geosesarma sp.

Plaats hier je topics voor vragen en foto's van krabben, krabbenkreeften (Aegla), heremietkreeften en slakken die op land en/of in zoetwater leven. Ook berichten over kikkers zijn welkom!
Toby

geosesarma sp.

Bericht door Toby » 02 jan 2017, 12:52

Hoi hoi!
Ik ben nieuw hier op dit forum. Ik heb mezelf nog niet voorgesteld, dus doe ik dat hier even kort. Ik ben Toby, 16 jaar. Ik zit nu 2,5 jaar in de aquariumhobby en heb momenteel een 60cm bakje met corydoras pygmeaus, koppel honinggoerami, neontetra's en vuurgarnaaltjes.
Op zolder heb ik nog een oud bakje staan van 30 liter. Deze wil ik weer opstarten maar ik kan niet kiezen met wat: een betta bakje of een mini, tja soort van palundarium met geosesarma sp. (Vampierkrabben).
Maar ik weet niet of mijn bakje hier geschikt voor is. Ik las dat je voor een koppel een bak nodig hebt van minimaal 25 liter. Maar die van mij is redelijk hoog en heeft minder oppervlak. Hij is 36 cm lang en 23 cm diep (en 32 cm hoog: superfish 30).
Dus is mijn vraag: kan ik hier vampierkrabbetjes in houden?
Zo ja, heb ik nog veel meer vragen met name over de inrichting, maar weet niet of ik daar voor hier aan het juiste adres ben?
Alvast bedankt voor het reageren!!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bert V

geosesarma sp.

Bericht door Bert V » 02 jan 2017, 17:20

Welkom!!! :thumbsup

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

geosesarma sp.

Bericht door Antoinette » 02 jan 2017, 19:31

Welkom :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Toby

geosesarma sp.

Bericht door Toby » 03 jan 2017, 14:49

Dank jullie wel!!!! :blij

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karin
Partner

geosesarma sp.

Bericht door karin » 03 jan 2017, 19:02

Het is wel een klein bakje voor krabben, maar als je genoeg verstopplaatsen maakt zou je er maximaal 2 krabben erin kunnen zetten.

De inrichting moet bestaan uit een klein watergedeelte, hout, spagnum en halve kokosnoten en er goed voor zorgen dat je genoeg ventilatie hebt in de bak.
gr. Karin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Toby

geosesarma sp.

Bericht door Toby » 03 jan 2017, 19:57

Bedankt voor je reactie!!!
Op de bak zit zo'n lichtkap, maar ik kan het klepje openzetten, zou dat voeldoende zijn? Ik maak anders wel een foto.
Ja zo'n idee had ik al voor de inrichting. Ik zat hier aan te denken:
Ongeveer 7 cm aan humus grond, hoekje dan ongeveer 50 cm2 (de bak is 792 cm2) water, het watetniveau op 5 cm hoogte. In het water een stukje hout met javamos zodat ze er makkelijk uit kunnen klimmen. Land groot gedeelte bedekken met spagum, met stenen en hout zo veel mogelijk schuilplekken maken. Tot zo ver maar ik heb een aantal vragen:
1. Ik las dat ze graag klimmen, zal ik in 1 hoekje met wat stenen en hout een klimrots maken?
2. Als ik 1 hoekje niet bedek met humus, en daar water in doe, word het dan geen 1 grote modderzooi?
3. Ik zat ook te denken aan een paar kleine planten op het land gedeelte, maar heb geen idee welke. Iemabd tips? Het liefst planten die erg makkelijk zijn.
4. Het licht van mij lichtkap kan water in de bak warm houden, is dit ook genoeg om het warm genoeg voor krabben te houden of heb ik een verwarming nodig?
5. Hoe lang mag het licht maximaal aan?
6. Moet ik ook de boel vochtig houden, zo ja hoe vaak?
En als laatst: is de kokosnoot een must? Ik wil het zo natuurlijk mogelijk maken en ik vind zo'n lompe kokosnoot erg onnatuurlijk.
Dat was het wel voorlopig. Ik wert dat het allemaal heel groot klinkt, maar echt ik weet wat ik doe qua inrichting. Heb al lopen passen en meten en weet ongeveer wel wat en welke maten ik nodig heb.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Toby

geosesarma sp.

