problemen met vuurgarnalen

Heb je zieke garnalen of kreeften? Plak onderstaande vragen in je 1e bericht en beantwoord er zo veel mogelijk. Dan kan er nog sneller hulp geboden worden.
  • 1. Wat zijn de waterwaarden? pH: ,GH: ,KH: ,NO3 : ,NO2: ,CU(koper): ,PO4(fosfaat):
    2. Hoeveel liter inhoud heeft het aquarium? Heb je recent een waterwissel gedaan en hoeveel, hoe vaak wordt er water ververst?'
    3. Heb je nieuwe planten aan het aquarium toegevoegd?
    4. Heb je nieuwe dieren aan het aquarium toegevoegd?
    5. Heb je recent medicatie aan het water toegevoegd of anti algen/slakkenmiddel?
    6. Heb je vloeibare plantenvoeding aan je water toegevoegd?
    7. Gedragen de garnalen zich anders? Zitten ze boven in het aquarium, zijn ze sloom, zwemmen ze vreemd, hebben ze een andere kleur?
    8. Belucht je het water met behulp van een bruissteen?
    9. Heb je nog loodjes of potjes met vezel om de planten zitten, of andere soorten metaal in het water?
    10. Aantal dieren en hoeveel van elke soort zitten er samen in het aquarium?
    11. Wat voer je, en hoe vaak?
    12, Hoe lang draait de bak al?
    13, Wat is gemiddeld de leeftijd van de dieren?
    14, Wat is de watersamenstelling? Puur leidingwater, gemengd water, regenwater, osmosewater?
ALS JE 1 VAN DE VRAGEN 2 t/m 7 MET JA HEBT BEANTWOORD, VERVERS DAN DIRECT 50-80% VAN HET AQUARIUMWATER EN VOEG EVENTUEEL SPECIALE WATERBEREIDER TOE, GESCHIKT VOOR GARNALEN EN KREEFTEN, BIJV. VANYA OF VAN DENNERLE. DE BELUCHTING VAN HET WATER HOOG ZETTEN.
elja

Bericht door elja » 22 mei 2017, 14:00

Beste allemaal,

Vanmorgen heb ik mij op het forum voorgesteld en tegelijk een vraag gesteld.
Daar kreeg ik het advies om mijn vraag hier te herhalen.
Sinds 3 weken gaan mijn vuurgarnalen langzaam 1 voor 1 om... :verdrietig
Er zijn in die tijd geen veranderingen aan de bak gedaan, zoals nieuwe planten, beesten o.i.d.
De waterwaardes zijn met druppeltesten gedaan en zijn m.i. gewoon goed.
Ik zal nogmaals een foto bijvoegen van een garnaal die ik er gisteren uit gevist heb.
Misschien weet een van jullie wat het is want alle dode garnalen vertonen dezelfde witte streep/vlek voor ze doodgaan.
Er lijkt niets aan de hand want de garnalen met zo'n witte vlek zijn de ene dag nog vrolijk in de weer maar liggen de dag daarna ineens dood....
Hoop dat jullie kunnen helpen, alvast hartelijk bedankt!

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 22 mei 2017, 14:36

Is een verschalingsprobleem, heb je je Gh en Kh al gemeten? en hoe ververs je de bak? doe je dat direct met koud leidingwater of water wat op dezelfde temperatuur is?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 22 mei 2017, 15:55

denk zelfde als Antoinette ,
kan zijn dat je kraanwater te koud terug gezet word < kan hoeft niet.

zie op foto dat deze door verkramping is gaan hemelen , de voetjes en schaartjes zijn allemaal bijelkaar getrokken .
wanneer ze van ouderdom sterven, hangen/bungellen de pootjes .{ dacht eerst ouderdoms overlijden }

even je waarde,s meten of laten nameten bij de betere zaak op diertjes .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

elja

Bericht door elja » 22 mei 2017, 16:03

Hartelijk bedankt voor jullie reactie.
Ik ververs 1 keer in de twee weken 25%. Ik laat kraanwater op kamertemperatuur komen.

