Anatome helena

Stel hier de vragen over vreemde, onverwachte en ongewenste medebewoners.
Yilleke

Anatome helena

Bericht door Yilleke » 11 jan 2017, 12:35

Een paar maanden geleden had ik twee anatome helena's in mijn 30 literbakje met blue velvet garnalen gedaan. Nadat ik hoorde dat ze wel degelijk garnalen pakken heb ik ze er gelijk uitgehaald. Ze hebben er ca twee maanden ingezeten. Nu viel me de laatste tijd op dat er genoeg zwangere dames in de bak zitten maar dat er maar weinig jongen echt groot worden dus ging ik gisteravond toen het al een tijdje donker was gewapend met een zaklamp op speurtocht. Ja hoor, ik zag gelijk een jonge helena, na enig speurwerk nog een paar. Ik ben aan het verwijderen geslagen en heb gisteravond en vanochtend vroeg al zeker 40 piepkleine helena's verwijderd. Dit aantal zal de komende week nog wel op gaan lopen want ik heb vast niet alle slakken eruit gevangen. Ooit eens ergens gelezen dat anatome helena's 1 eitje in de 10 dagen leggen, nou dan kunnen die van mij niet tellen. :boos. Tja en piepkleine helena's eten dus ook piepkleine garnaaltjes.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Anatome helena

Bericht door Antoinette » 11 jan 2017, 14:55

Ja herkenbaar probleem, eerst zegt iedereen dat het wel kan en vervolgens kom je er door leergeld zelf achter dat het niet kan en zit je met de gebakken peren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Yilleke

Anatome helena

Bericht door Yilleke » 12 jan 2017, 10:44

Nou anatome helena en garnalen gaat echt niet samen. Heb er een you tube filmpje over gezien en een filmpje via app gehad van een kennis dat het echt fout gaat. Ook gezonde garnalen zijn de klos.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Anatome helena

Bericht door Antoinette » 12 jan 2017, 13:31

Ze pakken ook baby-algeneters/L-nummers en zelfs de dwergcorydorasjes heb ik al gehoord.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpmaster
Partner

Anatome helena

Bericht door Shrimpmaster » 12 jan 2017, 13:46

Ik heb er aan m'n hand nog een flink litteken aan overgehouden :geschrokken

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Elodie
Partner

Anatome helena

Bericht door Elodie » 12 jan 2017, 15:37

potjandorie, nou snap ik waar mijn kleintjes blijven. Of waarom ik die eigenlijk nooit zie. snik. Dat wordt op Helena-jacht. Dan maar weer de slakkenplaag van die hele kleine slakjes waar het vol mee zat. Daar hielpen ze wel tegen nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bert V

Anatome helena

Bericht door Bert V » 12 jan 2017, 19:14

Zou no-planaria of Flubenol een optie zijn!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Yilleke

Anatome helena

Bericht door Yilleke » 12 jan 2017, 21:05

ik heb het idee dat ze fanatieker zijn als jongen hebben. In mijn gezelschapsbak zag ik ze een paar ochtenden achter elkaar op een dode gup zitten, een grote helena en heel veel jongen. Eerst dacht ik nog dat de gup al dood was maar elke dag een dode gup kwam bij mij niet voor. Er sneuvelden ook heel veel slakken in die periode, meer dan ervoor en erna.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Anatome helena

Bericht door Antoinette » 12 jan 2017, 22:21

Guppen zijn bodemslapers en daardoor een perfecte prooi voor helena's.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Willem

Anatome helena

Bericht door Willem » 13 jan 2017, 11:47

Sorry ik zie deze topid nu pas.
Heb jaren Helena's met garnalen en vissen gehad en heb dit nog nooit meegemaakt.

Naar mijn mening:
Als een Anatome helena een vis of een garnaal te pakken krijgt, is het dier wat hij pakt op een of andere manier verzwakt.
Gezonde dieren hebben genoeg snelheid om bij de eerste aanraking op de vlucht te slaan, dit is een natuurlijk gedrag.

Zijn ze op een of andere manier verzwakt {dit kan zowel ziekte, leeftijd zijn als een garnaal die gaat vervellen} dan is het vlucht gedrag een stuk zwakker.
Dan bestaat de kans dat ze de dieren te pakken krijgen, maar normaal zijn ze veel te snel om gevangen te worden.

Ze houden de bodem zelfs lekker luchtig, en eten de eventuele resten {ook als je stofvoer geeft} op.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Elodie
Partner

Anatome helena

Bericht door Elodie » 13 jan 2017, 15:12

Enge worm!! Affijn, ik haal dus mijn bakje vrijwel leeg, om die Helena’s er uit te vangen. Komt er ineens uit de bodem een hele lange (wel 15 cm) bleke duizenpootachtige worm te voorschijn. Het leek wel met een kop aan allebei de kant, en hele kleine pootjes of stekeltjes. Ik kan op internet niet vinden wat dit is, heeft iemand een idee? Geen foto gemaakt, ik schrok zo van die griezel dat ik hem hups met een zwiep de tuin in heb gegooid. Soort van lange dunne albino regenworm met weerhaakjes. Zou die mijn jonge garnaaltjes hebben geroofd? Wie weet wat het was? Elodie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Shrimpmaster
Partner

Anatome helena

Bericht door Shrimpmaster » 13 jan 2017, 15:42

Wat? Klinkt als een zager worm, maar die heb je alleen in zout water geloof ik.