Bericht door Toby » 03 jan 2017, 20:08

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de lichtkap. Er zitten nu drijfplantjes in voor 'kweek' maar morgen maak ik hem weer leeg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karin
Partner

geosesarma sp.

Bericht door karin » 05 jan 2017, 18:52

Je kunt gerust een verhoging maken, zodat ze kunnen klimmen, maar ze kunnen ook de bak uit klimmen, dus zou ik horregaas over de bak maken en daar de kap overheen doen als het gaat.
Dan zou ik er een klein bakje met water inzetten, omdat je anders een grote drap in je bak krijgt en je kunt een vast waterbakken beter verversen.
Jouw lichtkap zou in principe genoeg warmte kunnen afgeven, hang er anders even een thermometer in en wat betreft het vocht, minimaal 75% en ook hier heb je meters voor. Het licht heb ik 12 uur aan, maar hou dan wel de temperatuur goed in de gaten.
Als planten zou je bromelia''s kunnen gebruiken of een klimop en tilantia''s en een kokosnoot is niet noodzakelijk. Je zou wat houtsoort op elkaar kunnen stapelen waar ze dan tussen en onder kunnen gaan zitten.
gr. Karin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Toby

geosesarma sp.

Bericht door Toby » 05 jan 2017, 19:25

Dankje voor de antwoorden. Maar ik heb ze al!
Gister in ede hadden ze er nog een paar, en heb alle spullen kunnen vinden. Heb alleen als bodem aquariumzand omdat ik mijn twijfels had over humus. Want ik dacht: zal dat je water niet vies maken? Voor de rest een steen, spagnum, stukjes hout 2 simpele planten van het tuincentrum (klimop en nog een), en een anubias nana.
Momenteel heb ik mijn bakje zo:

Afbeelding

Maar er gaat nog wat veranderen: ik vind dat ik nu heel veel ruimte verspil aan de overloop van water naar land. En dit bakje is al klein dus dat is geen goed idee. Dus ga ik morgen een soort damwand maken dat het water en land scheid van elkaar. Dan zit je niet met die overloop. Ik ga dit op dezelfde manier doen als een aquariumachterwand: piepschuim en tegellijm. Dan kan ik nog kijken, als ik meer ruimte heb, naar meer stenen of hout. Verder ga ik nog een luchtvochtigheids meter bestellen.
De lamp van de lichtkap kan het landgedeelte op 23 °C houden. Morgen hang ik de thermometer in het watergedeelte om te kijken of die temperatuur goed is.
Dit zijn de krabbetjes:

Afbeelding

De rechter is het vrouwtje want zij heeft die donkere plek op haar buik schild veel groter dan de linker, dat is dus het mannetje.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karin
Partner

geosesarma sp.

Bericht door karin » 06 jan 2017, 16:34

Leuk bakje geworden :sun

Zou het leuk vinden als je dit topic blijft aanvullen met foto's en veranderingen van je bak :knipoog
gr. Karin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Toby

geosesarma sp.

Bericht door Toby » 06 jan 2017, 17:03

Dankje! Natuurlijk blijf ik het topic aanvullen!!!
Meteen dan een update:
Ben vandaag aan de slag geweest met dat damwandje. Heb flink lopen snijden in piepschuim en de eerste laag tegellijm zit er nu op. Zo was ie voor de eerste laag:

Afbeelding

Ik zit aan 4 lagen te denken. Weet alleen nog niet of ik ook epoxy zal gaan gebruiken. Het is maar een klein wandje en epoxy zijn redelijke flessen. Als ik kleinste flessen neem, ben ik 25 euro kwijt aan iets waarvan ik nog niet eens de helft van gebruik.
Wat denk jij? Zou het verstandig zijn voor de krabben om het toch maar te doen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karin
Partner

geosesarma sp.

Bericht door karin » 07 jan 2017, 19:05

Is net wat je mooi vind, een afgewerkt bakje maakt het wel natuurlijker :knipoog
gr. Karin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Toby

geosesarma sp.