Mijn GH7
KH5.8
Laatste verversing is ruime week geleden.
Was zelf bang voor parasiet maar kan daar eigenlijk niks over vinden.
Ze lopen eerst geruime tijd(weken) gewoon rond met die streep en merk ik niks.

Wat kan ik er aan doen?

Na meten zal ik zeker eens laten doen dan, zelf gebruik ik ook druppeltesten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 22 mei 2017, 16:56

als je puur op kraanwater je garnalen houd
en je ph zit op 7 tot 7,5 , zit je kh naar mijn idee te dicht bij je gh { bodem rot? of vies? teveel poepjes ? }

hiermee kun je pieken op ni of no krijgen
en heb je te weinig oppervlakte stroming of geen bubbeltjes /zuurstofsteentje .
heb je kans op uitval of gehele hemelende groepjes.

zie je ze ook ,waar ze anders nooit zitten ?? { aan de oeverkant/ boven in je aquarium
zwemmen ze actief of zitten ze stilletjes ? .
heb je zuurstofplantjes/stengels waar ze aan beginnen te knagen/ peuzelen ?? { vaak na maanden nog dodelijke stofjes}

je kunt een wissel maken op ??? liter .{ weet je inhoud niet }
je kunt de bodem afhevelen {denk grind }

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 22 mei 2017, 17:27

Die koudeshock van koud leidingwater hebben ze juist nodig om te vervellen, werkt in d enatuur ook zo, dus je probleem is vrij simpel op te lossen: niet meer verversen met op temperatuur gebracht water, maar direct uit d ekraan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

elja

Bericht door elja » 22 mei 2017, 21:09

Ze zitten gewoon door het hele aquarium en lijken actief.
Een waterwissel met koud kraanwater lijkt me voor mn ringbandsnoekjes erg heftig?
Het probleem zou dan misschien in de zandbodem moeten zitten...zou het anders ook niet weten. Het rare is dat er ook garnalen zonder zo'n vlek rond wandelen. En ik zie iedere dag wel een paar vervellingen liggen.
zal me eens in gh verdiepen.. ik heb overigens geen zuurstofpompje maar mijn inziens wel genoeg oppervlakte beweging.
Jullie in ieder geval bedankt voor het mee denken!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 23 mei 2017, 10:46

Simpele vraag op jouw vraag: regent het in de natuur warm water?
M.A.W vissen en garnalen kunnen daar prima tegen, in de natuur kan het zelfs voorkomen dat het zo hard regent dat de temperatuur 5 graden daalt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WPT
Contacteer:

Bericht door WPT » 23 mei 2017, 12:39

Antoinette schreef:QR_BBPOST Simpele vraag op jouw vraag: regent het in de natuur warm water?
M.A.W vissen en garnalen kunnen daar prima tegen, in de natuur kan het zelfs voorkomen dat het zo hard regent dat de temperatuur 5 graden daalt.
Maar wel geleidelijk en niet in 1 klap dus als je koud ververst probeer het dan een beetje geleidelijk te doen, is mijn mening.
Gr. Wouter

Bekijk al mijn Nano Aquariums in het GEK foto topic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 23 mei 2017, 14:15

Dat gebeurd ook in 1 klap, al eens bekeken hoeveel water er valt in een regenseizoen? overigens in een aquarium als je met leidingwtaer direct uit d ekraan ververst dropt d etemperatuur maar hooguit 2 graden en in d ewinter een graad of 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 23 mei 2017, 15:45

.
zal me eens in gh verdiepen.. ik heb overigens geen zuurstofpompje maar mijn inziens wel genoeg oppervlakte beweging.

dit is voor ieders een eigen keuze ,maar in mijn ervaringen ,een must , hiermee pak je jou verdiepen al een stuk{je} weg :is goed

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 23 mei 2017, 15:50

WPT schreef:QR_BBPOST
Antoinette schreef:QR_BBPOST Simpele vraag op jouw vraag: regent het in de natuur warm water?
Maar wel geleidelijk en niet in 1 klap dus als je koud ververst probeer het dan een beetje geleidelijk te doen, is mijn mening.

bij koude wissels ,gaat het hooguit om 10 tot 30 % procentjes bij de meesten ,en donder je op 24 graden die 10 tot 30 % koud water zal het hoogstens 2 tot 3 graadjes kouder worden in de habitats
en das net genoeg om de vervel in werking te zetten bij die die er aan toe is :is goed :is goed

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

elja

Bericht door elja » 23 mei 2017, 17:13

Super! Dan volgende wissel koud en zuurstofpompje aansluiten!! Thanks!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 25 mei 2017, 12:16

Succes hiermee en laat even weten hoe het verder gaat.
Met een groet en een glimlach,
Kirsten

Van plan om iets te bestellen??? Kijk ook bij onze sponsoren!!!

