempootjes onder het achterlichaam
    - het vrouwtje maakt weer nieuwe eitjes aan in de eivlek
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Zwangere blauwe tijgers

Bericht door SchorpioenW » 08 jun 2017, 14:38

Het is zeer belangrijk dat vrouwtjes zich terug kunnen trekken in fijnbladigeplanten en/of mos. Bladeren en een stenenhoop werken ook, maar minder goed.
Als ze continu lastig worden gevallen door mannetjes, gaat het vaak mis en kunnen ze zelfs sterven.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mjonster

Zwangere blauwe tijgers

Bericht door Mjonster » 08 jun 2017, 14:48

Thnx voor de reacties. De eitjes hangen al onder de vrouwtjes (flinke tros) en ik heb ook veel verstopplekken in de bak, maar toch worden ze continu lastiggevallen door de mannetjes. Ik denk dat ik de mannetjes maar ga separeren. Ik zal eens kijken naar zo'n aanhanger, dat klink wel erg handig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Garnalen kweek (zoetwater)”