problemen problemen en nog eens problemen

Heb je zieke garnalen of kreeften? Plak onderstaande vragen in je 1e bericht en beantwoord er zo veel mogelijk. Dan kan er nog sneller hulp geboden worden.
  • 1. Wat zijn de waterwaarden? pH: ,GH: ,KH: ,NO3 : ,NO2: ,CU(koper): ,PO4(fosfaat):
    2. Hoeveel liter inhoud heeft het aquarium? Heb je recent een waterwissel gedaan en hoeveel, hoe vaak wordt er water ververst?'
    3. Heb je nieuwe planten aan het aquarium toegevoegd?
    4. Heb je nieuwe dieren aan het aquarium toegevoegd?
    5. Heb je recent medicatie aan het water toegevoegd of anti algen/slakkenmiddel?
    6. Heb je vloeibare plantenvoeding aan je water toegevoegd?
    7. Gedragen de garnalen zich anders? Zitten ze boven in het aquarium, zijn ze sloom, zwemmen ze vreemd, hebben ze een andere kleur?
    8. Belucht je het water met behulp van een bruissteen?
    9. Heb je nog loodjes of potjes met vezel om de planten zitten, of andere soorten metaal in het water?
    10. Aantal dieren en hoeveel van elke soort zitten er samen in het aquarium?
    11. Wat voer je, en hoe vaak?
    12, Hoe lang draait de bak al?
    13, Wat is gemiddeld de leeftijd van de dieren?
    14, Wat is de watersamenstelling? Puur leidingwater, gemengd water, regenwater, osmosewater?
ALS JE 1 VAN DE VRAGEN 2 t/m 7 MET JA HEBT BEANTWOORD, VERVERS DAN DIRECT 50-80% VAN HET AQUARIUMWATER EN VOEG EVENTUEEL SPECIALE WATERBEREIDER TOE, GESCHIKT VOOR GARNALEN EN KREEFTEN, BIJV. VANYA OF VAN DENNERLE. DE BELUCHTING VAN HET WATER HOOG ZETTEN.
justlikeindy

Bericht door justlikeindy » 07 okt 2016, 14:30

we zijn ongeveer iets langer dan een maandje verder sinds ik mijn eerste crystal reds kreeg....

ik wilde graag weer garnaaltjes nemen heb ooit vuurtjes gehad dus ik ging weer actief worden op het forum (niet echt dat ik het ooit was)
En ik had nog een bak van 60 l waar een betta in heeft gezeten.
ik hout aanschaffen en nepstenen gemaakt van kunstof.
3 kleinere en 1 hoofd rots.
de hoofd rots was iets te groot dus me stiefvader heeft hem wat ingekort met een figuurzaag.

Toen ik ze binnen kreeg was ik op stage (maar me moeder stuurde foto's).
besteld en bezorgd vanuit belgie in een isomo box ofso prima verlopen.
ik had er tien besteld en 11 gekregen :hihi
ik heb toen langer dan een uur naar de garnalen gekeken.

paar weken later alles loopt vlekkeloos om de 2 dagen 10%/20% water verversing
water voorbereider alles gaat goed

toen opeens bam! 1 dode garnaal.
een dag later nog 1.

en zo vond ik er elke halve week wel 2.
tot nu waar volgens mij de laatste garnaal net het licht heeft gezien.

ik tussentijds nog naar de dierenwinkel gegaan (een dierenwinkel met verstand!)
daar me water laten checken alles perfect!

Weet iemand waarom mijn garnalen dood zijn gegaan? hier wat feiten:

-Water waardes goed
-gebruik watervoorbereider
-elke 2 dagen waterverversing voor 10/20%
-planten: javamos en nog een ander klein vitro plantje.
-gebruikte bemesting zonder koper ect.
-als ik me bak een paar dagen vergeten was begon het naar plastic te ruiken
soort piepschuim achtige geur met voorname van die grote rots af zou het hier aan liggen???
- de garnalen waren best welk klein toen ik ze kocht.
-voer: algen korreltjes? en soms vlok om de 2 dagen.

pls help me want nu wil ik mischien garnalen kopen van antionnette alleen ik wil eerst de oorzaak weten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Erna E
Moderator
Moderator

Bericht door Erna E » 07 okt 2016, 18:17

Je schrijft "als ik me bak een paar dagen vergeten was begon het naar plastic te ruiken
soort piepschuim achtige geur met voorname van die grote rots af zou het hier aan liggen???"
Zou dus zeker het er uit halen!
Maar om je nog beter te kunnen helpen een lijstje met vragen hieronder.

Heb je zieke garnalen of kreeften?
Plak onderstaande vragen in je bericht en beantwoord er zo veel mogelijk.
Dan kan er nog sneller hulp geboden worden.

