Vermoedelijk spiernecrose epidemie in mijn bak

Heb je zieke garnalen of kreeften? Plak onderstaande vragen in je 1e bericht en beantwoord er zo veel mogelijk. Dan kan er nog sneller hulp geboden worden.
  • 1. Wat zijn de waterwaarden? pH: ,GH: ,KH: ,NO3 : ,NO2: ,CU(koper): ,PO4(fosfaat):
    2. Hoeveel liter inhoud heeft het aquarium? Heb je recent een waterwissel gedaan en hoeveel, hoe vaak wordt er water ververst?'
    3. Heb je nieuwe planten aan het aquarium toegevoegd?
    4. Heb je nieuwe dieren aan het aquarium toegevoegd?
    5. Heb je recent medicatie aan het water toegevoegd of anti algen/slakkenmiddel?
    6. Heb je vloeibare plantenvoeding aan je water toegevoegd?
    7. Gedragen de garnalen zich anders? Zitten ze boven in het aquarium, zijn ze sloom, zwemmen ze vreemd, hebben ze een andere kleur?
    8. Belucht je het water met behulp van een bruissteen?
    9. Heb je nog loodjes of potjes met vezel om de planten zitten, of andere soorten metaal in het water?
    10. Aantal dieren en hoeveel van elke soort zitten er samen in het aquarium?
    11. Wat voer je, en hoe vaak?
    12, Hoe lang draait de bak al?
    13, Wat is gemiddeld de leeftijd van de dieren?
    14, Wat is de watersamenstelling? Puur leidingwater, gemengd water, regenwater, osmosewater?
ALS JE 1 VAN DE VRAGEN 2 t/m 7 MET JA HEBT BEANTWOORD, VERVERS DAN DIRECT 50-80% VAN HET AQUARIUMWATER EN VOEG EVENTUEEL SPECIALE WATERBEREIDER TOE, GESCHIKT VOOR GARNALEN EN KREEFTEN, BIJV. VANYA OF VAN DENNERLE. DE BELUCHTING VAN HET WATER HOOG ZETTEN.
Emwee

Bericht door Emwee » 03 jun 2018, 12:45

Hoi iedereen,
Sinds een maand of 3 heb ik een 20l nano bakje draaien voor een groepje blue dream garnalen.
Ik denk dat ik al in de fout ben gegaan toen ik de eerste groep van +20 stuks kocht uit een winkel.
Na een week kon ik al drie ziekten/parasieten opmerken.
Scutariella wat na een flubenol kuur gelijk weg was en niet weer kwam, green fungus wat na het verwijderen van de besmette garnaal niet weer kwam, en het wit worden van het achterlijf van een garnaal (spiernecrose door bacterie?)
Met dat laatste loop ik nu al twee maanden te vechten.

Ik heb al een kuur ESHa gebruikt waarna de symptomen verdwenen voor een tijdje. Daarvoor voegde ik een nieuwe groep toe van een hobbykweker. Leek prima te gaan, maar na de hitte van afgelopen tijd is het weer bezig.
Ik verlies zo’n 5 garnalen per week nu, en ben er al zo’n 50 verloren in totaal. Best balen dus.
Ondanks dit heb ik wel zo’n 20 babies en 3 zwangere rondlopen.
Ik vermoed dus toch een hardnekkige bacterie en ben gisteren begonnen met een baktopur direct kuur. Vannacht is er 1 aan overleden, de rest eet tot nu toe nog wel.
Hebben jullie tips voor mij voor hoe nu verder, en wat te doen? Dit is namelijk mijn laatste redmiddel, en wil het graag goed doen.

Mijn temperatuur staat normaal op 24 graden, toen het 28 werd door de hitte leek de ziekte een piek te krijgen.
Verder had ik drie dagen terug heel nette waterwaarden, helaas het briefje weggegooid maar zal vandaag een nieuwe meting doen en dat hier laten weten.
De voorgaande jaren heb ik vuurtjes gehad en die deden het fantastisch, gaf hen dezelfde behandeling.
Dus dit is voor mij heel nieuw.

Alle tips en opmerkingen zijn welkom.
Groetjes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Erna E
Moderator
Moderator

Bericht door Erna E » 03 jun 2018, 12:54

Dat wit worden van de garnaal is dat alleen bij de mannen ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Emwee

Bericht door Emwee » 03 jun 2018, 13:20

Dat weet ik niet precies, maar de echte dikke vrouwtjes leven tot nu toe nog wel. Wel zijn er ook vrouwtjes gestorven maar die waren al aangevreten toen ik ze vond, dus of zij wit waren kan ik niet met zekerheid bevestigen. Ik denk niet dat het die ene onschadelijke parasiet is, aangezien ze enkele dagen na het wit worden dood gaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 03 jun 2018, 14:24

Zou het kunnen zijn dat deze besmetting altijd latent aanwezig blijft en bij minder goede omstandigheden, zoals te warm water, weer de kop opsteekt?

