Doorbloede garnaal? (Origineel topic)

Heb je zieke garnalen of kreeften? Plak onderstaande vragen in je 1e bericht en beantwoord er zo veel mogelijk. Dan kan er nog sneller hulp geboden worden.
  • 1. Wat zijn de waterwaarden? pH: ,GH: ,KH: ,NO3 : ,NO2: ,CU(koper): ,PO4(fosfaat):
    2. Hoeveel liter inhoud heeft het aquarium? Heb je recent een waterwissel gedaan en hoeveel, hoe vaak wordt er water ververst?'
    3. Heb je nieuwe planten aan het aquarium toegevoegd?
    4. Heb je nieuwe dieren aan het aquarium toegevoegd?
    5. Heb je recent medicatie aan het water toegevoegd of anti algen/slakkenmiddel?
    6. Heb je vloeibare plantenvoeding aan je water toegevoegd?
    7. Gedragen de garnalen zich anders? Zitten ze boven in het aquarium, zijn ze sloom, zwemmen ze vreemd, hebben ze een andere kleur?
    8. Belucht je het water met behulp van een bruissteen?
    9. Heb je nog loodjes of potjes met vezel om de planten zitten, of andere soorten metaal in het water?
    10. Aantal dieren en hoeveel van elke soort zitten er samen in het aquarium?
    11. Wat voer je, en hoe vaak?
    12, Hoe lang draait de bak al?
    13, Wat is gemiddeld de leeftijd van de dieren?
    14, Wat is de watersamenstelling? Puur leidingwater, gemengd water, regenwater, osmosewater?
ALS JE 1 VAN DE VRAGEN 2 t/m 7 MET JA HEBT BEANTWOORD, VERVERS DAN DIRECT 50-80% VAN HET AQUARIUMWATER EN VOEG EVENTUEEL SPECIALE WATERBEREIDER TOE, GESCHIKT VOOR GARNALEN EN KREEFTEN, BIJV. VANYA OF VAN DENNERLE. DE BELUCHTING VAN HET WATER HOOG ZETTEN.
Bennietgek

Bericht door Bennietgek » 05 dec 2016, 14:53

Hallo Allemaal,

Zo ag en toe heb ik een beetje uitval. Maar deze garnaal is wel heel vreemd.
Wat is hiermee gebeurd (Nu is die droog) Maar toen die nog nat was had die 1 plekje, Nu is die helemaal bruin.
Normaal blijven ze blauw tot zwart,

Is die doorbloed? Zoja, heb ik wrs wel een idee waardoor (Lamp aan en schrikken)

Hoor graag van jullie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 05 dec 2016, 21:56

zoals je in je topic ,complimenteren mag,,
geef ik je complimenten om een garnaal te tonen die naar mijn kijk ,, op verkeerd water heb gevochten en heeft verloren .

zie in je andere topic hierover dat je verder geen krietiek aan kan ,dus ................

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bennietgek

Bericht door Bennietgek » 06 dec 2016, 05:31

jurn schreef:QR_BBPOST zoals je in je topic ,complimenteren mag,,
geef ik je complimenten om een garnaal te tonen die naar mijn kijk ,, op verkeerd water heb gevochten en heeft verloren .

zie in je andere topic hierover dat je verder geen krietiek aan kan ,dus ................
??? Verkeerd water? De rest doet het prima. Het valt mij op dat als er eentje uitvalt. Er altijd een vreemd plekje op zit.
En geen kritiek aan kan. Wat is dat voor onzin. Heb aangegeven dat als je kritiek doet dat opbouwend doet. (Dus bijv. een oplossing roepen o.i.d)
En dat geld voor mijn eigen board

Ze vliegen me telkens tegen de ramen aan als ik het licht aan doe.
En deze garnaal was dood, en lag daarna een hele middag op het droge (Soms kan ik ze aan mijn vogels voeren) Dacht, doe dat maar niet meT deze...

Snap je bericht niet helemaal.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 06 dec 2016, 06:55

Zit het vreemde plekje op de kop ? Ik heb de ervaring dat dan je nitraat te hoog is, ga dit eens meten, dit kan komen door te weinig aan planten in je bak, oa drijf planten enz.
Wat ik heb gemerkt is dat met een nitraat van 10, je al deze problemen kan krijgen.
En een goede raad, het is een forum waar je op zit met heel veel verschillende mensen en ieder heeft zijn of haar manier van uitleggen, soms komt dit niet altijd leuk over, maar dit is niet altijt expres, als je iets opschrijft zie je elkaars gezicht niet en dan kunnen dingen anders overkomen dan bedoeld word + je moet je zelf er niet zo druk om maken en de antwoorden er uit vissen die voor jou idee goed bij de situatie passen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bennietgek

Bericht door Bennietgek » 06 dec 2016, 07:09

Bindi schreef:QR_BBPOST Zit het vreemde plekje op de kop ? Ik heb de ervaring dat dan je nitraat te hoog is, ga dit eens meten, dit kan komen door te weinig aan planten in je bak, oa drijf planten enz.
Wat ik heb gemerkt is dat met een nitraat van 10, je al deze problemen kan krijgen.
En een goede raad, het is een forum waar je op zit met heel veel verschillende mensen en ieder heeft zijn of haar manier van uitleggen, soms komt dit niet altijd leuk over, maar dit is niet altijt expres, als je iets opschrijft zie je elkaars gezicht niet en dan kunnen dingen anders overkomen dan bedoeld word + je moet je zelf er niet zo druk om maken en de antwoorden er uit vissen die voor jou idee goed bij de situatie passen.

