gH

Stel hier alle vragen over het voer, waterkwaliteit en mineralen voor je dieren. Ook vragen over hout, stenen, aquariumbodems en voedingsbodems stel je hier.
Tannetje

gH

Bericht door Tannetje » 26 jul 2018, 09:41

Ik ben een nieuwe bak aan het opstarten. Bodem is: JBL shrimp soil. Hij draait nu 4 weken en de gH is 0, met druppeltest en strip. Kraanwater: gH is 6. Hoe kan dat? Hoe hoog moet de gH zijn voor crystal reds en crystal blacks? Hoe verhoog is die? gH+ kopen of kan het ook anders?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

gH

Bericht door Bindi » 26 jul 2018, 10:34

Je hebt dus een ph verlagende bodem, deze bodems werken zeer goed en verlagen je kraan water behoorlijk, heb hier ook een jbl bodem en doe er ook kraanwater in, puur toeval gister getest en de ph was 6, er komt uit mij kraan een ph van 7.
strip gebruik ik nooit, vind dat niet echt goed meten.
Wat je zou kunnen doen is toch overgaan op osmose, want daar zijn deze bodems voor gemaakt, en op Gh +. nooit GH + en kraan water gebruiken, dan krijg je een rommeltje en meet je straks allemaal gekke waarden.
Even een andere vraag aan jou, hoe dik is je bodem ? kan zijn dat ik dat al eens gevraagd hebt hoor :hihi
Als je bodem te dik is werkt hij vaak ook te sterk, ik heb hier een bodem van jbl en die is maar 2 cm dik, dit lijkt heel laag, maar als je nagaat dat ik er ook kraanwater in gooi en de ph een mooie 6 is.
De GH voor deze garnalen moet 5 a 6 zijn en geen 0
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Tannetje

gH

Bericht door Tannetje » 27 jul 2018, 09:28

Mijn bodem is niet overal even dik. in het midden misschien 1 cm en aan de rechter achterkant en linker voorkant, waar ik de meeste planten heb staan is het wel 3-4 cm dik.
Ik had niet verwacht dat de gH ook zou verlagen op deze bodem. pH was netjes 6,4 tot ik er catappa bladeren in gedaan heb, toen werd het 6. Dat is prima, toch?
Hoe krijg jij je gH goed op JBL en kraanwater?
Volgens de verpakking zou ik er veel meer bodemkorrels in moeten doen. Ik ben al wat zuinig geweest, vond het erg veel. Ik dacht, ik kan er altijd nog meer in doen.
De rest is namelijk prima. Ik ga het toch maar met gH+ proberen. Er zitten nog geen garnalen in, dus ik kan nog experimenteren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Voer, water, mineralen, bodem, stenen, hout, enz.”