Bakje: 40x25x25 met daarin 20 liter water.
Temperatuur: 26 graden
Verlichting: Philips 865 11.00-23.00.
Beluchting: Een luchtslang, zonder bruissteen. Ik heb daar een terracotta ring die wel eens onderin plantenpotjes zitten aan vast geknoopt zodat de slang op de bodem blijft liggen.
Zout: Tetra zeezout
Voeding: Liquizell

Luiquizell

Biofibres.
Biofibres. Hiervan heb ik een plukje in de bakken hangen zodat de volwassen Roodneus vrouwtjes iets hebben om in te hangen.
Nadat de larfjes zijn losgelaten spoel ik het uit in de bak en verwijder het.
De larfjes worden na 8-11 dagen losgelaten.
Dag 1 De larfjes zijn losgelaten.
Volwassen garnaal uitgevangen en terug gedaan bij de kweekgroep.
De larfjes zijn niet altijd te zien, ze hangen soms meer aan het glas dan dat ze rondzweven.
3 druppels Liquizell toegevoegd.
Dag 2 De bak in 1 keer op 33 gpl gebracht, ik heb daarvoor de helft van het water met behulp van een artemiazeefje leeg laten lopen en het water opgevangen.
Het zout erin opgelost en het in 1 keer in de bak gegoten.
2 druppels Liquizell.
Dag 3 2 druppels Liquizell.
Dag 4 -
Dag 5 3 druppels Luiquizell.
Dag 6 -
Dag 7 3 druppels Liquizell.
Dag 8 1 druppel Liquizell.
Dag 9 5 druppels Liquizell, 2 's morgens en 3 's middags.
Dag 10 -
Dag 11 5 druppels Liquizell, 2 's morgens en 3 's middags.
Dag 12 -
Dag 13 - 25 Ongeveer 6-10 druppels Liquizell, verdeeld over de ochtend en middag.
Dag 21 De eerste garnaaltjes zwemmen rond!
Dag 26 50% van het zoute water vervangen door zoet kraanwater van dezelfde temperatuur.
Dag 27 100% van het water vervangen door zoetwater uit de kweekbak van de volwassen garnalen.
Sponsfilter in de bak gehangen.
Dag 30 De jongen zijn nu tussen de 5 en 8mm groot.
Dag 69 De jonge garnaaltjes zijn overgezet naar een grotere bak, ik heb er 375 geteld.
Tijdens deze kweek was er een dame van gelijke grootte met eitjes uit de bak gesprongen en dood gegaan. Ik heb toen de eitjes onder een microscoop geteld en dat waren er ongeveer 449-453.
375 jonge garnalen uit een kweek is dus best een goed resultaat.
Op dag 26 van deze kweek waren nog niet alle larfjes garnaal geworden. Ik heb er zoveel mogelijk larfjes uitgehaald als ik kon zien en in een andere bak gedaan. Ik wilde niet langer wachten met het overzetten op zoet water omdat ik toen geen idee had hoelang de garnaaltjes in het zoute water kunnen blijven. Later bleek dat ze wel een maand en waarschijnlijk wel langer in het zoute water kunnen blijven.
Het aantal druppels Liquizell zal niet voor elke kweek hetzelfde zijn, ik doe het op mijn gevoel.
Ieder moet dat een beetje naar zijn eigen kweek aanpassen. De hoeveelheid Liquizell hangt natuurlijk ook sterk af van het aantal larfjes dat je hebt en aan het aantal liters water in de bak.
Op deze manier kan je ook Caridina multidentata kweken.
Ook kan deze manier gebruikt worden voor het kweken van Atyopsis moluccensis en Atya scabra alleen duren die laatste 2 kweken veel langer, ongeveer een maand of 3.

Larfje, 14 dagen oud

Larfje, 14 dagen oud onder de microscoop

Larfje 100 keer vergroot

Roodneusje 34 dagen oud, 6mm groot

Roodneusje 39 dagen oud
Filmpje van de roodneusjes, 39 dagen oud.