Andere mannier van houden.

Stel hier alle vragen over het voer, waterkwaliteit en mineralen voor je dieren. Ook vragen over hout, stenen, aquariumbodems en voedingsbodems stel je hier.
Kirsten
Moderator
Moderator

Re: Andere mannier van houden.

Bericht door Kirsten » 20 apr 2019, 23:57

Goed idee Bindi.
Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen.
Met een groet en een glimlach,
Kirsten

Van plan om iets te bestellen??? Kijk ook bij onze sponsoren!!!

2 en 3 november staat GeK weer met een stand op Vivarium in Rosmalen. Komen jullie ook????

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

TonHageraats

Bericht door TonHageraats » 21 apr 2019, 08:04

Zelf ben ik niet zo'n voorstander om alleen bij te vullen, je weet maar nooit welke stoffen die wij niet kunnen meten zich ophopen, maar verder niet verkeerd om daar mee te experimenteren, ik blijf volgen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Akwarium

Bericht door Akwarium » 21 apr 2019, 11:17

Geen waterverversen vind ik nooit een goed idee. Het kan een tijdje goed gaan maar uiteindelijk gaat het altijd ten koste van de gezondheid van de dieren.

GH+ slaat overigens niet neer. Pas als je het water heel erg gaat verwarmen ( aan de kook brengen) of heel erg veel andere zouten erin op gaat lossen, kun je iets van de calcium en magnesium verbindingen uit het water duwen. Je garnalen zijn allang dood voor je zover bent, dus niet echt realistisch dat dit in het aquarium gebeurt.

Als je GH in de bodem verdwijnt komt dat door de CEC capiciteit van de bodem, oftewel de Cation Exchange Capacity. Klei, turf, ph verlagende bodems (wat een mengsel van klei en turf is) Zeoliet, filterharsen en mulm hebben hoge CEC waarden en kunnen positief geladen ionen uit het water halen, zoals calcium en magnesium die de hardheid bepalen. Deze kunnen ook weer vrijkomen overigens, dat is allemaal afhankelijk van omstandigheden en concentraties.

Het verschil tussen verschillende merken GH+ zit in de verbindingen die gebruikt worden, Calcium en Magnesium zitten er niet als pure stoffen in maar in verschillende chemische ( en soms organische) verbindingen. Calcium/magnesium sulfaat of chloride komen het meest voor omdat ze goedkoop en goed oplosbaar zijn. Maar andere verbindingen kunnen ook. Soms staat het op de verpakking maar vaak ook niet helaas.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 21 apr 2019, 13:51

Ik gebruik alleen maar ph verlagende bodems in mijn bakken, dus wat je hierboven schrijft is bij mijn bakken van toepassing.
Ik zelf ververs normaal elke week een liter soms de 2e week wegens geen tijd hebben.
Wat ik mij bedenk. De oorspronkelijke leefomgeving van de dieren, deze dieren zitten in poeltjes en krijgen vaak alleen vers water door regen, dus in feite gebeurt er dan precies het zelfde als wat sommige mensen in hun bak proberen te berijken, door dus geen water meer te verversen en alleen water toevoegen, aangezien deze mensen goede resultaten hier mee hebben, wilde ik dit ook eens uit gaan proberen, niet met mijn vin garnalen hoor, dat durf ik niet :hihi
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hornaet
Partner

Bericht door Hornaet » 21 apr 2019, 17:23

Akwarium schreef:
21 apr 2019, 11:17
Geen waterverversen vind ik nooit een goed idee. Het kan een tijdje goed gaan maar uiteindelijk gaat het altijd ten koste van de gezondheid van de dieren.

GH+ slaat overigens niet neer. Pas als je het water heel erg gaat verwarmen ( aan de kook brengen) of heel erg veel andere zouten erin op gaat lossen, kun je iets van de calcium en magnesium verbindingen uit het water duwen. Je garnalen zijn allang dood voor je zover bent, dus niet echt realistisch dat dit in het aquarium gebeurt.

Als je GH in de bodem verdwijnt komt dat door de CEC capiciteit van de bodem, oftewel de Cation Exchange Capacity. Klei, turf, ph verlagende bodems (wat een mengsel van klei en turf is) Zeoliet, filterharsen en mulm hebben hoge CEC waarden en kunnen positief geladen ionen uit het water halen, zoals calcium en magnesium die de hardheid bepalen. Deze kunnen ook weer vrijkomen overigens, dat is allemaal afhankelijk van omstandigheden en concentraties.

