Voorstelling

Iedereen die zich (na het lezen van de regels) aangemeld heeft kan zich hier even voorstellen
Pieter

Voorstelling

Bericht door Pieter » 21 okt 2018, 18:16

Hallo Iedereen,

Mijn naam is Pieter; ik ben 29 en woon in België-West-Vlaanderen-Oostkamp. Ik ben op dit forum gestruikeld omdat ik een probleem had met hydra in mijn aquarium. Ik heb nog maar een aantal keer kort wat dingen bekeken en toch al aardig wat nuttige informatie tegengekomen. Aangezien het ernaar uitziet dat ik hier nu en dan zal terugkomen vond ik het dus wel gepast om mij eens voor te stellen.

Ik heb dus een +-100l aquarium met alleen Crystal Reds (+-30). Ik heb deze +-1 jaar met redelijk wat succes kunnen kweken zonder osmosewater. Toen kwamen de hydra. Telkens ik jongen kreeg, zag ik ook een toename in hydra en weg waren de jongen... Ik zocht een oplossing en ging naar een viswinkel waar ze mij de slak asolene spixie aanraadden. Ik heb er twee gekocht maar direct doken er al problemen op. Ze negeerden de hydra (kropen er letterlijk in een cirkel rond) en begonnen gulzig mijn Hemianthus callitrichoides (dwarf baby tears) op te eten. De slakken heb ik vervolgens verhuisd naar een kleiner bakje samen met mijn orange rabbit snails om vervolgens "no planaria" te gebruiken. We zijn nu 4 dagen verder en ik zie geen hydra meer en wacht nog even om mijn rabbit snails terug te steken tot het middel is uitgewerkt. Ik twijfel nu wel nog om ook de spixies terug te steken ...

Ik heb de laatste dagen nog wat gewerkt aan mn aquarium en hoop dat alles nu wel vlot verloopt. Ik denk ervan om in de toekomst misschien met osmosewater te werken maar wil eerst eens zien hoe goed het kan gaan zonder :hihi .

Als jullie nog verdere vragen hebben of opmerkingen ... Let me know :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Erna E
Moderator
Moderator

Voorstelling

Bericht door Erna E » 21 okt 2018, 18:57

Van harte welkom Pieter op dit leerzame en gezellige forum :blij
Ik laat Kirsten niet zitten .
https://www.facebook.com/kirsten.vdploeg.58

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Pieter

Voorstelling

Bericht door Pieter » 21 okt 2018, 21:49

Ik wou toch nog even een foto meegeven van mijn aquarium:

Afbeelding

Afbeelding

Het aquarium heeft er al beter uitgezien maar ik ben net begonnen met een co2 starterskit, vloeibare meststof en een nieuwe lamp dus hopelijk groeien mijn planten nu wat beter en heb ik minder algen (en dan heb ik het voornamelijk over draadalgen en, denk ik, baardalgen). Nu, het belangrijkste voor mij is dat mijn garnalen het naar hun zin hebben :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Voorstelling

Bericht door Bindi » 21 okt 2018, 22:43

Welkom :vrolijk
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Voorstelling

Bericht door jurn » 23 okt 2018, 11:01

moi Peter
welkom bij GEK :five

om via jou foto een hulp te kunnen wezen , probeer die uitstroom tegen jou oppervlaktewater te zetten
en probeer de oxidator erbij te houden in jou habitat , denk dat plant en dier meer plezier aan jou geven

wat ikke verder mis in jou aquarium met garie,s , propjes van elz ,groene walnootblad, zuurstofplant,stuk mos.

die hydra,s en andere nuttige diertjes die ontstaan in aquaria,s , zijn vaak eigen schuld dikke bult , voer en een tekort aan iets??

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Pieter

Voorstelling

Bericht door Pieter » 26 okt 2018, 22:12

Hey Jurn,

Bedankt voor de interesse en het advies :) :prijzen .

Ik geef mijn garnalen maar 1 keer in de week eten (ik wil dit wel verhogen maar zal dit pas doen als mijn slakken er terug inzitten) en mijn nitraten zitten altijd op het laagste niveau van de druppeltest. Ik ga ervan uit dat, als de planten beter gaan groeien (door de co2 en de vloeibare meststof) ze meer zuurstof zullen afgeven tijdens de belichte periode. Een oxidator plaatsen terwijl je co2 injecteert lijkt me nogal tegendraads maar ik denk dat ik de werking van een oxidator misschien niet goed begrijp. Ik heb de uitstroom van mijn sponsfilter tegen het wateroppervlak geplaatst :thumbsup . Ik merk dat het javamos op het hout zich weer lichtjes aan het herpakken is en hoop dat de trend zich voortzet :). Het aquarium is al 2 jaar oud. Het eerste jaar groeiden de planten heel goed maar het laatste jaar zijn heel wat planten beginnen afzwakken... Ik had het eerste jaar wel wat neon tetra's zitten en denk dat de extra afvalstoffen mss voor een betere plantgroei zorgden. Het liefste zou ik hebben dat mijn javamos zich herpakt. Overal wordt gezegd dat dit zo gemakkelijk groeit maar bij mij lukt het precies niet :schamen

Zou een te hoge hardheid parten kunnen spelen in de staat van mijn aquarium? Ik heb al 2 gh testkits geprobeerd en het kleur slaat maar niet om, zelfs na 40+ druppel :verdrietig
Misschien is de grond uitgeput?

Groeten,
Pieter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Voorstelling

Bericht door Bindi » 26 okt 2018, 22:42

Dit hoort hier eigenljk niet in het voorstel topic, maar ik zelf zou de bodem helemaal vernieuwen, dit komt niet meer goed. Sorry dat ik dit zo hard moet zeggen, maar wil je alleen maar helpen.
Als je meer wilt weten open dan een eigen topic bij algemeen, dan kunnen we je beter helpen :vrolijk
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

alex1

Voorstelling

Bericht door alex1 » 27 okt 2018, 10:41

Eens met Bindi, ik zou de hele bak leeghalen/schoonmaken en een frisse start met lekker veel snelgroeiers. :thumbsup

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Voorstelling

Bericht door Kirsten » 28 okt 2018, 15:45

Hallo Pieter.

Welkom op dit gezellige en leerzame forum en veel plezier hier. :blij
Met een groet en een glimlach,
Kirsten

Van plan om iets te bestellen??? Kijk ook bij onze sponsoren!!!

2 en 3 november staat GeK weer met een stand op Vivarium. Komen jullie ook????

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

David l
Moderator
Moderator

Re: Voorstelling

Bericht door David l » 04 nov 2018, 19:30

Welkom Pieter,

Idd uitstroom naar t oppervlak en ff bodem checken