Erg vervelend dat jou dit overkomt want zo te zien zorg je goed voor je dieren. Erg vervelend.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Emwee

Bericht door Emwee » 03 jun 2018, 14:56

Kirsten, dat vermoed ik ook. Boven de 26 graden heb ik i.p.v. misschien 1 a 2 doden dus wel 5 of 6 per week.
Met als gevolg dat ik de afgelopen weken meer bezig ben met symptomen opzoeken dan genieten van de bak.
Hoop nu het met baktopur direct te kunnen bedwingen, al zal mij dat ongetwijfeld ook garnalen kosten.
Hebben jullie tips hoe na deze kuur het water weer zsm geschikt te krijgen? Ik heb al kool, maar weet niet of bijvoorbeeld nitrivec wat uithaalt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 03 jun 2018, 15:39

je garnalen staan echt te warm, deze garnalen hoef je geen verwarming te geven. ze houden van wat koudere omstandigheden. zorg dus dat je het licht uit en de bak open zet, zodat het water wat af kan koelen.
Van baktopur gaan ze echt niet dood, eerder door ziekte en zwakte. na de kuur gewoon over kool filteren, maar pas na dat je de helft van het water hebt ververst. Zoals je op de verpakking kunt lezen, kun je de kuur gewoon herhalen, mocht je nog zieke garnalen treffen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Emwee

Bericht door Emwee » 03 jun 2018, 17:59

Bedankt voor je uitleg Bindi.
Ik heb voorheen altijd garnalen in een gezelschapsaquarium op 25 graden gehad, dat ging wel goed, maar wellicht was dat ook tricky?
Ik zal sowieso de temperatuur van het verwarmingselement op 19 zetten, hij staat nu op 22 maar de bak wil niet afkoelen. Mijn appartement is nogal een warm hok helaas, vooral met dit weer.
De thermometer van het bakje komt maar niet onder de 25,5 graden.
Een ventilator o.i.d. helpt niet, ook niet met natte doeken om de bak heen.
Ik zal even research doen of er fatsoenlijke koelapparaatjes in de handel zijn.
Misschien dat dat helpt de garnalen weer wat aan te sterken.
Aan de slag dan maar :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 03 jun 2018, 18:53

Ik zou de stekker van de verwarming eruit trekken. Voor het zelfde is de thermostaat defect.
Je zou na de behandeling vloeibare of droge bacteriën aan het water toe kunnen voegen om de bacteriecultuur een handje te helpen. Succes hiermee.
We horen graag hoe het verder gaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Emwee

Bericht door Emwee » 03 jun 2018, 21:32

Ik had al een nieuw element erin gehangen, digitaal plus analoog thermometertje, alles blijft hetzelfde.
Ik ben bang dat ik wat dat betreft niet meer kan doen, behalve de kap open laten en ventilator er op zetten.
Ik zal een potje nitrivec aanschaffen, en uiteraard hou ik jullie op de hoogte :) bedankt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 03 jun 2018, 21:39

Succes hiermee. :luck
Ik duim voor je en hoor graag hoe het gaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Emwee

Bericht door Emwee » 03 jun 2018, 23:30

Ik heb misschien een gek maar wellicht slim idee bedacht.
Omdat ik het aquarium als ik thuis ben goed kan monitoren kwa temperatuur maar niet als ik op werk ben, en daar toch een veilige oplossing voor wil hebben.
Heb namelijk niet graag een ventilator aanstaan als ik niet thuis ben.
Zou dit werken? Het is maar een nano bakje dus het hoeft geen groot project te worden.

Ombouw maken van hout, isoleren met de binnenkant van een koeltas/koelbox of in ieder geval een isolerend materiaal, een soort ‘pocket’ er in maken waar 1 of 2 koelelementen uit de diepvries in kunnen.
Wel zo dat het de ruit niet aanraakt, ivm eventuele barsten in het glas.
Verwarming op 23 om op warme dagen geen shock te veroorzaken mocht ik thuiskomen en de ombouw van het bakje afhalen.

Mijn eerste gedachte zegt dat de omgeving van de bak dan lekker koel word, en de verwarming het verschil opvangt. Want als het s’winters hier 13 graden is doet die ook prima zijn werk.

Iemand op of aanmerkingen over dit idee? Waarom wel of niet?
Prettige avond verder alvast!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 04 jun 2018, 07:52

Ik vind dit een geweldig idee.
Je moet er maar op komen.

