Ik snap gedrag niet

Heb je zieke garnalen of kreeften? Plak onderstaande vragen in je 1e bericht en beantwoord er zo veel mogelijk. Dan kan er nog sneller hulp geboden worden.
  • 1. Wat zijn de waterwaarden? pH: ,GH: ,KH: ,NO3 : ,NO2: ,CU(koper): ,PO4(fosfaat):
    2. Hoeveel liter inhoud heeft het aquarium? Heb je recent een waterwissel gedaan en hoeveel, hoe vaak wordt er water ververst?'
    3. Heb je nieuwe planten aan het aquarium toegevoegd?
    4. Heb je nieuwe dieren aan het aquarium toegevoegd?
    5. Heb je recent medicatie aan het water toegevoegd of anti algen/slakkenmiddel?
    6. Heb je vloeibare plantenvoeding aan je water toegevoegd?
    7. Gedragen de garnalen zich anders? Zitten ze boven in het aquarium, zijn ze sloom, zwemmen ze vreemd, hebben ze een andere kleur?
    8. Belucht je het water met behulp van een bruissteen?
    9. Heb je nog loodjes of potjes met vezel om de planten zitten, of andere soorten metaal in het water?
    10. Aantal dieren en hoeveel van elke soort zitten er samen in het aquarium?
    11. Wat voer je, en hoe vaak?
    12, Hoe lang draait de bak al?
    13, Wat is gemiddeld de leeftijd van de dieren?
    14, Wat is de watersamenstelling? Puur leidingwater, gemengd water, regenwater, osmosewater?
ALS JE 1 VAN DE VRAGEN 2 t/m 7 MET JA HEBT BEANTWOORD, VERVERS DAN DIRECT 50-80% VAN HET AQUARIUMWATER EN VOEG EVENTUEEL SPECIALE WATERBEREIDER TOE, GESCHIKT VOOR GARNALEN EN KREEFTEN, BIJV. VANYA OF VAN DENNERLE. DE BELUCHTING VAN HET WATER HOOG ZETTEN.
Elodie
Partner

Ik snap gedrag niet

Bericht door Elodie » 06 okt 2017, 21:42

Hoi, even een vraag: mijn CR zaten 's avonds met zijn allen ondersteboven aan de oppervlakte. Dus ik schrikken, gauw water waardes gemeten, niks aan de hand, geen nitriet, ph zelfde. Oxydator altijd netjes bijgevuld. Geen ander eten. Overdag lijkt of is er niks aan de hand, scharrelen ze gewoon rond en zwemmen her en der. Eten gewoon. En dan nu vanavond weer de hele bups bovenin. Moet ik mij zorgen maken? Of doen ze dat heel vaak, bij jullie ook, en zie ik het nu pas? Ik kan eigenlijk geen verklaring bedenken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jackal_ut

Ik snap gedrag niet

Bericht door jackal_ut » 06 okt 2017, 22:14

Heb je een witte laag op het water, zo ja dan heb je een kaaklaag en daar snoepen ze van

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Ik snap gedrag niet

Bericht door jurn » 06 okt 2017, 22:24

dit gedrag had of kreeg ik 3 jaar terug

heb jij nieuwe garnalen op groep gedaan , mag maandje tot 2 maandjes tussn zitten ??

dit had ik toendertijd door nieuwe zonder furanol te behandelen , gehele kamerbak bijna gaan hemelen .
had op vivarium bij garnelio zieke beestjes gekocht , en vele oud en bestaande leden meer .

even goed kijken of ze ook kromme staartjes vertonen of slepen met staartje . vaak vertoning voor zieke
mochten ze dit doen , betta-G of andere glucans gebruiken .

kaamlagen zijn vaak afgestorven bacterieen die verkeerde no of ni tegenhouden ,bij dit geval storm op oppervlakte water zien te brengen

en mocht je van dit alles niks hebben , is er nog de kans dat ze snoepen van haarworteltjes onder drijfplantjes
Laatst gewijzigd door jurn op 06 okt 2017, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Elodie
Partner

Ik snap gedrag niet

Bericht door Elodie » 06 okt 2017, 22:28

Maar waarom dan alleen snachts? Dat is zo raar eraan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Danny van Eldik
Moderator
Moderator

Ik snap gedrag niet

Bericht door Danny van Eldik » 06 okt 2017, 22:29

Dat ze met z'n allen bovenin zitten, is volgens mij niet zo'n goed teken. Hoewel ik dat niet met zekerheid kan zeggen natuurlijk. Bij mij gingen er heel veel dood...