Bericht door Toby » 07 jan 2017, 19:11

Oke wat ik mooi vind staat voor mij nu niet op de eerste plaats. Ik vind het belangrijk dat het veilig is voor de krabben.
Wanneer ik het niet met epoxy bewerk, KAN de tegellijm het water harder maken. Maar als je eerst de want een week laat weken in water zal dit al mee gaan vallen. Ik las dat de krabben tot een ph van 8 kunnen verdragen. En de krabbeb zitten niet 24/7 in het water. Dus ja, wat doe je.
Ook zorgt de epoxy voor een verharde laag. Zouden de krabben het wandje slopen? Zo ja, dan natuurlijk wel epoxy, zo niet tja dan toch maar niet.
Dus zou het voor de krabben veiliger zijn met epoxy? Of maakt het niet veel uit voor ze?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karin
Partner

geosesarma sp.

Bericht door karin » 09 jan 2017, 11:41

Krabben zijn geen slopers. Ik heb geen ervaring met epoxy, dus daar kan ik je niet in adviseren.
gr. Karin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Toby

geosesarma sp.

Bericht door Toby » 09 jan 2017, 12:12

Dan laat ik het wandje na de laatste laag in een emmer water 'inzinken'. Ik hou de waardes van dat water in de gaten en als de waardes goed zijn na een week ofzo plaats ik het wandje erin.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

David l
Moderator
Moderator

geosesarma sp.

Bericht door David l » 09 jan 2017, 16:27

Altijd met expoxy behandelen, tegellijm zal waarschijnlijk naar verloop van tijd oplossen
Van plan om iets te bestellen??? Kijk ook bij onze sponsoren!!!

2 en 3 november staat GeK weer met een stand op Vivarium in Rosmalen. Komen jullie ook????

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Toby

geosesarma sp.

Bericht door Toby » 09 jan 2017, 17:28

Ooh nou dan wel epoxy :hihi
Weet jij toevallig of dit ook een degelijk merk epoxy is?:

https://www.verfgroothandel.nl/wilsor-e ... Akt_8P8HAQ

Is namelijk wat goedkoper dan die van mr boat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

geosesarma sp.

Bericht door Bindi » 29 jan 2017, 12:07

Toby
Hoe gaat het met je bakje en krabben ?

gr
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Toby

geosesarma sp.

Bericht door Toby » 29 jan 2017, 12:23

Eigenlijk zijn dit maar luie dieren :schateren ! Op internet las ik al dat ze niet actief op zoek gaan naar voer, dat klopt! Wanneer ik er voer in leg, gaan ze er niet snel naar op zoek. Meestal is het de volgende ochtend wel weg. Tenzij ik er rode muggenlarven in gooi! Dan komen ze al heel snel uit hun stekie, grijpen ze wat ze grijpen kunnen en nemen dat weer mee.
Ik zie ze sws redelijk weinig. Ik wist dat ze een vast stekje op zoeken en daar vaak zitten. Nou die hebben ze gevonden. Wanneer de lamp uit is dan zie je ze wel eens naar de vissen kijken in het aquarium ernaast! En de vissen naar hun! Vooral de goerami vind ze erg interesant!!
Op zit moment is hun bakje ook erg rommelig. Ik heb er wat zand uit gehaald voor dat wandje en heb toch al last van verzakkingen. Dus dat wandje moet zo snel mogelijk erin.
Verder denk ik dat ik er een bromelia in ga zetten wanneer het wandje erin staar. Dat is een mooie plant die je vaak in krabbenbakjes terug ziet. Ik hoop dat de bladeren van deze plant voor meer beschutting zorgen, zodat ze misschien iets meer door de bak gaan lopen. Nu is het erg open en dat vinden ze niet fijn merk ik.
Ben wel van plan om ze bij de verbouwing uit de bak te halen. Dit zullen ze niet leuk vinden, maar het moet maar. Kan ik ook nog even 1 keer naar hun geslacht kijken voor de zekerheid.
Toch ben ik nog steeds erg blij met ze! Ze blijven grappig en ik weet zeker dat ik ze in de loop van de tijd vaker ga zien!
Het wandje heb ik net in de 2e laag epoxy gezet. Vanavond komt de 3e en laatste laag erop. Als deze goed is uifehard laat ik de wand eerst even in een emmer water staan voor eventuele chemische stofjes. Dit water vervang ik dan iedere dag. Als de waterwaardes goed blijven, mag deze de bak in. Ik hoop dus volgend weekend. Zal daarna eens wat foto's plaatsen.

