Garnalen met witte streep/stippen op rug

Heb je zieke garnalen of kreeften? Plak onderstaande vragen in je 1e bericht en beantwoord er zo veel mogelijk. Dan kan er nog sneller hulp geboden worden.
  • 1. Wat zijn de waterwaarden? pH: ,GH: ,KH: ,NO3 : ,NO2: ,CU(koper): ,PO4(fosfaat):
    2. Hoeveel liter inhoud heeft het aquarium? Heb je recent een waterwissel gedaan en hoeveel, hoe vaak wordt er water ververst?'
    3. Heb je nieuwe planten aan het aquarium toegevoegd?
    4. Heb je nieuwe dieren aan het aquarium toegevoegd?
    5. Heb je recent medicatie aan het water toegevoegd of anti algen/slakkenmiddel?
    6. Heb je vloeibare plantenvoeding aan je water toegevoegd?
    7. Gedragen de garnalen zich anders? Zitten ze boven in het aquarium, zijn ze sloom, zwemmen ze vreemd, hebben ze een andere kleur?
    8. Belucht je het water met behulp van een bruissteen?
    9. Heb je nog loodjes of potjes met vezel om de planten zitten, of andere soorten metaal in het water?
    10. Aantal dieren en hoeveel van elke soort zitten er samen in het aquarium?
    11. Wat voer je, en hoe vaak?
    12, Hoe lang draait de bak al?
    13, Wat is gemiddeld de leeftijd van de dieren?
    14, Wat is de watersamenstelling? Puur leidingwater, gemengd water, regenwater, osmosewater?
ALS JE 1 VAN DE VRAGEN 2 t/m 7 MET JA HEBT BEANTWOORD, VERVERS DAN DIRECT 50-80% VAN HET AQUARIUMWATER EN VOEG EVENTUEEL SPECIALE WATERBEREIDER TOE, GESCHIKT VOOR GARNALEN EN KREEFTEN, BIJV. VANYA OF VAN DENNERLE. DE BELUCHTING VAN HET WATER HOOG ZETTEN.
Jup99

Garnalen met witte streep/stippen op rug

Bericht door Jup99 » 23 feb 2020, 19:35

Hallo,

Mijn vriendin heeft sinds 1 jaar een klein aquarium.
Ze heeft daar o.a. vuurgarnalen inzitten.

De laatste weken heeft ze uitval en enkele garnalen zien er vreemd uit.
Enkele garnalen hebben witte strepen over de rug en witte stippen op de staart. (spiernecrose ???)
Ze heeft een foto gestuurd, niet de beste maar hopelijk kan iemand het toch op basis van de foto beoordelen.

Ik heb gezegd dat ze direct waterwissels moest doen.
Ze heeft de afgelopen week 2x ong. 40% water wissels gedaan.

Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn.

1. Wat zijn de waterwaarden? pH: ,GH: ,KH: ,NO3 : ,NO2: ,CU(koper): ,PO4(fosfaat):
Geen idee, ze heeft de waardes niet getest en inmiddels waterwissels toegepast.

2. Hoeveel liter inhoud heeft het aquarium? Heb je recent een waterwissel gedaan en hoeveel, hoe vaak wordt er water ververst?'
20 liter

3. Heb je nieuwe planten aan het aquarium toegevoegd?
Nee

4. Heb je nieuwe dieren aan het aquarium toegevoegd?
Nee

5. Heb je recent medicatie aan het water toegevoegd of anti algen/slakkenmiddel?
Nee

6. Heb je vloeibare plantenvoeding aan je water toegevoegd?
Nee

7. Gedragen de garnalen zich anders? Zitten ze boven in het aquarium, zijn ze sloom, zwemmen ze vreemd, hebben ze een andere kleur?
Zijn niet rood maar meer oranje van kleur

8. Belucht je het water met behulp van een bruissteen?
Nee

9. Heb je nog loodjes of potjes met vezel om de planten zitten, of andere soorten metaal in het water?
Nee

10. Aantal dieren en hoeveel van elke soort zitten er samen in het aquarium?
Vuurgarnalen zijn nakweek uit mijn eigen aquarium
27 Vuurgarnalen en 3 Zwarte Sakura uit LFS (inmiddels ruim 20 dood, aquarium had meer dan 50 garnalen 3 weken geleden)
10 guppen

11. Wat voer je, en hoe vaak?
Wafer mini mix (Tetra) , om de dag.
normaal visvoer, om de dag

12, Hoe lang draait de bak al?
> 1 jaar

13, Wat is gemiddeld de leeftijd van de dieren?
Garnalen van > 1 jaar en nakweek van 3 tot 6 maanden.

