Wetenswaardigheden over zuurval, PH, KH en GH handig voor druppeltests

Stel hier alle vragen over het voer, waterkwaliteit en mineralen voor je dieren. Ook vragen over hout, stenen, aquariumbodems en voedingsbodems stel je hier.
Kirsten
Moderator
Moderator

Wetenswaardigheden over zuurval, PH, KH en GH handig voor druppeltests

Bericht door Kirsten » 01 dec 2017, 15:41

Wij zijn de laatste tijd druk bezig met verschillende tests uit te voeren waarbij de waterwaarden een belangrijke rol spelen.
Daarom leek het mij handig om een document te maken waar de verschillende parameters beschreven worden. Gelukkig hebben wij internet ter beschikking en hoef ik niet alles zelf te schrijven.
Ik hoop dat dit duidelijk maakt dat je weet wat de waterwaarden van je aquarium is. Vooral in het begin is de gouden regel:
Meten is weten.

PH, KH,GH, No2 en NO3 druppeltests informatie

Lees voor gebruik van je testsset eerst goed de gebruiksaanwijzing en voer de stappen zoals beschreven uit. Hieronder staat alleen algemene informatie van internet om je de basis van de waterwaarden uit te leggen.

De waterkwaliteit wordt weergegeven in de zogenaamde waterwaarden. Deze getallen vertellen iets over de hoeveelheid mineralen (voedingszouten) en de zuurgraad van het water. De belangrijkste waterwaarden voor water zijn:

- de totale hardheid (GH-waarde
- de carbonaathardheid (KH-waarde)
- de zuurgraad (PH-waarde)
- Nietriet (NO2)
- Nitraat (NO3)

PH 3,0-10,0 zuurgraad testdruppels

De PH zegt iets over de zuurtegraad (concentratie van opgeloste waterstof-ionen) van het aquariumwater. Een PH waarde van 0 is zeer zuur, 14 is heel hoog. Meet je PH waarde op verschillende momenten van de dag zal de meting verschillend zijn. De PH waarde schommelt namelijk gedurende de dag. Overdag zal je PH waarde stijgen doordat de aquariumplanten CO2 gebruiken. In de nacht daalt de PH waarde doordat er meer CO2 vrij komt.

Het handhaven van een correcte PH-waarde is voor het welzijn van de aquarium- en vijverbewoners, evenals voor de plantengroei, een belangrijke voorwaarde. Ook veel van de in het water opgeloste substanties ondergaan veranderingen door de PH-waarde. Schommelingen in de pH-waarde dienen dus ten allen tijde vermeden te worden.
Druppelsneltest: Kunststof cuvet met testwater vullen, reagens toevoegen, waarde op de kleurenkaart aflezen.
De PH kan je verlagen door CO2 toe te voegen, over turf filteren, verversen met zuurder water (osmose- of leidingwater). De PH kan je verhogen met basisch water of PH plus toevoegen.

GH totale hardheid testdruppels

Als je aquariumwatertest aangeeft dat er een hoge GH waarde is, dan is de totale hardheid van je water hoog. Met andere woorden, de concentratie van alle opgeloste stoffen in je aquarium bij elkaar (totale hardheid) is te hoog. Een hoge GH waarde betekent zeer hard water, een te lage GH waarde zeer zacht water. Dit is belangrijk want gezonde aquariumbewoners hebben een GH waarde nodig die bij hen past. De GH kan je verlagen door osmosewater, verversen met schoon regenwater of opgevangen en afgekoeld waterdamp/stoom van gekookt water toevoegen.

Afhankelijk van de herkomst en natuur van de ondergrond kan water verschillende hoeveelheden aardalkalizouten bevatten. In de regel gaat het om calcium- en magnesiumzouten. De som van de calcium- en magnesiumionen vormt de gezamenlijke hardheid. De meeste vissen en planten doen het prima bij een gezamenlijke hardheid van ca. 8-20°dH. Garnalen houden echter niet van een te hoge GH-waarde. Toch moet men er ten allen tijde naar streven, een te hoge gezamenlijke hardheid door de nodige maatregelen te laten dalen.
Kleuromslagtest: Kunststof cuvet met testwater vullen, reagens druppelsgewijs toevoegen tot de kleur van rood naar groen omslaat. Aantal druppels = hoogte van de GH gezamenlijke hardheid.
Aanbevolen gezamenlijke hardheid:
Zoetwateraquarium (gezelschapsaquarium): 8-25 °dGH,
Malawi/ Tanganjika aquarium: 5-20 °dGH,
Plantenaquarium met weinig vissen (aquascaping): 3-10 °dGH Caridinagarnalen: 3 – 6 °dGH
Zoutwateraquarium: met GH-Test niet meetbaar, te hoog. Calcium en Magnesium afzonderlijk testen

KH carbonaat hardheid testdruppels

De KH waarde staat voor Carbonaathardheid en is verantwoordelijk voor het verbinden van zuren in je aquariumwater. Een hoge Carbonaathardheid bindt sneller de zuren waardoor je aquariumwater daadwerkelijk minder zuur wordt en daarmee de pH waarde (zuurgraad) stijgt. Door middel van turf en zacht water kan je de KH verlagen.