Het verschil tussen verschillende merken GH+ zit in de verbindingen die gebruikt worden, Calcium en Magnesium zitten er niet als pure stoffen in maar in verschillende chemische ( en soms organische) verbindingen. Calcium/magnesium sulfaat of chloride komen het meest voor omdat ze goedkoop en goed oplosbaar zijn. Maar andere verbindingen kunnen ook. Soms staat het op de verpakking maar vaak ook niet helaas.
Heb jij zelf ervaring met garnalen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Akwarium

Bericht door Akwarium » 21 apr 2019, 21:39

Bindi schreef:
21 apr 2019, 13:51
Ik gebruik alleen maar ph verlagende bodems in mijn bakken, dus wat je hierboven schrijft is bij mijn bakken van toepassing.
Ik zelf ververs normaal elke week een liter soms de 2e week wegens geen tijd hebben.
Wat ik mij bedenk. De oorspronkelijke leefomgeving van de dieren, deze dieren zitten in poeltjes en krijgen vaak alleen vers water door regen, dus in feite gebeurt er dan precies het zelfde als wat sommige mensen in hun bak proberen te berijken, door dus geen water meer te verversen en alleen water toevoegen, aangezien deze mensen goede resultaten hier mee hebben, wilde ik dit ook eens uit gaan proberen, niet met mijn vin garnalen hoor, dat durf ik niet :hihi
Wat ik heb gezien kwa biotoop foto's en filmpjes van garnalen waren vooral kleine stroompjes. Dus ik geloof best dat in droge tijden die in kunnen drogen tot poeltjes. Maar of dat daarmee de ideale omstandigheden zijn is een tweede. In de natuur worden dieren aan veel grotere extremen bloodgesteld dan in gevangenschap, en over het algemeen vragen die ook hun tol. In het aquarium kunnen dieren veel ouder worden dan ze in de natuur doorgaans worden.

Er is niks mis met experimenteren en kijken hoe je een voor jouw optimaal resultaat krijgt met zo weinig mogelijk inspanning. Stoppen met verversen zal de eerste maanden weinig problemen geven in een garnalenbak, maar naar verloop van tijd zal waarschijnlijk als eerst de kweek stoppen, Daarna komen problemen met ziektes of sterfte. Of dat nou na een halfjaar, een jaar of anderhalf jaar is weet ik niet, maar het gaat uiteindelijk wel gebeuren.
Onvoldoende verversen zorgt ervoor dat de waterkwaliteit achteruit gaat.

Voor de waterkwaliteit doet het er niet toe wat voor aquarium je hebt, In het ene type aquarium zullen bepaalde processen sneller gaan of op grotere schaal plaatsvinden, maar de processen zelf zijn hetzelfde. Het is een kwestie van scheikunde en biologie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Matts

Bericht door Matts » 23 apr 2019, 13:49

Bindi schreef:
20 apr 2019, 15:30
Zijn er leden die de pil in hun bakjes gebruiken en niet meer verversen ? dus alleen bijvullen.
Ik weet dat er een aantal leden zijn die alleen nog bijvullen, en dit gaat erg goed. nu is het wel zo dat deze leden de middelen van vin gebruiken, en er word gezegt dat de gewone gh + in de bodem verdwijnen. Nu denk ik zelf dat het vloeibare middel ook in de bodem verdwijnt, dus dat het naar mijn idee niks uit maakt, welke gh + je gebruikt, want alles wat je in de bak gooit daald neer op de bodem.
Ik zelf gebruik de gewone gh + en wil toch eens uit gaan proberen of het echt verschil maakt welke GH middel je gebruikt.
Ik ga dus bij 1 bak niet meer water verversen, maar alleen bijvullen, met gh +
Ik zal mijn bevindingen hier laten weten.
Lijkt me erg interessant, ik ben wel benieuwd naar wat dat de meetbare waterwaarden doet.
Ben je in de mogelijkheid om die waarden voorheen te testen en misschien periodiek te posten met jou ervaringen?