Raar dat ze het overdag niet doen. Mmmhh
Wanneer ga je een waterwissel doen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Ik snap gedrag niet

Bericht door jurn » 06 okt 2017, 22:31

dan denk ik nitraat of nitriet . deze worden s,nachts gemaakt
en gaan dan van bodem naar oppervlakte

heb je plantjes op vergaan of rotting in bodem ??

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Elodie
Partner

Ik snap gedrag niet

Bericht door Elodie » 06 okt 2017, 22:36

Pas nog wissel gedaan. Morgen dan nog maar een keer, dooie plantjes zitten er nu niet in. Ik zal extra gaan bruisen. Wordt nu toch wel ongerust. Dank alvast voor het meedenken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Ik snap gedrag niet

Bericht door jurn » 06 okt 2017, 22:42

Elodie schreef:QR_BBPOST Pas nog wissel gedaan. Morgen dan nog maar een keer, dooie plantjes zitten er nu niet in. Ik zal extra gaan bruisen. Wordt nu toch wel ongerust. Dank alvast voor het meedenken.

ja , even een bruissteen op habitatje zetten
en misschien even je uitstroom op oppervlakte water golfjes laten maken .

wissel gemaakt met ??? kraanwater

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Ik snap gedrag niet

Bericht door Bindi » 06 okt 2017, 23:10

Bij mij gaan ze snachts in alle bakjes naar boven, zitten gewoon lekker te knagen. als ik dan smorgens het licht aan doe, dan regent het garnalen, laten zich gewoon naar beneden storten, en zie er geen zieke bij zitten. Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan, misschien inderdaad een kaam laag of zo iets, en dat ze meer durven als het donker is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Elodie
Partner

Ik snap gedrag niet

Bericht door Elodie » 06 okt 2017, 23:16

Ohhhhh, wat een opluchting om dat te lezen. :mooi Ik denk dat ze het dus hier ook vaker doen, maar dat ik het nooit eerder gezien heb. Ik heb er nu wel voor vannacht een bruis in hangen ( wat een herrie, door de hele huiskamer!!).
Maar dan morgen gewoon een extra onderhoudsbeurt, en maar niet te ongerust maken dan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Ik snap gedrag niet

Bericht door jurn » 06 okt 2017, 23:21

Elodie schreef:QR_BBPOST Ohhhhh, wat een opluchting om dat te lezen. :mooi Ik denk dat ze het dus hier ook vaker doen, maar dat ik het nooit eerder gezien heb. Ik heb er nu wel voor vannacht een bruis in hangen ( wat een herrie, door de hele huiskamer!!).
Maar dan morgen gewoon een extra onderhoudsbeurt, en maar niet te ongerust maken dan.
hoop ook het mooie bericht van Bindi ,maar hou ze in de gaten op andere mogelijkheden . vaak worden mooie berichten in brain,s opgeslagen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Ik snap gedrag niet

Bericht door Bindi » 07 okt 2017, 08:02

Let inderdaad goed op of ze stil boven in zitten of aan het grazen zijn, dat is het grote verschil. Ik zie niet hoe jouw garnalen doen, kan alleen vertellen wat ik heb geconstateerd bij mijn garnalen, en die zitten niet stil boven in.
Zag een keer dat er wel veel zwangere dames bovenin zaten, ook overdag, ik meten, niets aan de hand. en ik zag ook verder niets, toen begonnen ze dood naar beneden te vallen, ik snapte werkelijk niet wat er aan de hand was, tot na 2 dagen het filter stopte met draaien en alle garnalen op het filter zaten, ik filter helemaal uit elkaar gehaald, sponsjes uit geknepen, die waren flink vies. alles terug geplaatst, deed het filter het nog niet, ik lekker schelden, zal maar niet zeggen wat :tonguitsteken.Alles er weer uit en alle delen met een sate stokje door geprikt, zag wel wat vuil, tot ik de delen onder keihard stromend water deed, niet te geloven wat een troep er nog uit kwam, rotortje goed schoon gemaakt, en :dansendebanaan alles werkte weer naar behoren, daar na gingen de overgebleven zwangere dames weer naar beneden en niets meer aan de hand. dit schrijf ik op zodat mensen hun filter na gaan kijken, bij het zien van zwangere dames, die onderste boven hangen, boven in de bak en urenlang zonder te bewegen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Angel

