Garnalen sterfte

Heb je zieke garnalen of kreeften? Plak onderstaande vragen in je 1e bericht en beantwoord er zo veel mogelijk. Dan kan er nog sneller hulp geboden worden.
  • 1. Wat zijn de waterwaarden? pH: ,GH: ,KH: ,NO3 : ,NO2: ,CU(koper): ,PO4(fosfaat):
    2. Hoeveel liter inhoud heeft het aquarium? Heb je recent een waterwissel gedaan en hoeveel, hoe vaak wordt er water ververst?'
    3. Heb je nieuwe planten aan het aquarium toegevoegd?
    4. Heb je nieuwe dieren aan het aquarium toegevoegd?
    5. Heb je recent medicatie aan het water toegevoegd of anti algen/slakkenmiddel?
    6. Heb je vloeibare plantenvoeding aan je water toegevoegd?
    7. Gedragen de garnalen zich anders? Zitten ze boven in het aquarium, zijn ze sloom, zwemmen ze vreemd, hebben ze een andere kleur?
    8. Belucht je het water met behulp van een bruissteen?
    9. Heb je nog loodjes of potjes met vezel om de planten zitten, of andere soorten metaal in het water?
    10. Aantal dieren en hoeveel van elke soort zitten er samen in het aquarium?
    11. Wat voer je, en hoe vaak?
    12, Hoe lang draait de bak al?
    13, Wat is gemiddeld de leeftijd van de dieren?
    14, Wat is de watersamenstelling? Puur leidingwater, gemengd water, regenwater, osmosewater?
ALS JE 1 VAN DE VRAGEN 2 t/m 7 MET JA HEBT BEANTWOORD, VERVERS DAN DIRECT 50-80% VAN HET AQUARIUMWATER EN VOEG EVENTUEEL SPECIALE WATERBEREIDER TOE, GESCHIKT VOOR GARNALEN EN KREEFTEN, BIJV. VANYA OF VAN DENNERLE. DE BELUCHTING VAN HET WATER HOOG ZETTEN.
Gerard81

Garnalen sterfte

Bericht door Gerard81 » 09 jan 2018, 22:08

Zoals recentelijk in het even voorstellen gedeelte aangegeven heb ik sinds een aantal weken een nieuwe bak draaien met blue dream garnalen. In de bak is de laatste tijd zo'n beetje om de dag een garnaal dood gegaan. Nu was ik op het forum naar 'mogelijk oorzaken' aan het zoeken en hier kwam ik tegen of er vloeibare meststof wordt gebruikt. Bij de aanschaf van de bak had ik een setje waterbereiding van Dennerle meegekregen met een "Waterbehandelingsmiddel", "Nano dagbemesting" en "Vitale stoffen voor garnalen en kreeften". En ben ik deze vloeistoffen ook gaan gebruiken.

Na het lezen van deze mogelijke oorzaak heb ik een gedeelte water ververst en ben ik gestopt met de vloeibare bemesting en dit lijkt te helpen. Ik hoop dat dit inderdaad het probleem was en de laatste paar garnalen blijven leven en ik de groep weer kan gaan uitbreiden. Er zijn nu echter wel aanvullende vragen bij me gerezen.
1. Moet ik helemaal stoppen met de vloeibare bemesting, of de frequentie verlagen (deed het nu om de dag);
2. Wat zijn jullie ervaringen met de "Vitale stoffen voor garnalen en kreeften" (wekelijks toedienen volgens het flesje). Werkt dit, of is dit puur commercieel en kan ik ook daar beter mee stoppen?

Ik zie jullie reacties/ ervaringen graag tegemoet en hoop er wat bruikbaars uit te kunnen filteren.

Groeten,
Gerard

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Garnalen sterfte

Bericht door jurn » 09 jan 2018, 22:46

weet jij alle waarden ook

ph ,gh,kh, no, ni, us enz .

die nano setjes van dagbemesting zijn wel goed , maar dan moet je habitat ook goed op indraai zitten en de waarden goed hebben zitten .

mocht jou ph en us waarden te hoog zitten , helpt deze methode niet op dagbemesten en word water nog onsmakkelijker voor beestjes .

mocht het lukken om de waarden te meten , zet deze dan even op topic , misschien kunnen leden dan weten ,wat er fout zit :five

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Floris
Partner

Garnalen sterfte

Bericht door Floris » 10 jan 2018, 07:43

Waterwaardes helpen idd. Eventuele fotos. Heb je onlangs nog iets anders gedaan, plantjes toegevoegd etc etc.
:dansendebanaan :dansendebanaan :dansendebanaan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Erna E
Moderator
Moderator

Garnalen sterfte

Bericht door Erna E » 11 jan 2018, 07:00

Ik voeg in 1 bak ( grootste bak hier) wel voeding toe maar niet meer dan de helft van de voorgeschreven hoeveelheid.
En dat zijn dagelijkse druppels van jbl en easy carbo .
Vivarium 2 en 3 november 2019 | Autotron Rosmalen.
Het GEK forum kijkt er naar uit om u daar te ontmoeten .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Gerard81

Garnalen sterfte

Bericht door Gerard81 » 11 jan 2018, 20:53

Hierbij wat waardes gemeten met een jbl easytest strip
Vorige week: NO3 10; NO2 0; GH >14; KH 3-6; pH 7,2-7,6; Cl 0
Vandaag: NO3 10-25; NO2 0; GH >14; KH 6; pH 7,2-7,6; Cl 0
Hier in Oss komt nu eenmaal hard water uit de kraan dus daarom die hoge GH, hij is wel lager dan 21 volgens de strip.

