Alleen algeneters gaan dood

Heb je zieke garnalen of kreeften? Plak onderstaande vragen in je 1e bericht en beantwoord er zo veel mogelijk. Dan kan er nog sneller hulp geboden worden.
  • 1. Wat zijn de waterwaarden? pH: ,GH: ,KH: ,NO3 : ,NO2: ,CU(koper): ,PO4(fosfaat):
    2. Hoeveel liter inhoud heeft het aquarium? Heb je recent een waterwissel gedaan en hoeveel, hoe vaak wordt er water ververst?'
    3. Heb je nieuwe planten aan het aquarium toegevoegd?
    4. Heb je nieuwe dieren aan het aquarium toegevoegd?
    5. Heb je recent medicatie aan het water toegevoegd of anti algen/slakkenmiddel?
    6. Heb je vloeibare plantenvoeding aan je water toegevoegd?
    7. Gedragen de garnalen zich anders? Zitten ze boven in het aquarium, zijn ze sloom, zwemmen ze vreemd, hebben ze een andere kleur?
    8. Belucht je het water met behulp van een bruissteen?
    9. Heb je nog loodjes of potjes met vezel om de planten zitten, of andere soorten metaal in het water?
    10. Aantal dieren en hoeveel van elke soort zitten er samen in het aquarium?
    11. Wat voer je, en hoe vaak?
    12, Hoe lang draait de bak al?
    13, Wat is gemiddeld de leeftijd van de dieren?
    14, Wat is de watersamenstelling? Puur leidingwater, gemengd water, regenwater, osmosewater?
ALS JE 1 VAN DE VRAGEN 2 t/m 7 MET JA HEBT BEANTWOORD, VERVERS DAN DIRECT 50-80% VAN HET AQUARIUMWATER EN VOEG EVENTUEEL SPECIALE WATERBEREIDER TOE, GESCHIKT VOOR GARNALEN EN KREEFTEN, BIJV. VANYA OF VAN DENNERLE. DE BELUCHTING VAN HET WATER HOOG ZETTEN.
Shrimpmaster
Partner

Bericht door Shrimpmaster » 10 jan 2017, 14:26

Het zijn geen garnalen, maar ik weet dat hier best veel mensen zijn die ook algeneters hebben. Daarom probeer ik het toch even hier.

Ik ken iemand met een gezelschapbak. Alles draait prima en ik help hem af en toe met zijn voeding, beestjes en plantjes. Nu zaten er in deze bak een drietal algeneters. Ancistrus, Je weet wel van die gene met van die sprieten op hun kop. Ze waren als best groot (ongeveer 10cm) en hadden ook al eens eitjes gehad waarvan er zowaar een jong is blijven leven. Alles ging jaren goed, tot ze op een moment ineens allemaal dood gingen binnen 2 dagen tijd. We konden de oorzaak niet vinden en gaven de schuld aan een ongewassen stukje komkommer. Misschien dat er gif op zat?

De rest van de visjes deden het prima. Ook een Corydoras die erin zat was nog prima gezond.

Een paar weken later bracht ik een nieuwe algeneter mee. Die deed het een paar dagen prima, om daarna ook al dood te gaan.

Wat kan dit nu zijn? Is er iemand die dit bekend voorkomt? Alle vissen doen het prima, behalve dus de algeneters...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 10 jan 2017, 16:13

Nu doe ik een wilde gok, maar ik vermoed dat het te weinig ververst word van de bodem vandaan, fosfaten/nitraten/zouten/metalen en alle andere narigheid zakt naar beneden in het water waardoor je dus direct boven de bodem je water een stuk vervuilder is dan halverwege of bovenin. Dan is het logischerwijs dat dus dergelijke vissen als eerste het loodje leggen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpmaster
Partner

Bericht door Shrimpmaster » 10 jan 2017, 18:37

Moeilijk te zeggen omdat ik de waardes niet weet, maar de eerstvolgende keer neem ik mijn testsetjes mee.