Wat ik mij ook afvraag ga je bij het bijvullen met GH+ niet juist voor een ophoping op termijn zorgen, als ik me niet vergis verdampen de afvalstoffen en ook de gh-zouten toch niet mee?
Groetjes, Matthias

Mijn bakje: Matt's Aqua 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 23 apr 2019, 14:51

De afvalstoffen in het water verdampen niet. Zou mooi zijn want dan hoef je niet meer te verversen maar alleen het verdampte water aanvullen.
Kirsten

2 en 3 november staat GeK weer met een stand op Vivarium in Rosmalen. Komen jullie ook????

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 23 apr 2019, 20:32

Ik had jaren geleden geleerd om niet te verversen en alleen bij vullen. zonder pil dan he, die bestond nog niet :hihi
Alle waarden waren nog prima in orde na enkele maanden, ook kregen de garnalen meer jongen en die bleven ook in leven, maar mijn nitraat werd erg hoog, te hoog voor de garnalen, dit betekend toch wat piekjes in de bak, neem ik aan. dus toch maar weer ververst. Wat mij bij verversen opviel was dat er altijd wel garnalen dood lagen de andere ochtend, dit was voor de pil, nu ik de pil gebruik heb ik dat euvel niet meer, geen dode garnalen na verversen, nu is het wel zo dat deze pil bekend staat over zijn zuiverende werking, het zou dus mogelijk kunnen zijn dat de pil schadelijke stoffen neutraliseert ?
Ik ben nog niet begonnen met 1 bakje, maar zal wat slachtoffers uit gaan zoeken, en de waarde hier opschrijven. Ik begin met een nieuw opgezette bak, is wel zo eerlijk, want je kunt dan pas goed zien wat er gebeurt, een oudere bak heeft al veel afval stoffen in de bodem zitten, dus dan begin je ergens in het midden, vandaar de start van een nieuwe bak.
Het is natuurlijk ook weer zo, als je niet ververst en alleen bij vult, kan dit bv om een halve liter gaan in de 2 weken, dit betekend dus ook dat je veel minder GH + hoeft te gebruiken, er komt op deze manier zeer weinig van in de bak, je doet dan ook langer met je bodem, voor de rest word veel stoffen gezuiverd door de pil.
Ik kreeg van iemand de waarden door van een bak die op deze manier word behandeld en geen nitraat of nitriet, dat vind ik wel mooi om te weten, maar ik wil altijd alles zelf leren en kijken of het bij mijn bak ook zo gaat, alhoewel het toch anders kan gaan lopen ivm ik geen vin producten gebruik en andere juist wel.
Dus nog even geduld, moet nog aan de bak beginnen,krijg morgen de bodem binnen, en ik zal foto,s plaatsen, als ik er aan denk dan he :schateren
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 24 apr 2019, 16:03

Dit is wel interessant om te volgen. Open je hiervoor een nieuwe topic?
Succes met je onderzoek en ik kijk uit naar je bevindingen.
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 24 apr 2019, 18:08

Als Horneat het niet erg vind dan, wil ik dit liever op dit topic doen, ivm het toch ook over de pil gaat. mocht horneat dit niet willen dan kan hij mij dat zeggen en dan open ik een eigen topic :vrolijk
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 24 apr 2019, 18:13

Jullie komen er vast uit.
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 24 apr 2019, 18:51

Vast wel :vrolijk
De bodem is binnen en de lamp ook, die had ik ook nog nodig, dus meteen bij gekocht.
Deze bak wilde ik toch al opzetten, dus het was eerder niet de bedoeling om hier een project van te maken. Maar ik kan deze bak er natuurlijk mooi voor gebruiken. er komt een groot bob spons filter in en de bak is 50 cm lengte, mocht dit filter te weinig zijn voor de maat bak, dan komt er een hangon filter voor in de plaats.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hornaet
Partner

Bericht door Hornaet » 24 apr 2019, 22:21

Kirsten schreef:
24 apr 2019, 18:13
Jullie komen er vast uit.
Mijn zegen heb je, voor mij hoeft het niet meer dit topic, sinds hier iemand het nodig vind om weer deze manier van houden de grond in te boren, terwijl hij waarschijnlijk nog nooit een caradina gehouden heeft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 25 apr 2019, 06:56