Hallo Bindi,

Als het het nitraat gehalte is komt dat niet door de planten. nitraat ontstaat wanneer er organisch materiaal word afgebroken. Heb idd geen waterplanten maar ook het voer wat ik geef word altijd opgegeten (Dat doet er 24 uur over voordat het word afgebroken.)
De plek zat idd op de kop

Verder heb ik heel veel jongen (Heb circa 150 garnalen nu) En in de tijd dat ik ze heb (3 maand) Maand 6 uitvallers gehad

Idd kan het niet altijd goed overkomen op dit forum. Heb ik op andere fora ook. Maar soms gaan mensen een beetje ver.

Groetjes van Joey,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 06 dec 2016, 08:10

Wat ik bedoel is dat je planten nitraat verbruiken en dit dus handig is om je nitraat ln je bak laag te houden , 6 dode op 3 maanden valt reuze mee toch. Waar je wel aan zou kunnen denken is dat je nu meer voert door de jongen en dit word poep en vervuild je bak wel degelijk. met het gevolg dat je misschien iets te veel nitraat hebt. Dus het kan zomaar zijn dat je nu steeds meer dode gaat zien, of door de leeftijd of door nitraat. Ik heb wel eens de bak bijna geheel ververst, op een beetje water na, anders kunnen ze niet meer zwemmen :hihi, en dat hielp enorm, daar zaten dus ook baby,s in.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bennietgek

Bericht door Bennietgek » 06 dec 2016, 08:17

Bindi schreef:QR_BBPOST Wat ik bedoel is dat je planten nitraat verbruiken en dit dus handig is om je nitraat ln je bak laag te houden , 6 dode op 3 maanden valt reuze mee toch. Waar je wel aan zou kunnen denken is dat je nu meer voert door de jongen en dit word poep en vervuild je bak wel degelijk. met het gevolg dat je misschien iets te veel nitraat hebt. Dus het kan zomaar zijn dat je nu steeds meer dode gaat zien, of door de leeftijd of door nitraat. Ik heb wel eens de bak bijna geheel ververst, op een beetje water na, anders kunnen ze niet meer zwemmen :hihi, en dat hielp enorm, daar zaten dus ook baby,s in.

Ooh zo, Tja, Er zijn geen enkele jongen dood gegaan, Zover ik kan zien zijn er van de 150 ook 150 jongen overgebleven (Misschien op een paar luizen na dan...)
Het waren allemaal oude garnalen. De ex van mijn zus kweekt ook. En die zij ook wel dat ze overbesext kunnen zijn haha (Wel serieus natuurlijk)
Dusja, Het valt mee alleen afgelopen week 3. Waarvan 1 met eitjes.
De rest doet het super goed.

En over die poep. Ik denk dan dat ik vaker de pomp moet verschonen. (Doe nu iets minder dan 1 keer p/w )
Zoals ik al in een ander topic aangaf ga ik wrs sponsfilters nemen zodat ik nog meer jongen overhoud

Groetjes van Joey,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 06 dec 2016, 08:45

Dit kan mede de oorzaak zijn, je pomp moet je liever niet te vaak verschonen, alleen als je merkt dat hij niet goed meer doorstroomt. Want als je dit te vaak doet spoel je de nuttige bact weg, waardoor je bak niet stabiel kan worden. ik verschoon vaak maar 1 spons in de 2 maanden en dan pas weer de andere als hij niet goed meer doorloopt, zo blijven de bact ook aanwezig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 06 dec 2016, 08:47

Wat ik een heel goed spons filter vind is het electr bob filter, super stil en met 2 sponzen, ik heb ze in al mijn bakken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bennietgek

Bericht door Bennietgek » 06 dec 2016, 08:50

Bindi schreef:QR_BBPOST Wat ik een heel goed spons filter vind is het electr bob filter, super stil en met 2 sponzen, ik heb ze in al mijn bakken.
Je bedoeld de Bob Max, Zoiets ga ik nemen maar dan van een ander merk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 19 jan 2017, 16:03

Heb je nog van dergelijke afwijkingen gevonden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bennietgek

Bericht door Bennietgek » 19 jan 2017, 16:53

Nee, Helemaal niet meer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bennietgek

Bericht door Bennietgek » 20 jan 2017, 05:35

Heb eigenlijk de afgelopen 4 weken geen enkele dode gehad onder de 400 tot 450 garnalen...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Hospitaal en medicijnen”