sesarma bidens vragen

Plaats hier je topics voor vragen en foto's van krabben, krabbenkreeften (Aegla), heremietkreeften en slakken die op land en/of in zoetwater leven. Ook berichten over kikkers zijn welkom!
Victor2001

sesarma bidens vragen

Bericht door Victor2001 » 15 jan 2018, 18:06

Hallo allemaal,

Ik ben Victor en heb onlangs een Sesarma bidens aangekocht. Nu is het probleem dat ik niet wist dat dit een Sesarma bidens was maar een compleet andere soort. Daarom heb ik dit onderwerp opgemaakt om informatie in te winnen zodat ik dit prachtige diertje een waardig leventje kan geven. Alle nuttige informatie is dus welkom

Groetjes,
Victor

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

sesarma bidens vragen

Bericht door Bindi » 15 jan 2018, 21:59

Hoi Victor, ten eerste welkom en brand maar los met je vragen. Ik neem aan dat je inmiddels mijn topic hebt bekeken over de sesarma bidens ?
Daar staat ook al wat info, waar je wel wat aan zult hebben :vrolijk :five
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Toby

sesarma bidens vragen

Bericht door Toby » 15 jan 2018, 22:28

Goed om je hier te zien Victor! Ik zal even een opzetje geven, dan word het wat makkelijker om te helpen :hihi . Verbeter me als ik iets fout zeg:
Gister heeft Victor dus, onder andere door verkeerd advies van de verkoper, een sesarma bidens gekocht. In een facebookgroep vroeg hij wat voor soort krab het was en of we konden helpen informatie te verzamelen. We waren al snel achter de soort gekomen, mangrove krab. Ik heb hem toen hier naar toe verwezen, voornamelijk omdat bindi meer van die beestjes af weet.

Het is inmiddels duidelijk dat het een vrouwtje is. Hij zit nu tijdelijk in een bakje maar Victor wil voor haar een goede bak opzetten. Je had nog een oud aquarium zei je? Hoe groot is die?
Ik denk dat je voor nu dus vooral vragen hebt over het opzetten van een bak voor sesarma bidens en de verzorging, klopt dat?
Bindi, ik kreeg al de vraag wat voor substraat het beste is. Ik weet dit zelf niet zo goed, in ieder geval zand waar ze in kunnen graven. Maar is het het beste om aquariumzand te gebruiken zodat het water en land deel met elkaar in contact mogen komen, zonder dat het zand het water vies maakt? Of beter water en land gescheiden houden en cocopeat als substraat gebruiken?
Hoe veel land/water denk jij dat het beste is bindi? Je leest veel dat deze soort meer water nodig heeft, maar jou ervaringen zijn anders toch? 50% water, 50% land?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

sesarma bidens vragen

Bericht door Bindi » 16 jan 2018, 09:45

Deze soort krab, heeft minder water nodig dan vele mensen denken. In de natuur leven ze in zelfgemaakte holletjes, dicht bij het water, zij eten voornamelijk blad, je kunt ze dus van alles geven, mijn krabben krijgen krabben sticks en andijvie , sla , komkommer ,Soms wat dierlijk voer oa een honden brokje of gedroogde vissen voer. Maar eigenlijk hebben ze geen dierlijk voeding nodig, bij onderzoek van deze dieren is gebleken dat er in hun magen nauwelijks dierlijke voeding zat, maar hoofd zakelijk bladeren die van de bomen afvallen, ze trekken dit zo snel mogelijk in hun hol ivm er nog meer dat blad willen hebben, hier word het blad dan bewaart of opgegeten.
Om een hol te kunnen graven hebben ze geen zand nodig, maar een bos achtige bodem, ik vermeng mos en cocopeat en pot aarde met elkaar. je kunt er plantjes in doen, maar hou er rekening mee, dat als ze honger hebben, je planten opgegeten worden ivm het planten eters zijn.
Water en land. het beste is om 5o% land en 50% water te geven, dit water moet brak water zijn, zelf heb ik er nog een klein bakje zoet water in staan ivm ze anders brak water moeten drinken, je kunt in een aquarium een land gedeelte maken door bv een tussen ruitje te maken of wat Toby heeft gedaan in zijn terrarium, Zelf gebruik ik een glazen bak om het land gedeelte te maken, dit is omdat ik mijn aquarium ooit nog eens voor iets anders wil gebruiken, en dus geen dingen vast wil kitten.
het zijn schemer dieren, en komen pas in de avond uit hun schuil plek, je ziet ze voornamelijk als ze honger hebben.
Veel mensen begaan de de grote vergissing om ze in een vol aquarium te zetten, zonder de mogelijkheid om op het droge te kunnen zitten, vaak sterven deze dieren dan de verstikkings dood, ook al kunnen ze net op een stukje rots zitten daan leven ze niet lang, ze moeten kunnen graven en hun blad in een holletje op hun gemak op kunnen eten.
Ze zijn best een beetje agresief, hou daar rekening mee, nooit 2 mannen bij elkaar stoppen, want dan kunnen ze flink knokken, tot de dood er op volgt.
Het brakke water mag je aanmaken met osmose water en zee zout, je gebruikt ong 11 gr op een anderhalve liter osmose water.
Als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel en bedenk dat deze krabben een totale andere verzorging nodig hebben dan de vampier krabbetjes :vrolijk :five
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Victor2001

sesarma bidens vragen

Bericht door Victor2001 » 17 jan 2018, 17:32

Dankjewel voor de info maar spijtig genoeg is het krabbetje vandaag overleden. :verdrietig Het ging inderdaad om een miskoop omwille van verkeerde informatie ik had dus niet het juiste materiaal direct bij me ik heb toch mijn best gedaan om het nog een waardige thuis te geven.
Groetjes Victor

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

sesarma bidens vragen

Bericht door Bindi » 17 jan 2018, 19:33

Dat is heel naar voor je Victor.
Je hebt je best gedaan en meer kun je niet doen dan dat.
ik wist eerst ook niet dat mijn krabben Mangrove krabben waren, ik dacht dat het vampiertjes waren. De vorige eigenaar betreft geen schuld, hij wist ook niet beter dan dat het vampier krabben waren.
sterkte met het verlies van je krabbetje :five
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Andere lagere dieren en kikkers in het zoetwateraquarium, paludarium of terrarium”