Ik snap gedrag niet

Bericht door Angel » 07 okt 2017, 11:47

Bindi schreef:QR_BBPOST :tonguitsteken.Alles er weer uit en alle delen met een sate stokje door geprikt, zag wel wat vuil, tot ik de delen onder keihard stromend water deed, niet te geloven wat een troep er nog uit kwam, rotortje goed schoon gemaakt, en :dansendebanaan alles werkte weer naar behoren,
Ik heb dennerle hoekfilters en ik maak ook altijd standaard het bovengedeelte / motortje schoon onder water omdat daar inderdaad veel troep in gaat zitten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Elodie
Partner

Ik snap gedrag niet

Bericht door Elodie » 07 okt 2017, 12:00

Vanmorgen zat de hele club weer gewoon onschuldig kijkend op de bodem en de plantjes te scharrelen. Ik ga vanavond weer eens loeren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Ik snap gedrag niet

Bericht door Antoinette » 07 okt 2017, 13:41

Gebruik je co2 of andere plantenvoeding of toevoegingen in je filter?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Elodie
Partner

Ik snap gedrag niet

Bericht door Elodie » 07 okt 2017, 15:41

Nee, alleen een kleine Sochting. Geen plantenvoeding, dat groeit goed genoeg. Enige wat ik nu en dan erbij doe is Dennerle Bio Tase Active, voor de biofilm. Ik had ook van dat spirulina-poeder, maar daar slaat de Aquelspons van dicht en wordt alles groen, dus dat vind ik niet zo’n succes.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Ik snap gedrag niet

Bericht door Antoinette » 07 okt 2017, 16:07

Nou dat spul van Dennerle is vooral leuk voor de winkelier zijn portomonee te spekken want garnalen hebben dat niet nodig.
Spirulina heb je ook in tabletvorm of in korrelvorm, weet er nog een goede goedkope webshop van die dat verkoopt, pm me maar als je d elink wil.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Elodie
Partner

Ik snap gedrag niet

Bericht door Elodie » 08 okt 2017, 13:55

Het alarm kan weer naar groen. Alleen de slakjes zitten nog bovenin in de worteltjes, de garnalen zijn weer allemaal in hun gewone doen. Pffff.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Angel

Ik snap gedrag niet

Bericht door Angel » 08 okt 2017, 17:01

Dat is fijn :dansendebanaan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Ik snap gedrag niet

Bericht door Antoinette » 08 okt 2017, 19:34

:thumbsup

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Ik snap gedrag niet

Bericht door jurn » 08 okt 2017, 20:16

ben blij dat code. bijna rood , weer op groen staat . :prachtig :confettie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jamie

Ik snap gedrag niet

Bericht door Jamie » 08 okt 2017, 21:26

bij mij zitten de grootste garnalen vaker in de nacht onderste boven te hrazen aan de wortels van drijfplantjes.
Maar idd nooit stil hangdnde maar etend.

Goed dat het roodlicht loos alarm bleek!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hornaet
Partner

Ik snap gedrag niet

Bericht door Hornaet » 08 okt 2017, 21:47

Pfff schrikmoment weer voorbij :thumbsup

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Ik snap gedrag niet

Bericht door SchorpioenW » 23 okt 2017, 14:22

Elodie schreef:QR_BBPOST Het alarm kan weer naar groen. Alleen de slakjes zitten nog bovenin in de worteltjes, de garnalen zijn weer allemaal in hun gewone doen. Pffff.
Nog steeds alles goed?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Elodie
Partner

Ik snap gedrag niet

Bericht door Elodie » 23 okt 2017, 14:59

Ja, maar ik heb de aquael minipat toch maar vervangen door een andere interne superfish pomp. Ondanks de vrij grove spons bleef hij uitvallen en dan zat de meute weer ondersteboven aan het plafond. Dat slangetje met bubbels werkte ook alleen maar de eerste twee dagen na verschonen en stopte er dan weer mee. Ik hoop dat dit wat rust geeft een dat de zwangere dames hun eitjes weer laten uitkomen want dat gebeurde ook al niet meer. Water waardes zijn verder ok.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Hospitaal en medicijnen”