1. Wat zijn de waterwaarden?
pH:
GH:
KH:
NO3:
NO2:
CU(koper):
PO4(fosfaat):
2. Hoeveel liter inhoud heeft het aquarium? Heb je recent een waterwissel gedaan en hoeveel, hoe vaak wordt er water ververst?'
5. Heb je recent medicatie aan het water toegevoegd of anti algen/slakkenmiddel?
7. Gedragen de garnalen zich anders? Zitten ze boven in het aquarium, zijn ze sloom, zwemmen ze vreemd, hebben ze een andere kleur?
9. Heb je nog loodjes of potjes met vezel om de planten zitten, of andere soorten metaal in het water?

ALS JE 1 VAN DEZE VRAGEN MET JA HEBT BEANTWOORD (met uitzondering van vraag 8 ), VERVERS DAN DIRECT 50-80% VAN HET AQUARIUMWATER EN VOEG EVENTUEEL SPECIALE WATERBEREIDER TOE, GESCHIKT VOOR GARNALEN EN KREEFTEN, BIJV. VANYA OF VAN DENNERLE. DE BELUCHTING VAN HET WATER HOOG ZETTEN.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

dela vega

Bericht door dela vega » 08 okt 2016, 10:27

De kweker vanwaar je jouw garnaaltjes hebt gekocht. Heeft deze zijn garnalen op osmose water zitten of leidingwater?
En op welk water hou jij ze nu? Vaak heb je na het overzetten sterfte na enkele weken wanneer het verschil in waterwaarden tecgroot is. Om de twee dagen water verversen hoeft ook niet.

Ook zou ik die kunststof stenen eruit halen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

justlikeindy

Bericht door justlikeindy » 08 okt 2016, 11:52

dela vega schreef:QR_BBPOST De kweker vanwaar je jouw garnaaltjes hebt gekocht. Heeft deze zijn garnalen op osmose water zitten of leidingwater?
En op welk water hou jij ze nu? Vaak heb je na het overzetten sterfte na enkele weken wanneer het verschil in waterwaarden tecgroot is. Om de twee dagen water verversen hoeft ook niet.

Ook zou ik die kunststof stenen eruit halen

ik heb ze gekocht bij shrimpkings. ik hou ze nu gewoon op leiding water met water voorbereider.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

justlikeindy

Bericht door justlikeindy » 08 okt 2016, 11:59

Erna E schreef:QR_BBPOST Je schrijft "als ik me bak een paar dagen vergeten was begon het naar plastic te ruiken
soort piepschuim achtige geur met voorname van die grote rots af zou het hier aan liggen???"
Zou dus zeker het er uit halen!
Maar om je nog beter te kunnen helpen een lijstje met vragen hieronder.

Heb je zieke garnalen of kreeften?
Plak onderstaande vragen in je bericht en beantwoord er zo veel mogelijk.
Dan kan er nog sneller hulp geboden worden.

1. Wat zijn de waterwaarden?
pH:
GH:
KH:
NO3:
NO2:
CU(koper):
PO4(fosfaat):

ALS JE 1 VAN DEZE VRAGEN MET JA HEBT BEANTWOORD (met uitzondering van vraag 8 ), VERVERS DAN DIRECT 50-80% VAN HET AQUARIUMWATER EN VOEG EVENTUEEL SPECIALE WATERBEREIDER TOE, GESCHIKT VOOR GARNALEN EN KREEFTEN, BIJV. VANYA OF VAN DENNERLE. DE BELUCHTING VAN HET WATER HOOG ZETTEN.
1
ph:6.8
gh:16
kh: 10d
no2:0
no3:0
cl2:0
(koper en fosfaat meten mij strips niet.)
2. 60l, Ja eergisteren 20% om de 2 dagen.
3. nee
4. nee
5.nee.
6. ja, colombo flora grow, groen witte fles. 1 pompje
7. de laatste 2 (heb er net weer een paar gezien) bewegen amper tot bijna niet.
8. ja ik heb zon lucht filter waar je allen je lucht pomp op moet aansluiten.
9. nee
10. ik denk nu nog 2 of 3 er zitter cr's in.
11 dennerle crustagran 2 korreltjes om de 2 dagen alleen ze eten het niet op en zodra ik gewoon wat vlok er in gooit eten ze de vlok wel.

