Tijgers verliezen kleur

Heb je zieke garnalen of kreeften? Plak onderstaande vragen in je 1e bericht en beantwoord er zo veel mogelijk. Dan kan er nog sneller hulp geboden worden.
  • 1. Wat zijn de waterwaarden? pH: ,GH: ,KH: ,NO3 : ,NO2: ,CU(koper): ,PO4(fosfaat):
    2. Hoeveel liter inhoud heeft het aquarium? Heb je recent een waterwissel gedaan en hoeveel, hoe vaak wordt er water ververst?'
    3. Heb je nieuwe planten aan het aquarium toegevoegd?
    4. Heb je nieuwe dieren aan het aquarium toegevoegd?
    5. Heb je recent medicatie aan het water toegevoegd of anti algen/slakkenmiddel?
    6. Heb je vloeibare plantenvoeding aan je water toegevoegd?
    7. Gedragen de garnalen zich anders? Zitten ze boven in het aquarium, zijn ze sloom, zwemmen ze vreemd, hebben ze een andere kleur?
    8. Belucht je het water met behulp van een bruissteen?
    9. Heb je nog loodjes of potjes met vezel om de planten zitten, of andere soorten metaal in het water?
    10. Aantal dieren en hoeveel van elke soort zitten er samen in het aquarium?
    11. Wat voer je, en hoe vaak?
    12, Hoe lang draait de bak al?
    13, Wat is gemiddeld de leeftijd van de dieren?
    14, Wat is de watersamenstelling? Puur leidingwater, gemengd water, regenwater, osmosewater?
ALS JE 1 VAN DE VRAGEN 2 t/m 7 MET JA HEBT BEANTWOORD, VERVERS DAN DIRECT 50-80% VAN HET AQUARIUMWATER EN VOEG EVENTUEEL SPECIALE WATERBEREIDER TOE, GESCHIKT VOOR GARNALEN EN KREEFTEN, BIJV. VANYA OF VAN DENNERLE. DE BELUCHTING VAN HET WATER HOOG ZETTEN.
Loes

Tijgers verliezen kleur

Bericht door Loes » 03 jan 2019, 22:55

Op vivarium heb ik royal blue tijger garnalen gekocht. Heel stom bij de ene verkoper 10 en zag bij een andere verkoper ook royals dus nog 5 gekocht. Doe ik dus nooit meer, twee groepen bij elkaar!
In de weken hierna zijn al snel 8 tijgers overleden en 7 gebleven. Intussen 1 dame bevallen en kleintjes gezien maar of die nu nog leven na kleine twee weken weet ik niet. Vandaag maar 1 kleintje gezien.
Nieuwjaarsdag weer disco en dag daarna dame met eitjes gezien.
Dacht dus hè hè het gaat de goede kant op maar....
Twee van de garnalen lijken nu kleur te verliezen. Ze waren al niet echt mooi, lang niet egaal blauw gekleurd, maar dat zie je niet goed als je ze van bovenaf in een bakje ziet.
Volgens mij zijn er dus twee bij die echt kleur verliezen, de anderen zijn nog wel zo blauw als ze waren.ze zijn overigens wel tierig.
Net water getest en ph, gh, kh ,chloor, nitraat en nitriet in orde. Ga maar een waterwissel doen.
Heb baktopur in huis, ga ik misschien maar gebruiken.
Iemand nog advies?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Re: Tijgers verliezen kleur

Bericht door jurn » 04 jan 2019, 00:11

mochten ze bleek of wittig worden . :schrik
ben ikke bang dat ze allemaal gaan hemelen .

zie jij alleen de kleur terug lopen en gaan ze met staartjes slepen
vaak een verkeerde water waarden { ph kh gh } meten , en vergeet die usjes niet als gh verkeerd zit ??
vaak vallen ze naar rechts met lopen , waarom ?? { mot ik nog achter komen }

zie /zag jij ook vlekjes ontstaan , sommige kunnen gemeen zijn op kanibaaltje wezen
ik noem ze straaljagers , soms heb je teveel heren /of worden zo gekweekt .
pikken dan de zwaksten ,en gaan vlekjes krijgen :schrik

was jou zien op disco in de bak 100% disco , of zaten ze lang op elkaar ??

welke baktopur heb jij in huis ? met + = :perfect

maar kijk uit met teveel baktopur+ in je aquarium , je dood alle bacterieen
en heb je kans dat de zwakkeren nog gaan hemelen .

ik deed dit eerder ook in aquariums met problemen , maar vis tegenwoordig de zieken eruit
en zet ze op kale bakken met water waar ze in zaten .