2 en 3 november staat GeK weer met een stand op Vivarium. Komen jullie ook????

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

elja

Bericht door elja » 26 mei 2017, 10:21

Inmiddels zuurstofpompje en koude waterwissel gehad. De garnalen doen het verder prima maar nu zie ik er net toch weer een rondwandelen met zo'n streep :verdrietig
Op het oog lijkt hij verder gezond. Is hij al ten dode opgeschreven?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

elja

Bericht door elja » 29 mei 2017, 11:14

Goedemorgen allemaal!

Ik begin beetje radeloos te worden...zuurstof pompje draait..koude waterwissel gedaan maar toch bijna elke dag een dode garnaal. Opnieuw druppel test gedaan en in aquariumzaak...alle waardes zijn goed :grote pech! Dat is fijn maar ik weet gewoon niet meer waar ik het moet zoeken? Garnalen zijn actief, zien er goed uit maar kweken sinds paar weken ook niet meer. Het enige waar ik zelf aan dacht is dat ik week of zes geleden ringbandsnoekjes levend voer gegeven heb....het lijkt daarna te zijn begonnen of er zit iets in mijn aquarium dat toch minimaal gif afgeeft? Het zijn maar ideeën, ik hoor graag jullie mening!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Floris
Partner

Bericht door Floris » 29 mei 2017, 11:49

Als je levend voer had gegeven en dat was de boosdoener, had je waarschijnlijk ook plenaria in je bak gezien.
Kan het zijn dat jou snoekjes af en toe een hapje nemen van de garnalen?
:dansendebanaan :dansendebanaan :dansendebanaan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

elja

Bericht door elja » 29 mei 2017, 13:52

Daar heb ik uiteraard de laatste tijd extra op gelet, wat ik er van zie is dat ze elkaar totaal negeren.
Zelfs de jonge garnalen worden volledig met rust gelaten.
Als er een dode garnaal is, zijn er alleen garnalen in de buurt en zie ik daar ook nooit een visje bij.
De ringbandsnoekjes leven boven in het aquarium en de garnalen voornamelijk beneden.
Planaria nooit gezien inderdaad.
Maar een parasiet betekend altijd planaria?
Verder heb ik nog twee Otocinclus affinis, maar ook daar voorzover ik zie geen problemen.
Fijn dat je in ieder geval meedenkt! Dank je. :thumbsup

Mijn zoontje is helemaal fan van de garnaaltjes :shrimp en wil het liefst
een stel nieuwe aanschaffen omdat de groep zo aardig uitdunt.
Maar ik durf het nu niet aan.
We zullen nog even verder moeten speuren :knipoog

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 29 mei 2017, 14:05

Heb je er een thermometer in hangen? want de doe garnalen van de afgelopen dagen kan komen door een te warme bak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Matts

Bericht door Matts » 29 mei 2017, 14:06

De oorzaak voor vervellingsproblemen is vaak erg moeilijk te vinden. :pech
Vervellingsproblemen kunnen ook een symptoom zijn van een groter onderliggend probleem, een verzwakte garnaal heeft vaak een stuk meer moeite met vervellen.
De redenen van verzwakking kan natuurlijk heel uiteenlopen: ziekte, parasieten en andere plagen, waterwaarden, aquarium inrichting en misschien ook wel stress.

Is dit een recente ontwikkeling, sinds wanneer is dit aan de gang? Met andere woorden kweekten en vervelde ze vroeger wel zonder probleem?
Draait het aquarium al lang? Geen problemen met de bodem?
Hoe zijn je NH4+/NH3, No2, No3 en Po4 waarden?