Oke bedankt Horneat :vrolijk
Ik maak mij niet zo snel boos, denk dat de mnr in kwestie uit gaat van chemie enz en ik begrijp wel wat hij er mee bedoeld, maar garnalen zijn geen vissen.
En dan kan je boos worden om zijn mening of het tegendeel proberen te bewijzen, nu heb je dat al gedaan, door aan te geven hoelang je het houden van garnalen zonder te verversen al doet, en ik vind het super lang en dan ook nog steeds zulke goede waarden hebben :thumbsup :five
dus om het hopelijke tegendeel te bewijzen, ga ik hier mee aan de slag en zal alles wat ik opmerk en meet hier plaatsen, let wel, ik gebruik niks van vin producten, en alleen de gh + die vele leden gebruiken + de pil er bij en het gouden zakje + de zilvere.
Vandaag ga ik de bak opzetten en natuurlijk zal ik hier 1 van mijn beroemde super foto,s plaatsen als de bak klaar is :vrolijk
En aangezien ik weet dat jurn mee kan kijken, hoop ik dat hij het ook leuk vind wat ik aan het doen ben. JURN :five
En mensen schroom niet om jullie mening te geven, graag zelfs, vele weten er meer dan 1.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 25 apr 2019, 16:34

Nou ik ben zeer benieuwd naar jouw ervaringen.
Ik verwacht wel dat er verschil is tussen en vers opgestarte bak en een bak die al maanden of zelfs jaren draait.
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

John

Bericht door John » 25 apr 2019, 17:31

...
Kijk ook eens op www.aquapraat.com :alien

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 25 apr 2019, 19:43

Kirsten. Ja dat denk ik ook, er zal wel degelijk verschil zijn.
Maar ik wilde expres met een nieuwe bak beginnen, en dan met gh + inplaats van vin, gewoon om te kijken of dit net zo mooi werkt als bij de mensen die vin producten gebruiken.
De bak word voor mijn hybride en overtollige kerels, die anders de dames met huid en haar verslinden, dus er komen best wel wat garnalen in te zitten.
De bak is inmiddels klaar en ik zal morgen een foto maken van de bak, vind hem zelf wel goed geslaagd :vrolijk
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mieske
Partner

Bericht door mieske » 25 apr 2019, 20:37

Interessant allemaal, ben heel nieuwsgierig naar de pil. Kan iemand me vertellen hoe ik er aan kan komen :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 25 apr 2019, 21:32

Bindi schreef:
25 apr 2019, 19:43
Kirsten. Ja dat denk ik ook, er zal wel degelijk verschil zijn.
Maar ik wilde expres met een nieuwe bak beginnen, en dan met gh + inplaats van vin, gewoon om te kijken of dit net zo mooi werkt als bij de mensen die vin producten gebruiken.
De bak word voor mijn hybride en overtollige kerels, die anders de dames met huid en haar verslinden, dus er komen best wel wat garnalen in te zitten.
De bak is inmiddels klaar en ik zal morgen een foto maken van de bak, vind hem zelf wel goed geslaagd :vrolijk
Nou maak je mij wel heel erg nieuwsgierig. :blij
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 25 apr 2019, 21:35

De bak komt oorspronkelijk bij Jurn vandaan en heeft een leuke achter wand, ik hoop dat mijn foto,s een beetje lukken :vrolijk
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

V Rossi 46

Bericht door V Rossi 46 » 26 apr 2019, 13:29

mieske schreef:
25 apr 2019, 20:37
Interessant allemaal, ben heel nieuwsgierig naar de pil. Kan iemand me vertellen hoe ik er aan kan komen :-)
Je hebt een PM

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 26 apr 2019, 21:30

Michel heeft ondertussen minimaal 3 reacties hierover gehad. :hihi
Kan hij mooi kijken of wij allemaal over het zelfde praten.
Fijn dat er zo veel leden zijn die iets willen delen en elkaar helpen. :blozen
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 27 apr 2019, 08:38

Foto van de bak komt er vandaag aan hoor, had gister weinig tijd om foto,s te maken.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 27 apr 2019, 08:43

Eigenlijk zou iemand met neo garnalen op grind en kraan hetzelfde moeten doen, als wat ik van plan ben, als er niemand is die dit wil of de middelen niet heeft, ga ik het wel proberen, heb hier nog wat rili en vuurtjes in de bakken rond hupsen, het zijn er niet veel maar met de goede condities van de bak komt dat vanzelf wel goed.
Het gaat hier op een laboratorium lijken :schateren
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 27 apr 2019, 13:10