eerst sterkte met deze nare probleem , en probeer ons op de hoogte te houden

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Loes

Bericht door Loes » 04 jan 2019, 15:34

Hoi Jurn,dank voor het meedenken. Hier een update:
Alle 7 garnalen zijn er nog en gisteren bij uitschudden van 1 sponsfilter 3 kleintjes van 2 weken oud gezien.
De twee waar ik me zorgen over maak lijken niet verder ontkleurd. Zijn ook niet wit van binnen. Zwemmen pittig door de bak/ rusten uit.
Gisteren dus een ww gedaan en 1 sponsfilter uitgeschud, oxidator bijgevuld.
Net druppeltesten gedaan en us gemeten, alles oké.
De disco van nieuwjaarsdag heeft een heeeel zwangere dame opgeleverd en de eitjes draagt ze nog.
Qua medicijnen heb ik baktopur, baktopur direkt en exit. Las net dat dat laatste ook gebruikt zou kunnen worden.
( medicijnen heb ik nog nooit gebruikt maar wilde wel wat in huis hebben. Manlief heeft wel 1 keer gebruikt voor zijn aquarium)
Ik weet nu niet of ik die twee zal uitvangen en maar in een ander bakje stop, kan iets maken met eigen water en ingedraaide spons enzo.
Weet ook niet of ik medicijnen moet gebruiken, aan porseleinziekte of spiernecrose gaan ze in 1 dag dood las ik. Ze leven nog, heel erg ,dus dan zal dat het niet zijn?
Wat is wijsheid?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 04 jan 2019, 16:14

hou die verdachte garie,s goed in de gaten , hoop dat je geluk mag hebben .
mocht er toch iets heersen op deze garie,s

wat is wijsheid , je kunt eens kijken wat Voogle kan wezen in jou geval
deze natuurlijke medicijn ,kan wat wezen :idea :idea
hier hoef jij niet met wissels gaan werken , wat met baktopur+ wel word aangegeven
wat is wijsheid , werk jij ook met osmose en gh+ ?

denk eens om de betere bacterieen te nemen op bestaan
veel houders zullen wel weer denken ,daar komt GEKKE jurn weer aan :is goed :hihi , met osmose en gh+ missen er nog vele dingen {mijn kijk} en dat zijn vaak de betere bacterieen ,die ikke ook miste op houden , ikke had ze wel maar kreeg de groepjes niet tot behoren , en heb VIN storm ontmoet , en later die chinees in gouden zakje
ook nitrifyserende bacterieen horen in onze hobby thuis om de betere sloot te creeren
moeten er droge bcterieen gevoerd worden om de oevertjes op ?? te krijgen .
alleen hier WEET ik niet wat ik METEN moet om die milionnen te METEN op goeie bacterieen bestand .

voor de rest is het aan jou om te zien ,wat wij hier op GEK elkaar leren .
70% gaat het goed
30% valt het tegen , of doen het niet goed , en gaan weer stoppen met hobby GEK

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Loes

Bericht door Loes » 06 jan 2019, 16:55

Garnalen gaan gelukkig nog steeds goed. Twee die gedeeltelijk kleur verloren doen het verder ook prima.
Heb nu weer hoop dat het niets bijzonders? Is geweest.
Voogle zal ik inderdaad eens kopen, daar had ik al eens naar gekeken.
Vin storm en die chinees laat ik nog even voor wat ze zijn. Ik wil toch graag een redelijk schone bak. Nu laat ik de achterwand en een zijkant van de bak be-algen. Das eerlijk verdeeld. Zij twee vuile ruiten en ik twee schone.
De tijgers zitten hier op een lichte bodem met osmose en gh+ en daarbij een hang bloempotje gevuld met glasgarten ( en plantje) om de ph te verlagen, zoals ze bij de kwekers zaten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 06 jan 2019, 17:08

ikke lees kwekers ??

heb jij een van deze nieuwe groepjes uitgeschakkelt op bacteria ?
kan wezen dat de bleekscheetjes bij niet gedaan te hebben zich ziekjes voelen .

je heb ook niet het gekregen water in zakjes of bakjes in je aquarium gedaan ,waar de garie,s in zaten .
ook vaak ?? gevend na weekjes of maand

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Loes

Bericht door Loes » 11 jan 2019, 00:04

Gelukkig gaat het nog steeds goed, ook babies weer gezien.
Nee, dat was dus zo dom, twee groepen bij elkaar gezet en geen baktopur ofzo gebruikt. Dat gaat voortaan anders!
Water waarin ze komen gaat nooit de bak in, dat deed ik wel goed.
Mijn groepje is nu alleen zo ‘lelijk’ dat ze de naam royal blue eigenlijk niet verdienen. Jammer.
Nu maar hopen dat bij de jongen nog wat moois tevoorschijn komt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 11 jan 2019, 11:05

jaaaaa , goed je water blijven meten

ik ga even verder hier op vragen .
zijn ze nog wittig of bleekjes
met wat voor water werk jij ? { ik denk kraan}
mochten deze 2 groepjes op kraan bij de betere kweker hebben geleefd , heb jij de zwaksten gekocht , volgens lezen op waterkraan topic .

