PH, KH en CO2

Stel hier alle vragen over het voer, waterkwaliteit en mineralen voor je dieren. Ook vragen over hout, stenen, aquariumbodems en voedingsbodems stel je hier.
chintsai
Contacteer:

PH, KH en CO2

Bericht door chintsai » 13 dec 2019, 13:52

Ik werk sinds afgelopen Vivarium met Osmose wateren kraan, 50%/50% verhouding. Hiermee ververs ik 30% aquarium water. Nu zijn de waterwaarde op gisteren na dan redelijk mooi en stabiel voor mijn vissen, alleen het is voor mijn planten wat minder. Laten we het zo stellen dat mijn KH 5 en PH 7,5/8 is, mijn Co2 in mijn aquarium is dus niet voldoende waardoor ze niet het gene genoeg krijgen waardoor ze weer mooi gaan groeien en eruitzien.

Ik kan Planted Box gaan bestellen maar dat zorgt niet ervoor dat mijn Co2 goed wordt. Ik wil mijn Co2 niveau op orde krijgen door de KH en PH op orde te krijgen. Hierbij wil ik de Ph 7,5 behouden, maar om de KH nou naar 20 te brengen lijkt mij ook niet echt een slimme actie.

Dus ik vraag mij nu echt af wat ik moet doen of wat ik kan doen waarbij ik de PH7,5 kan hebben en zonder Co2 installatie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Matts

Re: PH, KH en CO2

Bericht door Matts » 13 dec 2019, 16:58

Ik denk dat je de relatie tussen ph/kh en co2 misinterpreteert.
Nu ik ben zeker geen expert op het vlak van waterchemie ect, maar dit is zoals ik het begrijp:

In een aquarium waar geen co2 wordt toegevoegd zal het co2 gehalte zich in evenwicht stellen met de co2 waarde van de lucht rond het aquarium door de gas uitwisseling.
De kh/ph tabel zegt dus enkel iets over de co2 waarde wanneer die ph en kh worden beïnvloed door co2.

Als voorbeeld een aquarium met co2 bemesting en een ph van 6.8 met een kh van 5 zal bijna 24ppm co2 bevatten, zet je de co2 uit dan zal de ph terug gaan stijgen doordat de co2 wordt opgenomen door de planten én omdat deze via gasuitwisseling verloren gaat, zoals ik eerder aanhaalde.

Echter stel dat die waterwaarden zouden zijn bereikt door bijvoorbeeld verzuren met eikenbladextract dan gaat die co2 waarde niet correct zijn. Want die verzuring vond niet plaats met behulp van co2 maar door de zuren in dat eikenbladextract, althans dat is toch hoe ik het begrijp.

Dat is ook de reden dat de ph/kh tabel niet werkt in een bak met aquasoil, als je daar co2 toevoegd maak je gebruik van een drop checker om het co2 gehalte te bepalen.

In werkelijkheid is het nog een stuk complexer en véél genuanceerder, echter gaat dat mijn petje te boven.
Hier kan je meer info vinden:
https://www.aquainfo.nl/evenwicht-ph-kh-en-co2/
https://www.aquainfo.nl/is-co2-bemestin ... toegepast/
https://www.aquainfo.nl/co2-gehaltes-en ... mmelingen/
Groetjes, Matthias

Mijn bakje: Matt's Aqua 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Bericht door chintsai » 13 dec 2019, 19:51

Matts schreef:
13 dec 2019, 16:58
Ik denk dat je de relatie tussen ph/kh en co2 misinterpreteert.
Nu ik ben zeker geen expert op het vlak van waterchemie ect, maar dit is zoals ik het begrijp:

In een aquarium waar geen co2 wordt toegevoegd zal het co2 gehalte zich in evenwicht stellen met de co2 waarde van de lucht rond het aquarium door de gas uitwisseling.
De kh/ph tabel zegt dus enkel iets over de co2 waarde wanneer die ph en kh worden beïnvloed door co2.

Als voorbeeld een aquarium met co2 bemesting en een ph van 6.8 met een kh van 5 zal bijna 24ppm co2 bevatten, zet je de co2 uit dan zal de ph terug gaan stijgen doordat de co2 wordt opgenomen door de planten én omdat deze via gasuitwisseling verloren gaat, zoals ik eerder aanhaalde.

