Natuurlijk gedrag floridakreeft?

Plaats hier je topic met betrekking tot algemene vragen en foto's over en van zoetwaterkreeften.
Bas

Natuurlijk gedrag floridakreeft?

Bericht door Bas » 04 apr 2019, 16:14

Beste Leden,

Graag zou ik jullie mening willen weten over het volgende.

Sinds twee weken heb ik 2 floridakreeftjes in mijn bak. (80x40) Een grote en een wat kleinere. Temperatuur is rond de 20 graden, de bak bevat kienhout, stenen, een laagje zand en zwart grind als bodembedekking. Verstop plekken zijn er legio, in vorm van rotsen, halve kokosnoten en een uitgeholde steen.

De eerste anderhalve week kwam de grote alleen uit zijn uitgeholde steen wanneer ik er eten bij gooide. Hij is daarna een dag druk in de weer geweest met het compleet slopen van de plantjes en overige inrichting. Helaas zit hij vanaf die dag weer verstopt. De kleine loopt een enkele keer een rondje en is verder bezig met wat graafwerk onder het kienhout. Eten doen ze prima, algentabletjes en gevarieerde gekookte groente. De verlichting uit doen veranderd niks aan de situatie.

Ik dacht dat het wennen aan de nieuwe bak was, maar dat zou na twee weken toch wel over moeten zijn.
Heeft iemand enig idee waarom ze niet erg actief kunnen zijn? Misschien wel relevant om erbij te vermelden dat ze samen bij de vorige eigenaar in een bakje van 30x30 hebben gezeten.

Alvast bedankt,

Bas

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Re: Natuurlijk gedrag floridakreeft?

Bericht door SchorpioenW » 07 apr 2019, 13:03

Bij de vorige eigenaar zaten ze dus in ieder geval veel te klein. :schamen
Goed dat jij ze hebt overgenomen. :thumbsup

Kreeften zijn prooidieren. Daarom zitten ze vaak en langdurig verscholen. Dat is dus natuurlijk gedrag.

Je zou misschien het licht wat kunnen dimmen, waardoor ze mogelijk wat vaker te voorschijn komen.

Je schrijft dat er een verschil is tussen de kleine en de grote, waarbij de kleine actiever is. Het is mogelijk dat de kleine een mannetje is. Die zijn veel actiever dan vrouwtjes en verstoppen zich ook veel minder..
Als een vrouwtje zwanger is, zal ze vrijwel niet meer uit het hol komen tot de jongen vrij rond lopen.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karin
Partner

Re: Natuurlijk gedrag floridakreeft?

Bericht door karin » 15 apr 2019, 00:29

Er zijn meerdere oorzaken waarom sommige kreeften minder actief zijn en dan denk ik onder andere aan leeftijd en karakter.
Ook voordat ze gaan vervellen trekken kreeften zich enkele dagen terug.

Inderdaad wel super van je dat je de kreeften een grote bak gegeven hebt.
gr. Karin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Kreeften (algemene vragen en foto's)”