Sterfte bij (jouw) garnalen onderzoeken

Heb je zieke garnalen of kreeften? Plak onderstaande vragen in je 1e bericht en beantwoord er zo veel mogelijk. Dan kan er nog sneller hulp geboden worden.
  • 1. Wat zijn de waterwaarden? pH: ,GH: ,KH: ,NO3 : ,NO2: ,CU(koper): ,PO4(fosfaat):
    2. Hoeveel liter inhoud heeft het aquarium? Heb je recent een waterwissel gedaan en hoeveel, hoe vaak wordt er water ververst?'
    3. Heb je nieuwe planten aan het aquarium toegevoegd?
    4. Heb je nieuwe dieren aan het aquarium toegevoegd?
    5. Heb je recent medicatie aan het water toegevoegd of anti algen/slakkenmiddel?
    6. Heb je vloeibare plantenvoeding aan je water toegevoegd?
    7. Gedragen de garnalen zich anders? Zitten ze boven in het aquarium, zijn ze sloom, zwemmen ze vreemd, hebben ze een andere kleur?
    8. Belucht je het water met behulp van een bruissteen?
    9. Heb je nog loodjes of potjes met vezel om de planten zitten, of andere soorten metaal in het water?
    10. Aantal dieren en hoeveel van elke soort zitten er samen in het aquarium?
    11. Wat voer je, en hoe vaak?
    12, Hoe lang draait de bak al?
    13, Wat is gemiddeld de leeftijd van de dieren?
    14, Wat is de watersamenstelling? Puur leidingwater, gemengd water, regenwater, osmosewater?
ALS JE 1 VAN DE VRAGEN 2 t/m 7 MET JA HEBT BEANTWOORD, VERVERS DAN DIRECT 50-80% VAN HET AQUARIUMWATER EN VOEG EVENTUEEL SPECIALE WATERBEREIDER TOE, GESCHIKT VOOR GARNALEN EN KREEFTEN, BIJV. VANYA OF VAN DENNERLE. DE BELUCHTING VAN HET WATER HOOG ZETTEN.
Shrimpmaster
Partner

Bericht door Shrimpmaster » 12 okt 2016, 10:09

Ik heb er al een paar keer over geschreven (op het oude forum) dat ik bezig was met het achterhalen van sterfte bij mijn garnalen.
Het bekende ziektebeeld: garnalen worden traag, eten slecht en steeds 1 of 2 doden per dag, meestal in de morgen.

Na heel wat turen door mijn microscoop denk ik de oorzaak gevonden te hebben. Namelijk een eencellige parasiet. En zover ik kan vergelijken betreft het hier Chilodonella. Zie ook de video onderaan. Ik ben geen bioloog, dus kan het niet met zekerheid zeggen. Dat het een eencellige parasiet of protozoa is lijkt me wel zeker.

De oorzaak had ik te pakken, nu alleen nog een behandeling! Ik dacht dat dit redelijk eenvoudig zou zijn, maar we zijn ruim 2 maanden verder. Ik heb 5 verschillende behandelingen toegepast in uiteenlopende doseringen. Zoals temperatuurverhoging, zoutbehandelingen, Kaliumpermangaat, Chloramine-T, Malachietgroen en formamide en combinaties van deze. Met geen van allen was het mogelijk deze parasieten uit te roeien, ik kon ze hooguit afremmen.

Ik ga me nu richten op het vinden van een manier om een 'interne behandeling' toe te passen.

Los daarvan is een andere grote vraag of dit nu toevallig bij mijn garnalen van toepassing is of dat dit veel vaker voorkomt. De 'onverklaarbare' sterfte waar veel mensen mee kampen, zou dat ook aan deze parasiet kunnen liggen? Hebben meer mensen hier last van? In dat geval zou een behandeling nog meer welkom zijn.

Daarom heb ik het idee om eens bij iemand langs te gaan die ook last heeft van sterfte bij zijn garnalen. Ik neem mijn microscoop mee en dan kunnen we een exemplaar bekijken. Ik heb (nog) geen oplossing of behandeling, dus je zal er zelf niets mee opschieten. Enkel in naam der wetenschap dus :hihi

Zijn er mensen die hier interesse in hebben? Ik dacht zelf aan de volgende voorwaarden:

- midden Nederland heeft de voorkeur
- aquarium zeker een half jaar oud
- sterfte van garnalen dagelijks een of meerdere exemplaren
- waterwaardes zeker weten op orde, geen nitriet etc. om andere oorzaken zoveel mogelijk uit te sluiten

Laat maar weten via een berichtje.

Tot slot een video van een van mijn zieke garnalen. Je ziet de antennes. Je ziet (wat ik denk) de parasiet Chilodonella hier doorheen rollen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Nico
Partner

Bericht door Nico » 12 okt 2016, 15:19

Jammer dat ik je niet (meer) van dienst kan zijn. Had een dergelijke uitval enige maanden geleden en dit heeft bijna mijn gehele CR populatie uitgeroeid.