Een constante KH-waarde is voor het welzijn van de aquarium- en vijverbewoners, evenals voor het gedijen van de waterplanten, een belangrijke voorwaarde. De carbonaathardheid is één van de belangrijkste waarden van water daar die de pH-waarde stabiliseert. De KH mag nooit onder de 4°dKH komen (uitgezonderd garnalen).

Kleuromslagtest: Kunststof cuvet met testwater vullen, reagens druppelsgewijs toevoegen tot de kleur van blauw naar geel omslaat. Het aantal druppels = hoogte van de carbonaathardheid.
Gebruik: Bij nieuwe inrichting 1x per week.
Aanbevolen KH-waarde:
Zoetwateraquarium (gezelschapsaquarium): 5-12 °dKH,
Malawi/Tanganjika aquarium: 7-20 °dKH,
Plantenaquarium met weinig vissen (aquascaping): 3-8 °dKH,
Zoutwateraquarium: 7-10 °dKH,
Caridinagarnalen: 0 – 1 °dKH

Nitriet (NO2) testdruppels

Nitriet ontstaat bij de afbraak van eiwit en ammonium door bacteriën. Normaal gesproken wordt dit verder verwerkt tot ongiftig nitriet (NO2). In aquariumwater mag Nitriet (NO2) niet aantoonbaar aanwezig zijn. Wanneer dit toch het geval is betekent dit dat het bacteriële afbraakproces verstoord is. Nitrietpieken komen normaal gesproken alleen voor bij net opgestarte aquaria omdat er nog geen biologisch evenwicht is. Maar ook bij bodemrot en na gebruik van medicijnen kan een Nitrietpiek ontstaan. Vanaf een concentratie van 0,3 mg/l wordt het voor de aquariumbewoners gevaarlijk tot zelfs dodelijk daar Nitriet het zuurstoftransport blokkeert.
Bij garnalen echter mag geen Nitriet aanwezig zijn. Een waterverversing en een goede bacteriënstarter brengen uitkomst maar in de garnalenhobby is verversen een betere optie. Garnalen reageren niet altijd goed op waterbereiders.
Je kan je water eenvoudig doormiddel van Nitriettestdruppels testen op de aanwezigheid van Nitriet. Hiervoor vul je een glazen cuvet met testwater, reagentia in een cuvet druppelen, cuvet in de houder plaatsen en de waarde op de kleurenkaart aflezen.
Verlagen: één derde van het water verversen. Verhogen: Niet doen!
Aanbevolen nitrietwaarde:
Zoetwateraquarium (gezelschapsaquarium): 0-0,2 mg/l,
Malawi/ Tanganjika aquarium: 0-0,2 mg/l,
Plantenaquarium met weinig vissen (aquascaping): 0-0,2 mg/l,
Zoutwateraquarium: 0-0,2 mg/l.
Garnalen: 0 mg/l

Nitraat (NO3) testdruppels

In de cirkel van het afbreken van de biologische stoffen in je aquarium is Nitriet het een-na-laatste stadium en Nitraat het laatste stadium. Daarna zijn de stoffen afgebroken. Nitraat wordt vervolgens weer door je aquariumplanten opgenomen. Dus Nitraat is het eindproduct van de mineralisatie in het aquarium en is in een hoge concentratie giftig voor vissen, heeft een nadelig effect op de plantengroei. Bij garnalen mag bijna geen Nitraat aanwezig zijn. Een te hoog nitraatgehalte bevordert tevens ongewenste algengroei wanneer naast nitraat ook nog fosfaat in het water aanwezig is. Fosfaat mag in een garnalenbakje niet voorkomen.
Doormiddel van Nitraattestdruppels kan je de aanwezigheid van Nitraat bepalen. Hiervoor vul je een glazen cuvet met testwater, reagentia in een cuvet druppelen, cuvet in de houder plaatsen en de waarde op de kleurenkaart aflezen.
Verlagen: Door water verversen, minder voeren en meer planten in je aquarium te plaatsen.
Aanbevolen nitraatwaarde:
Zoetwateraquarium (gezelschapsaquarium): 0-50 mg/l,
Malawi/ Tanganjika aquarium: 0-50 mg/l,
Plantenaquarium met weinig vissen (aquascaping): 10-30 mg/l,
Zoutwateraquarium: 0-20 mg/l Garnalen: 0 - 1.