Echter stel dat die waterwaarden zouden zijn bereikt door bijvoorbeeld verzuren met eikenbladextract dan gaat die co2 waarde niet correct zijn. Want die verzuring vond niet plaats met behulp van co2 maar door de zuren in dat eikenbladextract, althans dat is toch hoe ik het begrijp.

Dat is ook de reden dat de ph/kh tabel niet werkt in een bak met aquasoil, als je daar co2 toevoegd maak je gebruik van een drop checker om het co2 gehalte te bepalen.

In werkelijkheid is het nog een stuk complexer en véél genuanceerder, echter gaat dat mijn petje te boven.
Hier kan je meer info vinden:
https://www.aquainfo.nl/evenwicht-ph-kh-en-co2/
https://www.aquainfo.nl/is-co2-bemestin ... toegepast/
https://www.aquainfo.nl/co2-gehaltes-en ... mmelingen/
Heel erg bedankt voor je info. Als ik je goed begrijp concreet KH en PH met een bepaalde balans houdt alleen de CO2 waarde langer vast dan wanneer de KH PH waarden niet in balans zijn voor de CO2?
Dit betekend dus ook dat als er geen CO2 aanwezig is dat deze zelf aangemaakt moet worden door je bestand?

Dus ik moet gewoon een Drop checker gaan kopen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Matts

Bericht door Matts » 13 dec 2019, 20:39

Ruwweg gezegd zal er altijd wat co2 in je aquarium aanwezig zijn, omdat in de omgevingslucht ook wat co2 zit.
Je vissen en andere processen binnen het aquarium zullen wat co2 afgeven.
Bij een lagere ph zal die concentratie wat hoger zijn, als ik me niet vergis.

Echter za je in de praktijk volgens mij nooit de gewenste co2 waarden bereiken zonder co2 toe te voegen, hetzij doormiddel van bio co2 of gasflessen. Zelfs als je gebruik zou maken van eikenbladextract, turf of andere middelen die de ph verlagen.
Een drop checker gaat je dus niet helpen, tenzij je co2 toevoegd.

Planten hebben een aantal zaken nodig om goed te groeien, licht co2(koolstof), macro's (nitraat/fosfaat/kalium) en micro's (bijvoorbeeld Profito of sporenelementenmix. Hoe meer licht hoe meer co2 en andere bemesting de planten zullen nodig hebben.
Als je zorgt dat je plantenbestand niet te veeleisend is en er voldoende bemesting (macro's en micro's) is waarbij de verlichting is niet te sterk is dan kan je ook een leuke plantenbak hebben zonder co2 toe te voegen.

Een alternatieve koolstofbron is bijvoorbeeld Easy Carbo, het kan gebruikt worden ter vervanging van co2.
Al zal je nooit dezelfde resultaten krijgen als met co2, het heeft ook geen effect op de ph of kh.
Ook niet alle planten reageren er goed op, Vallisneria staat er bijvoorbeeld om bekend er niet goed tegen te kunnen, en sommige hebben ook de ervaring dat mossen geen fan zijn
Groetjes, Matthias

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Banoni

Bericht door Banoni » 14 dec 2019, 18:49

GH is de buffet voor PH. Hoe lager de GH, hoe lager de PH kan worden. CO2 heeft er niets, maar dan niets, mee te maken. Je kan met een co2 intstalatie zuurder maken, maar niet onder een bepaalde waarde. Daarvoor is een tabelletje gemaakt en een checker, die met een vloeistof werkt. Op basis van de kleur, kan je redelijk goed bepalen wat voor PH in je aquarium is
Maar eerst moet je weten wat voor GH waarde het water heeft. Daar begin je mee.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Akwarium

Bericht door Akwarium » 14 dec 2019, 21:32

wat een zootje maken jullie ervan.

GH is het totaal aan aardalkali-metaal-verbindingen dat opgelost is in het water. In feite zijn het Calcium- en Magnesium-verbindingen, De andere aardalkalimetalen komen in zulke kleine hoeveelheden voor dat ze niet relevant zijn. Calcium en Magnesium zelf hebben geen invloed op de pH. Je kunt hele hoge hardheid en een hele lage pH hebben.

