Eerste kweekbak CRS

Plaats hier je topic met betrekking tot het kweken van zoetwater garnalen in zoetwater.
Heb je een kweek verslag gemaakt, dan kan je die hier plaatsen. Daar kunnen we allemaal wat van leren.

Moderator: Danny van Eldik

Guido_Ouwerkerk

Eerste kweekbak CRS

Bericht door Guido_Ouwerkerk » 27 jun 2017, 16:38

Beste allemaal,

Mijn naam is Guido en ik ga volgende week mijn eerste actieve CRS kweek tank laten draaien. De tank draait nu 2 en halve week actief met planten, verlichting, pomp etc.
Ik heb voor een quikstart methode gekozen uit een tank die al anderhalf jaar zonder problemen draait (nieuwe filter een boost gegeven). De nitriet piek heb ik net achter de rug (eergisteren) en ik ben nu huidig bezig met 10% elke dag te verversen tot begin volgende week.

Huidige waardes:
PH waarde ligt op 6.2
KH 2
GH 3
CL: 0
Nitri: 3 - gaat naar +- 0 komende week
Nitra: 10 - gaat naar +- 0 komende week

Nu het hele voor proces is verlopen, komt nu natuurlijk het leukste en spannendste moment: de garnalen.

Ik plan erop om kwaliteit SS of SSS te gaan kweken en ben dus op zoek naar een goede bron van garnalen. Online heb ik een verkoper gevonden die CRS SS kwaliteit op leidingwater kweekt maar na een aantal negatieve ervaring via webwinkels mbt. levende dieren bestellen gaat mijn voorkeur uit naar een hobby kweker thuis.

Nu rest de vraag: Is er iemand die een CRS kweker/hobbyist kent die nog een groep van 10 overheeft voor een leuke prijs?

Onderstaand zal ik een foto toevoegen van de bak (ja er zitten nu 2 kleine guppy's in :fish1 )
Afbeelding
:shrimp If there is magic on this planet, it is contained in water. :shrimp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Floris
Partner

Eerste kweekbak CRS

Bericht door Floris » 27 jun 2017, 17:47

Ik kan hem nu even niet zien, op je voorstel topic zag ik wel zo'n groen ruitje voor opzuiging water. Wees bewust dat de kleintjes hier wel kunnen invliegen.

Verder, wat ik al zei, mooie bak!
:dansendebanaan :dansendebanaan :dansendebanaan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Eerste kweekbak CRS

Bericht door Antoinette » 27 jun 2017, 19:08

Leuke bak, alleen dat filter is echt een onding, zodra je hem los trekt van de hoek, blijft de achterkant aan je aquarium hangen waardoor alle viezigheid uit het filter, zo weer in je bak komt :geschrokken

Anyway, ik heb prl crystalredgarnalen (prl komen dus enkel roodwitte uit en zegt niks over de gradatie) gewone standaard gradatie voor €1,50 p/st
Foto's staan in mijn fototopic in het dagboekdeel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Floris
Partner

Eerste kweekbak CRS

Bericht door Floris » 27 jun 2017, 19:13

Ik zou ook voor een spons gaan. Maar dat is persoonlijke smaak of wat je zelf prettig vind.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Guido_Ouwerkerk

Eerste kweekbak CRS

Bericht door Guido_Ouwerkerk » 27 jun 2017, 20:39

Voor het filter was ik al bang toen ik hem bevestigden in de bak inderdaad, die moet ik even afwachten. Mocht het niks worden met uitknijpen ga ik inderdaad voor een sponsfilter.
Zie in veel video's die staande sponsfilters (groot object met tube in het midden) blijkt dat de garnalen daar prima op kunnen zitten dus neemt ook niet veel ruimte in.

Voor nu ga ik hem even zo laten en kijken hoe het gaat, tnx voor de feedback beide !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Eerste kweekbak CRS

Bericht door jurn » 28 jun 2017, 08:34

mocht je overstap zetten naar een spons filter .

kijk eens naar de aquael pompjes ,deze doen meer dan sponsen alleen :is goed :is goed deze geven gelijk een mooie uitstroom en geven voldoende zuurstof voor plant en dier
de sponsors hebben ze in de chops voor mooie zachte prijsjes
,en dat gewurm straks kost je nog heel wat scheld en gestress ,met vaak :verdrietig :verdrietig :verdrietig resultaten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Floris
Partner

Eerste kweekbak CRS

Bericht door Floris » 28 jun 2017, 12:13

Ik heb deze:

http://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/ ... taand.html

Maar je kan ook een kleinere nemen afh. Van hoeveel liter bak je hebt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Eerste kweekbak CRS

Bericht door SchorpioenW » 28 jun 2017, 15:19

Ik vind sponsfilters ook erg fijn en gebruik die van Sera. Zijn wat duurder, maar ik ben erg tevreden. Je kunt ook extra sponsen kopen.