Nog belangrijk te weten!

De zuurval

Wat is dat? Water kan zuur, alkalisch of neutraal zijn. Dat hangt ervan af welke zouten of gassen in het water opgelost zitten. Om ook deze verschijnselen te kunnen meten hebben chemici de zgn. pH waarde bedacht. De totale bandbreedte van zuurgraden, van extreem zuur tot etsend loog, heeft men verdeeld in 14 stappen. PH 0 is het meest zuur en pH 14 is de hoogste loog waarde; pH 7 is neutraal. Ons kraanwater (in Nederland) ligt meestal tussen de 7.4 en 8.2. In het aquarium willen we het liefst in het neutrale bereik zitten, tussen de pH 6.8 en 7.4. Want hierin voelen de vissen zich het beste. Het meeste leidingwater bevat een buffersysteem, zodat de pH waarde niet te laag wordt en dat is kalk. Ook dit kalkgehalte van het water is te meten; we meten dan de carbonaadhardheid. De maateenheid wordt uitgedrukt dH.
Als de carbonaadhardheid tussen de 4 en de 8 dH ligt, is dit voor het aquarium in het goede bereik. Er is dan genoeg bufferwerking tegen de zuren+ hier denken we aan koolzuur (uitademing van de vissen) en organische zuren. Mocht de carbonaadhardheid daaronder liggen, bijv. dan moet de aquariaan oppassen, want ook een hoger nitraatgehalte kan door chemische processen het carbonaadgehalte verminderen.
Wat kan er dan gebeuren? Als het aquariumwater bijv. nog slechts een carbonaadhardheid van 1 graad dH heeft, dan kan door het toevoegen van een beetje zuur, zij het koolzuur of citroenzuur of bij een te hoog nitraatgehalte, de waarde gemakkelijk zakken tot 0 dH. Op hetzelfde moment zakt dan ook de pH waarde uit bijv. zijn neutrale bereik tussen 6 en 7, naar pH 4 of nog lager. En dan ontstaat een gevaarlijke, dodelijke situatie voor vissen en garnalen. Zouden we d.m.v. testen een te lage carbonaadhardheid vaststellen, dan kunnen we door water te verversen of de toevoeging van KH buffertabletten hier wat tegen doen.

Nitrificatie

Op het land en in het water komt ammoniak vrij bij de afbraak van organische stoffen, denk aan dode planten en aan dieren en ook hun uitwerpselen. Die afbraak gebeurd door schimmels en bacteriën.

Bacteriën zetten deze ammoniak om in nitraat (dit proces wordt nitrificatie genoemd).

Nitrificatie is dus omzetting van ammoniak in nitraat.

De productie van nitraat zelf is niet het doel van de bacterie. Dit is slechts een afvalproduct. Deze omzetting vind plaats om energie te krijgen voor andere processen, zoals de vertering. Planten gebruiken echter juist dit afvalproduct (nitraat) als bouwstof.

Om nitrificatie te laten plaatsvinden heeft de bacterie ook zuurstof nodig. Het proces vindt plaats op het land, in de eerste laag van de bodem, of in het water, meestal aan het oppervlak. Dieper in de bodem of in de bodem van het water is te weinig zuurstof aanwezig voor de bacterie.
Met een groet en een glimlach,
Kirsten

Van plan om iets te bestellen??? Kijk ook bij onze sponsoren!!!

2 en 3 november staat GeK weer met een stand op Vivarium. Komen jullie ook????

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Eve

Wetenswaardigheden over PH, KH en GH handig voor druppeltests

Bericht door Eve » 01 dec 2017, 22:45

Handige info, top! :thumbsup
Enjoy the little things :shrimp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

heino
Contacteer:

Bericht door heino » 02 dec 2017, 00:19

:thumbsup
:shrimp
Problemen met ziekten bij garnalen ? Ga naar :
http://forum.gek.nu/viewtopic.php?f=36&t=2100

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 02 dec 2017, 21:39

Bedankt voor jullie reacties.
Wat denken jullie moet Nitriet en Nitraat ook nog vermeld worden?
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 03 dec 2017, 23:22

Wat denken jullie moet Nitriet en Nitraat ook nog vermeld worden?[/quote]

denk dat ni en no niet mogen ontbreken in deze mooie post
ook deze schrijfen op posten mag op site een punaise of paperclipje krijgen , zodat ie zichtbaar blijft bij iedere bezoek :dansendebanaan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 04 dec 2017, 19:48