Dit is wel een eigen topic waard.
Ik volg het zeker. :dansendebanaan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Emwee

Bericht door Emwee » 05 jun 2018, 02:30

Bedankt! Ik ga morgen beginnen.
Reken maar dat ik een topic open over hoe zo’n ding te maken, en of het uiteindelijk effect heeft.
Er staan weer twee warme dagen te wachten dus de perfecte tijd om te testen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 05 jun 2018, 15:27

google even op de voordelen van voogle
of kijk even in topic van ,,meende schorpioenW ,, voogle
heb medicatie voor vele rare ziekte,s , en is ook nog natuurlijk , geen ververs op water
wat wel weer moet ,ga je furanol ,bactopur+ of andere ziekte bestrijder pakken
om deze bleek scheetjes aan te pakken .

ook bij vishouders pakken ze deze voogle op vin/huid/staart /oog / etc etc ziektes :thumbsup

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 06 jun 2018, 22:03

Klopt Voogle zou ook wel eens kunnen werken.
Ik heb het altijd op voorraad staan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Emwee

Bericht door Emwee » 09 jun 2018, 21:06

Ik heb in het verleden toen ik nog betta’s hield inderdaad ook Voogle gebruikt. Altijd weer stress na zo’n gescheurde vin :lekker puh
Goed idee wel voor nu.. ik gebruik nu catappa bladeren en eSHa optima.
Wel vermoed ik dus nu echt de warmte als oorzaak!
Afgelopen week toen de temperatuur niet boven de 25 kwam geen sterfgevallen gehad, gisteren weer 27 graden en 1 jonkie aangevreten (kan ook honger zijn want ze vlogen op hun voer af daarna) en helaas een zwanger vrouwtje wat dood was gegaan. Maar ze waren niet wit.
Is mij nu wel duidelijk dat deze groep dus absoluut niet boven de 26 graden moet zitten.
Gek, want mijn vorige vuurgarnalenpopulatie deed het goed op die temperatuur.
Misschien toch groepsgebonden?
Opmerkelijk is dat de jonkies het over het algemeen goed doen.
Deze zijn verwekt en geboren in deze temperaturen. De ouderen komen van een man die ze op kamertemperatuur hield.
De eitjes van de zwangere vrouw heb ik in een bakje gedaan die ik nu extra belucht. Hopen dat ik er nog wat van uit kan halen.
Ik heb nu 2 zwangere en 1 heeft net haar jonkies losgelaten. Dus met een paar maandjes hoop ik weer een vol bakje gezond spul te hebben. En zoveel doden als voor de kuur heb ik zeker niet meer gelukkig!
Voor zover de update, de koelbox is klaar en ga ik wanneer de temperaturen weer stijgen testen en een fotorapportage maken.
Voor nu maar even voogle bestellen, bedankt voor de tip!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 10 jun 2018, 19:59

Leuk dat je probeert de eitjes uit te laten komen.
Het water moet dagelijks ververst worden om schimmel te voorkomen.
Flink beluchten helpt enorm.

Veel succes hiermee en ik hoor graag hoe het verder gaat. :blij

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Emwee

Bericht door Emwee » 12 jun 2018, 18:32

Tot zover nog geen schimmel, word alleen een beetje gek van het geluid van het bruissteentje dus even kijken of ik i.p.v. een bakje buiten het aquarium iets binnen het aquarium kan maken :hihi
Het vrouwtje droeg de eitjes pas 1 a 2 weken dus heb nog wel even te gaan (zonder gek te worden van het gebrom in huis)

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Wisse

Bericht door Wisse » 12 jun 2018, 19:28

Beste Emwee,

Ik denk dat er maar 1 oplossing is. Deze is erg resoluut, maar soms is het niet anders.
-Alle garnalen vernietigen en weer helemaal opnieuw beginnen.

Het is net als met kippen, is de halve stal ziek dan laat de boer ze ook vernietigen.

Met garnalen kweken is het net hetzelfde, helpt niets meer, dan zal je jezelf moeten ontdoen van de zieke exemplaren.

Ik weet dat het zonde van je geld en tijd is, dat je dit liever niet leest, dat ik met dit soort berichten niet
populair word op het forum.

Maar zo zou ik het aanpakken.

Veel sterkte.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Emwee

Bericht door Emwee » 13 jun 2018, 16:07

Hoi Wisse,
Ik snap je reactie, de waarheid kan je ook niet voorliegen.

