Veel garnalen dood en heeel snel dood

Heb je zieke garnalen of kreeften? Plak onderstaande vragen in je 1e bericht en beantwoord er zo veel mogelijk. Dan kan er nog sneller hulp geboden worden.
  • 1. Wat zijn de waterwaarden? pH: ,GH: ,KH: ,NO3 : ,NO2: ,CU(koper): ,PO4(fosfaat):
    2. Hoeveel liter inhoud heeft het aquarium? Heb je recent een waterwissel gedaan en hoeveel, hoe vaak wordt er water ververst?'
    3. Heb je nieuwe planten aan het aquarium toegevoegd?
    4. Heb je nieuwe dieren aan het aquarium toegevoegd?
    5. Heb je recent medicatie aan het water toegevoegd of anti algen/slakkenmiddel?
    6. Heb je vloeibare plantenvoeding aan je water toegevoegd?
    7. Gedragen de garnalen zich anders? Zitten ze boven in het aquarium, zijn ze sloom, zwemmen ze vreemd, hebben ze een andere kleur?
    8. Belucht je het water met behulp van een bruissteen?
    9. Heb je nog loodjes of potjes met vezel om de planten zitten, of andere soorten metaal in het water?
    10. Aantal dieren en hoeveel van elke soort zitten er samen in het aquarium?
    11. Wat voer je, en hoe vaak?
    12, Hoe lang draait de bak al?
    13, Wat is gemiddeld de leeftijd van de dieren?
    14, Wat is de watersamenstelling? Puur leidingwater, gemengd water, regenwater, osmosewater?
ALS JE 1 VAN DE VRAGEN 2 t/m 7 MET JA HEBT BEANTWOORD, VERVERS DAN DIRECT 50-80% VAN HET AQUARIUMWATER EN VOEG EVENTUEEL SPECIALE WATERBEREIDER TOE, GESCHIKT VOOR GARNALEN EN KREEFTEN, BIJV. VANYA OF VAN DENNERLE. DE BELUCHTING VAN HET WATER HOOG ZETTEN.
Halsiemp3

Bericht door Halsiemp3 » 11 jul 2017, 22:33

Goede avond,
Ik word een beetje wanhopig van mijn garnalenbak.
De garnalen vallen om met meerdere tegelijk.
Ben van over de 100 naar +/- 15 gegaan.
Het is een dennerle scapers van 50L
Met Ada aquasoil bodem
Het aquarium draait al vanaf januari.
Planten alleen hc (hemianthus) en dwergnaaldgras.
En 4 dragon stones.

De garnalen lijken een hele snelle dood te hebben heb een aantal garnalen gevonden die gewoon nog rechtop stonden.
De garnalen zien er heel erg doorzichtig uit.
Maar er liggen wel vellen in de bak
Zijn bijna niet te zien verstoppen zich en zijn totaal niet actief en eten niet.
Heb gisteren 80% water ververst. Mijn garnalen zitten op osmose water tot 200 microsiemens aangemaakt met beeshrimp mineral.

Wat heb ik al gedaan.

* Water laten testen bij aquariumwinkel kan er Niks aan vinden mijn eigen tests zijn over datum
Dus voor zekerheid daar laten testen.

* Heb een oxydator toegevoegd was bang dat Miss door de warmte zuurstof gebrek had.

* pomp vervangen door een aquael mini pad meer stroming.

* 80% waterwijzen

* behandeling met bactopur.

* CO2 paar dagen heel laag gezet.

* gestopt met plantenvoeding van dennerle scapers green.
Aantal dagen.

Niks heeft geholpen iemand nog tips of ideeen wat ik zou kunnen doen word er wanhopig van zit nog amper leven
In aquarium maar kan er in deze toestand ook niets mee aanvullen. Als iemand nog tips heeft ga ik dit morgen laten testen bij aquarium speciaalzaak.