Jurn bedankt voor je reactie.
Ik ga zo spoedig mogelijk de lijst aanpassen.
Het was ook inderdaad mijn bedoeling om hiervan een sticky te maken want dit blijft toch een steeds terugkomend onderwerp.
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Eve

Bericht door Eve » 04 dec 2017, 21:57

Beetje late reactie, maar ben het helemaal met Jurn eens deze waardes mogen zeker niet ontbreken voor de beginnende houder!
Enjoy the little things :shrimp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 04 dec 2017, 23:16

Ik voeg ze zo snel mogelijk toe aan het eerste bericht.
Dan staat alles mooi bij elkaar.
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 05 dec 2017, 11:59

Kirsten schreef:QR_BBPOST Ik voeg ze zo snel mogelijk toe aan het eerste bericht.
Dan staat alles mooi bij elkaar.
:perfect :perfect , ,,,,,,,

ikke ga nu weer verderrrrrrrrrrrrr speur,n naar ppppppp eeee pper nnnooten :shit :shit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 05 dec 2017, 21:17

Staat erbij.
Is er nog iets wat bij deze lijst mist?
Fosfaat meet ik eigenlijk nooit.
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 05 dec 2017, 22:16

fosfaat is iets wat garie,s juist willen ,door oxidators te gebruiken maken wij gekken juist een groeistof en zuurstof rijker iets wat fosfaatjes zijn :hihi :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kaszi

Bericht door Kaszi » 07 dec 2017, 11:03

Ik meette ook nooit phosfaat. Tot...
Ik een onverklaarbare algenexplosie had in de zwemvijver, echt niet normaal en wil je niet meemaken.

Toch maar eens fosfaat gemeten.
10! Logisch die algennachtmerrie en dat door filters die niet tijdig werden vervangen oo een putwaterinstallatie.

Sindsdien meet ik af en toe wel fosfaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kaszi

Bericht door Kaszi » 07 dec 2017, 11:06

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 07 dec 2017, 11:48

jurn schreef:QR_BBPOST fosfaat is iets wat garie,s juist willen ,door oxidators te gebruiken maken wij gekken juist een groeistof en zuurstof rijker iets wat fosfaatjes zijn :hihi :hihi

Echt waar ik heb mij nog nooit in oxidator verdiept. Ik zie ze wel vaak staan maar er is altijd zo veel moois te zien dat ik nog nooit naar die dingen heb geïnformeerd.
ik zie hier reactie staan in laatste zin , weet niet van wie ?? maar oxidators zijn echt een must , voor vele doeleinden in garnalen hobby
bij Corine haar webchop ,staan hele mooie lees en leerstofjes beschreven .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 07 dec 2017, 11:59

[quote="Kaszi"]

deze draadalgen kunnen door vogeltjes /koi,s . of een slecht lopende uitstroom komen .
vaak scheiten vogels hun uitwerpsels :poo :poo :poo , en kan deze probleem geven .
wat ik altijd gebruikte is de bio oxidator ,om deze draadjes alg ietwat te verminderen , omdat ik geen garnalen in vijvertje had :schateren :schateren

ik ken een kweker die juist zijn vuurgarnalen en japponica,s in de vijver dondert om deze algea aan te pakken , :is goed

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kaszi

Bericht door Kaszi » 07 dec 2017, 12:17

jurn schreef:QR_BBPOST
Kaszi schreef:
deze draadalgen kunnen door vogeltjes /koi,s . of een slecht lopende uitstroom komen .
vaak scheiten vogels hun uitwerpsels :poo :poo :poo , en kan deze probleem geven .
wat ik altijd gebruikte is de bio oxidator ,om deze draadjes alg ietwat te verminderen , omdat ik geen garnalen in vijvertje had :schateren :schateren

ik ken een kweker die juist zijn vuurgarnalen en japponica,s in de vijver dondert om deze algea aan te pakken , :is goed

Hoeveel zou ik er nodig hebben op 20 kuub?

Denk ook dat de koi ze lekkere snoepjes gaan vinden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurn
Partner

Bericht door jurn » 07 dec 2017, 18:11

Kaszi schreef:QR_BBPOST
jurn schreef:QR_BBPOST
Kaszi schreef:

Hoeveel zou ik er nodig hebben op 20 kuub?

