citroengarnaal

Heb jij garnalen gekocht en je weet niet welke soort het is of twijfel je hierover?
Stel hier je vraag, liefst met een duidelijke foto, misschien kunnen we je helpen!

Moderator: Danny van Eldik

Patrick K

citroengarnaal

Bericht door Patrick K » 30 apr 2019, 00:06

Ik heb op dit moment geen garnalen in mijn aquarium (wel ooit C. multidentata, japonica-garnaal gehad).
Maar ik overweeg nu er één, of misschien wel twee (een groep Caridina en een groep Neocaridina), in te gaan zetten.

Één van de soorten waar ik belangstelling voor heb is de citroengarnaal.
Maar ik zie die onder allerlei namen op het internet. Caridina sp. 'Yellow King Kong', Neocaridina cf. davidi sp. 'Yellow', N. heteropoda sp. 'Yellow'.
En nog een aantal waarschijnlijk foute namen.

Maar: wat is nu de juiste wetenschappelijke naam van de citroengarnaal?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Erna E
Moderator
Moderator

Re: citroengarnaal

Bericht door Erna E » 30 apr 2019, 06:04

Neocaridina cf. Davidi sp yellow
Vivarium 2 en 3 november 2019 | Autotron 's-Hertogenbosch.
Het GEK forum kijkt er naar uit om u daar te ontmoeten .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Akwarium

Bericht door Akwarium » 30 apr 2019, 10:51

Citroengarnaal = Neocaridina cf. davidi "Yellow" (Letterlijk: Gele garnaal die lijkt op Neocaridina davidi)

Gele KingKong garnaal = Caridina x "Yellow King Kong" (Gele (King Kong) garnaal die voortkomt uit een kruising van Caridina soorten)

Er zijn dus twee verschillende soorten gele garnalen, uit twee verschillende geslachten die gedeien onder verschillende omstandigheden.

De wetenschappelijke naam van elke soort bestaat uit twee delen,
1 De geslachtsnaam met hoofdletter: Caridina, Neocaridina etc, waarmee wordt aangegeven bij welke "familie"de soort hoort.
2 De soort naam, zonder hoofdeltter: davidi, multidentata etc, waarmee de specifieke soort wordt aangeduid.

Als de soort niet beschreven is of niet geidentificeerd is, gebruikt men de aanduiding sp. sp. staat voor species, ofwel soort. Na sp. staat meestal de vindplaats,bijv. Dario sp Myanmar, in de handel wordt ook vaak een uiterlijk kenmerk genomen en heet hetzelfde visje opeens Dario, sp. Striped Pyamas. Dat klinkt waarschijnlijk leuker en het verraad de vindplaats niet ( Handig uit concurrentie overwegingen) In alle gevallen vervangt sp. de soortnaam. Dus een naam waar zowel een soortnaam als sp. in staat is altijd fout.

Als er wel een vermoeden is om welke soort het gaat, maar nog niet helemaal zeker. Dan wordt de aanduiding cf. gevolgt door de soortnaam gebruikt. cf. staat voor confer en betekend lijkt op. Neocaridina cf. davidi betekend dus dat het een garnaal is die lijkt op Neocaridina davidi, maar dat het nog niet 100% zeker is.

x wordt gebruikt om aan te duiden dat het om een kruising gaat tussen twee of meerdere soorten. Als de ouders bekend zijn worden beide soortnamen opgeschreven met een x ertussen, Als je doorblijft kruisen krijg je zo hele lange namen. Door kruizingen krijg je nakomelingen die heel erg van elkaar verschillen in uiterlijk. Zo'n lange naam vol afstammingen zegt dus ook niet zoveel over wat je gekweekt hebt, daarom bedenken de meeste kwekers liever zelf een mooie naam voor hun creatie. Officieel hoort er nog steeds een x voor te staan maar dat gebeurt niet altijd. sp. is fout omdat het niet om een eigen soort gaat die door evolutie is ontstaan, maar om een kruising, hybride.

Van veel soorten bestaan er verschillende (kleur)varianten, dat kan komen door verschillende vindplaatsen in de natuur of door selectieve kweek. Deze varaties worden vaak tussen aanhalingstekens achter de naam gezet, Het is geen onderdeel van de wetenschappelijk naam, maar wel handig om te weten of het nou om een gele, blauwe of rode garnaal gaat.

Naamgeving bij garnalen is vaak een zootje, in de eerste plaats omdat dwerggarnalen sowieso vrij lastig te identificeren zijn, maar ook vooral omdat de garnalen in de hobby vrijwel allemaal product zijn van selectieve kweek of kruisingen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 30 apr 2019, 14:17

Daarbij komt dat diegenen die garnalen wetenschappelijk beschrijven, veruit in de meeste gevallen naar uiterlijke kenmerken kijken en niet naar genetica en of dieren kunnen kruisen.

Alle dieren die nu onder de naam Neocaridina in de handel zijn, kruisen met elkaar. Volgens de meeste definities gaat het dan ook maar om 1 soort.

De dieren die nu onder de naam Caridina in de handel zijn, behoren veelal tot de Caridina serrata-soortengroep. In de praktijk kunnen alle wetenschappelijk beschreven soorten die tot die soortengroep behoren (o.a. bijtjes en tijgers) in meerdere of mindere mate met elkaar kruisen. Je kunt dan ook beter spreken van 1 soort met meerdere ondersoorten.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Patrick K

Bericht door Patrick K » 04 mei 2019, 00:40

Dus: als ik 2 soorten zou willen houden en ik wil geen hybride kruisingen, dan kan ik het best een Caridina- en een Neocaridina-soort kiezen?

Bijvoorbeeld een groep vuur- of citroengarnalen (Neocaridina) en een Caridina-soort als 'Crystal Red' of 'Yellow King Kong'?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

alex1

Bericht door alex1 » 04 mei 2019, 15:12

Alles kan natuurlijk, maar je heb wel kans dat de minder snel kweekende soort het onderspit delft ten opzichte van de cardina soorten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Garnalen determinatie (identificatie)”