Het wandje voor de epoxy:

Afbeelding

Afbeelding

En bij de derde laag epoxy wil ik er zand over strooien, zodat ie zoiets word:

Afbeelding

Het spagnum word jammer genoeg nog niet echt groen. De andere plantjes doen het wel goed

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

geosesarma sp.

Bericht door Bindi » 29 jan 2017, 13:18

Ik weet niet of je mijn topic hebt gezien, ik heb ze sinds gister ook :dansendebanaan
Vind het knap hoor wat je doet,met het maken van het wandje :thumbsup
Ja het zijn kleine stinkertjes he, had vandaag 5 meel wormen neer gelegd op hun voeder plek en op 2 na zijn ze plots verdwenen, ze zijn niet zelf weggekropen, ze zijn dood, beetje lastig kruipen dan :schateren
Ik zelf had de bak in 1 een paar uur klaar, werk graag met planten en werk op mijn gevoel, dat berekenen wat jij doet, zou ik echt niet kunnen.
Om je een tip te geven voor het mos, ga naar het tuincenrum en koop levend mos, het is een soort bos mos, met takjes en andere troepjes erdoor, heb dit ook in de bak gedaan en ze zijn er gek op, je bak blijft door het mos lekker vochtig, al hoewel je niet moet vergeten te sproeien.
Had ook hezelfde mos als jij gekocht, denk ik dan hoor, maar is gedroogd en duurt een aardige tijd voor dit wat begint te groeien, ga het mooi voor mijn orchideeen gebruiken, had toch al mos nodig.
Bang voor beestjes in het mos ben ik niet, die eten ze wel op en een verloren regen worm lijkt mij een heerlijke maaltijd voor ze.
Ben benieuwd naar hoe je bak er uit gaat zien :five

gr
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Toby

geosesarma sp.

Bericht door Toby » 29 jan 2017, 13:35

Ja ik had er even snel een blik op geworpen maar nog niet echt doorgelezen, wel leuk!
Ik weet niet, maar volgens mij zijn het geen grote eters? Ik heb ze aan het begin van de week verschillende keren diepriesvoer gegegeven, maar de laatste dagen eten ze bijna niks meer...
Hahaha ik maak ook wel het bakje zoals ik wil, maar ik wil met een plan van aanpak naar de winkel toe. Nu ik hun gedrag een beetje door heb, en hun natuurlijke leefgebied heb gezien weet ik wat ze willen, en zo maak ik hun bakje dan. Zodat zij zich fijn kunnen voelen. Maar wanneer ik in de winkel sta pak ik ook gewoon wat ik wil hoor, het is biet zo dat ik met een heel gedaileerd boodschappenlijstje daar sta.
Dit is ook van dat levende mos, maar ik had verwacht (en gehoopt) dat het heel snel groen zou worden. Want dat bruine vind ik echt 3x niks, ziet er erg dood en onverzorgt uit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

geosesarma sp.

Bericht door Bindi » 29 jan 2017, 16:48

Nou de meel wormen zijn op :vrolijk
Misschien moet je ze dan iets minder voeren en op een vaste voer plek, ik heb de voer plek voor aan staan, en kan ze dan heel goed zien, denk dat je ook wat verschillende voertjes moet geven, heb zelfs een blikje garnalen voor ze, zei de garnalen houdster :hihi
Dat mos wat ik heb gekocht is al groen en wat jij hebt is bruin gedroogd mos, dit gaat wel leven, maar duurd erg lang, duurd denk ik wel een maand of 2 voor je groene puntjes ziet.
Ik had hier geen geduld genoeg voor, moest nu groen zijn :schateren
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Toby

geosesarma sp.