14, Wat is de watersamenstelling? Puur leidingwater, gemengd water, regenwater, osmosewater?
Puur leidingwater

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Matts

Re: Garnalen met witte streep/stippen op rug

Bericht door Matts » 23 feb 2020, 22:06

Wat ik zie op de foto is een normale rugstreep die sommige vuurtjes hebben.

Wat de oorzaak is van de uitval is moeilijk te zeggen, zeker zonder waterwaarden.
Hoe vaak word het aquarium normaal ververst?
Want 10 guppen in een 20l bakje is behoorlijk veel, zeker als ze nog eens beginnen kweken.
Persoonlijk zou ik er een nieuwe thuis voor zoeken.

Misschien kan het ook helpen om wat meer plantaardig te voeren, specifiek garnalenvoer in plaats van visvoer.

Was er al uitval voor je beide groepen garnalen samenvoegde?
Het is een bekend fenomeen dat als je 2 verschillende groepen garnalen samenvoegd het soms mis gaat, al is dat lang niet altijd het geval.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 24 feb 2020, 08:02

Mats heeft hier een goed punt.
vissen zorgen voor stres bij garnalen, zeker in zo,n klein bakje, garnalen zijn een normaal voedsel voor vissen, de garnalen kunnen nergens heen en gaan stressen, bovendien vervuilt dat bakje als een tierelier met zo veel vissen er bij, je krijgt een echte bacterie bom in je bakje, vuurtjes zijn sterk maar nou ook weer niet zo sterk.
Steeds verversen zorgt er voor dat je bakje in een circel rond gaat, als er alleen garnalen in zaten hoef je niet zo vaak te verversen.
Bovendien denk ik dat de garnalen uit de lfs al een ziekte bij zich hadden en dit over hebben gegeven aan de vuurtjes.
Voedsel wat je geeft is fout, garnalen hebben voornamelijk plantaardig voedsel nodig, leg eens een catapa blad in het bakje , wel verzwaren met een steentje, geef ze geen brandnetel blad, dit valt vaak verkeerd uit, geef ze eens wat groente stickjes , kijk daar voor even bij plantsonline, bij eigen producten. de prijs valt hartstikke mee. Mijn garnalen krijgen elke week vers blad oa walnoot catapa banaan enz.
Voor dit soort dingen zou ik zelf bactopur ditrect gebruikt hebben , helaas mag dit niet meer verkocht worden, en moet ik nog op zoek naar iets om dit te vervangen, je zou kunnen zoeken bij de sponsoren, of er om vragen wat ze voor je kunnen betekenen. voogle word ook wel gebruikt, zelf nog nooit gedaan , maar kan op zeker geen kwaad.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jup99

Bericht door Jup99 » 24 feb 2020, 22:25

Bedankt voor de reacties.

Het vissen voer wat ze geeft is spaarzaam en hoofdzakelijk voor de guppen. De garnalen krijgen de speciale garnalen wafers.
Ik begrijp dat de garnalen ook restjes van vissen voer zullen eten.
Ziekte van de garnalen uit de winkel zou toch niet moeten kunnen aangezien deze er ook al erg lang inzitten.

Ik zal het mbt de guppen doorgeven, ze had de vrouwtjes er al uitgehaald omdat de guppen wel erg hard gingen :)

Mijn eigen garnalen hebben geen streep, mijn vriendin heeft van mij haar garnalen gehad....zou dus niet iets moeten zijn wat standaard voor vuurgarnalen is zou ik dan denken.

Ik ga van het weekend zelf even een kijkje nemen....keep you posted.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 25 feb 2020, 07:16

Soms gebeurt het wel dat garnalen een ziekte hebben waar ze zelf tegen kunnen , dan zet je ze bij andere garnalen in de bak en die gaan dan dood, is een algemeen verschijnsel onder garnalen houders. iedereen krijgt er een keer mee te maken, al gaat het al 2 jaar goed , ineens zit je met zo,n geval en kijk je de volgende keer wel goed uit, ik heb het eens met druppels water gehad uit de bovenste bak waar een ziekte heerste, zag ineens dat de bak die er onder stond ook dezelfde ziekte uit brak, en geloof mij, ik ben erg secuur op dat soort dingen. maar met verversen van de bovenste bak kwamen er toch druppels water in de onderste bak en hoppa die bak ook ziek.
En de streep bij vuurtjes op de rug is normaal voor oudere garnalen vam deze soort, misschien zijn ze bij je vriendin inmiddels al op de leeftijd dat je dit gaat zien, en verkoop of geef jij je garnalen al eerder weg. het gebeurt dan ook niet bij alle garnalen, dat ze een streep krijgen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Hospitaal en medicijnen”