Gebruik standaard een grotere spons dan aanbevolen. Zeker als je stofvoer gaat geven.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Guido_Ouwerkerk

Eerste kweekbak CRS

Bericht door Guido_Ouwerkerk » 12 jul 2017, 20:50

Update

Hoi allemaal,

Hierbij de eerste update op de tank, ik heb sinds donderdag vorige week de garnalen erin zitten. Ben uiteindelijk voor 11 CRS's gegaan die ik bij een thuis kweker heb opgehaald. Deze kweker kweekte ook op leidingwater :perfect
Sorry Antoinette, deze persoon woonde een stuk dichterbij, vandaar de keuze.

Wat zie en merk ik?

De garnalen bevinden zich voornamelijk achter in de tank, onder en achter het hout en zijn niet vaak zichtbaar :verdrietig
Verder heb ik wel al 5 verschalingen gehad in de bak en komen ze gelukkig bij het voeren wel allemaal naar de voorkant toe. (eens in de twee dagen)

Ik merk sinds vandaag dat ik in mijn bodem kleine witte wormpjes heb zitten (voor mij nog onbekend, niet eerder in de hobby tegen gekomen.) Ik denk niet dat het planeria is maar detritus wormen. Kunnen jullie feedback geven over wat jullie denken? Ik heb een foto toegevoegd waar in het midden van de foto klein de worm is te zien.

Water waarden:
Water waarden zijn na het toevoegen van de garnalen het zelfde gebleven, temperatuur stabiel op 23,5 graden.
Met de hetere dagen heb ik er een ventilator op gezet die de temperatuur stabiel hield (tank staat op zolder)

Doel van de bak:

Een grote kolonie van een stuk of 100 garnalen kweken. Ik heb een mix van mannen en vrouwen meegekregen die allemaal 2,3 maanden oud zijn, hopelijk zien we de eerste eitjes binnen een maand :shrimp :five
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Eerste kweekbak CRS

Bericht door jurn » 12 jul 2017, 21:51

op laatste foto zie ikke een wurm , een opstart wormpje kan lang worden

zie je huidige waarde,s zijn zelfde gebleven , vind kh en gh te dicht bijelkaar hangen .meestal zitten er hier enkele cijfers tussen {voorbeeld kh 2 gh 6
en kan een oorzaak wezen op slomme achterin hangende ,en slepende /hang staartjes garnalen geven.

en ik zie een thermostaat op achterwand ??? niet nodig wanneer deze op kamer met kamertemperaturen word gehouden om te kijken naar hobby GEK

en ik zie een stengelplantje cabomba ,is die nieuw gekocht ?? eruit halen en door de plee ermee ,deze KUNNEN bij nieuw gekocht te zijn gif bevatten die jou groep kunnen doden :geschrokken :geschrokken

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Eerste kweekbak CRS

Bericht door jurn » 12 jul 2017, 21:57

jurn schreef:QR_BBPOST op laatste foto zie ikke een wurm , een opstart wormpje kan lang worden

zie je huidige waarde,s zijn zelfde gebleven , vind kh en gh te dicht bijelkaar hangen .meestal zitten er hier enkele cijfers tussen {voorbeeld kh 2 gh 6
en kan een oorzaak wezen op slomme achterin hangende ,en slepende /hang staartjes garnalen geven.

en ik zie een thermostaat op achterwand ??? niet nodig wanneer deze op kamer met kamertemperaturen word gehouden om te kijken naar hobby GEK

en ik zie een stengelplantje cabomba ,is die nieuw gekocht ?? eruit halen en door de plee ermee ,deze KUNNEN bij nieuw gekocht te zijn gif bevatten die jou groep kunnen doden :geschrokken :geschrokken
op eerste foto zat ie er nog niet in ,en nu wel ??? gevaarlijk plantje :is goed

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Guido_Ouwerkerk

Eerste kweekbak CRS

Bericht door Guido_Ouwerkerk » 12 jul 2017, 23:06

Bedankt voor de snelle reactie, :hihi

Thermostaat kan er idd gewoon uit, had ik al geplaatst in mijn enthousiaste als voorbereiding op de koudere nachten. Dat gaat natuurlijk nog even duren met de zomer weken nog voor de boeg haha
Waardes heb ik nog eens gecheckt voor de zekerheid; nu met druppels ipv een strip. Krijg hier het volgende uit:

Nitrate: 0
Nitrite: 0
GH: 5
KH: 3
PH: 6.5
Chlorine: 0

Plantje is inderdaad nieuw ingezet, maar komt gelukkig uit mijn andere bak en daarvoor van een hobby kweker uit zijn kweek bak en is dus gifvrij.
Ik ga denk ik wel nog een extra sponsfilter toevoegen in het aquarium en als deze eenmaal draait wellicht het huidige filter verwijderen ivm het eventueel opzuigen van jonge garnalen.

Je noemt het wormpje een opstart wormpje, is dit een probleem voor de garnalen? Ik kan evt wat jonge guppen overzetten die hier een prima snack van kunnen maken indien nodig :fish1
Planaria sluit ik nu wel volledig uit, de wormpjes zie ik ook soms meezwemmen/meegeblazen worden met de stroming, planaria blijft aan de wanden in theorie.

