al maanden geen baby garnalen meer

Plaats hier je topic met betrekking tot het kweken van zoetwater garnalen in zoetwater.
Heb je een kweek verslag gemaakt, dan kan je die hier plaatsen. Daar kunnen we allemaal wat van leren.

Moderator: Danny van Eldik

KleineSuuz

al maanden geen baby garnalen meer

Bericht door KleineSuuz » 25 okt 2019, 21:19

Hoi allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en zal een andere keer mijzelf en mijn bakken voorstellen, maar nu zit ik met een mysterie. Ik heb sinds een jaar of 4 twee bakken (30 en 60 liter) met crystal red garnalen en daar heb ik altijd weinig problemen mee gehad. Het ging altijd erg goed en hield veel jonkies over. Nu valt mij sinds een aantal maanden op dat er geen baby's meer overleven in de beide bakken. Er lopen regelmatig dames met eitjes rond en ik zie af en toe baby's, maar na een aantal dagen zijn ze verdwenen. Eerst dacht ik dat ze wellicht goed verstopt zaten, maar dan zou je na een tijd toch jong volwassenen moeten zien? Niets. Alleen maar volwassen garnalen in de bakken. Ik ben bang dat de jonge garnalen hun vervelling niet overleven. Ik heb ook nooit een dode gevonden, dus heb dat nooit kunnen controleren. Het is gek dat dit in beide bakken voorkomt. Beide aquaria zijn goed bepland en er liggen stenen en hout in. Vanaf het begin zit er in beide bakken een ph verlagende bodem van ADA amazonia en het water wordt ververst met kraanwater. De volwassen garnalen doen het trouwens goed, nooit een massale sterfte gehad of bijzonder gedrag. Ik heb ook geen grote veranderingen gedaan aan de aquaria. Ik heb het water getest met teststrips (ik weet het, niet heel betrouwbaar/accuraat):

30 liter:
ph 6.8
kh: 6
gh: >6
no3: 0
no2 0
temperatuur: 22 graden

60 liter
ph: 6.8
kh: 3
gh: >6
no3: 10
no2: 0
temperatuur: 24 graden

Is er iets aan de waterwaarden waar het probleem waarschijnlijk aan kan liggen? Ik zit te denken dat ik misschien toch over moet gaan op osmose water, maar als ze het al die jaren goed op kraanwater hebben gedaan, waarom zou ik dan veranderen? Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen en hoe ik dit het beste op kan lossen? Als er vragen zijn hoor ik het graag. Alle tips zijn welkom!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Re: al maanden geen baby garnalen meer

Bericht door Bindi » 25 okt 2019, 21:44

Als de bodems vier jaar liggen raken ze uitgewerkt, de kh bv is te hoog, dat is 1 van de eerste dingen die je gaat merken, dat je waarden niet meer kloppen.
De jongen gaan dood enz enz.
Wat je er aan kunt doen is de bodem verversen.
als ze inderdaad al 4 jaar op deze bodems leven vind ik dat toch knap en dat met kraan water, vaak raken de bodems eerder uitgewerkt, door gebruik van kraan water.
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

TonHageraats

Bericht door TonHageraats » 26 okt 2019, 06:59

Een PH verlagende bodem en kraanwater wordt vaak van gezegd dat dat geen goede combi is, test strips ook overigens niet, vaak beter om een druppeltest aan te schaffen.
Anderzijds heb ik het ook wel met garnalen dat ze soms maanden niet paren en de weinige jonkies die je ziet vaak snel weer weg zijn zodat je denkt dat de hele groep omvalt, maar vaak toch weer opgang komt, bij mijn TB bak heeft dat een maand of 9 geduurd eer het plots weer opgang kwam.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

KleineSuuz

Bericht door KleineSuuz » 26 okt 2019, 13:26

Bedankt voor de antwoorden! Ik was al van plan om een druppeltest aan te schaffen, omdat ik lees dat het inderdaad veel betrouwbaarder is. Zou het beter zijn om in de toekomst de ph-verlagende bodem te vervangen en ook over te gaan op osmose water? Of gaat dat bij mijn groep alleen maar meer problemen opleveren?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 27 okt 2019, 05:18

De bodems zul je op zeker moeten veranderen en dan langzaam op osmose water overgaan, je begint met gewoon kraan water en bij elke verversing doe je er osmose water bij inplaats van kraan water, wel blijven meten of alles nog goed blijft gaan, als je op het punt komt dat je kh 1 a 2 is en je ph 6 enz , dan zul je er aan moeten denken om bv Bee schrimp mineral gh + toe te voegen aan je osmose water.
Bij Ada soil vind ik zelf het probleem dat er nog langdurig gedoe mee is er komt nog veel te veel verschillen in het water voor om zomaar je garnalen terug te zetten. zelf kies ik liever voor een soil die makkelijker is om mijn groep weer terug te kunnen zetten zonder dat de waarden alle kanten op schieten.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 29 okt 2019, 11:11

Welke soil gebruik je dan Bindi?
Met een groet en een glimlach,
Kirsten

Van plan om iets te bestellen??? Kijk ook bij onze sponsoren!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 29 okt 2019, 18:49

Ik gebruik HELP als de ph 5,5 moet zijn, je hebt een dunne laag bodem nodig ivm de ph anders wel erg laag word, goede bodem met goede resultaten.
Ik gebruik Shrimp king van Dennerle, als ik de ph op 6 of 6,5 wil hebben, goede bodem met goede resultaten.
Ook gebruik ik geen dikke laag soil, is helemaal niet nodig, ze zijn tegenwoordig zo goed dat een dunne laag van vooraan 2 cm en achteraan 3 cm voloende is.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 30 okt 2019, 16:47

ShrimpKing gebruik ik ook. Bevalt goed.
Met een groet en een glimlach,
Kirsten

Van plan om iets te bestellen??? Kijk ook bij onze sponsoren!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertJan B

Bericht door GertJan B » 04 nov 2019, 17:15

Hallo,

Hier gebruik ik glasgarten environment soil in bijna alle bakken. Het grootste voordeel ten opzichte van ada is dat ik hier bijna geen nitraat pieken meet...
Het enige waarin ADA Amazonia wel uitblinkt is de kwaliteit.Ik heb uit zeer betrouwbare bron vernomen dat van alle partijen Ada Amazonia die binnen komen monsters worden genomen voordat ze verpakt worden in de 3 en 9 liter zakken. De afgekeurde partijen worden dan weer verkocht aan derden...

Groet GJ

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dhm00

Bericht door Dhm00 » 10 nov 2019, 11:37

Er zijn er een heleboel die Caridina garnalen op kraanwater houden en vaak gaat dat ook wel een tijdje goed.
Maar de KH gaat de groep uiteindelijk dan toch de nek omdraaien.
Tevens zit er veel calicium in kraanwater en dat hebben de Caridinaś bijna niet nodig.

Mijn stelregel is altijd kijken wat de soort nodig heb, ook al heb je het van een kweker die het op kraanwater heeft gehouden.
Nergens is het kraanwater het zelfde.
Caridina soorten horen op Osmose met GH+.
EEn PH verlagende bodem moet bij gebruik met Osmose moet om de 1,5 a 2 jaar vervangen worden.
PH verlagende bodem met kraanwater heeft geen zin, de calcium word direct door de bodem opgeslagen en verdringt de buffer capaciteit.

Ik gebruik al jaren de goedkoopste PH verlagende bodem Akadama en die geeft geen amonia af en doet meteen zn werk.
Als je de dubbelharde gebakken versie neemt zijn alle nadelen ook weg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Garnalen kweek (zoetwater)”