Bericht door Toby » 07 feb 2017, 20:07

Nou een drukke middag achter de rug! Maar ik ben zo ontzettend blij met het eindresultaat!!!! Ik vind het veel mooier dan dat het eerst was!!! Eerst een verslag en daarna plak ik alle afoto's achter elkaar:

Het vangen ging prima. Gewoon bakje erin en ze in een hoekje drijven. Ging snel en zonder veel stres. Een handdoek over het bakje zodat ze geen bewegingen van mij meer zien.
Toen het water eruit gehaald, hardscape en het mos. Op de plek waar de wand komt flink lopen graven en uiteindelijk erin gezet. Het zand weer verspreid en toen kwam ik erachter dat ik wat meer zand nodig had. Maar ik ben super tevreden met het wandje! Het zand zorgt er voor dat het net een geheel met de bak lijkt, heb er absoluut geen moment spijt van gehad.
Vervolgens naar de winkel gefietst om een bromelia en zand te kopen. Jeez wat zijn die bromelia's groot zeg! Dat ging niet passen dus heb ik een ander plantje gekozen waar ik ook erg blij mee ben.
Ik merkte dat ik ineens veel meer tuimte had, dus ook nog een stukje hout meegenomen. Deze bleek veel te groot, nah weer terug naar de winkel en geruild (dit stukje zie je straks op de foto in het midden van de bak :hihi )
Weer thuis lopen passen en meten. Toen ik blij was met de hardscape konden de planten er weer terug in. Heb er voor gekozen om er nog geen mos in te leggen. Dit vind ik erg lelijk kijken dus ik wacht tot het groen is en dan leg ik het in de bak.
Water erin, krabben erin en klaar is toby!!! :tonguitsteken

En hier de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Before en after:

Afbeelding

Afbeelding

De krabben zullen het ook leuk vinden denk ik. Ze hebben nu meer schuilplekken en meer ruimte.
En wat denken jullie?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karin
Partner

geosesarma sp.

Bericht door karin » 07 feb 2017, 20:21

Zier er goed uit, maar zou inderdaad toch nog wat mos erbij leggen als het groen is.
Mooi bakje geworden :thumbsup
gr. Karin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

geosesarma sp.

Bericht door Antoinette » 07 feb 2017, 21:02

Zou er wel wat achter plakken zodat die lelijke fles uit zicht is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Toby

geosesarma sp.

Bericht door Toby » 08 feb 2017, 15:49

Dankje karin!! Mijn oog viel vanmiddag hier op in mijn achtertuin:

Afbeelding

Is dit toevallig ook spagnum dat ik in mijn bakje kan leggen?

Antoinette: daar ben ik inderdaad over aan het nadenken!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karinD

geosesarma sp.

Bericht door karinD » 20 feb 2017, 15:48

Wat een ontzettend leuke dieren zijn dit. En wat een prachtige bak ben je voor ze aan het maken :blij

Ik ben heel stiekem verlieft aan het worden op een paludarium met vampiertjes. Laat mijn man het maar niet horen. Die ziet me al aankomen :fun

Gek vraagje misschien. Maar hoe maak je zo'n paludarium schoon?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk overal!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

geosesarma sp.

Bericht door Bindi » 20 feb 2017, 16:03

Schoon maken is niet zo moeilijk, je moet wel wat niet opgegeten voer weg halen, dit gaat schimmelen, ontlasting zie ik niet, volgens mij ontlasten ze zich niet :schateren
Voor de rest goed in de gaten houden dat alles niet gaat schimmelen, door de hoge luchtvochtigheid is de kans best wel aanwezig.

gr
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karinD

geosesarma sp.

Bericht door karinD » 20 feb 2017, 16:08

Maar als de luchtvochtigheid zo groot is, gaan je ramen dan niet beslaan?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Toby

geosesarma sp.

Bericht door Toby » 20 feb 2017, 17:02

KarinD jou ken ik :knipoog !!!
Wat ik wekelijks doe:
Kijken voor blaadjes die aan het rotten zijn of los zijn gersakt van de planten. Overgebleven voer eruit halen. Het watergedeelte met een luchtslang leeghalen en nieuw water erin. En zo nu en dan kijken of de krabben nog leven als ik ze een tijd niet heb gezien. Ik zie zelf eigenlijk ook nooit ontlasting.....