Mvg Nick

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 11 jul 2017, 22:48

wat voor garnalen ?

zo te lezen lijkt het mij een bacteriele iets als ze allemaal wit worden ??

en vaak is dit het einde van groep .

deze belevenis op houden heb ik hier ook gehad
en soms gebeurt het hier nog, vele GEK leden durven of tikken liever niet over deze gebeurtenissen op houden
en vertrekken of knijpen ertussen uit als lid ,,,,,,,,,,,,,,,,, of ze beginnen weer met virus garnaal .

p.s kocht jij je osmose water niet bij een glassenwasser ?????
misschien bij een,, ja antwoord ,zit daar een probleem ??

ikke ga even in de geschiedenis zoeken , het regent toch buiten :is goed
en zal proberen deze reactie van toen te plaatsen

heb osmose aperaatje weer in heden gezet
en zie daar een reactie van jou op osmose

ben bang dat ik gelijk heb op botsende bacterieen infectie,s

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Halsiemp3

Bericht door Halsiemp3 » 12 jul 2017, 05:41

Het gaat om crystal red garnalen.
Lijkt me sterk dat het in de osmose water zit.
Aangezien er een installtie staat waar je u tegen zegt en die maximaal onderhouden word.

Ben ook bang voor een bacterie en ben indd bijna gele groep kwijt.
Enige voordeel is dat ik dan compleet over kan stappen optaiwanbee zonder extra bak erbij maar baal hier toch ook wel flink van gaat al jaren goed

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 12 jul 2017, 07:00

Halsiemp3 schreef:QR_BBPOST Het gaat om crystal red garnalen.
Lijkt me sterk dat het in de osmose water zit.
Aangezien er een installtie staat waar je u tegen zegt en die maximaal onderhouden word.

Ben ook bang voor een bacterie en ben indd bijna gele groep kwijt.
Enige voordeel is dat ik dan compleet over kan stappen optaiwanbee zonder extra bak erbij maar baal hier toch ook wel flink van gaat al jaren goed

bij die installatie gaan ze dus elke week, in de opslag {binnenkant tanks} om de aanslag van bacterieen weg te halen ??

dan zal ik toch uitkijken om de taiwanners op zo,n manier te houden , deze zijn ietwat gevoeliger op wat er nu MOGELIJK de oorzaak kan wezen .

hoop dat er meerdere reactie,s komen op jou vraag met ,,beetje wanhoop.. en een andere oorzaak hebben die te behandelen is .

ik denk dat die maximale onderhoud ,aan de binnenkant minimaal word schoongemaakt op vieze randjes .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 12 jul 2017, 11:56

Ik zou echt nooit mijn osmose daar halen, net wat Jurn schrijft, je weet nooit wat ze gedaan hebben. ik hou het liever zo veel mogelijk zelf in de hand.
als ik je raad mag geven, koop zelf een osmose apparaat, en dan nog voor dat je er Taiwanbee in gaat doen.
Ook je bak met bacterie spul behandelen als je op nieuw opgaat starten, doe ik altijd als er een nieuwe groep in komt. laat het lekker 3 dagen pruttelen, wel met filtertje er in, die heb ik liggen voor dit soort dingen, gewoon goedkoop dingetje, dan je bak goed schoon maken en op nieuw inrichten, is altijd goed gegaan.
en nu heb je ook misschien wel te veel van het goede in je bak, ik doe nooit een oxidator in een bak waar al genoeg stroming in zit, dan krijg je veel te veel zuurstof in je bak, nog erger ik heb ze niet eens.
Laat je co2 eens helemaal uitstaan, dus niet voor een paar dagen, ik heb het idee dat het nu echt te veel is, overdaad. begrijp je wat ik bedoel ?
ik heb geen co2 en geen oxydator in geen van mijn bakken zitten, wel heb ik mijn filters allemaal met uitstroom buisje boven water hangen, water klettert er in en de hele bak zit vol lucht belletjes, plantjes doen het prima en de garnalen ook, ik zeg niet dat jij dit ook moet doen hoor, ik vertel nu alleen hoe ik het doe. misschien heb je er iets aan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpmaster
Partner

Bericht door Shrimpmaster » 12 jul 2017, 13:22

De enige keer dat ik in no-time een groepje garnalen om zeep heb geholpen was door teveel co2. Ik zeg niet dat het niet kan, maar ben er zelf helemaal mee gestopt. Ook zonder Co2 is een mooie bak mogelijk is mijn ervaring.
Verder is 80% waterwissel ook geen pretje voor ze, alleen als er echt nood is zou ik dit doen, maar als je geen nitriet meet dan hoeft dit in principe niet.