Los van dat blijft het raar dat het jaren goed gaat en dan ineens binnen een paar dagen zijn ze allemaal dood. Het moet haat is acuuts zijn zou je denken. :verdrietig

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 10 jan 2017, 19:21

Nee juist omdat het zolang goed ging is mijn aanname heel logisch, afvalstoffen hopen zich op in de loop der jaren.
Overigens als je dan test, test dan de tds van het water van de bodem, dat geeft je meer inzicht.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpmaster
Partner

Bericht door Shrimpmaster » 10 jan 2017, 21:49

Dat er meer afvalstoffen in de bodem zitten wil ik wel geloven, maar er staat een redelijk filter met behoorlijke stroming op het aquarium, dus het water staan nergens stil. Ik denk dat de waardes gelijk zullen zijn. Toch zal ik het eens proberen :thumbsup

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 10 jan 2017, 22:15

:thumbsup

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 19 jan 2017, 16:01

En? Al verbetering?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpmaster
Partner

Bericht door Shrimpmaster » 19 jan 2017, 18:44

Nee, nog geen idee wat de oorzaak is. Moet ook nog eerst uitgebreid water testen binnenkort.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpmaster
Partner

Bericht door Shrimpmaster » 26 jan 2017, 21:23

Ok, test gedaan. Zowel de Nitraat NO3 als de Fosfaat PO4, waren flink hoog! Klopt het dat algeneters hier gevoeliger voor zijn dan andere visjes zoals Tetra's en Plaatjes?

Zie hier ook het resultaat van te weinig waterwissels. Misschien maar 2% te weinig, maar daardoor bouwt het steeds iets verder op totdat je waardes pieken. Het gaat jaren goed, maar er zit een limiet aan. Volgens mij kan NO3 onder sommige omstandigheden ook weer terugvallen tot Nitriet, maar dat is al weer even geleden dat ik mij daarin verdiept heb :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 26 jan 2017, 21:35

Ja ook die stofjes zakken naar de bodem en zullen dus als eerste de bodemvissen last van hebben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Bericht door Antoinette » 26 jan 2017, 21:35

Toevallig ook de TDS gemeten? van het bodemwater?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 26 jan 2017, 21:47

meten = weten .
wanneer je tds of us metertje knippert ben je al telaat :schrik :schrik

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpmaster
Partner

Bericht door Shrimpmaster » 27 jan 2017, 09:06

Antoinette schreef:QR_BBPOST Toevallig ook de TDS gemeten? van het bodemwater?
Nee, ik kon niet handig water van de bodem krijgen. Maar ik heb nog even gekeken en het stroomde flink, zelfs de plantjes op de bodem bewogen mee. Dus ik denk dat het door het hele aquarium wel gelijk zal zijn. De TDS kwam uit op 400. Dat is redelijk hoog gezien het kraanwater maar rond de 100 zit daar. Dus die overige 300 is dan ruwweg organische belasting, wat dus wel overeenkomt met de NO3 en PO4 meteingen.

Misschien dat de waterwaardes overal wel gelijk zijn, maar ik kan me wel voorstellen dat een vis op de bodem (waarin uiteindelijk alles terecht komt) meer te verduren heeft dan een vis die gewoon bovenin of het midden zwemt. Dus in theorie zou je zeggen dat dit goed de oorzaak zou kunnen zijn...
jurn schreef:QR_BBPOST meten = weten .
wanneer je tds of us metertje knippert ben je al telaat :schrik :schrik
Voor het eerst gezien dat een tds metertje kon knipperen, toen ik een paar visjes kocht in een winkel en daar het water van heb gemeten. Die stond op 300 - knipper - knipper - x10 staat erachter dan. Dus een tds van 3000 in je bakjes, netjes hoor :shit de bodem lag ook helemaal vol met rode muggenlarven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 28 jan 2017, 09:17

bij knipperende meters ,geven de metertjes ,je een meterstand door die metersgaauw ververst moeten worden .
ze kunnen het water niet meer meten , of door vervuilde {te weinig onderhoud} of door stervende {uitgewerkte bodems /rot } of teveel poepjes en strontjes van GEK.of viske,s

heb dit zelf ook ondervonden ,door altijd maar te denken ,dat kan ik ook zonder .{ meten = weten } blijft toch een raadzame hulpje in GEK gebeuren en rest van aqua gebeuren

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Hospitaal en medicijnen”