Sinds vorig weekend heb ik opeens elke dag 1 of 2 dode garnalen. Bak draait 10 maanden en heb nog nooit echt uitval gehad.
Waardes laten testen met druppeltest en zijn goed:
ph: 7.5
kh: tussen 4 en 5
nh4: 0
no3: 1
po4: 0
gh: tussen 7 en 8
Fe: tussen 0.1 en 0.5
Het gaat om een netto 50 liter bak.
Ik vermoed kruisbesmetting, omdat ik op 16 maart een nieuwe groep heb toegevoegd en 9 dagen daarna de 1e dode viel. De meeste doden zijn uit de 'oude' groep uit de nieuwe groep waren er 'slechts' 2 slachtoffers. Althans, het kunnen er meer zijn bij beide groepen, maar dit is wat ik gezien heb. Er zitten nogal veel planten in de bak namelijk.
Verdere info:
Het zijn cr en cb garnalen die gekweekt zijn op leidingwater met gewone bodem en hier ook vrolijk verder gekweekt hebben.
De toegevoegde groep zijn blue dreams.
Geen nieuwe planten toegevoegd.
Afgelopen week al meerdere waterwissels uitgevoerd.
Al sinds ik ze heb gebruik ik na elke waterwissel preventief Voogle dus dat middel zal nu niet helpen.
Gebruik verder de plantenvoeding Hs aqua flora carbo shrimp.
Kan baktopur helpen???
De tabletten variant kan met garnalen heb ik begrepen.
Maar nu zegt de een na zo'n kuur te filteren over actieve kool (ik heb geen filter waar dat in kan) en de ander zegt niks te doen daarna.
In de online bijsluiter lees ik over andere middeltjes van Sera die je daarna toe moet voegen, omdat Baktupur de goede bacteriën ook om zeep zou helpen (verkooppraatje?)
Kortom: hoe kan ik het beste baktopur gebruiken en zal dit middel mijn garnalen kunnen helpen? Want als het in dit tempo doorgaat dan ben ik over een maand alle beestjes kwijt.