Tussen de bedrijven door even snel wat foto,s posten, van de betreffende bak, in het midden heeft een spons gezeten, vroegah, ooit, eens :hihi
kon het tussen stuk niet verwijderen, vandaar het plantje, nu maar hopen dat hij hard groeit :vrolijk
De us is hier 400 in ivm er tijger hybride inkomen, naar verwachting word de ph 6. Maar dat komt later allemaal nog wel, als de bak is ingedraaid.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 27 apr 2019, 23:04

Ik vroeg mij al af wat de bedoeling van het middenstuk was maar nu snap ik het.
Het ziet er leuk uit en ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

John

Bericht door John » 28 apr 2019, 15:08

Succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 28 apr 2019, 19:31

Bedankt John :vrolijk
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 06 mei 2019, 14:55

ik ben door tijd gebrek al begonnen met alleen bij vullen en dat bij al mijn bakken :hihi ze zijn nu 2 weken niet ververst,hier zitten bakken bij met een ph bodem van bijna 2 jaar oud.
De waarden zijn nu van de tijger bakken, 500 Us en ph van 6 tot 6,5
De andere caradina bakken , is de us tussen de 350 en 400 van en ph van 5,5
Andere waarden zijn normaal voor de us en ph van deze bakken.
zo kom ik ook een beetje sneller tot mijn doel, om te kijken of dit werkt met de pil en de gewone gh +.
De leeftjd van de bodems is verschillend van deze bakken van net opgezet zoals hier boven een foto van staat, tot bijna 2 jaar,
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 11 mei 2019, 11:53

Even een korte update.
Alles gaat prima in de bakken, zelfs zo goed, dat ik elke dag vliegbakken heb :dansendebanaan en dan ook echt in al mijn bakken :vrolijk
De waarde heb ik nu niet gemeten, dat doe ik volgende week.
En dan gaat het mij voornamelijk om de nitraat en nitriet waarden, want dit is iets waar ik eerder zonder de pil problemen mee kreeg met niet verversen.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hornaet
Partner

Bericht door Hornaet » 11 mei 2019, 20:52

Bindi schreef:
11 mei 2019, 11:53
Even een korte update.
Alles gaat prima in de bakken, zelfs zo goed, dat ik elke dag vliegbakken heb :dansendebanaan en dan ook echt in al mijn bakken :vrolijk
De waarde heb ik nu niet gemeten, dat doe ik volgende week.
En dan gaat het mij voornamelijk om de nitraat en nitriet waarden, want dit is iets waar ik eerder zonder de pil problemen mee kreeg met niet verversen.
de praktijk is iets anders dan theorie 😎

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 11 mei 2019, 21:20

Ik begrijp je niet horneat ?
Ik ben nu aan het testen en vind het tot nu toe geweldig gaan, mijn Galaxy garnalen doen het ook geweldig goed.
Het gaat mij dan ook niet of het kan, want dat is wel bewezen, door jou en jurn :thumbsup
Het gaat er bij mij om of het net zo goed blijft gaan op een gewone gh + die veel leden gebruiken, als dit zo is, dan vind ik dat goed nieuws :vrolijk
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 11 mei 2019, 23:35

Super dat het zo goed gaat en dat je ook sperende garnalen hebt. :blij
Hoe vaak heb je ondertussen de gewone GH+ toegepast?
En hoe vaak heb je al de pil toegevoegd?
Heb je ondertussen ook al ververst of alleen verdampt water aangevuld?
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 12 mei 2019, 07:16

2 x heb ik de gh + toegepast ivm verdampt water in de bakken, die bij gevuld moesten worden, dit doe ik niet meer met alleen osmose water, maar met gh +, aangemaakt tot 300 us.
de pil heb ik 1 keer toegevoegd, dit doe ik elke tweede week. Maar dan wel een kwart pil ivm het nano bakjes zijn.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 13 mei 2019, 22:20

Oké bedankt voor je uitleg. Ik ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkeld.
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 16 mei 2019, 09:30