De pH is een schaal die de verhouding tussen OH- en H+ weergeeft. samen vormen deze twee ionen H2O: water. bij een pH boven de 7 is er meer OH- dan H+, bij een pH onder de 7 is er meer H+ dan OH-. Hoe meer H+ hoe zuurder het water en hoe lager de pH. De pH heeft invloed op de vorm waarin bepaalde stoffen in het water aanwezig zijn.

De KH is het carbonaat-deel ((H-)CO3) van de GH, tenminste volgens de definitie. Calcium(bi)carbonaat en Magnesium(bi)carbonaat dus. In de aquariumhobby rekenen we alle (bi)carbonaat ionen tot de KH, dus ook bijvoorbeeld natriumbicarbonaat of kaliumbicarbonaat. En om het nog iets verwarrender te maken, meet een KH-test eigenlijk de alkaliniteit, wat een mooi woord is voor zuurbufferendvermogen. en ook andere verbindingen kunnen zuur bufferen. Doordat de KH dus zuur buffert heeft het invloed op de pH, hoe hoger de KH hoe meer zuur (H+) er nodig is om de pH te verlagen. Een hogere KH in het aquarium zorgt er voor dat het water niet snel zuurder wordt, wat schadelijk kan zijn voor je vissen.

Een paar voorbeelden waarbij deze waarden relevant zijn in het aquarium:

Wat gebeurt er als je een zuur toevoegt?
Als je een zuur toevoegt komen er H+ ionen bij, meer H+ is een lagere pH. Maar er gebeurt ook iets met de KH: bicarbonaat (HCO3) reageert namelijk met zuren.

H+ + HCO3 = H2O + CO2

Door deze reactie gebeuren er drie dingen:
1 de H+ verdwijnt en dus stijgt de pH weer iets.
2 HCO3 verdwijnt en dus daalt de KH.
3 er wordt CO2 gevormd, en dus stijgt de CO2 waarde. Maar dit is slechts tijdelijk, de CO2 zal namelijk aan het wateroppervlak verdwijnen naar de lucht, of door planten worden opgenomen.

Wat gebeurt er als je over turf filtert?

Turf bevat organische zuren, dat zijn zwakke zuren die een kleine hoeveelheid H+ afgeven in het water. het effect is net als hierboven.
Maar Turf kan nog op een tweede manier H+ afgeven. Turfdeeltjes kunnen namelijk H+ ionen op hun oppervlak omwisselen voor andere postief geladen deeltjes zoals Calcium en Magnesium. De Turf trekt dan bijvoorbeeld een Calciumdeeltje uit het water, en laat in ruil daarvoor een H+ deeltje los. Op die manier verlaagt Turf dus niet alleen de pH en KH, maar ook de GH.

Wat gebeurt er als je CO2 toevoegt?

iedere aquariaan weet dat CO2 de pH verlaagt. Maar CO2 bevat geen H+ dus hoe kan dat dan?
Nou CO2 reageert met water (H2O) tot koolzuur (H2CO3)
koolzuur is niet stabiel tenzij de pH heel erg laag is, en dus valt het weer uitelkaar het meeste in de vorm van water en CO2 maar een klein deel in de vorm van H+ en HCO3.

Door CO2 toe te voegen daalt dus de pH (want meer H+) en stijgt de KH (meer HCO3), maar dit is zo'n klein beetje dat je dat met een KH-test niet zult meten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

chintsai
Contacteer:

Bericht door chintsai » 14 dec 2019, 23:03

Bedankt voor jullie reacties. Het wordt dus de keus maken hoe ik dit wil gaan aanpakken. Er zijn meerdere manieren dus.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Matts

Bericht door Matts » 15 dec 2019, 00:00

Akwarium schreef:
14 dec 2019, 21:32
wat een zootje maken jullie ervan.

GH is het totaal aan aardalkali-metaal-verbindingen dat opgelost is in het water. In feite zijn het Calcium- en Magnesium-verbindingen, De andere aardalkalimetalen komen in zulke kleine hoeveelheden voor dat ze niet relevant zijn. Calcium en Magnesium zelf hebben geen invloed op de pH. Je kunt hele hoge hardheid en een hele lage pH hebben.

De pH is een schaal die de verhouding tussen OH- en H+ weergeeft. samen vormen deze twee ionen H2O: water. bij een pH boven de 7 is er meer OH- dan H+, bij een pH onder de 7 is er meer H+ dan OH-. Hoe meer H+ hoe zuurder het water en hoe lager de pH. De pH heeft invloed op de vorm waarin bepaalde stoffen in het water aanwezig zijn.

