Tylomelania gezond houden.

Plaats hier je topics voor vragen en foto's van krabben, krabbenkreeften (Aegla), heremietkreeften en slakken die op land en/of in zoetwater leven. Ook berichten over kikkers zijn welkom!
Lena

Bericht door Lena » 26 jun 2018, 19:23

Ik heb 3 Tylomelania slakken aangeschaft en de eerste 2 dagen deden ze het prima, en daarna ging het helaas bergafwaarts met ze.... :schrik
Eentje is inmiddels dood en de andere 2 gaan volgens mij ook binnenkort hemelen...
Ik had (nieuw) hout in de bak en toen las ik dat ze liever harder water willen hebben om in te leven. Dusss...gauw het hout eruit en water ververst. Toen had ik even het idee dat het iets beter met ze ging, maar dat was van korte duur.
Kan het zijn dat ze daardoor tòch al zo verzwakt waren?
Ik zou heel graag tòch deze slakken willen, maar dan moet ik natuurlijk wèl weten wat ik kan veranderen!?
Graag hoor ik of iemand van jullie hier ervaring mee heeft en mij advies kan geven.

Er zitten ook heel veel bleu-dream garnalen bij in en die doen het prima!!
Er zit grind in de bak (zonder ph verlagende bodem) en gewoon kraanwater.
De waardes zijn;

PH 8
NO2 0
KH 9
HG 7
groet Lena :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Lena

Bericht door Lena » 26 jun 2018, 19:24

De bak is 60 cm. en er zitten grijze breukstenen in....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 26 jun 2018, 21:15

Ze houden niet van grof voer en moeten hoofdzakelijk stofvoer hebben. Krijgen ze bij jou voldoende stofvoer?

Misschien vind je hier meer informatie.
https://nbat.nl/artikelen/vissen/tylome ... t-sulawesi
Met een groet en een glimlach,
Kirsten

Van plan om iets te bestellen??? Kijk ook bij onze sponsoren!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Lena

Bericht door Lena » 26 jun 2018, 22:02

Ze aten eigenlijk alles en vlogen met z`n 3en op het eten van de garnalen aan en aten er ook van...
Moet ik dan stofvoer apart in de bak strooien? Doen jullie dat ook, of zit er genoeg in de bodem van het overgebleven voedsel van de garnalen...?
Ook gaf ik ze spirulina flakes van JBL.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Matts

Bericht door Matts » 27 jun 2018, 00:06

Hoe is je temperatuur? Je kan proberen de temperatuur naar een 26 a 27°C te brengen, of zelf hoger. Maar natuurlijk opletten dat de garnalen het niet moeilijk krijgen...
Wat zijn de overige waterwaarden? Nitraat No3, fosfaat PO4, Ammoniak (NH3) en ammonium (NH4+), kunnen ook voor problemen zorgen.
Indien je kraanwater gebruikt kunnen er ook wat metalen (of chloor, hier in België toch), een watervoorbereider kan dan helpen. Het hout zou ook eventueel wat metalen afgegeven kunnen hebben, maar dan zou ik verwachten dat de garnalen er ook last van hadden.

Draait de bak al lang? Een wat rijper aquarium lijkt me best voor deze dieren, dan hebben ze meer om te eten.
Hier eten ze gewoon mee met de garnalen, verschillende sticks van Dennerle Shrimp King, en deze eten ze allemaal graag. Dit zijn behoorlijk grote sticks die na een tijdje uit elkaar vallen. Zeker de proteïne versie lijkt in de smaak te vallen.

Verder zit er bij mij ook altijd een amandelboomblad en een klein stukje catappa bark in de bak, en daar schrapen ze ook graag aan, ik heb wel de grotere tylo variant, misschien doet de mini dat niet
Natuurlijk moet je wel uitkijken dat dit je waterwaarden niet beïnvloed. Oh en een mineraal steentje zit er ook in de bak, al weet ik niet of ze daar baat bij hebben.
Het gebeurt wel dat deze slakken een periode wat minder actief zijn, maar vaak kruipen ze 's nacht dan toch wat rond.
Om na een paar dagen dan weer plots actief te zijn ...

ik weet niet of je Engels kan, maar deze site vond ik wel informatief: http://www.rabbitsnails.com/rabbitsnails-lee.html
Tenslotte kunnen ze ook parasieten hebben, (zeker vroeger wildvang ,weet niet of die nog wordt verkocht) In bovenstaande link vind je ook een filmpje van zo'n parasiet.
Groetjes, Matthias

Mijn bakje: Matt's Aqua 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Erna E
Moderator
Moderator

Bericht door Erna E » 27 jun 2018, 05:32

Heb je wel voldoende blad voor ze in je bak ?
Bv walnoot of moerbei?
Dat eten ze ook graag

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Lena

Bericht door Lena » 27 jun 2018, 10:18

De bak draait nu ongeveer een maand of 3. (Dus geen rijpere bak)
Ik heb er ook een mini oxydator in (kan ik daar ook nog mineraal stenen bij gaan doen of is die combi niet goed?)
Verder geef ik allerlei voedsel van Schrimps Forever, daar heb ik ook een proefpakket van en gisteren heb ik er wat baby-(garnalen)voer in gedaan voor ze (is dat dan stofvoer?)
Standaard heb ik Catappa blad in de bak liggen. Maar misschien moet ik dan ook maar eens walnoot of moerbei blad gaan regelen.