Verder kan ik zo snel geen oorzaak vinden in jouw verhaal. Zou inderdaad wat Bindi zegt, even helemaal je CO2 uitschakelen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Halsiemp3

Bericht door Halsiemp3 » 12 jul 2017, 16:25

CO2 is nodig voor de hc ( hemianthus callitrichoides cuba) in de bak zit en dag is ook altijd goed gegaan zit een continutest in.
Ik zal eens gaan kijken voor een eigen osmose setof even informeren of aquariumwinkel het ook verkoopt.
Aangezien ik juist met eigen set bang ben
Dat het niet ideaal onderhouden word.
Maar nu je het zo zegt van die grote tanks zit daar ook wel wat in.

Wat ik begrijp kan er nooit teveel zuurstof in je water zitten? Of zit ik hier mis??
En heb ik juist niet heel veer rimpels aan oppervlak om CO2 zo zuinig mogelijk te gebruiken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 12 jul 2017, 21:35

teveel zuurstof op co2 heb je zo , dan nemen de visjes en garnalen een hap en gaan liggen {als ikke lees ,weinig oppervlakte stroom om co2 te houden}
denk toch dat de oorzaak bij die tanks aan de binnenkant zit , vraag daar eens of ze deze spoelen ,en zoja waarmee???? [ want ikke lees ze worden wit /vaak bacterieen botsende probleem , niet te verhelpen}
beter is om eigen water met een osmoseaperaatje te maken . kost geen drol en je hebt weer lol {hopelijk } { sponsor met mooie aanbod }op die tank met nette filteringen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Halsiemp3

Bericht door Halsiemp3 » 12 jul 2017, 21:41

CO2 is geen zuurstof??? Dus juist om sowieso genoeg zuurstof te houden heb ik oxydator erbij gedaan maar de continu test is groen dus niet gevaarlijk en die ververs ik geregeld.

Ik heb zojuist info gevraagd bij aquashop wat osmose water daar kost om aquarium zo snel mogelijk te kunnen verversen. En ben me aan het verdiepen in eigen osmose setje maar zijn er ook aardig wat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 12 jul 2017, 22:03

Halsiemp3 schreef:QR_BBPOST CO2 is geen zuurstof??? Dus juist om sowieso genoeg zuurstof te houden heb ik oxydator erbij gedaan maar de continu test is groen dus niet gevaarlijk en die ververs ik geregeld.

Ik heb zojuist info gevraagd bij aquashop wat osmose water daar kost om aquarium zo snel mogelijk te kunnen verversen. En ben me aan het verdiepen in eigen osmose setje maar zijn er ook aardig wat.
co2 zie ik bij garnalen en visjes als een soort van zuurstof geven ,die ze doen slapen bij teveel binnen happen
co2 hoort bij planten bakken en niet bij vis en garnaal .{ niet verkeerd lezen , bedoel het in goede vorm te zetten}

kunnen co2 en oxidator vloeistof elkaar wel verdragen ??? qua gasvormingen .{ zelf geen idee hierover ,maar weet dat blonderings vloeistof rare reactie,s kunnen geven op bepaalde stofjes }

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Halsiemp3

Bericht door Halsiemp3 » 13 jul 2017, 23:26

Vandaag osmose gehaald in aquarium winkel.
Viel me vies tegen wat voor kwaliteit dat was.
Heb water thuis getest met een tds meter en kwam uit op een US van 260 :schrik.

Maar heb jullie advies opgevolgd en heb gelijk een osmose apparaat besteld
Deze is het geworden:

https://www.osmoseapparaat.nl/osmoseapp ... meter.html

Mensen met ervaring met dit osmose apparaat en/of tips??