De KH is het carbonaat-deel ((H-)CO3) van de GH, tenminste volgens de definitie. Calcium(bi)carbonaat en Magnesium(bi)carbonaat dus. In de aquariumhobby rekenen we alle (bi)carbonaat ionen tot de KH, dus ook bijvoorbeeld natriumbicarbonaat of kaliumbicarbonaat. En om het nog iets verwarrender te maken, meet een KH-test eigenlijk de alkaliniteit, wat een mooi woord is voor zuurbufferendvermogen. en ook andere verbindingen kunnen zuur bufferen. Doordat de KH dus zuur buffert heeft het invloed op de pH, hoe hoger de KH hoe meer zuur (H+) er nodig is om de pH te verlagen. Een hogere KH in het aquarium zorgt er voor dat het water niet snel zuurder wordt, wat schadelijk kan zijn voor je vissen.

Een paar voorbeelden waarbij deze waarden relevant zijn in het aquarium:

Wat gebeurt er als je een zuur toevoegt?
Als je een zuur toevoegt komen er H+ ionen bij, meer H+ is een lagere pH. Maar er gebeurt ook iets met de KH: bicarbonaat (HCO3) reageert namelijk met zuren.

H+ + HCO3 = H2O + CO2

Door deze reactie gebeuren er drie dingen:
1 de H+ verdwijnt en dus stijgt de pH weer iets.
2 HCO3 verdwijnt en dus daalt de KH.
3 er wordt CO2 gevormd, en dus stijgt de CO2 waarde. Maar dit is slechts tijdelijk, de CO2 zal namelijk aan het wateroppervlak verdwijnen naar de lucht, of door planten worden opgenomen.

Wat gebeurt er als je over turf filtert?

Turf bevat organische zuren, dat zijn zwakke zuren die een kleine hoeveelheid H+ afgeven in het water. het effect is net als hierboven.
Maar Turf kan nog op een tweede manier H+ afgeven. Turfdeeltjes kunnen namelijk H+ ionen op hun oppervlak omwisselen voor andere postief geladen deeltjes zoals Calcium en Magnesium. De Turf trekt dan bijvoorbeeld een Calciumdeeltje uit het water, en laat in ruil daarvoor een H+ deeltje los. Op die manier verlaagt Turf dus niet alleen de pH en KH, maar ook de GH.

Wat gebeurt er als je CO2 toevoegt?

iedere aquariaan weet dat CO2 de pH verlaagt. Maar CO2 bevat geen H+ dus hoe kan dat dan?
Nou CO2 reageert met water (H2O) tot koolzuur (H2CO3)
koolzuur is niet stabiel tenzij de pH heel erg laag is, en dus valt het weer uitelkaar het meeste in de vorm van water en CO2 maar een klein deel in de vorm van H+ en HCO3.

Door CO2 toe te voegen daalt dus de pH (want meer H+) en stijgt de KH (meer HCO3), maar dit is zo'n klein beetje dat je dat met een KH-test niet zult meten.
Ik had gehoopt dat jij ook zou reageren, maakt alles al een stuk duidelijker. :thumbsup
Maar doormiddel van turf te gebruiken ga je toch niet aan de gewenste 20ppm Co2 geraken of ben ik helemaal fout?
Groetjes, Matthias

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Akwarium

Bericht door Akwarium » 15 dec 2019, 14:18

nee, het toevoegen van zuren (uit turf) geeft tijdelijk een klein beetje CO2 doordat carbonaat afgebroken wordt. Maar dat is binnen een paar minuten weer verdwenen. Dus daar heb je niks aan. Over turf filteren maakt water (iets) zachter en zuurder, maar er zijn betere methodes omdat te bereiken. Alleen voor zwartwater aquaria met vissen die daar in thuis horen is filteren over turf een goed idee.

Als je CO2 wilt verhogen is CO2 bemesting de enige methode. Dat kan op verschillende manieren en is afhankelijk van wat je wilt besteden en hoeveel werk je eraan wil hebben. bioco2 is het goedkoopst, maar ook het meeste werk. een volautomatisch systeem met drukflessen het duurst, maar heb je weinig omkijken naar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Terug naar “Voer, water, mineralen, bodem, stenen, hout, enz.”