Wat volgens mij wèl een heikel punt kan zijn is de temperatuur....die is bij mij 22,5 graden. Op aanraden van veel van jullie heb ik de verwarmings- elementjes uit de beide bakken gehaald, maar dit is voor de Tylo`s misschien niet fijn. (ik heb ook de grotere Tylo variant)
Ik zal straks de verwarming er weer in gaan doen! :hot misschien worden ze daar weer blij van...De twee overgeblevenen leven overigens nog steeds en als ik voer komen ze ook wel eten. De garnalen varen er wel bij, want de laatste tijd heb ik vaak voer voor de neusjes van de slakken gelegd.... :lekker puh

Ik laat het wel weten of ze zich beter voelen als ze weer warme voetjes hebben... :schateren

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 27 jun 2018, 11:16

Tylo slak hoort warm te zitten, en het kan inderdaad zijn dat de temperatuur te laag is voor ze. de garnalen kunnen beter op een lagere temp zitten dan de Tylo´s. Misschien kun je er tussen in gaan zitten, wat de temp betreft en dan eens kijken hoe het gaat met beide soorten :vrolijk
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Erna E
Moderator
Moderator

Bericht door Erna E » 28 jun 2018, 06:49

Ik heb hier de mini tylo's en gewoon op kamer temp zitten bij mijn tijgertjes.
Zo heb ik ze al jaren en ze kweken goed op deze temp.
Maar geen idee of de grotere hier niet tegen zouden kunnen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Lena

Bericht door Lena » 28 jun 2018, 11:57

Erna E schreef:QR_BBPOST Ik heb hier de mini tylo's en gewoon op kamer temp zitten bij mijn tijgertjes.
Welke temperatuur heb jij ze gemiddeld dan, Erna?
Ik heb ze nu 24 uur op ruim 25 graden (nog even geïnformeerd bij de zaak waar ze zaten), maar ze blijven sloom...(misschien wil ik te snel) Maar nu het buiten weer warmer wordt, weet ik niet of het slim is met een thermostaat erin... :verdrietig
Misschien is de combi van de grote Tylo`s bij de garnalen dan tòch niet zo`n goed idee? :shit
Maar er zijn er toch best een aantal mensen hier op het forum die ze wèl samen houden met garnalen...èn ook nog kweken.... :ikworddaarmoevan
Of stellen de mini`s misschien minder eisen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Erna E
Moderator
Moderator

Bericht door Erna E » 28 jun 2018, 16:43

Lena schreef:QR_BBPOST
Erna E schreef:QR_BBPOST Ik heb hier de mini tylo's en gewoon op kamer temp zitten bij mijn tijgertjes.
Welke temperatuur heb jij ze gemiddeld dan, Erna?
Ik heb ze nu 24 uur op ruim 25 graden (nog even geïnformeerd bij de zaak waar ze zaten), maar ze blijven sloom...(misschien wil ik te snel) Maar nu het buiten weer warmer wordt, weet ik niet of het slim is met een thermostaat erin... :verdrietig
Misschien is de combi van de grote Tylo`s bij de garnalen dan tòch niet zo`n goed idee? :shit
Maar er zijn er toch best een aantal mensen hier op het forum die ze wèl samen houden met garnalen...èn ook nog kweken.... :ikworddaarmoevan
Of stellen de mini`s misschien minder eisen?
Denk dat ze de zelfde eisen stellen omdat het de zelfde soort is.
Hier op gemiddeld 23 graden en swinters nog lager omdat ik nergens een thermostaat in heb.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 30 jun 2018, 23:59

Jurn heeft ook grote Tylo's op kamertemperatuur en die zijn ook lekker actief.
Ik heb van diverse Tylo houders gehoord dat ze speciaal voor de Tylo's fijn voer gebruiken. Dus stofvoer voor garnalen moet goed zijn. Je kan een gedeelte van je voer in een vijzel fijn malen en met mate in je bak doen. Misschien worden na enkele dagen de Tylo's weer actiever. Het is het proberen waard.
Ik hoor graag van je of dit geholpen heeft.
Met een groet en een glimlach,
Kirsten

Van plan om iets te bestellen??? Kijk ook bij onze sponsoren!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Andere lagere dieren en kikkers in het zoetwateraquarium, paludarium of terrarium”