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Elodie
Partner

Anatome helena

Bericht door Elodie » 13 jan 2017, 15:58

Heb nog weer even doorgezocht; het zal een borstelworm zijn. Die heb je in predatieve (agressief vangende) en vegetarische vorm. De meeste zijn wel ok omdat ze de bodem goed los houden. Maar die van mij was vast een gemene. Ben dus maar met nieuwe bodem begonnen. Meteen ook bakje anders ingericht, (vond het te vol) dat is dan weer meegenomen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Henderika

Anatome helena

Bericht door Henderika » 13 jan 2017, 16:00

Het zal waarschijnlijk een borstelworm zijn geweest inderdaad, maar die zouden geen garnalen eten als ik dit zo lees
http://www.denatuurinhuis.nl/wp/2011/12 ... telwormen/

Kan me wel voorstellen dat je enorm schrikt en het zekere voor het onzekere neemt! :schrik

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Yilleke

Anatome helena

Bericht door Yilleke » 15 jan 2017, 02:23

https://m.youtube.com/watch?v=zg2TfYetkrE

Helaas weet ik niet hoe ik de link naar youtube goed krijg maar hier een helena in actie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Yilleke

Anatome helena

Bericht door Yilleke » 15 jan 2017, 02:42

Willem, je zegt dat het niet kan en dat een helena alleen zwakke garnalen pakt en ik dacht er ook altijd zo over maar als ik naar het youtube filmpje kijk dan is het net of de garnaal ingespoten is met een verlammend gif ofzo. Je ziet dat de garnaal schrikt omdat de helena iets doet vervolgens verzwakt de garnaal heel snel en is hij de klos. Ik geef toe dat niet te zien is of de garnaal al zwak was maar hij oogt iig heel gezond, aan het begin van het filmpje dan want op het eind istie niet zo gezond meer om te zien :hihi .

Ik heb de afgelopen week zeker al 80 kleine helena's uit het 30 liter bakje gehaald en ik zie nu voor het eerst weer pasgeboren garnaaltjes. Die heb ik een tijdje niet gezien in deze bak terwijl de garnalen aan de lopende band zwanger zijn. Als iemand er een andere verklaring voor heeft hoor ik dat graag want dan kan ik er iets aan doen. Volgens de boekjes zou een helena ook maar 1 eitje per 10 dagen leggen nou twee helena's die maar twee maanden in de bak hebben gezeten hebben iig voor ruim 80 nakomelingen gezorgd. Daar komt dan nog het filmpje van mijn kennis waarin hij laat zoen hoe een helena zijn blue velvet aan het opeten was, het was de tweede die week. Hij had er 10 van mij gekocht en ik kan garanderen dat het gezonde garnalen waren, toch zijn er in een paar dagen twee opgegeten. In het filmpje zie je de andere helena's ook toe komen snellen, net of ze er op zaten te wachten. Ik denk zelf dat we de helena zwaar onderschatten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Elodie
Partner

Anatome helena

Bericht door Elodie » 15 jan 2017, 21:01

Jakkes wat een gruwelfilmpje. Poeh, ben ik blij dat ik de twee uit mijn bak heb gehaald. De groep is nog steeds opmerkelijk veel levendiger dan daarvoor. .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

SchorpioenW
Beheerder
Beheerder

Anatome helena

Bericht door SchorpioenW » 19 jan 2017, 16:08

Helena's kunnen inderdaad gezamelijk gaan jagen. Meestal vangen ze alleen hun normale prooidieren: andere slakken. Zijn die er niet, dan gaan ze op zoek naar wat anders. En ja, dan zijn vaak de garnalen aan de beurt. :schamen
Dit gebeurd niet bij iedereen. Maar je zal maar de ongelukkige zijn.
Het is net als bij kreeften. Blijven soms ook lang van garnalen af. Maar dan plotseling ............... :shit
Groetjes, Willem

Yesterday is history
Tomorrow is mystery
Today is a gift
That's why we call it present

Zie voor achtergrondinformatie: Crustahobby
Link naar: garnalenenkreeftendatabase

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Yilleke

Anatome helena

Bericht door Yilleke » 20 jan 2017, 19:26

Inmiddels ben ik er steeds meer van overtuigd dat helena's garnalen eten. Ik heb een bakje met zwart-blauwe rili's en ipv dat het bestand steeds groter werd zag ik het juist langzaam teruglopen, zelfde in mijn mixbak. Nu heb ik afgelopen week nog een helena uit mijn mixbak gevist en nu net zag ik er nog 1 in mijn rilibak. Elke dag controleer ik nu of ik nog helena's spot en af en toe vind ik er toch nog een. Jongen heb ik er her en de uit mijn bakken wel 100 gevangen. Ik ga weer over naar slakken vangen met de hand.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Antoinette

Anatome helena

Bericht door Antoinette » 20 jan 2017, 20:06

Ik heb 2 weken geleden een bak leeggehaald (helemaal leeg) waar ruim een jaar gelden alle helena's uit waren gevangen, en wat schetst mijn verbazing, kom ik een klein jonkie tegen van 0,5 cm helenaslak, en dat is dus ruim een jaar na de laatste helenaslak eruit gehaald is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Yilleke

Anatome helena

Bericht door Yilleke » 21 jan 2017, 08:10

Getver dan kan ik dus nog een tijdje. :schrik . Volgens mij zijn het niet perse slakkenetende slakken hoor maar meer vleestende slakken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Ongewenste, vreemde en onverwachtte medebewoners”