Oja en heb gister groen spagnum uit de tuin erin gelegt:

Afbeelding

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karinD

geosesarma sp.

Bericht door karinD » 21 feb 2017, 12:46

Haha, dat zijn nog eens ideale dieren, die poepen niet! :schateren
Makkelijke dieren dus in onderhoud. Hmmm, ga ik meenemen. Mijn man vind het maar niks, krabben. hij vind ze er grappig uit zien maar nog meer dieren in huis ziet hij niet zitten. Nu past het trouwens ook nog niet, maar we willen over niet al te lange tijd wat groter gaan wonen, dussss :engel

Ja, klopt, Toby. Ik had al wel je naam herkent maar zag pas dat jij het was toen ik ook hier je krabbetjes tegenkwam :blij
Je bak wordt echt mooi zo. Staat goed, die zwarte achterwand.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Toby

geosesarma sp.

Bericht door Toby » 21 feb 2017, 21:54

Ik kom nog even terug op het ontlasting mysterie:
Ik vond het toch wat raar n.a.v. wat hier allemaal werd besproken. Dus ik met mijn vergrootglas eens op onderzoek uit gegaan :knipoog . En wat zag ik in het water? Dit:

Afbeelding

In het watergedeelte ligt alleen een stukje hout met mos en een anubias. Hier kan het onmogelijk vandaan komen. Ik denk dus dat ze in het water ontlasten (heb jij dit al eens in je water ontdenkt Bindi?). Nu ik dit weet zal ik dit spul met het luchtslangetje voortaan opzuigen tijdens het verschonen. Goed teken, want ik zie ze nooit in het water. Maar dit bewijst dus dat ze er wel degelijk eens in duiken!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

geosesarma sp.

Bericht door Bindi » 23 feb 2017, 09:57

Nee wel dat ze meel wormen in het water hadden gedaan en het filtertje daar door verstopt raakte, die koop ik trouwens niet meer die meel wormen, bakje was al verrot voor ze op waren, bha, zelfs de krabben wilden ze niet meer eten.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Toby

geosesarma sp.

Bericht door Toby » 23 feb 2017, 12:17

Aah oke, tja dan weet ik ook niet wat het is. Zou je filter dit misschien uit het water hebben gehaald? Ik heb hier nog nooit voedsel in het water gevonden :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

geosesarma sp.

Bericht door Bindi » 23 feb 2017, 15:19

Ik nu ook niet meer, krijgen gewoon geen meel wormen meer ha ha
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Toby

geosesarma sp.

Bericht door Toby » 27 feb 2017, 10:53

Ik heb heel droevig nieuws, 1 van mijn krabbetjes heb ik net dood in het watergedeelte aangetroffen :verdrietig hij lag op zijn rug en deed niks meer. Maar nu wil ik weten waar dat hij aan gestorven is. Zo ie zo voor de andere en ik wil er niet zomaar 1 bij zetten. De luchtvochtigheid was goed, temperatuur was goed. Hij is nog helemaal heel dus die ander heeft hem ook niet van kant gemaakt. Zou hij ziek zijn geweest? Of zou er iets met het water zijn? Zou hij zijn verdronken (dat kan toch niet?). Als ik een foto plaats, ksn iemand dan zien waar hij aan is gestorven? Ik vind het echt heel vervelend, en maak me ook zorgen om de andere.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

geosesarma sp.

Bericht door Bindi » 27 feb 2017, 11:59

Ach wat jammer. zou het niet kunnen dat de krab al oud was toen je hem kocht, ze worden niet zo heel erg oud.
en let op de planten die je er in zet, ze kunnen zelf giftig zijn of met gif bespoten in het tuincentrum, ik zelf heb er een plantje ingezet die opgegeten kan worden, die kun je gewoon bij een dierenzaak kopen en ze eten er ook echt van.
Groente krijgen ze alleen bio van mij, kan namelijk ook met gif bespoten zijn.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karin
Partner

geosesarma sp.

Bericht door karin » 27 feb 2017, 13:17

Kan aan allerlei oorzaken liggen dat je krabbetje niet meer leeft, je kunt het zo 1,2,3, niet zeggen.
gr. Karin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Toby

geosesarma sp.

