Pas op voor waterjuffer larfjes!

Stel hier de vragen over vreemde, onverwachte en ongewenste medebewoners.
Jonette

Bericht door Jonette » 28 jul 2016, 19:49

Vorig zomer, had ik waterjuffer larfjes in mijn groter aquarium! Gelukkig heb ik de eerste vrij snel ontdekt, voordat het mijn vissen opat. Het is heel mogelijk dat het wel garnaaltjes opat. Het was bijzonder moelijk te vangen, maar uiteindelijk is het me gelukt. Bij het vangen was het doodgegaan, wat achteraf toch goed was. Ik had het verteld aan de forum voor mijn speciale vissen, (een internationale forum, dus de voertaal is engels) en kreeg dit te lezen:
The newest and most complete work on dragonflies (Hansruedi Wildermuth/Andreas Martens: Taschenlexikon der Libelle Europas. Wiebelsheim: Quelle und Meyer 2014), 824 pages, ends with a chapter of the exotic dragonflies that have appeared in Europe. Nearly all of them have been imported unintentionally by the trade with exotic plants for the aquarium. They mention 19 species of 15 genera.
Advies was om alert te blijven, want meestal zijn er meerdere eieren die nog uitkomen. Waterjuffer larfjes zijn echt hongerige monsters die alle levende vissen/garnalen in je bak heel snel opeten! Ook was het advies ze meteen te doden en niet uit te zetten in de natuur, om fauna vervalsing/gevaar van exoten te voorkomen. Goed dat ik gewaarschuwd was, want in de loop van een week, zijn er nog 6 uitgekomen! (Een per dag). Een was toch een waterjuffer geworden. Ik had het ontdekt, verzwakt, onder de lichtkap.

Omdat mijn aquaria allemaal afgedekt zijn, zijn ze binnengekomen met nieuwe planten. Ondanks dat ik alle planten goed afspoel en bekijk, heb ik geen eieren oid gezien. De larfjes zijn licht groen, dus ze kunnen goed camoufleren. Ze bewegen een beetje als visjes.

Tegenwoordig, gaan nieuwe planten (na afspoeling) in quarantine bakken voor enkele weken. Zo ontdek ik ook ongewenste slakken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Willem

Bericht door Willem » 28 jul 2016, 20:23

Niet alleen nu, maar als je een kweek ruimte heb is het ook in de winter mogelijk dat je van die larven in het aquarium heb.

Eigen ervaring, ik had bepaalde aquaria waarvan ik dacht dat er wat aan de hand was. Er kamen maar geen jongen, zag de groep maar niet verminderen.
Het kreng verborg zich tegen de zwarte siliconenkit, ging daar overdag plat tegen aan liggen
Toen ik het eenmaal wist, die ander aquaria ook na gekeken, en ja hoor ook een paar.

Het zijn echte garnalen moordenaars.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 28 jul 2016, 21:50

Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rafke

Bericht door Rafke » 03 okt 2016, 00:02

Weet niet of ik er een foto bij mag plaatsen maar ik heb er ....inmiddels had....er een.
Heb geen idee waar die vandaan komt maar hou het in de gaten.

Afbeelding
Nooit geweten dat garnalen zo leuk zijn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Bericht door SchorpioenW » 18 okt 2016, 19:30

Tuurlijk mag een foto plaatsen. Altijd erg informatief.
Let dus op. Er kunnen er meer zijn. En deze is niet zo klein meer :grote pech
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links