De mangrove krabben, sesarma bidens.
zij komen zoals de naam hierboven al aangeeft uit mangrove gebied uit zuid oost azie. ze leven daar in holletjes die ze gemaakt hebben aan de oever van het brakke water, het water verschild nogal per dag of per week van zout gehalte, dit door de instroom van zee water die de ene keer meer is als de andere keer, dus gaan we maar uit van een zout gehalte 1,012. dan heb je brak water .
Ook zijn deze krabben niet per definitie vlees eters, ze eten bijna alleen maar blad afval, dus blad wat van de bomen afvalt, ze trekken dit blad hun holletje in en laten het daar verteren, voor ze het op kunnen eten.
Uit maag onderzoek van de krabben is opgemerkt dat er nauwelijks dierlijke eiwitten in hun dieet voor komt, bijna alles wat in hun maag werd aangetroffen was blad en dan wel vaak bruin verteerd blad, van sommige bomen word ook het groene blad gegeten.
Het vrouwelijke dier, kan wel honderden eitjes bij zich dragen, als ze de eitjes in het brakke water los laat, dan schud zij ferm met haar buik schild op en neer. de jongen van de krab, hebben een larve stadia voor ze op een echte krab gaan lijken doorlopen ze dus nog diverse stadia, De krab heeft zo ontzettend veel eitjes, omdat de mangrove ook door jong broed van vissen word gebruikt, dus vele larven zijn een lekker snackje.
hoe oud de krabben kunnen worden, daar moet ik nog wat meer info over zoeken, de ene site zegt 1,5 tot 2 jaar oud en de andere site zegt weer 2 tot 5 jaar oud.
hoe hou ik de krabben. ik houd de krabben in een 60 cm terrarium met een warmte lamp er boven in, de krabben hebben graag een temperatuur van 22 of nog liever 25 gr.ze mogen tot 30 C zitten, vinden ze heerlijk.
De inrichting. Ik heb 2 eilandjes met grond en een varen er in gepoot , bij de ene staat nog een grotje en de ander hebben de krabben zelf een hol gegraven, dus net als in de natuur.
Ik heb er een filter in zitten en op de bodem aquarium zand liggen, een mooi stukje hout en wat lava stenen maken het terrarium helemaal af. De man krabben zijn niet al te vriendelijk naar elkaar en kunnen flink vechten, met soms dodelijke slachtoffers. Ik heb nu 1 stel in het terrarium zitten en ieder heeft zijn of haar eigen eiland. Nu ze in een meer voor hun geschikte terrarium leven zie ik de krabben veel vaker, ze komen zelfs bedelen als ze honger hebben.
tot mijn grote verdriet, ja echt hoor, moet ik met lede ogen zien op internet hoe deze dieren helemaal fout worden gehouden, ze worden in een aquarium gehouden zonder dat ze de mogelijkheid hebben om even op land te gaan, of hebben de mogelijkheid niet om te kunnen graven, dan staat er een steen waar ze op kunnen, maar meer ook niet, ze krijgen de verkeerde voeding, ze worden als voer gebruikt. mensen die ze steeds vast pakken, dit vinden ze hartstikke eng, en daar om knijpen ze met hun schaartjes. Maar goed ik zal niet verder op deze nare dingen ingaan en hoop dat mijn stukje gelezen word.
als jullie vragen hebben dan geef ik daar graag antwoord op ,als ik het zelf weet dan he