Om even terug te komen op jouw verhaal ik heb juist een oxydator gehaald omdat ik het toch geregeld tegen kwam bij vooral kwekers.
En had zoiets te veel zuurstof kan je nooit hebben.

Ondertussen vandaag een telling gedaan en welgeteld nog 4 garnalen over :ikworddaarmoevan.

Ben bang dat deze het ook niet gaan overleven en dan maar eens volledig opnieuw opstarten met mijn eigen osmose water :)

Bedankt voor jullie adviezen en zoals jullie zien heb er ook nog wat mee gedaan :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 14 jul 2017, 09:17

Nee geen ervaring met deze, wat een dure jo, ziet er wel mooi uit, dat dan weer wel :hihi
Laat je nog weten hoe je nieuwe opstart is gegaan ?
en zeker altijd fijn als mensen wat met je adviezen doen :knipoog

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 14 jul 2017, 09:17

[quote="Halsiemp3"]QR_BBPOST Vandaag osmose gehaald in aquarium winkel.

Mensen met ervaring met dit osmose apparaat en/of tips??

Om even terug te komen op jouw verhaal ik heb juist een oxydator gehaald omdat ik het toch geregeld tegen kwam bij vooral kwekers.
En had zoiets te veel zuurstof kan je nooit hebben.

Ben bang dat deze het ook niet gaan overleven en dan maar eens volledig opnieuw opstarten met mijn eigen osmose water :)

heb je dat osmose water van die wasser voor ramen ??
als jij met tds meet geeft deze dan in us jou gemeten 260 . of moet je deze nog x vermenigvuldigen ?? tds/ppm meten volgens mij anders als , een us meter .laatste meter geeft gelijk us waarde

osmoseaperaat is wel goeie , goedkopere was ook goed genoeg geweest .
even ophangen en altijd rechtop wegzetten bij niet ophangen .
eventjes kwartiertje laten indraaien , en daarna heb jij mooie schone water van , vaak 19 us . met usmeter

denk dat je gelijk hebt met groepje van 100 naar 15 , en nu nog 4 .
straks alles goed schoonmaken om botsende te voorkomen bij je nieuwe aankoop op garie,s

oxidators worden bij kwekers en houders gezet die zonder co2 werken , en weet niet of co2 en vloeistofje van deze in %%%% vloeistof elkaar kunnen verdragen .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Halsiemp3

Bericht door Halsiemp3 » 14 jul 2017, 10:53

Wat ik heb gelezen zou met een di filter erbij de US 0 moeten zij dus echt puur water.

De osmose die ik altijd kocht bij glazenwasser was 6us
Aquarium winkel 260 is zelfde meter.
Dat lijkt me ook niet al te best water

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 14 jul 2017, 11:12

die aquarium winkel mag ook zijn spullen wel eens na kijken. dit is ook de reden dat ik zelf een osmose apparaat heb gekocht. dat is heel mooi hoor, dat je dan je Us op 0 krijgt.
Ik kocht ook in het begin van de hobby osmose bij de winkel en ik snapte helemaal niet waar om mijn garnalen dood gingen, tot ik de Us ging meten, die was echt hoog, leek wel of ze zo aardig waren geweest om hem alvast voor mij aan te maken :schateren
als je Co2 voor je plantjes wilt gebruiken, zet hem dan op de laagste stand, dan kun je kijken wat je garnalen doen. als ze sloom gaan worden of de bak uit willen, dan weet je dat je een stapje terug moet met de Co2. Ik begrijp je reden van de oxidator, maar probeer eens met wat meer water beweging bv uitstroom je oppervlakte water, wat meer te laten bewegen, dan krijgen ze ook zuurstof, en ik weet dat je dan bang bent dat je Co2 het water uit gaat, maar daar zul je een tussen weg in moeten vinden. Ik heb allemaal makkelijke planten, speciaal zo gekocht, maar als je wat specialere soorten hebt dan begrijp ik wel wat je bedoeld met de Co2, sommige planten doen het dan gewoon beter. als ik jou was, is maar een tip hoor. zou ik eerst alles in balans proberen te krijgen, met een zo laag mogelijke co2. en pas nieuwe garnalen er in doen als je zeker bent, vergeet overigens niet dat Taiwan bee nog gevoeliger is dan cr.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 14 jul 2017, 11:34

Halsiemp3 schreef:QR_BBPOST Wat ik heb gelezen zou met een di filter erbij de US 0 moeten zij dus echt puur water.