Na 3 weken niet ververst te hebben, maar alleen bij gevult, is de No2 en de No3 nog steeds prima, ik heb dit gemeten bij 2 bakken 1 met een bodem van een half jaar oud en 1 met een bodem van 2 jaar oud.
Ik kijk ook naar mijn garnalen, wat voor gedrag vertonen ze ? hebben ze het naar hun zin, geen stilzittende garnalen of slepende staartjes, tot nu toe niks van dit alles. De garnalen zijn levendig en eten de oren van mijn hoofd :hihi
Wel merk ik wat kanibaal trekjes, maar dit hoeft niks met de nieuwe opzet te maken hebben, als wel dat ze zo aan het speren zijn, dus waarschijnlijk wat meer behoefte aan dierllijke eiwitten, heb ze dan ook wat dierlijk voer gegeven oa voer van mijn Cory visjes, dat vinden ze heerlijk + de aangevallen dieren, waren mannen, die door andere mannen na de vervelling waren gepakt, tja hoort er ook bij natuurlijk, wat minder mannen is ook helemaal niet erg :schateren :knipoog
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

John

Bericht door John » 16 mei 2019, 13:48

:schateren 😂

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 16 mei 2019, 18:17

Waaaaat ik bedoel er niks mee :hihi :schateren :schateren
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

John

Bericht door John » 16 mei 2019, 19:25

Uhu

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 17 mei 2019, 23:47

:schateren :blozen
Super dat de waarden nog steeds goed zijn.
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Matts

Bericht door Matts » 20 mei 2019, 00:00

erg interessant Bindi, bedankt om dit zo allemaal met ons te delen§
Heb je ook een idee van de Po4 waarde, ook dit kan zich wel wat oppbouwen.

Het zilveren en gouden zakje vallen hier erg in de smaak valt bij de garnaaltjes, over de pil kan ik nog niet veel zeggen.
Een meetbaar verschil heb ik nog niet kunnen opmerken, natuurlijk is mijn bak ook niet opgezet als kweekbak en voeg ik dagelijks nitraat toe aan het aquarium. Dus in die zin lijkt de pil bij een aquarium waar actief nitraat wordt toegevoegd geen minderend effect te hebben.

Overigens doet de geur van de pil mij eerder denken aan een stinkkaas, of hele erge zweetvoeten :hahah, dan de oergeur waar Jurn het over had.
Maar een speciale geur is het wel, dat staat vast :schateren
Groetjes, Matthias

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 20 mei 2019, 15:17

Grappig dat jij het over stinkkaas hebt wat Tjeerd en ik vonden het naar Parmezaanse kaas ruiken.
Tot nu toe waren wij de enigen die iets van kaas bij de pilletjes roken. :blij
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 20 mei 2019, 19:04

Ik heb eigenlijk nog nooit aan de pilletjes geroken, is niet bij mij opgekomen, dat ga ik nou natuurlijk wel doen :hihi
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 20 mei 2019, 19:06

Ik ga de No4 ook nog wel meten, heb het in huis :vrolijk
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 20 mei 2019, 22:38

Bindi schreef:
20 mei 2019, 19:04
Ik heb eigenlijk nog nooit aan de pilletjes geroken, is niet bij mij opgekomen, dat ga ik nou natuurlijk wel doen :hihi
Ik ben benieuwd wat jij ruikt.
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Matts

Bericht door Matts » 21 mei 2019, 14:42

Bindi schreef:
20 mei 2019, 19:06
Ik ga de No4 ook nog wel meten, heb het in huis :vrolijk
Ik neem aan dat je de Po4 bedoelde?
Maar lijkt me inderdaad wel interessant omdat dat ook een waarde is die kan opbouwen, die te meten valt.

Alleszins erg bedankt om dit allemaal zo met ons te delen!
Groetjes, Matthias

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 21 mei 2019, 16:25

Pffffff ik was nog niet helemaal wakker geloof ik :schateren
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 24 mei 2019, 14:30

Eeeeee ik heb geen Po4, dus kan het niet meten.
Wel gaat alles nog prima in de bakjes, ik kijk naar de garnalen en dan weet ik wel voldoende om te zien of ze het naar hun zin hebben :vrolijk
Meten doe ik natuurlijk wel, maar meer om te kjken of het ook werkelijk goed gaat, ook al zie ik het wel aan ze.
Groetjes, Bindi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 27 mei 2019, 21:07

Fijn dat het zo goed gaat.
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Voer, water, mineralen, bodem, stenen, hout, enz.”