Gebruik je watervoorbereider bij het verversen? Hier in België kan er al eens wat chloor in het water zitten, helpt ook eventuele metalen te neutraliseren.
In Nederland is het kraanwater misschien wel van iets betere kwaliteit, dus misschien helemaal niet noodzakelijk.
Maar het kan in ieder geval geen kwaad om dit toe te voegen, een beetje een baat het niet, schaad het niet verhaal.
en lost dat je probleem niet op, dan kan je er natuurlijk ook gewoon met stoppen.

Wat wordt er gevoerd? Misschien een te groot aandeel dierlijk materiaal?
Er zijn mineraal stenen en Chitine te koop in de handel, die worden vaak gebruikt om vervellingen te helpen.
Daarnaast zijn er natuurlijk ook andere producten waarvan wordt gesteld dat ze de vitaliteit en gezondheid bevorderen.
Catappa bladeren en/of extract heeft ook een positief effect op het water, de garnalen eten de bladeren ook erg graag.

Maar of die dingen ook werken is natuurlijk de vraag, kwestie van uitproberen vrees ik...
Groetjes, Matthias

Mijn bakje: Matt's Aqua 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

elja

Bericht door elja » 29 mei 2017, 14:47

Hartelijk bedankt voor jullie reacties!

De tempratuur is idd wat hoger 25.1 graden, verwarming staat afgesteld op 23.

Waterwaardes:
No3 10
No2 0
pH 7.1
kH 2.8
gH 6
Nh4 0
Nh3 0

Als voorbereider gebruik ik Nano wassersaufbereiter van Dennerle
Het aquarium draait nu 3 maanden en in de eerste weken ging het top.
Twee keer vrouwtje zwanger en de jongen doen het prima, groeien hard, daar zie ik ook geen uitval.
De vissen doen het overigens heel goed, geen uitval.
In de bak liggen vanaf het begin catappa bladeren.
Ik voer ze brandnetelsticks, komkommer, spinazie, Garnalen korrels van Sera en ze eten mee van de pleco tabletten van de algen eters.
De snoekjes voer ik stofvoer van Artemia en diepvries voer.
Ik voer niet dagelijks en ze zijn niet heel gek op de groentes.
Verder zit er een zandbodem in (achteraf misschien beter voor grint of ph verlagend kunnen kiezen?)
Weer een heel verhaal;-)
Ik ga eens kijken naar chitine dan!
Er is trouwens 1 steen in mijn aquarium waar ik aan twijfel, hij lijkt wat poreus....
Ook eens goed naar kijken...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Matts

Bericht door Matts » 29 mei 2017, 16:03

Erg raar dat de jongen het wel goed doen, misschien zijn de volwassen dieren simpelweg al een dagje ouder? Als er echt een groot probleem was zou ik verwachten dat de kleintjes ook sterven.

Je Kh is redelijk laag, indien je geen shrimp soil of andere actieve bodem hebt.
Is je kraanwater ook zo zacht? Zo'n kh zou in principe geen probleem mogen geven zolang je Ph mooi stabiel is.
In kweekbakken voor crystal reds en aanverwanten, waar er nog zachter water wordt gebruikt, word er vaak een mineraal steentje of mineraal balletjes toegevoegd.
Shirakura Mineral Stone en Mironekuton zijn er 2 die ik ken, tegenwoordig zijn er een stuk meer opties en ook vloeibare supplementen.
Chitine kan inderdaad ook helpen, maar geen van alle zijn ze wondermiddeltjes. Kwestie van uitproberen of het helpt, vrees ik.

De voeding lijkt me alleszins het probleem niet echt, lijkt me mooi gevarieerd.
Zandbodems willen wel eens dichtslibben zeker met een kleine korrelgrootte, maar met regelmatig onderhoud zou dat geen probleem mogen zijn.
Vuurtjes verlangen in principe geen Ph verlagende bodem hoor.