De osmose die ik altijd kocht bij glazenwasser was 6us
Aquarium winkel 260 is zelfde meter.
Dat lijkt me ook niet al te best water
hier heb je gelijk een mooie vorm van verschillende osmose watertjes

die van 6 us is een nette . maar die opslag in tank is in mijn ogen een boosdoener op jou uitval
die van 260 us is niet goed op uitdruppelen offfffffffff hij heeft deze al op waarde,s gezet ?? of een te oude opslag ??
bij mij komt het osmose water met 19 us in de tonnetjes bij uitdruppelen
bij jou moet het op 0 zijn ?? lijkt mij sterk , bijna zuur accu water :schateren :schateren
bij mijn garnalen vrind uut zuidlaren 50 km verderop krijgt zijn us op 10 ,op zijn us metertje

ook dit is weer regionaal , krijg ik met us waarden van 580 uit de kraan ,een us van 19 terug
krijgt vrind met us 380 uit de kraan , een us van 10 terug
en we hebben dezelfde osmose aperaten tegelijk gekocht en in gebruik genomen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Halsiemp3

Bericht door Halsiemp3 » 14 jul 2017, 11:36

Ja dat mogen ze zeker wel eens na gaan kijken.
De CO2 staat al heel laag vandaar dat er ook bijna geen geen beweging is op oppervlakte om dat minimale er nog in te houden.

Denk niet dat het perse aan het CO2 ligt wat je hebt totaal niet het idee dat ze de bak uit willen heb ik aan het begin van de hobby wel eens per ongeluk
Gehad.
Maar ze lijken ter plekken neer te storten heel snelle dood.

Van de taiwanbee ben ik op de hoogte heb ze al eerder gehad en dat ging toen goed maar op gegeven moment nam de cr red en black
Het over aangezien ik bijna alleen mannen had.

Wat betreft het opnieuw indraaien en afwachten ben ik inderdaad van plan.
Zag dat er nog 1 garnaal in zwemt een jonkie zodra osmose apparaat binnen is ga ik van de week alles eruit halen en opnieuw in laten draaien :geschrokken :verdrietig

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Halsiemp3

Bericht door Halsiemp3 » 14 jul 2017, 11:41

Jurn,
Tijdens het verdiepen in osmose apparaten kwam ik erachter dat je meerdere fases hebt die ik nu heb gehaald gaat over 4 fases en leuke extra na elke fase zit een tds meter hahaha ben benieuwd.
Als laatste filter zou hij nog over een soort van hars gaan wat ik gelezen had en dan moet het nagenoeg 0 wezen.
En dan kan ik hem
Mooi aanvullen met mijn eigen mineralen :)

Zodra ik hem in gebruik heb zal ik hierop terug komen en even meten wat ik meet.

En wat betreft het osmose van aquariumwinkel zal ik volgende keer als ik er ben nogmaals vragen naar hun
Meting.
Dat hij al aangemaakt is lijkt me sterk vond de ph ook aan de hoge kant 7,4.
De rest heb ik niet gemeten maar lijkt
Bijna of ik 2 jerrycans met kraanwater heb gekocht.
Of dat de stagiaire Iets niet goed heeft gedaan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpmaster
Partner

Bericht door Shrimpmaster » 14 jul 2017, 13:51

Halsiemp3 schreef:QR_BBPOST Vandaag osmose gehaald in aquarium winkel.
Dat is echt slecht, is hetzelfde als naar de knollenboer gaan en thuis komen met een kist citroenen :knipoog

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Halsiemp3

Bericht door Halsiemp3 » 15 jul 2017, 16:58

Vandaag het osmose apparaat binnen gekregen.
En meteen geïnstalleerd
Staat momenteel te spoelen voor de eerste keer.
De eerste gemeten waarde is veel belovend.
De osmose water wat er nu uitgekomen is
US = 1
Ppm = 0
Tot nu toe allemaal goed :D als ik dat had geweten had ik er eerder 1 aangeschaft dacht altijd dat het een heel gedoe was om te installeren.