Maar misschien is het een idee om juist de overlevenden na te kijken teneinde vast te stellen of deze parasiet vrij zijn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 12 okt 2016, 15:32

heb vorige week een uitval gehad op m,n taiwan groep .
of dit kwam door uitvallende uitstroom van pomp{aquael } deze stroomde totaal niet meer .
en kwam er te laat achter ,resultaat 87 lijkjes met de meeste een rode hoofdje {bij de eivlek gedeelte}
heb de stam nu weer op gareel ,weer actief {gellukig} .
of hier spelen 2 factoren uitval pomp met nitriet piek .
of een bacterie door met m,n handen weer eens van bak naar bak te vliegen zonder was en drogen van handen { bekend verhaaltje van 3 jaar geleden op GEK 1 }
heb bij de taiwan bak ,direct een 70% wissel op waarde,s gemaakt . met nu weer levende dame,s en heren .

bij de gehemelde garie,s meeste dame,s met eieren . en veel pinto,s met blaauw aandeel en donkere wine,red .

zit hellaas in begin van nederland om de microscoop te mogen ontmoeten { het hoge noorden waar gas gewonnen word}
maar ben zeer nieuwsgierig of er leden zijn die deze ziektebeeld ook hebben gehad ,om jou tot een conclusie te krijgen .op deze parasiet { vind het geweldig hoe jij dit met ons GEKKEN wilt delen om in de toekomst deze parasiet tot zwijgen te brengen}

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpmaster
Partner

Bericht door Shrimpmaster » 12 okt 2016, 15:38

Bedankt Jurn en Nico. Ik heb sowieso geen haast. Ik hoop eigenlijk dat niemand deze problemen krijgt natuurlijk, maar aangezien het zo vaak voorkomt in onze hobby zal ik tzt wel bij iemand op de koffie mogen om eens wat garnalen te checken :ziek :knipoog

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 12 okt 2016, 16:02

Shrimpmaster schreef:QR_BBPOST Bedankt Jurn en Nico. Ik heb sowieso geen haast. Ik hoop eigenlijk dat niemand deze problemen krijgt natuurlijk, maar aangezien het zo vaak voorkomt in onze hobby zal ik tzt wel bij iemand op de koffie mogen om eens wat garnalen te checken :ziek :knipoog
denk dat de meeste GEK houders deze probleem hebben of zullen ondervinden
veel oud /nieuwelingen zie of hoor je niet, of zie je nooit weer ,na deze {dure} uitval op diertjes .

bij mij ben je welkom op inspectie .

wat ik ook nog vaak zie bij mijn houden van hobby . water wat troebel word {waterbloei genaamd} worden de garnalen actiever op nakweekjes .ook hier zit iets in wat ze heerlijk vinden ????

en krijg ik deze niet weer foetzie{ de melkwaas} in paar weekjes ,zet ik er een u,v lampje tussen de pomp en uitstroomp} zo weer helder zicht . {met wisseltje erbij}
maar zijn de garnalen boos :is goed

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

dela vega

Bericht door dela vega » 12 okt 2016, 20:07

Ooit ook zo een bakje gehad. Iedere week vond ik wel 1 of meerdere dode garnalen. Ook echt alles onderzocht, waterwaarden prima in orde, noem maar op. Furanol kuurtje gegeven, maar niets hielp. Andere bakjes deden het prima met de zelfde verzorgingsmethodiek. Bakje heb ik moeten opgeven dus ben benieuwd naar jouw onderzoek.
Grtz,
Dela Vega

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 12 okt 2016, 20:12

Ik heb dit op het oude forum geloof ik ook eens geschreven. Had namelijk dezelfde problemen.
Wat ik toen heb gedaan, is bacterie dodend middel gebruikt, na behandeling de hele bak bijna leeg gehaald en met vers water gevuld, na 2 dagen rust een wormen middel er in gedaan, ook na de behandeling weer de hele bak ververst, en ik heb mijn filter gewoon mee laten draaien, en alle velletjes en dode direct verwijderd, ook diertjes die zwak waren, eruit gehaald en in een bakje gedaan, gingen toch dood, dus was voor mij handiger als ze er al uit waren. In het begin zag ik wat meer dode diertjes dan voorheen, maar andere begonnen weer te eten en de kleur werd weer mooier. deze groep heb ik nog steeds. wat ik ook wel eens heb gedaan is gewoon de bodem eruit halen en een nieuwe er in, zag dan al weer wat problemen ontstaan, wat suffige garnalen die haast niet meer aten, en echt waar ze knapten heel snel op na dat ze een nieuwe bodem hadden gekregen. Misschien vinden sommige mensen dat ik dan te veel middelen er in heb gedaan, maar ik heb zoiets van, baat het niet dan schaadt het niet, ze gingen toch wel dood, dus waarom dan niet wat uit proberen. Nu nog steeds haal ik zodra ik een dode garnaal zie hem er direct uit, ook zwakke exemplaren, gewoon uit voor zorg.
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 12 okt 2016, 20:31

Wat een super filmpje trouwens, wel eng om te zien die griezeltjes :geschrokken
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 15 okt 2016, 11:16

@shrimpmaster ,weet niet of je de dr shrimps medicatie,s op parasieten en andere rare dingetjes op ziek worden al kent???
bekijk deze medicijnen eens ,deze heeft ook 1e hulp , voor zieke of rare plaagdiertjes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Hospitaal en medicijnen”