Denk ook dat de koi ze lekkere snoepjes gaan vinden.
als je garnalen bedoelt , deze zwemmen in een bioloog die weer buiten de koi vijver gehouden word op zuiveren van water .{extra vijvertje voor plantjes om zuurstofrijk water te verkrijgen door water en oeverplantjes }
via deze extra water reservoir loopt het water in zijn koi vijver .{hier had hij last van draadalgjes } en nu bijna nooit meer ,door die vuurtjes en mini japponica,s { denken wij }
en er zullen vast garie,s verdwijnen die meegesleurd worden door de waterval /instroom . na rondgepompt poepjes water van vis en vogeltjes

het is niet mijn bedoeling om ? te beantwoorden zonder enige onderbouwing , ik gaf alleen een reageren op een mogelijke oorzaak , en deel graag ,om problemen op te lossen .
daarom had ik geen garie,s in mijn koi vijver{tje} van 10 kuub . en gebruikte bio oxidator . :is goed :is goed

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Palikivi

Bericht door Palikivi » 26 jan 2018, 09:33

Staat een typfoutje in :knipoog (De GH kan je verlegen door osmosewater).hahaha

Maar dit kan ik met een strip toch ook testen? Want die waardes komen wel overeen met wat ik vandaag gemeten heb

Alleen de No3 is wat moeilijk te zien maar die is tussen 0 en 10
No2 = 0
GH= 14
KH= 6
PH= 7
Klein groepje vuurtjes, 1 corydora panda, 1 japonica garnaal allemaal in een juwel 60 :shrimp :knipoog

en in een ander aquarium zit een albino axolotl. :dansendebanaan en in weer een ander aquarium een groep kardinaaltetra's :fish1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RoelH

Bericht door RoelH » 26 jan 2018, 10:44

Kirsten schreef:QR_BBPOST
De GH kan je verlegen door osmosewater, verversen met schoon regenwater of afgekoeld gekookt water toevoegen.
Afgekoeld gekookt water is toch alleen maar rijker aan mineralen, tenzij hiermee stoom/waterdamp dat opgevangen en weer gecondenseerd wordt bedoeld.

Als je een pan water droog kookt zit er genoeg aanslag (kalkaanslag) in wat achterblijft (spreek uit ervaring :knipoog )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 26 jan 2018, 21:48

Palikivi schreef:QR_BBPOST Staat een typfoutje in :knipoog (De GH kan je verlegen door osmosewater).hahaha

Maar dit kan ik met een strip toch ook testen? Want die waardes komen wel overeen met wat ik vandaag gemeten heb

Alleen de No3 is wat moeilijk te zien maar die is tussen 0 en 10
No2 = 0
GH= 14
KH= 6
PH= 7

Bedankt voor je oplettendheid. Ik heb het aangepast in de tekst.

Teststrippen zijn minder nauwkeurig dan druppels maar als ik snel even wil kijken gebruik ik ook gewoon een teststrip.
Wil ik een net ingedraaide bak testen die nog niet gerijpt is, of twijfel ik of de waarden in orde zijn gebruik ik druppeltests.
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 26 jan 2018, 21:52

RoelH schreef:QR_BBPOST
Kirsten schreef:QR_BBPOST
De GH kan je verlegen door osmosewater, verversen met schoon regenwater of afgekoeld gekookt water toevoegen.
Afgekoeld gekookt water is toch alleen maar rijker aan mineralen, tenzij hiermee stoom/waterdamp dat opgevangen en weer gecondenseerd wordt bedoeld.

Als je een pan water droog kookt zit er genoeg aanslag (kalkaanslag) in wat achterblijft (spreek uit ervaring :knipoog )
Ik had inderdaad opgevangen waterdamp/stoom neer moeten zetten. Fijn dat jullie meedenken. Ook dit ga ik even in de tekst aanpassen want ik ga er niet van uit dat iemand later de complete topic gaat nalezen en dit dan tegen komt.
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Palikivi

Bericht door Palikivi » 26 jan 2018, 21:59

:thumbsup super Kirsten!
Klein groepje vuurtjes, 1 corydora panda, 1 japonica garnaal allemaal in een juwel 60 :shrimp :knipoog

en in een ander aquarium zit een albino axolotl. :dansendebanaan en in weer een ander aquarium een groep kardinaaltetra's :fish1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kirsten
Moderator
Moderator

Bericht door Kirsten » 26 jan 2018, 22:16

Fijn dat jullie meedenken en fouten doorgeven.
Zo zie ik ook dat mijn moeite niet voor niets is geweest en dat het topic wel gelezen word. :blij
Kirsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Palikivi

Bericht door Palikivi » 26 jan 2018, 22:27

:blij ja zeker wel! Alleen tussen "lezen" en lézen zit wel een verschil. :hihi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Voer, water, mineralen, bodem, stenen, hout, enz.”