Hier de foto zoals hij in de garage hangt.
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 15 jul 2017, 17:49

Hangt zo prima, ik heb die van mij op deze manier in berging hangen, met 1 slang in het afvoer putje en 1 slang voor het osmose water. Het lijkt vaak moeilijker dan het is, dit komt omdat je dan onzeker bent van je eigen kunnen. dat had ik in ieder geval wel heel erg, dat leer ik nooit. en wat een gedoe zeg :schateren en nu draai ik mijn hand er niet meer voor om.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Halsiemp3

Bericht door Halsiemp3 » 15 jul 2017, 18:12

Ben opzich handig genoeg ik had alleen altijd het idee continu filters vervangen enzo.
En continu slang erop slang eraf.
Maar dat valt wel mee gelukkig
Maar kwam bij praxis handige splitter tegen moet zeggen ideaal zo!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 15 jul 2017, 18:42

Afbeelding[/quote]

das veeeeel beterder dan die frofi met opslag

nu ben jij de beheerder van een prima geinstaleerde osmose opslag ,,,,,,,,,, opslag in cane,s met een kraantje voor consumenten op camping,s zijn het beste
heb jij deze of ga je kijken naar deze cane,s van 10 hele liters .

op deze kraantje past weer een slangetje waar je de op waardes gemaakte osmose water ,weer langzaam kan gaan druppelen naar jou habitatje die op ververs staat
deze kraantje kan je regelen namelijk , op volle toeren of op lage instroom :hihi :hihi

zie mijn 4 laatste zinnen als een idee , het is geen moeten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Halsiemp3

Bericht door Halsiemp3 » 15 jul 2017, 18:47

Heb al 2 jerrycans van 25 liter die alleen maar voor aquarium zijn gebruikt.
En daarmee hevel ik hem vaak over indd het aquarium in.

Mvg Nick

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 15 jul 2017, 18:49

[quote="Halsiemp3"]QR_BBPOST Heb al 2 jerrycans van 25 liter die alleen maar voor aquarium zijn gebruikt.
En daarmee hevel ik hem vaak over indd het aquarium in.

:tapup :tapup , en de tijd nemen op indraai na verschonen na deze rare uitvallende groep .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Halsiemp3

Bericht door Halsiemp3 » 15 jul 2017, 18:52

Gaat morgen nog 1 keer in de ververs met eigen water.
En daarna paar weken indraaien met de overgebleven 3 garnalen haha

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Halsiemp3

Bericht door Halsiemp3 » 15 jul 2017, 22:55

1e jerrycan is zojuist vol.
Een US van 2 uiteindelijk :) morgen maar aan de bak inaquarium

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 17 jul 2017, 15:23

En hoe gaat het nu met de garnalen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Halsiemp3

Bericht door Halsiemp3 » 17 jul 2017, 15:29

Gisteren onverwachts verhinderd nu bijna thuis en dan aan de gang met aquarium :)
Er leven er nog 2 :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 17 jul 2017, 15:30

Antoinette schreef:QR_BBPOST En hoe gaat het nu met de garnalen?
zijn nog maar 2 :verdrietig :verdrietig :verdrietig

hij gaat opnieuw met virus garnaal . :dansendebanaan :dansendebanaan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 17 jul 2017, 15:39

Dat is balen zeg dat je er nog maar 2 over hebt.
Gelukkig geef je het niet op want de garnalenhobby is zoveel meer dan alleen wat kleurtjes in een glazen bak.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Halsiemp3

Bericht door Halsiemp3 » 17 jul 2017, 23:53

Nee is ook beetje de uitdaging van de hobby is meer dan balen maar nu kan ik wel met bijna alleen maar taiwanbee starten zonder er een bak bij te hoeven nemen.