Je kan altijd een foto posten van de steen, stenen kunnen het water harder maken, maar gezien je gh en kh lijkt me dat niet meteen het probleem.
Groetjes, Matthias

Mijn bakje: Matt's Aqua 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 29 mei 2017, 17:11

Ik zou die middeltjes als watervoorbereider en dies meer, lekker laten zijn wat het is want het water van NL is de schoonste in de hele EU, je loopt best kans dat dat ook een oorzaak is (die middeltjes)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 29 mei 2017, 20:53

Tja ik zeg ook vervel problemen, dit kun je ook krijgen als ze juist te veel dierlijk eten krijgen, je zegt zelf dat ze de groente niet graag eten, kijk eens op de verpakking, staat daar ook dierlijke voeding bij ?
Dat kun je ondervangen door brandnetels te gaan plukken, kost niets en ze vinden het heerlijk + is het hartstikke gezond, ik weet dat je ook brandnetel sticks geeft, maar heel gek als ik mijn garnalen brand netel sticks geeft, heb ik altijd wel een dode garnaal de andere dag, kan puur toeval zijn hoor, maar is mij wel opgevallen.
Ik geef al mijn garnalen mineral uit een potje, die dag krijgen ze geen eten en gaan dan driftig op zoek. ook krijgen ze elke week na het verversen of bij vullen Mironekuton, ook deze zit in een potje en dan krijgen ze ook geen eten. je geeft ze wel veel verschillende dingen te eten, maar als ze het niet of nauwelijks eten word het voedsel aanbod karig.
Nog een dingetje, is pas bij mij gebeurt, heb je een stuk hout er in liggen, zo ja kijk dan even of die niet ligt te rotten, en soms kan je mos ook aan het rotten zijn, dat zie je niet aan de boven kant, tot je het er uit haalt, dan zie je pas de onderkant goed, en die is vaak rot, en dat stinkt zo lekker, maar goed die stoffen kunnen nooit goed zijn.
Je waarden zijn gewoon goed, dus ik zou het in het eten zoeken of het hout.
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

elja

Bericht door elja » 29 mei 2017, 21:33

Super bedankt weer voor alle reacties, echt heel fijn hoe er mee wordt gedacht :thumbsup
Hout heb ik er niet in dus ik ga me eens in de voeding verdiepen!
Ik hou jullie op de hoogte!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

elja

Bericht door elja » 29 mei 2017, 21:36

oh, nog 1 vraagje, brandnetels plukken, met handschoenen aan neem ik aan :knipoog maar dan?
Ik woon in een stedelijk gebied,is dat niet slecht ivm de vervuiling?
Moet je het voor koken?
Zal ook eens knoflook proberen, las dat dat ook goed was.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 29 mei 2017, 22:32

Brandnetels plukken in een stedelijk gebied is niet aan te raden nee, wie allemaal zijn uitwerpselen daar aan achterlaat wil je niet weten, beter kun je dan bij de sponsor van dit forum (onlineaquariumspullen) brandnetelsticks kopen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 31 mei 2017, 12:02

Ik ga eerdaags brandnetels plukken, in het bos en daar heb je gelukkig niet zoveel auto,s en mensen die hoog kunnen plassen :schateren
Het zijn niet altijd hondjes, mensen kunnen er ook wat van, sommige plekken waar veel mensen zitten te vissen bv, parkeer plekken Brrrr. mijn honden weten de mensen uit werp helaas goed te vinden, ben zelfs wel eens met spoed naar de DA gereden, mijn hondje was helemaal van de wereld, beestje was stoned, echt als een garnaal, het heeft uren geduurd voor dat ze weer normaal reageerde, is ook echt geen grapje, de hond kan er ook aan overlijden :shit
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 31 mei 2017, 15:08

Ja datsoort dingen hoor je wel vaker inderdaad, schijnt overigens met het grachtenwater in Amsterdam ook zo te zijn dat daar teveel sporen aan coke en andere narigheid in terug te vinden is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

elja

Bericht door elja » 03 jun 2017, 18:46

Hallo allemaal...daar zijn we weer.
Het lijkt stabiel op dit moment, nu al vier dagen geen uitval :dansendebanaan! De brandnetels vinden ze nog niet zo lekker..moeten ze erg aan wennen..haha
Gisteren zo blij voor t eerst in weken weer vrouwtje met eieren.
Maar nu weer een ander probleem...zag net dat de eitjes "los hangen". Sorry dat deze beginner jullie weer lastig val maar herkent 1 van jullie dit? Ik heb geprobeerd een foto te maken maar ze verstopt zich in de planten. Ik zal de foto toch sturen...misschien nog iets duidelijker.
Het is zo jammer...de kleintjes zijn zo gewenst :knipoog