In deze week geen vloeibare mest meer toegevoegd. Verder ook geen verandering toegepast. Kunnen jullie hier iets mee?
Ik deed ook de halve dosering en het is wel een kleine bak, de Dennerle 20.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Garnalen sterfte

Bericht door jurn » 11 jan 2018, 22:05

ik denk dat , jou water met deze gegeven waarden ook te hoog zitten ,wat ik eerder had met neocaridina,s .
wat ik toen deed , een mix met kraan/regen .
had toen betere resultaten op houden met nawas , als wat jij nu meemaakt op puur kraanwater .
maar ikke had hier de ph hoger zitten .

ik mixte , 6 liter kraan op 4 liter regenwater{ later osmose} . 7 liter kraan /3 liter osmose .
deze overstap heb ik weer gedaan op lezen rare dingen , en regenwater tekort over wintermaanden

door meten { ook hier geleerd} kon ik weten ,hoe mijn us en ph waren . en andere waarden door drup testen .

en weet jij na een tijdje hoe het werkt met dat METEN=WETEN is het natte vingerwerk

p.s jou us waarden missen ook nog , ook belangrijk .
want mocht jij teveel bemestingen hebben gedaan ,kan het wezen dat de waarden daar ook veeels te hoog in 900 hangen { of knipperfunctie} niet meer meetbaar :is goed

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Garnalen sterfte

Bericht door Bindi » 12 jan 2018, 07:42

De strips werken vaak niet naar behoren, je kunt beter druppel testen kopen, het lijkt goedkoper om de strips te nemen, maar je doet zo ontzettend lang met de flesjes druppel testen, dat je uit eindelijk een stuk goed koper uit bent.
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Garnalen sterfte

Bericht door jurn » 23 jan 2018, 21:23

Gerard81 schreef:QR_BBPOST Hierbij wat waardes gemeten met een jbl easytest strip
Vorige week: NO3 10; NO2 0; GH >14; KH 3-6; pH 7,2-7,6; Cl 0
Vandaag: NO3 10-25; NO2 0; GH >14; KH 6; pH 7,2-7,6; Cl 0
Hier in Oss komt nu eenmaal hard water uit de kraan dus daarom die hoge GH, hij is wel lager dan 21 volgens de strip.

In deze week geen vloeibare mest meer toegevoegd. Verder ook geen verandering toegepast. Kunnen jullie hier iets mee?
Ik deed ook de halve dosering en het is wel een kleine bak, de Dennerle 20.
heb je het water al ietwat beter kunnen krijgen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Gerard81

Garnalen sterfte

Bericht door Gerard81 » 24 jan 2018, 20:11

Beste Jurn,
Ik kwam er via de site van Brabant Water achter dat ze dit jaar de waterhardheid willen verlagen. Dus ik dacht ga nu niet investeren in een osmose apparaat. Wel kon ik nu een groep vuurgarnalen aankomen dus dacht kijk of die sterker zijn. Die zitten nu zo'n anderhalve week in de bak en dat gaat vooralsnog goed.
Groeten,
Gerard

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Garnalen sterfte

Bericht door Bindi » 25 jan 2018, 10:37

Dat is fijn voor je, scheelt weer een hoop gedoe, vuurtjes zijn sterk en mooi, met hun rode kleurtje :vrolijk
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Garnalen sterfte

Bericht door jurn » 25 jan 2018, 11:10

okee, dus brabant verbetert het kraanwater :perfect

mocht het zover zijn , meet vooral je ph en usjes {microsiemenwaarden}

investeren in aperaat ,kan soms goedkoper wezen ,als steeds weer nieuwe garie,s proberen :hihi { mijn denken van vroeger :blozen }

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RoelH

Garnalen sterfte

Bericht door RoelH » 25 jan 2018, 11:49

Ph moet zover ik weet (wettelijk) hoger dan 7.5 zijn dacht ik. "Vroeger" kregen wij bij ons in het dorp water uit Nijmegen maar dat is in de loop der jaren gewijzigd in water vanuit Druten. Dorp verderop nog wel uit Nijmegen. Maat van me uit dat dorp kon gewoon crystal reds / blacks / f1 / tb op kraanwater + akadama houden (ph werd ~6).
Bij mij kreeg ik het met veel pijn en moeite net onder de 7.5. (zonder gebruik osmose water / regenwater)

Het verschil zat voornamelijk in de KH.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Garnalen sterfte

Bericht door jurn » 25 jan 2018, 12:42

daarom , is mijn kijk op een aperaat soms noodzakelijk ,ook om die kh naar beneden te drukken met osmose .
jou probleem met kraanwater hebben wij ook hiero , terwijl wijk verderop betere kraantjeswater geeft , om cr te houden .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Garnalen sterfte

Bericht door jurn » 21 feb 2018, 10:07

Ik zie jullie reacties/ ervaringen graag tegemoet en hoop er wat bruikbaars uit te kunnen filteren.

hoe gaat de hobby , na gegeven tips . heb je iets bruikbaars kunnen gebruiken op antwoorden van leden

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Hospitaal en medicijnen”