calcium magnesium verhouding

Stel hier alle vragen over het voer, waterkwaliteit en mineralen voor je dieren. Ook vragen over hout, stenen, aquariumbodems en voedingsbodems stel je hier.
Akwarium

calcium magnesium verhouding

Bericht door Akwarium » 04 apr 2019, 23:20

Momenteel heb ik gewoon kraantjes water in mijn aquarium, gewoon omdat dat gemakkelijk is en het water opzich oke.
Nou wordt voor Caridina soorten een lage Kh ( of eigenlijk zuurbufferend vermogen) aangeraden. Daarvoor zou ik over moeten schakelen op osmose, en dat kan want dat heb ik. Maar dan zit er ook geen calcium en magnesium meer in het water.

Nou kan ik dat vrij eenvoudig toevoegen via de plantenvoeding die ik zelf meng. Maar dan moet ik dus bepalen in welke verhoudingen en dus vroeg ik me af of er voor garnalen een bepaalde verhouding tussen calcium en magnesium wordt aangeraden? en welke hoeveelheden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Erna E
Moderator
Moderator

Re: calcium magnesium verhouding

Bericht door Erna E » 05 apr 2019, 06:04

Bij osmose water moet GH+ Mineral toegevoegd worden .
https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl ... al-gh.html

Dit is een voorbeeld want er zijn meerdere merken
Vivarium 2 en 3 november 2019 | Autotron 's-Hertogenbosch.
Het GEK forum kijkt er naar uit om u daar te ontmoeten .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Akwarium

Bericht door Akwarium » 05 apr 2019, 09:13

GH bestaat uit aardalkalimetalen, voor het aquarium zijn eigenlijk alleen calcium en magnesium relevant.

Als aanbevolen GH kom ik 2-8. 4-6 en 6 tegen. Maar nergens staat de verhouding tussen calcium en magnesium in de GH+ vermeld.
Voor een GH van 6 kan ik 25,8 mg/l magnesium toevoegen, maar dan zit er geen calcium in het water. of ik kan 43,2 mg/l calcium toevoegen maar dan zit er geen magnesium in het water. Dus je wilt ergens een mengsel van die twee.

Gewoon een potje GH+ kopen kan maar het is voor mij logischer om calcium en magnesium verbindingen in de (planten)voeding op te nemen. bijvoorbeeld door kaliumnitraat te vervangen door magnesiumnitraat en een extra calciumverbinding toe te voegen. Dit is voor mij gemakkelijker, goedkoper en de geleidbaarheid blijft in totaliteit lager.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bindi

Bericht door Bindi » 05 apr 2019, 20:01

Wat doe ik. Ik geef mijn garnalen de benodigde magnesium enz in hun voeding, ga dit niet zomaar aan je bak toevoegen, maar zoek naar voeding waar deze elementen in voorkomen. veel planten voeding is niet zo goed voor garnalen, dus als je dit toch wilt doen, zoek dan garnalen veilige planten voeding, want de diertjes zijn zeer gevoelig.
Groetjes, Bindi

Mijn andere hobby is tropische orchideeën: http://www.orchideeenforum.nl.
Kijk ook eens op mijn eigen website: http://www.inlakechalakin.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Akwarium

Bericht door Akwarium » 05 apr 2019, 22:35

Tenzij je hardheid (GH) 0 is zal er calcium en magnesium in het water zitten, GH+ is ook vooral calcium en magnesium.

Alle plantenvoeding is potentieel gevaarlijk als je teveel geeft of het zich ophoopt in het aquarium. Daarom wordt in beplante aquaria die relatief veel plantenvoeding nodig hebben en krijgen, meestal ook veel water ververst. Daarmee voorkom je dat het zich op kan hopen en gevaarlijk kan worden voor de dieren.

Als je weinig ververst bijv. 10% per week, dan kunnen stoffen zich flink ophopen tot 10 keer meer dan je per week toevoegd.
Ik ververs twee keer per week 2/3 van het water, daarmee kunnen stoffen zich hooguit tot 1,125 keer de wekelijkse dosis ophopen.

Momenteel doseer ik Kaliumfosfaat (K3PO4) Kaliumsulfaat (K2SO4) Kaliumnitraat (KNO3) CSM+B (sporenelementen, ijzer ed)
Dat geeft een chemische basis samenstelling van het water:

Nitraat, (NO3) ~18,7 mg/l (waarvan ~12,5 mg/l uit leidingwater)
Fosfaat (PO4) 2,03 mg/l
Kalium (K) 15,31 mg/l
Zwavel (S) 2,21 mg/l
IJzer (Fe) 0,51 mg/l
Boor (B) 0,09 mg/l
Mangaan (Mn) 0,146 mg/l
Molybdeen (Mo) 0,004 mg/l
Zink (Zn) 0,029 mg/l
Koper, (Cu) 0,007 mg/l
Calcium (Ca) ~34,0 mg/l (uit leidingwater)
Magnesium (Mg) ~9,79 mg/l (uit leidingwater)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Voer, water, mineralen, bodem, stenen, hout, enz.”