Bericht door Toby » 27 feb 2017, 16:30

Maar ik kan dus niet veel doen om er voor te zorgen dat de andere niet ook sterft? En dat ie in het water lag, was dat toeval of is dat een teken dat het aan het water lag?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Floris
Partner

geosesarma sp.

Bericht door Floris » 27 feb 2017, 17:43

Kan zijn dat hij moeite had met zijn verschaling. Ze zoeken dan water op om te "weken". Je hebt vit. D. Druppels, heeft bindi nu voor de naam evt. Eens per week in het water. Helpt bij de verschaling.
Anders... weet ik, het ook niet.
:dansendebanaan :dansendebanaan :dansendebanaan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Toby

geosesarma sp.

Bericht door Toby » 27 feb 2017, 18:30

Maar ik ververs iedere week het water, dan heeft zo'n druppel toch ook geen zin?
Ik heb foto's van hem gemaakt. Ik weet niet of jullie hier iets mee kunnen, maar ik wil ze toch plaatsen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier zie je dat het buikschild los zat, betekend dit iets?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

geosesarma sp.

Bericht door Bindi » 27 feb 2017, 21:01

Hoi
De druppels staat geen merk naam op, er staat op, alleen voor toepassing reptielen en vitamine AD3.
Ik doe wel 1 druppel in het water, ze hebben het toch nodig.
wat ik ook doe, is veel verschillend voer geven ze krijgen ook garnalen sticks en honden voer, groente oa komkommer.
En ik kijk niet hoeveel krabben er nog zijn, het zijn best schuwe diertjes, en ik wil ze niet onrustig maken, soms zie ik er maar 2 en soms 3.terwijl ik er 7 in zou moeten hebben zitten, er kan er best 1 niet meer leven, maar dat weet ik niet.
Zo te lezen is het krabbetje of van ouderdom overleden, of inderdaad verschaling problemen, je kunt alleen proberen om ze gevarieerd eten te geven en toch de vitamine te geven wat floris ook al aan gaf. en geloof mij de planten kunnen ook giftig zijn, zeker sommige klimplanten, zoals hedra, als ik de naam goed schrijf. Maar goed, heel veel mensen hebben deze plant in de kamer staan en buiten groeit dit plantje om bomen heen, mensen weten vaak niet wat voor giftige plant ze hebben staan, mijn orchideeen bv zijn giftig behalve dan de vanille orchidee, die moet iedereen toch wel kennen, vanille vla.
Ik denk dat je de oorzaak niet echt gaat vinden en haal gewoon een nieuw vriendje voor je andere krab. het is niet leuk dat hij dood is, maar ga eens kijken wat je kan veranderen en kijk naar wat voor planten je hebt staan in je bak en bedenk dat je er niets aan kunt doen, het is niet jouw schuld, je hebt je best gedaan en meer kun je niet doen.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Toby

geosesarma sp.

Bericht door Toby » 28 feb 2017, 00:28

Ik probeer ook zo veel mogenlijk te varieren met het voer. En ik zal eens op zoek gaan naar de druppels.
Ik zocht naar mijn krabben omdat ze al 2 dagen het voer hadden laten liggen en ik ze niet had gezien. Dus ik wilde er zeker van zijn dat ze nog leefden en nog in de bak zaten. :hahah
Ouderdom zou in principe wel kunnen, hij was al redelijk groot.
Of dat de planten giftig zijn weet ik niet, maar ze komen er niet aan dus dat kan toch ook geen schade aanrichten?
Helaas zit ik anders in elkaar bindi; wanneer een dier van mij overlijd, vind ik wel degelijk dat het mijn schuld is want ik heb er voor gezorgd. Misschien heb ik het water verkeerd behandeld of heb ik er giftige planten in gezet. Behalve bij ouderdom, vind ik dat de dood van mijn dieren ook mijn schuld is. Daarom ben ik nu ook heel voorzichtig met de andere krab en wil ik eerst een week aankijken voordat ik een nieuwe ga halen. Weet niet eens of ze ze nog wel in de buurt hebben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

geosesarma sp.