Groet,
Guido

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Guido_Ouwerkerk

Eerste kweekbak CRS

Bericht door Guido_Ouwerkerk » 12 jul 2017, 23:16

Update op Jurn

Na nieuwsgierig te zijn geweest over je reactie op de cabomba plant heb ik even doorgezocht op internet en zie ik staan:
'' de cabomba heeft eigenschappen gif op te slaan in zijn stengels, bij snoeien komt dit gif soms vrij''.
Ik heb de planten direct verwijdert uit de bak. Bedankt voor de attentie. :perfect

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Eerste kweekbak CRS

Bericht door jurn » 12 jul 2017, 23:41

Guido_Ouwerkerk schreef:QR_BBPOST Update op Jurn

Na nieuwsgierig te zijn geweest over je reactie op de cabomba plant heb ik even doorgezocht op internet en zie ik staan:
'' de cabomba heeft eigenschappen gif op te slaan in zijn stengels, bij snoeien komt dit gif soms vrij''.
Ik heb de planten direct verwijdert uit de bak. Bedankt voor de attentie. :perfect
:five :five een plant met heeeeel veel risico,s voor garnalen .
ik blijf dit herhalen zolang ikke ze zie op startende of houdende beginners met foto,s
die worm is geen plager , alleen zien we ze liever niet , lijkt zo lelijk ,vieze enge wurmen/hydra, mosseldiertjes ,planaria,s etc etc

deze zul je in de toekomst ook wel een keertje spotten :hihi :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Eerste kweekbak CRS

Bericht door Bindi » 16 jul 2017, 09:44

Nee die lange worm doet niks, al zien ze er best eng uit :schrik
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Guido_Ouwerkerk

Eerste kweekbak CRS

Bericht door Guido_Ouwerkerk » 12 okt 2017, 13:59

Update

Na Juli heb ik een aantal weken van week tot week de water waarden gecontroleerd en alles stabiel gehouden. Nu is er spraken van een ''garnalen explosie''. :dansendebanaan :shrimp
De bak begonnen met 20 stuks volwassen garnalen (2 setjes van 10 via thuis hobbyisten) De garnalen zijn nu continu zwanger en ik ben gestopt me tellen toen ik de 60 heb geraakt.
Aan de opstelling van de bak heb ik niks veranderd op het filter na, deze heb ik vervangen door 2 sponsfilters die beide lopen op 1 SilentAquarium Apump met 2 outfits. (hoor je niks van, ideaal in de slaapkamer).

De wormen waarvan ik dacht dat het misschien planaria was, zijn allemaal weg uit de bak (vanzelf). Wel heb ik nu steeds meer mini slakjes die zich blijven vermenigvuldigen. Ik denk zelf om een aantal helena slakken toe te voegen aan de bak, heeft iemand ervaring met deze slakken in een garnalen aquarium? In mijn gezelschap tanken doen ze het prima zonder de andere dieren lastig te vallen.

Ik mag nu wel zeggen dat ik officieel verliefd ben geworden op garnalen. In mijn andere twee tanks heb ik nog mijn guppy kruis project lopen waarmee ik steeds meer de gewenste kleur krijg (zie foto onderaan), op den duur wil ik deze tanks ook gaan inrichten voor garnalen. (ook qua onderhoud een stuk makkelijker te combineren met en fulltime baan en studie).

Onderstaand heb ik wat foto's toegevoegd, ik weet dat de ramen enigszins vies (algen) zijn maar de jonge garnalen lijken hierop veel te voeden dus ik houdt ze zoals ze zijn.
De bruine kleur in het water komt van het toevoegen van de wekelijkse Black Water Powder (bevalt overigens super :perfect , nog geen ziektes of andere onzin meegemaakt.)

Als de tank rood ziet van de garnalen (over de 200 stuks) wat ik verwacht tegen de kerst, zal ik weer een update plaatsen. Ook bij verzoeken of vragen wil ik natuurlijk wat foto's maken van deze prachtige dieren.

Groet,

Guido :shrimp :shrimp

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Quistero

Eerste kweekbak CRS

Bericht door Quistero » 12 okt 2017, 14:52

Super dat het zo goed gaat :thumbsup
Met kerst verwacht ik een foto van een "kerstboom" gemaakt van christmasmoss vol met garnalen :hihi
Groetjes, Thea

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Eerste kweekbak CRS

Bericht door jurn » 12 okt 2017, 15:14

:perfect :perfect Guido

dat ziet er super uut :dansendebanaan
die viese ruitjes moet je gewoon doorheen kijken
en alleen je vooraanzicht schoon houden voor neus afdrukken :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Angel

Eerste kweekbak CRS

Bericht door Angel » 04 nov 2017, 15:43

Hoe gaat het met de bak?
Een update met foto's is altijd leuk (ook vóór de kerst)
En wat een mooie gup trouwens, is het een endler?
Groetjes, Angel

Superfish Aqua 45 met Caridina Mix :shrimp
Superfish Aqua 40 met Caridina Mix :shrimp
Tetra AquaArt 30 met BTOE :shrimp
Juwel Rekord 60 met Corydoras Panda, Pseudomugil Gertrudae en Blue Dreams :shrimp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Garnalen kweek (zoetwater)”