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 03 jun 2017, 22:59

Los hangen ? Heeft ze niet gewoon heel veel eieren, dan lijkt het soms ook uit te puilen.
Brand netel kun je ook drogen, mischien dat ze het dan wel lusten.als ik een brandnetel blad in de bak doe, komen ze allemaal omhoog en hangen met zijn alle onderstboven.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

elja

Bericht door elja » 04 jun 2017, 00:18

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

elja

Bericht door elja » 04 jun 2017, 00:20

De foto is erg ingezoomd maar ik hoop dat je beetje kan zien wat ik bedoel....het is net of er geen vlies om heen zit...het hangt in een slinger

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

elja

Bericht door elja » 04 jun 2017, 15:12

En vanmorgen lag ze dood :verdrietig
Weet echt niet meer waar t nu fout gaat....
we houden niet veel over zo :schrik

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 04 jun 2017, 15:19

Dit kunnen nog allemaal na-effecten zijn, het wil niet zeggen dat er nu nieuwe problemen zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 05 jun 2017, 08:04

.
heb je zuurstofplantjes/stengels waar ze aan beginnen te knagen/ peuzelen ?? { vaak na maanden nog dodelijke stofjes}

heb deze vraag nog niet terug kunnen vinden ,of ikke moet dit nog niet gelezen hebben :ziek :ziek { in vraag op antwoord van 22 mei}

en zie op foto { een mogelijke dader} als deze nieuw aangekocht is bij een zaak met plantjes verkoop .
stengel planten kunnen heeeeeeeeeeeeeeeel lang nog giften{ gif} geven waar jij nu de weeen van hebt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

elja

Bericht door elja » 05 jun 2017, 16:21

Zou dat echt het probleem kunnen zijn? Heb dat altijd begrepen van cabomba...maar dit wist ik niet. Hrb m overigens bij opstarten gekocht in aquarium speciaalzaak. Het is een hardgroeier die regelmatig gesnoeid moet worden. Dan knikker ik m er direct uit :schrik ...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 05 jun 2017, 21:57

mijn kijk ,kan deze stengelplant ook vol gif zitten , beter is om deze stengelplanten niet nieuw aan te kopen
maar bij een aquariaan die deze al jaartjes heb groeien .

probeer er dan een stuk of stukje levermos in te houden
vinden de garnalen mooi en jij hebt meer kijkplezier , :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

elja

Bericht door elja » 05 jun 2017, 23:12

Thanks! Word direct verwijderd!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

elja

Bericht door elja » 06 jun 2017, 11:20

Heb dit plantje verwijderd maar nu hoorde ik net dat Anubias ook gevaarlijk kan zijn? Hier iemand die daar meer van weet?
Op dit moment bloeit hij bij mij zelfs, geen idee of dat wel goed is?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 07 jun 2017, 08:12

niet bevordelijk voor garnalen kweek of houden { volgens velen} .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 07 jun 2017, 08:55

Jurn heeft gelijk hoor, je moet echt oppassen met plantjes. kijk anders even op te koop, Antoinette heeft nog plantjes te koop en ik heb nog java mos en lever mos voor je, zeker weten dat er in onze plantjes geen gekke dingen zit en ik voeg ook nooit planten voedsel toe, volgens mij antoinette ook niet. Het is in ieder geval een stuk goed koper dan dat je weer allemaal nieuwe planten in de winkel moet aanschaffen.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 07 jun 2017, 10:49

Ik pm je even

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 04 sep 2017, 16:55

Anubias is geheel ongevaarlijk. Er gaan veel wilde verhalen over deze plant rond in de hobby, maar zijn niet juist!