Het water is inmiddels weer gevuld duurde wederom langer dan geplant schoot uit met de gh+ dus die was gelijk rond de 400 microsiemens dus kon nieuw warer aanmaken grrrrr.

Nu draait de bak weer en warer is compleet vers.
Ph was alleen vrij laag 5.3 even kijken wat hij morgen doet.
En een microsiemens van 230us
De garnalen zitten nu nog even in tijdelijke kom zodat ik eerst morgen nog even het water kan nameten.

Hopen op een mooi en goed begin nu eerst maar eens slapen wekker gaat weer over 5 uurtjes maar moest het mlaaar hebben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 18 jul 2017, 09:18

Herkenbaar dat je nog even gauw iets af wil maken voordat je gaat slapen, ik vind slapen ook één van d eminst nuttige dingen in het leven :hahah

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Halsiemp3

Bericht door Halsiemp3 » 19 jul 2017, 14:10

Helaas is 1 garnaal overleden in de schaal tijdens de overnachting lijkt niet door vervelling te zijn gekomen.
Dus er zit nu nog 1 hele jonge garnaal in het aquarium.
En die lijkt het tot nu toe naar zijn zin te hebben.
Is behoorlijk actief waar ze eerst zeer langzaam waren.
Nu laat ik de bak lekker met rust op verversen na.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 19 jul 2017, 14:50

Wat ga je doen als d ebak stabiel blijft? een nieuwe groep toevoegen van dezelfde soort of overstappen naar een ander soortje?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Halsiemp3

Bericht door Halsiemp3 » 19 jul 2017, 14:57

Dan ga ik een groep toevoegen pure Taiwanbee zonder F1.
Heb altijd al een taiwannerbak gewild heb al eerder Taiwan gehad maar op gegeven moment na jaren namen de cr red en black het over

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 19 jul 2017, 16:34

Halsiemp3 schreef:QR_BBPOST Dan ga ik een groep toevoegen pure Taiwanbee zonder F1.
Heb altijd al een taiwannerbak gewild heb al eerder Taiwan gehad maar op gegeven moment na jaren namen de cr red en black het over

goed je waarde,s in de gaten houden
en zorgen dat je die indraai in acht neemt .
beter een 4 week te lange indraai ,, dan straks je ietwat duurdere taiwanners naar de mallemoer

p,s blijft die bodem bestaan ?? KAN de ziekte heersen die deze groep naar vadertje lief heb gezonden

lukt het om net zo,n mooie foto van osmoseaparaat ,,,,,,,,,,,,,,,, te zetten van de bak in,t geheel ,ook de plantjes???
Laatst gewijzigd door jurn op 19 jul 2017, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Halsiemp3

Bericht door Halsiemp3 » 19 jul 2017, 16:39

Ja ga nu inderdaad opnieuw indraaien.
De bodem is het enige wat ik niet heb vervangen.
Zit een Ada aquasoil bodem in van januari vond ik beetje zonde nu al te vervangen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 19 jul 2017, 16:45

Halsiemp3 schreef:QR_BBPOST Ja ga nu inderdaad opnieuw indraaien.
Zit een Ada aquasoil bodem in van januari vond ik beetje zonde nu al te vervangen.
aiiiii aiiiii aiiiii , gevaarlijk ,gevaarlijk ...
je kunt het proberen , tis inderdaad een behoorlijke uitgave ,, maar om er zeker van te zijn om die dure taiwanners erop te houden
deed ikke een nieuwe zetten .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Halsiemp3

