Otocinclus spontane kweek

Plaats hier je topics voor vragen en foto's van krabben, krabbenkreeften (Aegla), heremietkreeften en slakken die op land en/of in zoetwater leven. Ook berichten over kikkers zijn welkom!
Jamie

Bericht door Jamie » 30 okt 2017, 17:19

Io heb 4 Otocinclus uit dierenwinkel als aanbieding en vond ze zo zielig zitten..dat ik dacht iig een beter thuis te kunnen bieden dan waar ze nu zaten.Erbij stil staande dat deze visje extreem kwetsbaar zijn en er al dode soortgenoten in die bak waren.

De prijs was net zoveel als een portie friet en vond dat ik ze zou trachten in leven te houden en als ik iemand vond die ze graag wilde ze dan zoiezo beter zouden hebben.

Had gelezen al voordat ik ze daar vond dat ze extreem lastig te kweken zijn en daardpor vaak wildvang zijn.Ze vaker niet willen eten en uitgehongerd zijn etc etc.

Een uitdaging dus...Ik dacht bij veel wildvang Corydoras word bij opvang en bij ervaren kwekers ervan gehanteerd dat je per dag noteerd wat je ziet en zo vreemd gedrag of ziekte sneller kunt opvangen, maar ook dat je dan paringsgedrag goed noteren kunt en op tijd kunt zien waar ze graag hun eitjes leggen en zo een voor hun geschiktere bak kunt maken.

Nou moet je daarvoor nij ene soort eitjes weghalen en bij anderen weer niet.En Otocinclus is zo weinig van te lezen over goede kweek en wat de do s en dont s hierbij zijn.

Dat ik een 4 tal verschillend gekleurde spawningsmoppen heb gemaakt.Dat zijn van acrylwol gemaakte soort tassels waarin sommige vissoortrn ipv in pkanten hun eitjes afzetten.Dan hoef je ze niet van plant of ruit te schrapen.

En heb de geotjes al van stenen geplakt die ik in mn 60L had erbij gezet..en had zeer fijn afgerond grond vergelijkbaar structuurvals zand erbij gedaan plus ingedraaide spiderwood stuk erbij..

Voor geval ze wilden schuilen en voor de rest vast wel eetbare zaken op zat en schuilmogelijkheden gaven.

Nou jahoor heb ze dus uren voorzichtig druppelsgewijs laten wennen voor ze voorzichtig in een reserve 80 literbak heb laten zwemmen.

Ze rustig gelaten filter die was ingedraaid wel al er in gezet zodat filterbacterieen niet overlijden en pas na een week op voluit gezet.

En verhip ze deden het heel goed.Nieuwsgierig en met elkaar de bak verkennende.Schoten wel weg als ik kwam.Maar na iets meer dan een week kon ik met mn neus tegen her glas ze gewoon bekijken.Ze aten netjes de algentabletjes die in mixvoer voor mn garnalen zitten en hebben ook al een keertje een stukje komkommer genuttigd.

Mooie ronde gevulde buikjes.Dus gezond ogende diertjes. Bleek 1 broertje of zusje in dierenwinkel verscholen geweest te zijn en nu over en dacht tja deze mag er alsnog bij.Het zijn groepsbeestjes is zielig.

En jahoor werd gelijk in de groep opgenomen. En nu? Nou ja opeens zag ik eentje met giga buijke tegen t glas en die zag ik eitjes in zitten.Dat zie je door t buikje heen.

Nu na dagen de bak in de gaten houden zag ik net eitjes op het stuk hout zitten.

Heeft iemand hier ervaring of kennis of ik ze nog eegens mee moet helpen of dat de eitjes daar in kan laten?Zit geen ander diertje in...alleen 5 Otocinclus.

Ze reageren allemaal nog steeds op voer en gaat goed tot nu toe. Zit geen schimmel op de eitjes.

Ben wel heel trots zelfs als het niet uit zou komen. Z on klein kwetsbaar beestje dat zo beroerd gehuisvest was en bij mij moest wennen dat zelfs besloot te paren en eitjes te leggen?

Ze zijn nog niet volgroeid en duidelijk stuk groter dan de laatste die ik erbij heb gezet.Aan de ontlasting op de bodem zie ik dat ze goed eten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 30 okt 2017, 19:08

Je mag ook best trots zijn, ze hebben het goed getroffen bij jou zo te lezen :thumbsup
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Bericht door Jamie » 30 okt 2017, 19:10

Bindi schreef:QR_BBPOST Je mag ook best trots zijn, ze hebben het goed getroffen bij jou zo te lezen :thumbsup
:blozen :blozen dank je Bindi.....!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Andere lagere dieren en kikkers in het zoetwateraquarium, paludarium of terrarium”