Hoe gaat het nu met je garnalen?
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 04 sep 2017, 21:35

[quote="SchorpioenW"]QR_BBPOST Anubias is geheel ongevaarlijk. Er gaan veel wilde verhalen over deze plant rond in de hobby, maar zijn niet juist!

mag ik even inbreken ,en een vraag stellen , als een anubia op de een of andere manier z,n stengel/blad, gescheurd word ,komt er een sap vrij , is deze nu ongevaarlijk voor hobby ???.
ik weet niet anders,als dit gebeurt en garnalen eten op proeven deze soort van hars????? dat ze dit niet overleven . darmkanaal raakt verstopt en gaan hemelend liggen :heartbroken

zoiets heb ik gelezen op leerstofjes, en ook nog op een een beurs in een fabriek 2 jaar geleden te horen gekregen , vivarium lezing

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 05 sep 2017, 11:59

jurn schreef:QR_BBPOST
SchorpioenW schreef:QR_BBPOST Anubias is geheel ongevaarlijk. Er gaan veel wilde verhalen over deze plant rond in de hobby, maar zijn niet juist!
mag ik even inbreken ,en een vraag stellen , als een anubia op de een of andere manier z,n stengel/blad, gescheurd word ,komt er een sap vrij , is deze nu ongevaarlijk voor hobby ???.
ik weet niet anders,als dit gebeurt en garnalen eten op proeven deze soort van hars????? dat ze dit niet overleven . darmkanaal raakt verstopt en gaan hemelend liggen :heartbroken

zoiets heb ik gelezen op leerstofjes, en ook nog op een een beurs in een fabriek 2 jaar geleden te horen gekregen , vivarium lezing
Ik heb in vrijwel alle bakken anubias en breek regelmatig ook bladeren af. Ik zie nooit enig negatief effect.
Ook op andere sites heb ik gelezen dat dit een hardnekkig idee is, wat dus niet klopt.
(net zoals het hoge ijzergehalte van spinazie. Dat is ooit gebaseerd op een foute aflezing van een apparaat. Komma verkeerd gezet :knipoog )
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 05 sep 2017, 14:58

Het zijn wel vaak erg leuke planten, de anubias. Denk wel dat je uit moet kijken als hij net zoals andere planten bespoten is.
zou misschien kunnen dat de plant dit opslaat en dat daar dit verhaal van komt.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 06 sep 2017, 15:57

Zou je best gelijk in kunnen hebben Bindi! Anubias-soorten kan je ook heel goed boven water kweken. En dan moet hè ze bespuiten om mooi te houden.
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

gpatton

Re: problemen met vuurgarnalen

Bericht door gpatton » 11 feb 2019, 12:56

Bindi schreef:
29 mei 2017, 20:53
Tja ik zeg ook vervel problemen, dit kun je ook krijgen als ze juist te veel dierlijk eten krijgen, je zegt zelf dat ze de groente niet graag eten, kijk eens op de verpakking, staat daar ook dierlijke voeding bij ?
Dat kun je ondervangen door brandnetels te gaan plukken, kost niets en ze vinden het heerlijk + is het hartstikke gezond, ik weet dat je ook brandnetel sticks geeft, maar heel gek als ik mijn garnalen brand netel sticks geeft, heb ik altijd wel een dode garnaal de andere dag, kan puur toeval zijn hoor, maar is mij wel opgevallen.
Ik geef al mijn garnalen mineral uit een potje, die dag krijgen ze geen eten en gaan dan driftig op zoek. ook krijgen ze elke week na het verversen of bij vullen Mironekuton, ook deze zit in een potje en dan krijgen ze ook geen eten. je geeft ze wel veel verschillende dingen te eten, maar als ze het niet of nauwelijks eten word het voedsel aanbod karig.
Nog een dingetje, is pas bij mij gebeurt, heb je een stuk hout er in liggen, zo ja kijk dan even of die niet ligt te rotten, en soms kan je mos ook aan het rotten zijn, dat zie je niet aan de boven kant, tot je het er uit haalt, dan zie je pas de onderkant goed, en die is vaak rot, en dat stinkt zo lekker, maar goed die stoffen kunnen nooit goed zijn.
Je waarden zijn gewoon goed, dus ik zou het in het eten zoeken of het hout.
merk ik ook met brand netel sticks huis merk van online aqua spullen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Hospitaal en medicijnen”