Bericht door Halsiemp3 » 19 jul 2017, 16:53

jurn schreef:QR_BBPOST
Halsiemp3 schreef:QR_BBPOST Ja ga nu inderdaad opnieuw indraaien.
Ja klopt het is inderdaad een gokje maar ten eerste een flinke inverstering aangezien me planten nu al zoon klap hebben gekregen en als ik ze dan weer over ga zetten hou ik ook geen plant meer over ben ik bang

aiiiii aiiiii aiiiii , gevaarlijk ,gevaarlijk ...
je kunt het proberen , tis inderdaad een behoorlijke uitgave ,, maar om er zeker van te zijn om die dure taiwanners erop te houden
deed ikke een nieuwe zetten .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 19 jul 2017, 17:32

yep, openings zin ,,ik word een beetje wanhopig ,,, ook hier heb ik deze ? foutjes gemaakt in beginnende fase met garnalen
succes met opstart ,en blijven posten op vraagjes :five :five

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 19 jul 2017, 17:45

Ben er erg benieuwd naar hoe dit verder gaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Halsiemp3

Bericht door Halsiemp3 » 19 jul 2017, 19:07

Zal wel blijven posten hoe het gaat antoinette.

Jurn was het maar beginnersfouten doen het ondertussen al weer 4 jaar garnaaltjes.
Maar sommige dingen kan je helaas niks aan doen heb ik ondervonden :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 19 jul 2017, 21:05

Halsiemp3 schreef:QR_BBPOST Zal wel blijven posten hoe het gaat antoinette.

Jurn was het maar beginnersfouten doen het ondertussen al weer 4 jaar garnaaltjes.
Maar sommige dingen kan je helaas niks aan doen heb ik ondervonden :)

blijven dan toch beginnersfoutjes , overkomen de meeste houders met garnalen , alleen zeggen ze het niet zoals jij wel durft :tapup .

zo heb je mooie groep , zo zie je ze verdwijnen :verdrietig :verdrietig

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Halsiemp3

Bericht door Halsiemp3 » 19 jul 2017, 21:22

Ja voor het zelfde geld gad iemand een oplossing gehad en had ik meer garnalen kunnen redden.
Zelfde als het osmose had er niet snel aan gedacht dacht er goed aan te doen met prof installatie van hun.
Al doende leert men :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 19 jul 2017, 22:09

Halsiemp3 schreef:QR_BBPOST Ja voor het zelfde geld gad iemand een oplossing gehad en had ik meer garnalen kunnen redden.
Zelfde als het osmose had er niet snel aan gedacht dacht er goed aan te doen met prof installatie van hun.
Al doende leert men :)
die oplossing heb je nu hopelijk gekregen ,
en na die 4 jaartjes met garie,s KUNNEN er nog wel meer rare dingetjes gebeuren , al hopen we dat niet als virus dragers :blij en :knipoog zegend

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Halsiemp3

Bericht door Halsiemp3 » 07 aug 2017, 22:05

Hier een kleine update.
Uiteindelijk heeft maar 1 garnaal het overleeft :(
En die doet het nog steeds heeft een eigen kasteel.
Het aquaorium is weer aardig groen aan het worden gaat den goede kant op.
Hij is nog steeds lekker aan het indraaien en aan het groeien :)
Alleen nu ruzie met de algen maar laat voorlopig gewoon nog lekker ff draaien.
Aquarium staat er momenteel zo bij.

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 07 aug 2017, 22:13

Algen zijn vrij simpel op te lossen door er wat snelgroeiers in te gooien (hoornblad bijv.)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Halsiemp3

Bericht door Halsiemp3 » 07 aug 2017, 22:18

Ja alleen probleem is aquarium in een dennerle scapers 50l dus niet zo hoog.
ga morgen even mijn led controller wat meer dimmen op 80% zetten.
Lees overal dat dat ook beter helpt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 08 aug 2017, 08:33

hij ziet er heel leuk uit zo, met de mooie bodem plantjes. je moet in het begin niet te lang belichten, ik begin altijd met 3 uur licht en ga dan langzaam langer licht geven met dat de bak indraait, geen alg te zien.ook de ruiten blijven schoon hoef maar 1 keer per 2 maanden mijn ruiten schoon te maken en dan komt er nog haast niks af.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Hospitaal en medicijnen”