Helena slakken?

Plaats hier je topics voor vragen en foto's van krabben, krabbenkreeften (Aegla), heremietkreeften en slakken die op land en/of in zoetwater leven. Ook berichten over kikkers zijn welkom!
joor

Helena slakken?

Bericht door joor » 02 feb 2018, 18:26

In mijn Rio240 heb ik een ruim overschot aan puntslakjes. Ben al een tijdje handmatig aan het verwijderen, maar dat is onbegonnen werk.
Nu las ik over de Helenaslak, die andere slakken eet. Is dit een optie?
De andere slakken (Tylomelania en neritina's) zouden dan moeten verhuizen neem ik aan. Verder geen gevaar voor vissen en garnalen?
En hoeveel zou ik er moeten nemen wil ik al iets van resultaat krijgen in een bak 240 liter? Het is niet meteen de bedoeling dat ik van de torenslakken af wil, maar nu zitten er (veel) te veel in....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Helena slakken?

Bericht door Bindi » 02 feb 2018, 18:57

je bedoeld de slakken die in je bodem woelen ?
Ik vang ze gewoon met de hand uit, of een netje, ik wacht een paar dagen met voeren, dan gooi ik er 2 voersticks in, uurtje wachten en dan zit het vol met slakken, ze stikken namelijk van de honger, als ze met zo,n overtollig aantal zitten. Wel zo,n stickje vlak voor je raam gooien, dan kun je ze op een hoopje vegen met het netje en makkelijker omhoog halen.
Helena slakken, kunnen volgens mij niet door de afsluit klep komen, weet ik niet zeker hoor, heb ze zelf nooit gebruikt.dus hoeveel je er zou moeten nemen, geen idee, je kunt je eerder afvragen hoe kom ik er weer vanaf als de klus geklaard is, want ook deze slakken gaan jongen.
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Danny van Eldik
Moderator
Moderator

Helena slakken?

Bericht door Danny van Eldik » 02 feb 2018, 19:01

Helena's kan je inzetten om overbevolking door andere slakken te verhelpen. Let er inderdaad wel op, zoals Bindi zegt, dat ook Helena's jongen krijgen. Straks heb je een overschot aan Helena's. Een ander discussiepunt is het aanvallen van garnalen. De ene zegt dat dit onzin is, maar meer mensen zijn ervan overtuigd dat het meer dan eens gebeurd is. En dan betrof het niet alleen zieke of zwakke garnalen.
groeten, Danny

Citroengarnalen
Blue Dreams
Kardinaalgarnalen
Calceo Bees
Red Ruby Extreme

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Erna E
Moderator
Moderator

Helena slakken?

Bericht door Erna E » 02 feb 2018, 19:21

Helena's eten nauwelijks puntslakjes .
Denk dat het huisje te hard is en zo het dekseltje heel strak op het huisje zit .
Dus beter handmatig ze er uit vangen .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

joor

Helena slakken?

Bericht door joor » 02 feb 2018, 20:10

Kijk, hier heb ik wat aan! :knipoog
Dacht dat helenaslakken niet zo snel vermeerderen, en bij gebrek aan goed eten (lees: andere slakken) de kweek zou verminderen.
De verhalen over garnalen eten/aanvallen heb ik ook al vernomen; nou zitten er xxx vuurgarnalen in, dus als ze er eens eentje zouden opeten is dat nog niet zo'n punt.
Maar als ze dan ook nog eens nauwelijks puntslakjes eten, weet ik genoeg, ga ik liever nog een tijdje door met zelf vangen...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Helena slakken?

Bericht door Bindi » 02 feb 2018, 22:39

Gelijk heb je :vrolijk :five
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Andere lagere dieren en kikkers in het zoetwateraquarium, paludarium of terrarium”