ik ga nu me aquarium redesignen met die kunst stenen er uit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

dela vega

Bericht door dela vega » 08 okt 2016, 13:03

Ik denk dat je garnaaltjes geen leidingwater gewoon zijn. Ook is je gh en kh veel te hoog om cr's en tb's te houden. Als ik me niet vergis heeft shrimpkings zijn diertjes zitten op een ppm van 100-150, gh van 3-6, en een kh van 0-2. Info ook terug te vinden op de website. Door het te grote verschil in waterwaarden denk ik dat ze het loodje leggen. Als je ze toch wil houden op kraanwater kan je ze best ook kopen van een kweker die ze ook op kraanwater zitten heeft.
Ik heb mijn cr en cb op osmose water zitten dat ik aanleng met mineralen. Mss dat je je eens moet inlezen over deze methode.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

justlikeindy

Bericht door justlikeindy » 08 okt 2016, 15:48

dela vega schreef:QR_BBPOST Ik denk dat je garnaaltjes geen leidingwater gewoon zijn. Ook is je gh en kh veel te hoog om cr's en tb's te houden. Als ik me niet vergis heeft shrimpkings zijn diertjes zitten op een ppm van 100-150, gh van 3-6, en een kh van 0-2. Info ook terug te vinden op de website. Door het te grote verschil in waterwaarden denk ik dat ze het loodje leggen. Als je ze toch wil houden op kraanwater kan je ze best ook kopen van een kweker die ze ook op kraanwater zitten heeft.
Ik heb mijn cr en cb op osmose water zitten dat ik aanleng met mineralen. Mss dat je je eens moet inlezen over deze methode.
Ik ga ze van antionnette kopen die heb ze op rdams leiding water en ik ook

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

justlikeindy

Bericht door justlikeindy » 08 okt 2016, 15:57

dela vega schreef:QR_BBPOST Ik denk dat je garnaaltjes geen leidingwater gewoon zijn. Ook is je gh en kh veel te hoog om cr's en tb's te houden. Als ik me niet vergis heeft shrimpkings zijn diertjes zitten op een ppm van 100-150, gh van 3-6, en een kh van 0-2. Info ook terug te vinden op de website. Door het te grote verschil in waterwaarden denk ik dat ze het loodje leggen. Als je ze toch wil houden op kraanwater kan je ze best ook kopen van een kweker die ze ook op kraanwater zitten heeft.
En die kunststeen kan het ook zijn want ik heb hem nu weggehaald en het stonk behoorlijk :spooky

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

justlikeindy

Bericht door justlikeindy » 13 okt 2016, 10:42

Oke ff een :moonphases update :moonphases , :shrimp

Ik heb nu sinds een weekje alles er uit gehaald alles omgespoeld de kunststenen verwijderd
ik heb nu 2 stukken spiderwoodaan elkaar gebonden en ik heb er Javamos inzitten. :dansendebanaan :dansendebanaan

nou word het javamos een beetje geel en de uiteindes groen hoe komt dit?!?!? ik geef wel gewoon planten voeding...

de drie garnalen zijn eindelijk weer mooi op kleur gekomen en ik ga binnenkort bij Antoinette een stuk of 15 garnalen kopen :blij :blij

mvg

Indy de jong

ps. Wie zie ik op het vivarium? :lekker puh :lekker puh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 13 okt 2016, 20:18

mijn tip is ,zorg eerst dat je water op goede waarde,s zit . en dan nieuwe bijzetten of opnieuw proberen { testje bij de aquariumzaak laten doen en met beetje kennis van dit gebeuren zelf doen,
mijn motto in de lotto = en blijft ,,,, komt ie weer ,,, METEN IS WETEN ,,, metertjes kosten bijna geen drol en je hebt aan de hobby GEK meer lol..
het mos ,,word bruin , of door teveel nitraat en nitriet ,of door te veel voedingsstof .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 13 okt 2016, 20:21

jurn schreef:QR_BBPOST mijn tip is ,zorg eerst dat je water op goede waarde,s zit . en dan nieuwe bijzetten of opnieuw proberen { testje bij de aquariumzaak laten doen en met beetje kennis van dit gebeuren zelf doen,
mijn motto in de lotto = en blijft ,,,, komt ie weer ,,, METEN IS WETEN ,,, metertjes kosten bijna geen drol en je hebt aan de hobby GEK meer lol..
het mos ,,word bruin , of door teveel nitraat en nitriet ,of door te veel voedingsstof .
p,s ik denk honderden GEKken en misschien wel zw.rte piet en kerstman :schateren :schateren :schateren :schateren

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 01 jul 2017, 08:22

justlikeindy schreef:QR_BBPOST
Ik ga ze van antionnette kopen die heb ze op rdams leiding water en ik ook

hoe gaat de hobby ??? doen de kraanwater garnalen het beter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 04 sep 2017, 16:57

justlikeindy schreef:QR_BBPOST
de drie garnalen zijn eindelijk weer mooi op kleur gekomen en ik ga binnenkort bij Antoinette een stuk of 15 garnalen kopen :blij :blij
Ben wel toe aan een update :vrolijk
Hoe gaat het nu?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 04 sep 2017, 17:53

Nou die 15 garnalen zijn nooit verkocht alvast

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 11 sep 2017, 12:53

24 mei , :schrik :schrik zijn laatste actie op zijn profiel
en sind,s oktober niet meer op forums sjenn { gezien}

ben bang dat ie ook bij bushokje de laatste trein heb genomen :schateren :schateren

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Hospitaal en medicijnen”