Selectie Crystal Red

Plaats hier je topic met betrekking tot het kweken van zoetwater garnalen in zoetwater.
Heb je een kweek verslag gemaakt, dan kan je die hier plaatsen. Daar kunnen we allemaal wat van leren.

Moderator: Danny van Eldik

Pieter

Selectie Crystal Red

Bericht door Pieter » 09 feb 2019, 23:41

Hallo,

Ik wil me eerst verontschuldigen als dit topic al meerdere malen aan bod is gekomen maar ik dacht wth, ik post vlug iets op dit forum. Sinds een paar maand gaat het goed met de kweek van mijn Crystal Red Garnalen en ik merk dat ik kieskeuriger begin te worden wat betreft de kleuren van de beestjes. Het witte gedeelte van sommige crystals zijn ietwat doorzichtig. Nu, ik heb een 2de bak om de minder kwaliteitsvolle crystals in te steken maar vraag me af of ik op deze manier goede resultaten ga behalen en wel voor 2 redenen:

- Zal het blijven verder kweken met dezelfde garnalen (inteelt) de garnalen niet zwakker maken? Moet ik nieuwe garnalen introduceren? Of is dit een mythe?
- Heb ik geen andere soort garnalen nodig om te kruisen om zo meer het witte naar boven te halen? Zou het zo sneller gaan?

Alvast bedankt om mij te helpen! :)

Mvg,
Pieter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Tommass

Re: Selectie Crystal Red

Bericht door Tommass » 12 feb 2019, 10:07

Hallo Pieter,

Wat voor gradatie heb je nu? Als je A hebt, en je wil naar S/SS/SSS dan moet je heel lang uitselecteren op wit.
Je kan een groep introduceren met SSS gradatie, echter moet je alles behandelen voor bacteriën. zodat je geen uitval krijgt.

maar als je A inkruist met SSS, dan krijg je van alles wat.. A/S/SS/SSS en omdat de genen doorgegeven worden, zal je deze mix houden. Ook de SSS baby's zullen A gradties krijgen als nieuwe baby's. Dit kweken heel veel kwekers eruit, door jarenlang te selecteren.

Ik zelf heb ook alles door elkaar lopen van A tot SSS.. maar kijk eerder naar de tekening dan naar wit aandeel. Ik heb zelfs een mix groep van SS crystal red, met rode tijgers en pinto mischlings. Zelfs daar komen A gradaties uit.

het is wel een uitdaging uiteraard om te selecteren en de mooiste uit de bak te houden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Garnalen kweek (zoetwater)”