Het bekende ziektebeeld: garnalen worden traag, eten slecht en steeds 1 of 2 doden per dag, meestal in de morgen.
Na heel wat turen door mijn microscoop denk ik de oorzaak gevonden te hebben. Namelijk een eencellige parasiet. En zover ik kan vergelijken betreft het hier Chilodonella. Zie ook de video onderaan. Ik ben geen bioloog, dus kan het niet met zekerheid zeggen. Dat het een eencellige parasiet of protozoa is lijkt me wel zeker.
De oorzaak had ik te pakken, nu alleen nog een behandeling! Ik dacht dat dit redelijk eenvoudig zou zijn, maar we zijn ruim 2 maanden verder. Ik heb 5 verschillende behandelingen toegepast in uiteenlopende doseringen. Zoals temperatuurverhoging, zoutbehandelingen, Kaliumpermangaat, Chloramine-T, Malachietgroen en formamide en combinaties van deze. Met geen van allen was het mogelijk deze parasieten uit te roeien, ik kon ze hooguit afremmen.
Ik ga me nu richten op het vinden van een manier om een 'interne behandeling' toe te passen.
Los daarvan is een andere grote vraag of dit nu toevallig bij mijn garnalen van toepassing is of dat dit veel vaker voorkomt. De 'onverklaarbare' sterfte waar veel mensen mee kampen, zou dat ook aan deze parasiet kunnen liggen? Hebben meer mensen hier last van? In dat geval zou een behandeling nog meer welkom zijn.
Daarom heb ik het idee om eens bij iemand langs te gaan die ook last heeft van sterfte bij zijn garnalen. Ik neem mijn microscoop mee en dan kunnen we een exemplaar bekijken. Ik heb (nog) geen oplossing of behandeling, dus je zal er zelf niets mee opschieten. Enkel in naam der wetenschap dus

Zijn er mensen die hier interesse in hebben? Ik dacht zelf aan de volgende voorwaarden:
- midden Nederland heeft de voorkeur
- aquarium zeker een half jaar oud
- sterfte van garnalen dagelijks een of meerdere exemplaren
- waterwaardes zeker weten op orde, geen nitriet etc. om andere oorzaken zoveel mogelijk uit te sluiten
Laat maar weten via een berichtje.
Tot slot een video van een van mijn zieke garnalen. Je ziet de antennes. Je ziet (wat ik denk) de parasiet Chilodonella hier doorheen rollen.