Echter denk ik toch dat ik door het oog van de naald ben gekropen.
Wat mij opviel is dat deze uitvalverschijnselen boven de 26 graden begonnen en terugkeren, ligt de temperatuur lager (23-24) dan is de groep in orde.
Het is namelijk enkele keren al 28 graden geweest tijdens deze tropische temperaturen, toen lag het sterftecijfer op zo'n 7 per week.
Momenteel ben ik de afgelopen 1,5 week 'slechts' 1 zwanger vrouwtje en 1 baby verloren, weer toen het kwik op 27 graden stond.
Verder geen doden meer en ook geen 'witte' garnalen.

Wat ik heb gedaan:
-Proberen te koelen wanneer de temperatuur van het aquarium 26+ graden was, teruggebracht naar max. 23-24 graden
-Bactopur kuur gedaan, 1 week lang. Sterfte nam icm koelen direct af
-Catappa blad in het aquarium gedaan
-Sinds 2 dagen voeg ik Voogle toe, daarvoor gebruikte ik Esha Optima
-Gevarieerder voeden, ik heb nu 8 verschillende soorten voedsel inclusief mineralen
-Een jerrycan met kraantje gekocht voor de waterwissels, zodat vers water in de bak druppelt ipv emmer leegkieperen
-Meer verstopplekken in de bak gemaakt met een hoop mos

Bij elke stap die ik nam werd de groep actiever en mooier van kleur, ze begonnen zo'n 2-3 weken terug plots te kweken als een gek.
Alleen afgelopen/deze week al hebben drie vrouwtjes hun jonkies de wereld in gestuurd, het nestje van vorige maand groeit als kool en de 'lichting' van afgelopen week is ondertussen ook al zo'n 3mm groot.

Aangezien alles nu zo goed lijkt te gaan wacht ik nog even af. Mocht het uiteindelijk allemaal niet meer baten dan zal ik uiteraard doen wat nodig is, zo ben ik dan ook wel weer.
Maar alleen wanneer ik zeker weet dat er geen redden meer aan is, en momenteel lijkt het zeker de goede kant op te gaan!
Dus ik geef het nog een kans, dat verdienen ze wel na al dat gedoe :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Emwee

Bericht door Emwee » 13 jun 2018, 16:23

Oja; misschien ook nog interessant om te melden..
Op vele engelstalige fora heb ik gelezen dat er een duidelijk verband is tussen spiernecrose (het wit worden en afsterven van de cellen in de staart van een garnaal, vermoedelijk door bacterien) en een te hete omgeving.
Bij meerdere mensen werd deze 'ziekte' merkbaar boven de 26 graden.

Ook las ik een interessante discussie, daar werd gespeculeerd dat verschillende groepen het best doen op verschillende temperaturen, met name de temperaturen waarin zij geboren zijn.
Zo doen sommige vuurgarnalen het goed op 30 graden en anderen mogen absoluut niet boven 25 graden komen.
Tenzij de nakomelingen van de groep van 25 graden geboren worden op 27 graden, dan kunnen deze nakomelingen wel weer hogere temperaturen tolereren.
En zo ook met lagere temperaturen.

Zelf kan ik niks bevestigen, heb het slechts gelezen maar vond het toch interessante informatie om te delen.
Mede omdat het wel aansluit bij mijn situatie. Misschien dat dit een ander nog kan helpen in de toekomst.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 13 jun 2018, 17:52

Fijn dat het weer de goede kant op gaat :thumbsup
garnalen kunnen beter op de temp van 23 a 24 in de zomer gehouden worden. Er zijn garnalen soorten die een stuk warmer moeten, maar die jij hebt houden van een koelere bak.
Dat de hoge temp een reden kan zijn voor de ziektes en hemelen van je garnalen is niet zo vreemd, daar ze er gewoon niet op horen. bij 26 gr gaan wij garnalen houders direct koelen, ivm er anders dingen niet helemaal goed gaan :vrolijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Emwee

Bericht door Emwee » 13 jun 2018, 19:21

Bindi, Dankzij jouw opmerking eerder in dit topic is het mij destijds pas opgevallen dat de temperatuur de boosdoener was, nog enorm bedankt daarvoor!
Je hebt mijn mooie groepje gered :hihi
Deze fout gaat dus zeker geen tweede keer gebeuren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 14 jun 2018, 20:55

Fijn dat het nu goed gaat. :blij
Veel plezier verder met de hobby en hou ons af en toe op de hoogte.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Emwee

Bericht door Emwee » 16 jun 2018, 19:55

Bedankt Kirsten, komt voor elkaar ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 16 jun 2018, 22:33

Fijn ik hoop dat je straks overspoeld word met honderden baby garnaaltjes. :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Emwee

Bericht door Emwee » 17 jun 2018, 16:52

Net geteld.. 30 :hihi al op 1/3e dus

Link:
BBcode:
HTML: