Haha aan de scharen

vrouwen hebben kleinere scharen dan mannen. Eigenlijk is het enige betrouwbare waar je het geslacht aan kan zien het buikschild, werd mij altijd verteld. Maar nadat ik bij mijn baby's het geslacht heb geidentificeerd, zag ik duidelijk dat de mannen echt grote dikke scharen hadden, en de vrouwen kleine dunnen dus ik kijk voortaan naar de scharen dat scheelt een hoop gedoe en net zo betrouwbaar. Kijk hier maar eens naar, dit zijn mijn krabben toen ik ze net binnen had gekregen. Het is misschien niet heel duidelijk, maar je ziet wel dat de onderste dikkere scharen heeft dan die er boven, dit is dus de man.
Krabben zijn nooit echt helemaal 'volwassen' omdat ze altijd blijven vervellen. Wanneer ze echter één jaar oud zijn worden ze geslachtsrijp, dan hebben ze dus al hun kleur zodat ze zich gelijk kunnen voortplanten. Dan zou je dus kunnen zeggen dat ze volwassen zijn. De mannen krijgen echter eerder hun kleuren dan vrouwen (bij mij althans) omdat de mooiste mannen mogen paren, en de mannen letten niet op de kleur van de vrouwen dus voor de vrouwen maakt het niet uit als ze later op kleur zijn.
Hoe vaak ze vervellen is niet te zeggen, als ze nog jong zijn erg vaak maar dat word naarmate ze groter worden steeds minder vaak. Mijn jonkies van 8 maanden vervellen ongeveer 1x in de maand, mijn volwassen vrouw heeft al een half jaar niet meer verveld (gaat ze overigens binnenkort doen want ze hangt bij t water rond).
Probeer de baby's zo veel mogelijk 'met de hand' te voeren. Zo worden ze minder schuw en zie je ze ten minste 1x per dag met voeren.