Bericht door Bindi » 28 feb 2017, 08:12

Toby
Ik zorg goed voor al mijn dieren en probeer voor ik een dier neem waar ik niets vanaf weet, eerst info te zoeken of het dier wel bij mij past, dat er soms dieren dood gaan vind ik ook echt niet leuk en probeer dan net als jij uit te zoeken waardoor het mogelijk kan komen, maar soms vind je de oorzaak gewoon niet, en als je zeker weet dat je alles goed doet, dan hoef je je niet schuldig te voelen, want het kan net zo goed ouderdom geweest zijn. zo wist ik niet dat garnalen soms maar 10 maanden oud worden en snapte maar niet waarom de diertjes zo jong dood gingen, en ja ik voelde mij ook schuldig, tot ik las dat ze echt niet allemaal 2 jaar oud worden.Als je er 1 bij wilt hebben dan kun je bij chris garnalen kijken, hij heeft jonge krabben, en verstuurd geloof ik ook, als ik de webshop hier niet neer mag zetten dan hoor ik het wel.
Gif kan op een plant gespoten zijn en als dieren daar dan tegen aan komen zit het ook op hun.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

karin
Partner

geosesarma sp.

Bericht door karin » 28 feb 2017, 08:46

Voordat je gaat zoeken of gissen naar de oorzaken, is het gewoon heel belangrijk om te weten hoe oud de dieren zijn, want zo te zien is de krab volwassen. Misschien heeft hij dus door de leeftijd moeite met verschalen.
Ik heb nooit vitamine druppels of dergelijke gebruikt voor de krabben en in gewoon leidingwater gingen de verschalingen goed. Toen bij mij de dieren op leeftijd waren, kregen ze ook moeite met verschalen en overleefden dat niet.
gr. Karin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Toby

geosesarma sp.

Bericht door Toby » 28 feb 2017, 12:12

Ben toch een klein beetje opgelucht dat het misschien door leeftijd is gekomen. Hij was zo ie zo groter dan de andere krab, zo'n 5 a 6 cm van poot tot poot. Ik weet dat ze bij de lfs ook soms vampieren hebben dus zal daar eens informeren naar een dame.
Krabben versturen vind ik prima, maar mijn ouders zijn er fel op tegen omdat ze het zielig vinden, dus dat gaat hem niet worden.
En nog even een vraagje; mijn andere krab heeft normaal gesproken fel oranje scharen en rugschild, maar die zijn nu heel erg dof van kleur. Ook loopt ie steeds het water in en uit en blijft half boven en half onderwater zitten. Betekend dit dat hij gaat verschalen of is er ook iets met hem aan de hand?

Bindi
Helaas is het vaak genoeg voorgekomen dat een dier wél door mijn schuld is omgekomen. Dus ik probeer nu echt heel erg voorzichtig te zijn met wat ik doe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

geosesarma sp.

Bericht door Bindi » 28 feb 2017, 15:51

Ik begrijp het toby, dacht wel zoiets, vandaar mijn, het is niet jouw schuld. en je was nog erg jong en dan kan je soms niet weten of je een fout maakt en nu je ouder bent probeer je het gewoon goed te doen met je diertjes.
Ik denk dat je andere krab gewoon gaat verschalen, heb hier krabben met een rood rug schild en een zwart of donker bruin rugschild.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Toby

geosesarma sp.

Bericht door Toby » 28 feb 2017, 16:06

Haha je kent me :knipoog
Ik heb het antwoord op de vraag al, hij ging verschalen. ik kwam net optijd binnen, dus heb alles gezien. Ennnnnn..... kunnen filmen!!!! Helaas wel slechte kwaliteit maar ik zal proberen het filmpje zsm te posten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Toby

geosesarma sp.

Bericht door Toby » 28 feb 2017, 16:34

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Toby

geosesarma sp.

Bericht door Toby » 28 feb 2017, 18:07

@#$_£¥₩ :schrik tot mijn grote schrik zie ik nu ineens dat hij een schaar mist!! Groeit deze weer aan? Is dit erg? Hoe kan dat zijn gebeurd? Het zit me ook even niet mee zeg!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Andere lagere dieren en kikkers in het zoetwateraquarium, paludarium of terrarium”