Yes, m,n allereerste baby's!

Plaats hier je topic met betrekking tot het kweken van zoetwater garnalen in zoetwater.
Heb je een kweek verslag gemaakt, dan kan je die hier plaatsen. Daar kunnen we allemaal wat van leren.

Moderator: Danny van Eldik

overeem1974

Bericht door overeem1974 » 30 jan 2017, 21:25

Hoi allemaal,

Waarschijnlijk voor jullie hier op dit forum een vrij normaal fenomeen, maar voor mij als starter echt superleuk!!
Vandaag voor het eerst babygarnaaltjes gespot!
Tot nu toe heb ik er 4 kunnen ontdekken, maar oh wat zijn ze klein.
Terwijl ik overal op internet lees dat ze zich voornamelijk in mos verstoppen lijken deze toch echt een voorkeur te hebben voor de ordinaire waterpest.
Hier hebben overigens ook de volwassenen een voorkeur voor. Ik zie ze bijna nooit op het mos zitten. Altijd op de waterpest of op het hout.
Heb op dit moment nog een hoogzwangere dame zitten met echt heel veel eitjes dus binnenkort zal ik nog vaker met m'n neus tegen het glas aan zitten!
Wat voeren jullie aan de babygarnalen? Ik heb nu stofvoer novotom van jbl (artemia), eikenblad en de normale korrels van crusta gran (dennerle) die ik zelf fijn maal in een vijzeltje. Is dit voldoende of moet er nog iets bij om ze netjes en verantwoord groot te krijgen?

Groetjes, Thea

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 30 jan 2017, 22:07

Ik geloof niet in stofvoer, belast onnodig je bodem en filter en voer gewoon wat de rest ook krijgt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

overeem1974

Bericht door overeem1974 » 30 jan 2017, 22:19

Ja Antoinette, op zich heb je natuurlijk wel een goed punt. Maar de garnalenkorrels die ik voer zijn 2 mm en dus nu ongeveer net zo groot als de kleintjes zelf??
Die korrels vallen natuurlijk uiteindelijk wel uit elkaar en dan is het ook heel klein, dus als het bij jou werkt en kleintjes groot worden, werkt het dus kennelijk ook om ze met de pot mee te laten eten!
Heb ze nog niet bij het voerschaaltje gezien, maar wel op de planten dus daar zal ook vast wat te snaaien zijn voor ze!
Misschien moet ik me dan ook maar geen zorgen maken en ze hun gang laten gaan. Whaha, maar 't is allemaal nog vrij nieuw voor me, dus dacht...ga het gewoon toch maar eens vragen hoe jullie dit doen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bert V

Bericht door Bert V » 30 jan 2017, 22:33

:dansendebanaan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 30 jan 2017, 22:40

gefeliciteerd met je aanwas .

ook hier zijn wij afgestapt van de vervuilende stofvoertjes {mijn ervaring idem als bij lid op 1e reactie}
gewoon blad erin houden en gewoon voeren wat je eerder deed .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hardy

Bericht door Hardy » 31 jan 2017, 10:54

Dank voor de uitleg ook ik heb als beginner een hoogzwangere Blue Velvet zitten en was al bezorgd over de voeding als de eitjes uitkomen. Heb er altijd blad in dus moet goedkomen :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 31 jan 2017, 10:58

Ja al gooi je er een tablet van 1 cm in, ze plukken e rgewoon kleine deeltjes van af, dat doen ook de babygarnaaltjes, alleen die plukken dus babyporties eraf :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 31 jan 2017, 14:28

Gefeliciteerd met je eerste nakweekjes en veel plezier met het gluren naar die kleintjes. Ik zit altijd met een vergrootglas naar de kleine acrobaten te gluren. Het verveelt nooit. :blozen
De eerste 10 dagen na het loslaten van de moeder schuilen de kleintjes meestal in mos. In deze tijd zijn ze erg kwetsbaar omdat ze in snel tempo vervellen. Na deze 10 dagen gaan de kleintjes wat actiever op zoek naar voer en dat is het moment dat wij ze ook te zien krijgen. Dat is tenminste mijn ervaring.

Ik voer uitsluitend met stofvoer en merk totaal niet dat de bak vervuild. Om vervuiling te voorkomen voer ik 2 keer per dag een kleine hoeveelheid stofvoer en ververs wekelijks 1/3 van de bak. Alles voer dat ik gebruik gaat in de blender of vijzel en wordt vermalen tot stofvoer.

Uiteindelijk valt alles voer (tabletten, sticks, granulaat of vlokken) uit elkaar en dwarrelt door de bak. Zo krijg je dus ook vervuiling van het water. De kunst is gewoon om niet te veel in 1 keer te voeren maar gewoon naar wat de dieren op kunnen. Begin met een klein beetje en kijk wat er gebeurt. Je kan altijd nog van stofvoer afstappen. Mijn ervaring is dat er meer garnaaltjes opgroeien met stofvoer maar dat hoeft niet bij iedereen zo te zijn.

Ik zou het leuk vinden als je ons op de hoogte houd hoe de kleintjes zich verder ontwikkelen.
Met een groet en een glimlach,
Kirsten

Van plan om iets te bestellen??? Kijk ook bij onze sponsoren!!!

2 en 3 november staat GeK weer met een stand op Vivarium. Komen jullie ook????

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karin
Partner

Bericht door karin » 31 jan 2017, 21:04

Proficiat met de nakweek, heel erg leuk om naar te blijven kijken :sun
gr. Karin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Elodie
Partner

Bericht door Elodie » 01 feb 2017, 12:48

Kirsten, wat dat stofvoer betreft, gaat dat dan niet hups met de stroom mee meteen naar de ingang van de filter en daar allemaal in?
Ik voer nu juist in een hoekje van de bak waar geen stroming is, zodat het even blijft liggen. Kunnen ze op hun gemakje scharrelen. Maar ja, dan verspreid het zich dus minder. wat is wijsheid?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 01 feb 2017, 15:34

Gefeliciteerd met de kleintjes. :blij

De kleintjes zijn niet heel mobiel. Daarom óf stofvoer geven of ander voer. Dat andere voer kan bijvoorbeeld bestaan uit bladeren (brandnetel, beukenblad, walnootbld, etc.). Geeft ook extra schuilplekjes.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links