mocht dit niet zo wezen , en ze zaten op osmose gh+ bij die kweker/houder in zijn bestaan
kan het wezen ,dat jij tehoog bent gegaan met waarden .
maar om dit te weten te komen , moet je even kijken of jij de waarden tabel even in deze topic kan zetten .

en wat ook erg hothot is op dit moment op forum
zitten de royal blue tigers op soil of grind .

want hebben die vorige eigenaars wat verkeerd gedaan op hun houden , heb jij de pech om verder te gaan om ze te houden .
en zul jij de zwaksten van beide groepjes zoals het hoort ,,,,, kraanwater met grind ,, hebben gekocht , en dat verdienen ze niet , en probeer jou daar mee te helpen

alleen dat helpen op afstand is zo moeilijk helaas {pindakaas} :is goed :hihi

en mijn tikkende beleven komt vaak snotterig over om te lezen { weer die pindakaas}
helpen doe ik graag , maar wel tot behoren , en dat behoren zakt mij vaak in de schoen ,met mensen die nog denken ............. kraanwater /bacterieen/voertjes/etc etc , wat een geklets op verbeteren , dat verbeteren verdienen ze echt als leden , alleen weten ze niet hoe :blozen :blozen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Loes

Bericht door Loes » 11 jan 2019, 15:34

Oké, hier komt het
Tijgers zijn afkomstig van 2 kwekers. Bij de ene leven ze op bijna uitgewerkte soil en bij de andere ook op soil met een ph van ongeveer 6,2. Had ik van tevoren nagevraagd.
Dit heb ik geprobeerd redelijk na te maken maar wel iets aangepast.
Mij bak heeft een ph van 6,5 Gh van 6 en kh van 0
Natuurlijk met osmosewater en gh+
Enige verschil is dat ze daar op soil leven en bij mij op een grindbodem ( licht grijs)maar aangevuld met een planten- glas- bol die je aan de wand vastmaakt ,gevuld met glasgarten soil. Zo heb ik dus een grindbodem maar ook soil om de ph te verlagen.
Overigens krijgen ze hier veel verschillend voer , catappablad en ander blad en chitine druppels. En mooie mosjes en hout in de bak.
De garnalen scharrelen lekker door de bak en aangezien het nu al een week geleden is, de jongen nog leven en de bezwangerde dame nog eitjes draagt denk ik nu dat er toch niet zoveel aan de hand is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 11 jan 2019, 16:26

@ Loes .
ik hoop dat andere leden jou vragen op??
verder gaanen kunnen helpen , ikke als houder stop met mijn posten op mogelijke hulp .
ik kan als houder van garnalen ,jou hellaas niet meer helpende handje bieden .

ik wens in jou hobby , veel kweek en houden van :shrimp :shrimp . :prachtig

mijn hulp is hier ten einde ,met deze post :schamen :schamen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 14 jan 2019, 11:57

ben ikke weer , met excuus op post hierboven

wat jij hebt gehad en hopelijk over is ,na mijn excuus en jou openingsvraag .

zijn mijn denken ,de zwakkere garnalen die ?? mischien als 2 groepen bij elkaar zijn gekomen
en elkaar hebben ,geprikt,ruie, bacterieen botsing, of iets anders{ het atenderen van verkeerd water} hebben gehad ,naar jou aquarium .
wat je hier nog kunt verbeteren , mocht je nog iets zien op bleekjes ?? voogle nemen
of haal die zieke bleek eruit en zet ze op carataine met een tablet of poeder ,met bacterieen dodend iets .

maar wat ik begrijp uit jou laatste post ,is alles dik in orde .
en denk dat het nu wel goed zit .

nu is het aan jou om de zaak in orde te houden , dat zien wij leden niet . :five :knipoog

ikke nog even met 1 vraag op retour

ik lees dat jou tigers op grind leven , dat moet volgens kenners heel goed moeten kunnen
waarom heb jij een beetje ph verlagende soil ? zitten jou waarden dan ook zo hoog
of heb jij de garnalen van de zwaksten gekregen , uitgeselecteerde van de betere houder /kweker ??
gebruik jij mijn geroep ,op bacterieen ook uit gouden zakje ?? .het kan zijn dat deze missen in dat grind , met kraanwater .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Siergarnalen

Bericht door Siergarnalen » 22 jan 2019, 12:56

Ik lees net je opmerking dat je jouw Royal Blue garnalen op een lichte bodem houdt, zet ze op donkere bodem en de kleur zal langzaamaan weer terugkomen. Tijgers houden van een donkere bodem en een niet te schone bak.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 23 jan 2019, 06:46

Dat klopt helemaal, wat sier garnalen hier zegt, die van mij doen het prima in een donkere bak, ik zie ze amper, dit komt door slechte verlichting, maar merk dat de blauwe tijgers het erg fijn vinden, ook zitten ze op een uitgewerkte ph verlagende bodem, een zwarte bodem :vrolijk
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Hospitaal en medicijnen”